Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

The_Stig

Re: Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:49

IPO training. Waaronder dus ook pakwerk. Zo'n hond wil zo graag naar een pakwerker dat je soms echt een prikband nodig hebt. Als de drift zo hoog wordt helpt je de beste gehoorzaamheidstraining niet meer.
Ook een stroomband is bij goed en kundig gebruik niet zielig. Het werkt hetzelfde als een stroomdraad om een omheining. Ze krijgen 1 goede tik stroom, iets wat beter wert dan 20x mopperen en trekken (wat ik perssonlijk zieliger vindt). het is direct duidelijk.
Zelf heb ik één van onze honden ook tijdelijk getraind met een stroomband. Deze ging steeds achter wild aan en rende daarbij ook over de straat. Zij luistert zeer goed en heeft normaal ook geen hulpmiddelen nodig maar bij het zien van wild wordt de drift zo hoog dat ze niks meer ziet of hoort. Dan helpt een hoge tik met stroom nog wel. Het is de keuze eenmaal dat of onder de auto komen, of alleen nog maar aan de riem lopen en de energie niet meer eruit kunnen rennen....
Ze heeft hem nog steeds om als we naar het bos gaan als voorzorgsmaatregel, moet zeggen, zo gauw ik dat ding pak of ze hoort dat hij aangaat. (piepje) dan staat ze voor de deur te blaffen en te springen want dan gaan we wat leuks doen..... Haha![/quote]

Er is door wetenschappelijk onderzoek bewezen dat met elke stroomstoot een stukje van de hersens afsterven, ook geeft het erg veel stress bij de honden, let maar eens op het overspronggedrag van honden met een teletac om......

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:51

Ik dacht dat teletac sowieso was verboden bij politiewerk, toch in belgie. Misschien heb ik me iets laten wijsmaken Tong uitsteken

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:54

Dan ben ik erg benieuwd naar dat onderzoek..... Staat dat ergens? Hoe zit dat dan met paarden die een stroomstoot krijgen? Is precies hetzelfde.

Wat bedoel je met overspronggedrag?
Wel is het zo dat je aan veel honden kan zien dat ze met teletac getraint zijn. Mijn mening is dat daarbij de teletac verkeert/te vaak is gebruikt.
Ik ben er eerlijk in dat mijn beide Duitse herders een teletac om hebben gehad, de één om het jagen, de ander bij het pakwerk om hem even in het gareel te krijgen daar hij een beetje erg overmoedig werdt. Nu gaat het prima zonder. Aan beide is het absoluut niet te zien.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:55

Wienna schreef:
als honden eenmaal een pakwerker zien dan zijn ze erg sterk hoor Haha! Die honden willen zo graag bijten dan Ja

Er loopt 1 hond bij met stroomband, die heeft 1x stroom gekeregen en nu hoeft hij m alleen maar te dragen zonder dat hij aan staat en het werkt Lachen

Tuurlijk willen ze graag bijten, maar daar dient training voor: leren dat ze moeten wachten, leren dat ze naar jou moeten luisteren, op elke mogelijke moment. Als jij dat alleen onder controle kan houden met een teletack of met een halsband met pinnen, dan heb je je honden écht niet goed onder appél staan en hoor je in mijn ogen zelfs nog niet op het bijten te trainen.

Ik ben trouwens héél blij dat wij tenminste op een deftige, correcte hondenschool trainen (wij welliswaar gehoorzaamheid, maar er is evenzeer IPO/pakwerk), waar zo een marteltuigen absoluut verboden zijn, je wordt er gewoon op staande voet gevraagt om terug te vertrekken als je met zoiets op de plein komt.

Ik ben dus behoorlijk TEGEN zulke 'marteltuigen', ook in de juiste handen, want ook één keer op een goed moment gebruiken heeft een serieuze inwerking en is niet bepaald mals voor de hond. In bepaalde gevallen (zoals de mechelaar van het asiel bv) kan ik begrijpen dat het een laatste redmiddel is om het gewoon veilig te houden, maar dan nog vind ik wel dat er zo rap mogelijk moet afgebouwd worden, door véél training op een gewone band met véél beloning.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:02

Je hebt honden die gewoon bijten en luisteren maar je hebt er ook uitzonderingen bij zitten. Die net iets fanatieker zijn en een normale correctie op dat moment (in die hoge drift) helemaal niet mee krijgen. Heb 2 honden waarvan er 1 dus zo is. Ben het eens dat het afgebouwd moet worden, doe ik dus ook want met het examen moet hij gewoon met een slipketting lopen (verplicht helaas). Training loopt hij altijd met prikker daar het gevaar voor luchtpijp problemen dan duidelijk minder is.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:02

tantjeuh schreef:
Wienna schreef:
als honden eenmaal een pakwerker zien dan zijn ze erg sterk hoor Haha! Die honden willen zo graag bijten dan Ja

Er loopt 1 hond bij met stroomband, die heeft 1x stroom gekeregen en nu hoeft hij m alleen maar te dragen zonder dat hij aan staat en het werkt Lachen

Tuurlijk willen ze graag bijten, maar daar dient training voor: leren dat ze moeten wachten, leren dat ze naar jou moeten luisteren, op elke mogelijke moment. Als jij dat alleen onder controle kan houden met een teletack of met een halsband met pinnen, dan heb je je honden écht niet goed onder appél staan en hoor je in mijn ogen zelfs nog niet op het bijten te trainen.

Ik ben trouwens héél blij dat wij tenminste op een deftige, correcte hondenschool trainen (wij welliswaar gehoorzaamheid, maar er is evenzeer IPO/pakwerk), waar zo een marteltuigen absoluut verboden zijn, je wordt er gewoon op staande voet gevraagt om terug te vertrekken als je met zoiets op de plein komt.

Ik ben dus behoorlijk TEGEN zulke 'marteltuigen', ook in de juiste handen, want ook één keer op een goed moment gebruiken heeft een serieuze inwerking en is niet bepaald mals voor de hond. In bepaalde gevallen (zoals de mechelaar van het asiel bv) kan ik begrijpen dat het een laatste redmiddel is om het gewoon veilig te houden, maar dan nog vind ik wel dat er zo rap mogelijk moet afgebouwd worden, door véél training op een gewone band met véél beloning.

Ik ben het best wel met jou eens, ik kan echt woest worden als ik mensen hun honden zoiets omdoen.
Zo ook een teletac of wat dan ook, ik zou zeggen, doe zo'n ding zelf eens om je nek, kijken of je het dan nog zo'n goed apparaat vind.
Ik snap ook nooit zo heel erg waarom mensen die hun hond als huisdier hebben, zo nodig paktraining willen doen. Wat heeft het voor toegevoegde waarde? En dit is trouwens niet aanvallend bedoelt, maar ik zie het nut er niet van een hond dat te leren, terwijl hij helemaal niet als politiehond werkt.
Maar goed het liefste zet ik iedereen die zo'n prikband of teletac gebruikt op een rijtje, hang ik er zo'n prikband of teletac om hun nek en krijgen ze om de beurt een ruk aan die band of krijgen ze een stroomstoot.
Tegenwoordig is het schijnbaar erg lastig om je hond op een leuke manier op te voeden, zodat je relatie met je hond ook nog goed blijft.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:05

Wat de nut van pakwerk is? Er zijn bepaalde rassen die hiervoor erg geschikt zijn en hier hun energie in kwijt kunnen. Dit zijn werkhonden en doen graag opdrachten uitvoeren voor hun baas. Dit zijn geen honden die je bij de kachel kunt laten liggen. Ze hebben niet alleen lichaamelijk maar ook geestelijk hun energie kwijt. IPO is een heel veelzijdige sport waarin ze al hun energie kwijt kunnen. Ook hebben ze ontzettend veel plezier eraan. Mijn ene hond weet precies wanneer het training is. Hij maakt me wakker en houdt niet op met piepen totdat hij in de auto zit. Ook is de relatie die ik heb met die hond ontzettend goed. Hij gaat voor mij door het vuur en dat zelfde doe ik voor hem. Hij is m'n maatje en ligt gewoon naast me op de bank. Tijdens de training wordt er ook erg veel beloond en altijd met een bal. Het is niet alleen maar martelwerktuigen. Ik zou zeggen kom eens bij zo'n training kijken. Je zult er een andere mening overkrijgen.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:06

Wilawander schreef:
Wat de nut van pakwerk is? Er zijn bepaalde rassen die hiervoor erg geschikt zijn en hier hun energie in kwijt kunnen. Dit zijn werkhonden en doen graag opdrachten uitvoeren voor hun baas. Dit zijn geen honden die je bij de kachel kunt laten liggen. Ze hebben niet alleen lichaamelijk maar ook geestelijk hun energie kwijt. IPO is een heel veelzijdige sport waarin ze al hun energie kwijt kunnen. Ook hebben ze ontzettend veel plezier eraan. Mijn ene hond weet precies wanneer het training is. Hij maakt me wakker en houdt niet op met piepen totdat hij in de auto zit. Ook is de relatie die ik heb met die hond ontzettend goed. Hij gaat voor mij door het vuur en dat zelfde doe ik voor hem. Hij is m'n maatje en ligt gewoon naast me op de bank. Tijdens de training wordt er ook erg veel beloond en altijd met een bal. Het is niet alleen maar martelwerktuigen. Ik zou zeggen kom eens bij zo'n training kijken. Je zult er een andere mening overkrijgen.

Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:22

Ik heb ervaring met mensen die bijtwerk doen.

En wat ik zie... is dat er niks moeilijks aan is om een hond te leren bijten. Of gelijk welke oefening eigenlijk mits goed opgebouwd.
Het is het leren wachten die zo verrekte moeilijk is, zowel voor de trainer als het dier (rara laat dat nou net bij paarden ook zo moeilijk zijn).
Het kan op zo'n moment handig zijn je dier in 1 keer uit zijn enthousiasme te rukken. De vraag is maar of het bij 1 keer blijft.

Ik vraag me serieus af. Als je zo'n hulpmiddel nodig hebt om je hond uit zo'n drift te halen... dan moet je mss eens naar jezelf kijken of besluiten dat er tig leuke dingen zijn op aard om met je dog te gaan doen.

Ik vind het dubbel. Persoonlijk heb ik liever 1 keer flink te reageren dan 100 keer te zacht. Maar zoek ook geen situaties op die je zelf niet aankunt. Ook al doet je dier iets graag... is het het waard om hem bij die trainingen pijn te moeten doen omdat hij zichzelf niet onder controle kan houden? Omdat jij dat niet kunt? Is er dan geen andere weg?

Zeker bij het voorval van de TS vind ik het niet kunnen. Ik zie die hond al flink zitten bij zijn baasje... arm ding...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:05

Wilawander schreef:

Ik begrijp idd best dat er honden zijn die er geschikt voor zijn, mechelaars e.d. zijn ook echt werkhonden, daar ben ik het absoluut mee eens, dat zijn zoals jij al zegt geen honden voor naast de kachel.
Ik zou best eens bij zo'n training willen kijken. Ik heb het wel eens op tv gezien, dat was in amerika, daar waren de honden ook superenthousiast natuurlijk. Maar ik heb daar geen enkel martelwerktuig gezien. Ik kan me niet meer herinneren of ze een slipketting om hadden of niet, maar van teletacs of prikbanden was echt geen sprake, die honden hielden ze ook gewoon onder controle.
Ik weet niet waar jij traint, want ik ben op zich best geinteresseerd om eens te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat, want nu weet ik dat niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:09

Ik heb ook al veel trainingen gezien. En bij de 1 gaat het speels en bij de ander wreed.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:24

Wij doen ook IPO thuis.
Wij fokken mechelse herders. Mijn papa zit al 17 jaar in het ipo gebeuren.
Misschien hebben jullie allemaal honden, waar je een keer tegen roept, ze direct weten wat ze meoten doen.
Mechelaars(sommige) zijn van een ander kaliber, corrigeer je ze niet, groeien ze boven je hoofd, en dan kun je er niks mee aanvangen, dan word je overbeten!

Bij ons worden alle oefeningen aangeleerd met voedsel. De teletac wordt alleen gebruik om de details te perfectioneren.
Er zijn mensen die een teletac kopen, het aan hun hond omdoen, en geen besef hebben, wat ze er eigenlijk mee moeten doen, bji het juiste gebruik, is er niks aan de hand!
Ik zie bij ons geen enkele getraumatiseerde hond, of een hond die onderdrukt loopt in zijn oefeningen.

En ik heb de teletac al gevoeld, als je het op niveau 2-3 is, is het alleen een tinteling!
Het is ook veel beter voor de band met de geleider! Mijn papa's oude hond is 13, en hij zou nog altijd door het vuur gaan voor hem, het is fantastisch om te zien!

Dus, neem je conclusie niet op 1 iemand die het misschien op een verkeerde manier gebruikt, maar luister ook naar anderen!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:17

Jessol schreef:
En ik heb de teletac al gevoeld, als je het op niveau 2-3 is, is het alleen een tinteling!

Wat ik dus niet snap he. Iedereen zegt altijd: ja je voelt er bijna niks van enz. maar van zo'n "tinteling" laten ze wel los en van een ruk aan de riem niet? Als ze er toch bijna niks van zouden voelen zou dat toch ook geen effect hebben?

Nja ik vind het triest, al die middeltjes omdat fikkie zonodig goed moet presteren op het veld of op een wedstrijd. Als een hond te oog in zijn driften zit is hij er nog niet aan toe en ben je, naar mijn mening, gewoon een stap te ver in je training.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:18

Wilawander schreef:
Training loopt hij altijd met prikker daar het gevaar voor luchtpijp problemen dan duidelijk minder is.

Met een tuigje heb je dat probleem ook niet...

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:36

http://doberman-dog-breed-store.com/ima ... le_LRG.jpg

ik was even op google gaan kijken voor een foto ervan, en toen vond ik deze.
Ik vind het echt verschrikkelijk gewoon, die pinnen zitten echt gewoon in zijn vel. Die arme beesten worden hier toch ook gewoon vals van of niet?

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:46

Lysette;
ik wil je echt één van onze honden aanbieden om mee te wandelen op een gewone band, ze hebben niet allemaal zo'n prikker, maar een paar hebben het toch nodig.
Misschien heb jij een doetje van een hond, maar niet elke hond is zo.

Wat ik dus niet snap he. Iedereen zegt altijd: ja je voelt er bijna niks van enz. maar van zo'n "tinteling" laten ze wel los en van een ruk aan de riem niet? Als ze er toch bijna niks van zouden voelen zou dat toch ook geen effect hebben?

Nja ik vind het triest, al die middeltjes omdat fikkie zonodig goed moet presteren op het veld of op een wedstrijd. Als een hond te oog in zijn driften zit is hij er nog niet aan toe en ben je, naar mijn mening, gewoon een stap te ver in je training.

Het gaat hier totaal niet over lossen?
Moest het echt zo zielig zijn, zou de hond dan nog met plezier het veld op komen? Ook in een andere discipline dan bijtwerk, waar ook de teletac wordt gebruikt? Onze honden lopen niet onderdrukt, of voelen zich niet slecht, en ervaren de teletac niet als 'slecht' als je het omdoet.
Onze hond is al vanaf hij klein was zo hoog in drift, als hij alleen maar een balletje zag, dus wat jij zegt klopt niet.
Hoe kun jij bepalen wanneer een hond er nog niet aan toe is of een stap te ver is in de training? Jij bent een totale leek op dit gebied, en waarschijnlijk ook in het houden van dit ras.
Onze hond is volledig afgericht, en zo onder controle, maar zijn driften zijn nog altijd ontzettend hoog, hoe verklaar jij dat dan?
Probeer hem eens een week zonder te trainen te laten zitten, ik daag jou uit, om hem dan eens uit wandelen te nemen?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:43

Afschuwelijk zulke " halsbanden " .

Koop dan een Gentle Leader als je je hond niet kunt houden, en ga van daar uit trainen ( zo heb ik het ook gedaan ).
En nu loopt mijn duitse herder gewoon mee aan een halsband.

Sowieso vind ik dat ALLE hulpmiddelen verboden moeten worden op trainingsvelden, je bent daar om te trainen, en dat doe je niet door zoiets om zijn nek te doen.
Lukt het niet zonder zo'n band, dan is de hond er gewoon niet klaar voor ( en de trainer zelf ook niet Bloos )
Want, wat doet zo'n hond ZONDER zo'n halsband ?

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:05

Jessol schreef:
Lysette;
ik wil je echt één van onze honden aanbieden om mee te wandelen op een gewone band, ze hebben niet allemaal zo'n prikker, maar een paar hebben het toch nodig.
Misschien heb jij een doetje van een hond, maar niet elke hond is zo.

Hoezo hebben ze het nodig?

Citaat:

Kun jij dit verklaren?

Citaat:
Het gaat hier totaal niet over lossen?
Moest het echt zo zielig zijn, zou de hond dan nog met plezier het veld op komen?

Ja dat kan prima hoor. Er zijn zat honden die de hele dag of het grootste deel van de dag in de kennel zitten. Eindelijk eruit en aandacht van het baasje kan dan heel erg leuk zijn. Honden die met straf en beloning worden getraind kunnen het spelletje ook nog steeds heel erg leuk vinden, alleen zonder straf trainen maakt het wel een stuk minder stressvol en nóg veel leuker. Plus dat je ze niet af leert zelf initiatief te tonen met het trainen.

Citaat:
Onze hond is al vanaf hij klein was zo hoog in drift, als hij alleen maar een balletje zag, dus wat jij zegt klopt niet.
Hoe kun jij bepalen wanneer een hond er nog niet aan toe is of een stap te ver is in de training? Jij bent een totale leek op dit gebied, en waarschijnlijk ook in het houden van dit ras.

Er is ook nog een stap voor het bewegende balletje, of je wacht rustig af tot ie wel vanzelf los laat en beloont dan super. En die taak is aan jou of je trainer. Er zullen best honden zijn die zo knettergek worden van al iets kleins, maar het gros niet. Pups worden wel van begin af aan opgefokt met een mouw, bijtrol en alles. Als ze dan eindelijk mogen vind ik het niet zo gek dat ze helemaal lijp worden ja Haha!
Bovendien heb ik het niet alleen over het lossen (dan zou het allemaal wat minder jammer zijn), maar die prikker hebben ze vaak ook om en wordt ook gebruikt met het volgen, niet meteen zitten of wat dan ook. Waarom?

Citaat:
Onze hond is volledig afgericht, en zo onder controle, maar zijn driften zijn nog altijd ontzettend hoog, hoe verklaar jij dat dan?
Probeer hem eens een week zonder te trainen te laten zitten, ik daag jou uit, om hem dan eens uit wandelen te nemen?

Hoezo zouden driften af moeten nemen dan? Het gaat erom hoe je hond ermee omgaat.
En mijn hondjes worden ook gek als ze niet kunnen trainen hoor, ik zeg toch ook niet dat je dan meteen niet hoeft te gaan trainen Verward En nee ik hoef niet met jouw honden te wandelen, als ik het zo'n leuk ras vond had ik er wel een genomen toch? Haha!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:16

Ik weet niet hoe ik verschillende dingen moet quoten in1 bericht dus dan maar zo.

Ben het volledig met Jessol eens.

Trainen met een gentle leader gaat moeilijk bij het bijten. Tuigje gebruiken wij bij het opbouwen van de hond in zijn puppy tijd. Zodat er geen druk op de luchtpijp komt en je de boel daar dichtdrukt. Want een goede werkhond laat zich daar niet door remmen.

Rockwitch: Ik train net over de grens bij Enschede. Wat mij betreft ben je van harte welkom om een training bij te wonen.

Nogmaals je hebt honden die zo hoog in drift staan die je alleen middels een prikkel via stroom even terug kunt halen om te willen lossen. Ik heb 2 honden. Allebei op dezelfde manier getraind. De één lost en luistert op het woord en heeft niks anders als een tuigje nodig. Deze staat gewoon minder hoog in de drift. De ander kijkt nergens naar en gaat gewoon ook. Hij vindt het pakwerk zo geweldig dat hem een correctie niks kan schelen. Zelfs een teletak werkte niet altijd. Imiddels wel en train ik hem met pakwerk met de prikband. Bij hem was de keuze of geen pakwerk meer of teletak. Want gehoorzamen moeten ze. Anders is dat te gevaarlijk. En hem thuis te laten en niet te gaan trainen zou hem doodongelukkig maken.
Ook gaat de band die je met de hond hebt niet kapot mits je altijd eerlijk bent. Ik heb nog nooit zo'n band met een hond gehad als deze.

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:24

rockwitch schreef:
Maar goed het liefste zet ik iedereen die zo'n prikband of teletac gebruikt op een rijtje, hang ik er zo'n prikband of teletac om hun nek en krijgen ze om de beurt een ruk aan die band of krijgen ze een stroomstoot.

Geeft erg leuke taferelen: kijk maar eens op youtube (staan honderden filmpjes met zo'n shock collar, vermaak jezelf zou ik zeggen Clown )
http://www.youtube.com/watch?v=MklwlkTF6z8

Maar eerlijk over die pennen? Ik denk dat je hier dezelfde discussie over kunt houden als over sporen/slof/bitten en andere hulpmiddelen. Geen probleem MITS in ervaren handen. Die dame in de tram was dus een duidelijk persoon van geen ervaring maar toch een stoere hond -> dan maar hulpmiddelen (waar ze vervolgens ook niet mee overweg kan)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:33

Zelf ben ik geen gebruiker van dit soort halsbanden
maar mits in goede handen ben ik er ook niet tegen
zelf heb ik ook een slip gehad,goed gebruikt en wel degelijk zijn doel getroffen
maar nu werk ik liever met een K9 tuig, hond ondervind lang de narigheid er niet van en is zelfs nog beter te hanteren dan met een halsband
Afbeelding

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:15

Wilawander schreef:
Hij vindt het pakwerk zo geweldig dat hem een correctie niks kan schelen. Zelfs een teletak werkte niet altijd. Imiddels wel en train ik hem met pakwerk met de prikband.

Even los van alles maar wat ik me even afvraag. Mij is altijd verteld dat die honden volledig gefocessesd zijn op de mouw of evt. het pak, en dat je daarom niet bang hoeft te zijn dat deze honden in het dagelijks leven bedenken van: goh dat is een leuke meneer, daar ga ik eens even bij in zijn arm hangen Haha! En dat het dus puur om de mouw gaat die dan toevallig bij iemand om zijn arm zit. Beetje veredeld apporteren dus zeg maar. Kan ik best wel inkomen. Zie jij dat ook zo?

Citaat:
En hem thuis te laten en niet te gaan trainen zou hem doodongelukkig maken.

Waarom is IPO de enige optie dan? Je kunt toch ook een andere sport doen? Ik vind ook zeker wel dat je met zo'n hond moet werken, daar zijn ze op gefokt en ik denk ook wel dat zo'n hond liever wat pijn doorstaat dan dat hij alleen maar thuis zit (weet ik wel zeker Knipoog ), maar zijn energie kan hij toch ook kwijt in gehoorzaamheid, apporteersport, doggydance, frisbee of weet ik het wat?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:32

Wilawander, dat is toch wel heel erg ver voor mij om even te gaan kijken. Aangezien ik net boven nog net in Zuid-Holland woon, net boven Zeeland. Dus dat wordt een aardige trip.

Ik zou zelf ook wat anders gaan verzinnen als ik mijn hond moet gaan trainen met prikbanden of teletacs, dan maar iets anders met hem doen. Ik zou er natuurlijk wel wat mee gaan doen, maar dan toch echt iets anders, waar dat allemaal niet bij nodig is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:57

Lysette schreef:
Wilawander schreef:
Hij vindt het pakwerk zo geweldig dat hem een correctie niks kan schelen. Zelfs een teletak werkte niet altijd. Imiddels wel en train ik hem met pakwerk met de prikband.

Even los van alles maar wat ik me even afvraag. Mij is altijd verteld dat die honden volledig gefocessesd zijn op de mouw of evt. het pak, en dat je daarom niet bang hoeft te zijn dat deze honden in het dagelijks leven bedenken van: goh dat is een leuke meneer, daar ga ik eens even bij in zijn arm hangen Haha! En dat het dus puur om de mouw gaat die dan toevallig bij iemand om zijn arm zit. Beetje veredeld apporteren dus zeg maar. Kan ik best wel inkomen. Zie jij dat ook zo?

Citaat:
En hem thuis te laten en niet te gaan trainen zou hem doodongelukkig maken.

Waarom is IPO de enige optie dan? Je kunt toch ook een andere sport doen? Ik vind ook zeker wel dat je met zo'n hond moet werken, daar zijn ze op gefokt en ik denk ook wel dat zo'n hond liever wat pijn doorstaat dan dat hij alleen maar thuis zit (weet ik wel zeker Knipoog ), maar zijn energie kan hij toch ook kwijt in gehoorzaamheid, apporteersport, doggydance, frisbee of weet ik het wat?

Dat klopt. maar verschilt ook per hond. Mijn super in drift staande hond is super waaks maar zal nooit zonder commando bijten dus zonder mouw geen bijten. Heb ooit is mieegemaakt dat de pakwerker schreeuwend uit de kantine kwam met stok maar zonder mouw daar hij dacht dat ik de hond aan de lijn hadt. Niet dus Clown Hij rende er heen, sprong af om te bijten, zag geen mouw en ging er voor zitten blaffen...... Clown Maar die andere die dus niet zo hoog in de drift staat en ook niet bepaald waaks is, kan dus wel bijten zonder mouw als ze uitgedaagt wordt. Dus verschilt wel heel erg.
Ja een andere sport is ook mogelijk. Gehoorzaamheid doen we ook maar dat is iets wat hem snel verveelt. Doggydance is niks voor mij. Verder hebben we agility geprobeerd maar dat was niks want daar is hij veel te driftig voor. Het enige wat hem rustig krijgt is het pakwerk en speuren. Dan is hij rustig en koel in zijn karakter. We hebben er gewoon allebei heel veel lol in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:04

Ik zie het probleem niet zo met die halsband... mits correct gebruik is het een perfect hulpmiddel om ongewenst gedrag te corrigeren. Ik zie liever 1 zo'n ruk dan een hond die de hele tijd aan de riem hangt.
Het voelt voor de hond alsof een andere hond hem even bijt en daar schrikt hij van. Zelfde effect als honden met elkaar spelen en ze bijten elkaar even speels dus. Alleen dan nu onverwacht.
Zo'n amerikaanse hondengoeroe raadde het wel aan en ik zag (op tv Tong uitsteken) dat het bij goed gebruik succes had! honden liepen weer rustig mee en na verloop van tijd was die halsband overbodig en kregen ze een normaal tuigje/halsband om.
Dus als correctiemiddel prima bv bij gehoorzaamheidstraining! (mits verandwoord gebruik natuurlijk, maar ja: dat is met alles zo toch?)

Ik denk dat het met al dat soort producten is, je moet er vaak wat in verdiepen en dan valt het allemaal mee. Een slipketting lijkt op het eerste gezicht ook niet jofel, maar bij correct gebruik zeer effectief!

Al is het niet de bedoeling om zo'n spikesding te gebruiken voor honden met een gevoelige huid en weinig vacht Tong uitsteken

Ik vind van dit spikesding dat het er zieliger uitziet dan het daadwerkelijk is.