Hond in laten slapen, erbij zijn of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

Re: Hond in laten slapen, erbij zijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:13

Ik ben er ook altijd bij geweest. Als ik een dier zolang gehad heb dan wil ik er ook bij zijn als hij naar naar het hiernamaals gaat.

Ik verkies wel inslapen boven een natuurlijke dood. Een natuurlijke dood kan heel naar zijn. Begin deze week ben ik er nog bij geweest toen de buurkat overleed, en dat was geen pretje. Absoluut niet..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:17

Ik ben wel bij onze hond gebleven, maar dat ligt voor iedereen anders......

Gewoon op het moment zelf bepalen wat voor jou het beste voelt Ach gut

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:18

Toen Lino ingeslapen werd toen hebben we ook besloten dat thuis te doen
hij was al 16 jaar een trouwe kerel, dus hij verdiende dit
dierenarts thuis laten komen en ik heb Lino met zijn hoofd en voorpoten lekker op schoot genomen zoals hij dat ook prettig vond
en toen is hij idd heel vredig ingeslapen.....
het doet op dat moment zeer maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad! en ik ben nu inmiddels al 8 jaar verder ......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:21

Mooi dat je dat zo hebt gedaan, Naadje.
Als voor mijn hond de tijd gekomen is, doe ik het ook zo.
Maar ik hoop dat het nog heel lang duurt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:26

Je gaat er idd spijt van krijgen als je er niet bij bent terwijl je het wel zou kunnen. Bij onze eerste hond ben ik erbij geweest, het deed pijn maar ik heb wel afscheid kunnen nemen. De hond van mijn oma (waarmee ik ben opgegroeid) is ook ingeslapen een aantal jaar geleden. Ik heb ervoor gekozen er niet bij te zijn en bij mijn oma thuis afscheid te nemen. Maar ik heb daar nog altijd spijt van, ik had erbij moeten zijn op zijn laatste reis. Onlangs is onze hond overleden maar daar heeft hij zelf voor gekozen thuis, toen zat ik in de USA dus ik werd 's ochtends gebeld met het vreselijke nieuws. Ik ben blij dat ik voordat ik ging goed afscheid heb genomen, maar evengoed doet het nog altijd pijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:30

Lijkt mij het belangrijkste dat de hond bij het inslapen
zich "prettig" voelt..
Voor zover dat mogelijk is natuurlijk..

Dus bijvoorbeeld de dierenarts thuis laten komen..
ipv de hond (als ie bang is voor de dierenarts) mee te nemen naar een praktijk..

En dat er in ieder geval.. 1 iemand op wie de hond gek is!
bij de hond blijft tot hij helemaal slaapt (onder narcose is)..
Zo valt hij in slaap met een vertrouwt persoon erbij!

Of jij dat nou bent of je ouders.. bij wie hij woont..doet er niet zoveel toe..

Voor je eigen gemoedsrust is het ook wel prettig om te weten
hoe het inslapen precies is verlopen... maar dat hoef je ook niet zelf
te zien.. je ouders in jouw geval... kunnen je dat ook vertellen...

Of er iemand bij is op het moment dat je hond een injectie krijgt
om hem echt in te laten slapen.. doet er minder toe... (behalve voor jezelf)
Maar voordat hij slaapt.. tja.. hond blijft toch een roedeldier..
Met grenzeloos vertrouwen in zijn baasje.. .. ..

Sterkte in ieder geval...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:35

Ik ben tot nu toe bij al mijn dieren erbij geweest en het heeft me een heel goed gevoel gegeven.

Gewoon om bij ze te kunnen zijn op het moment dat het zo ver is en tot het uiterste als steun te kunnen zijn. Ik vind dat het dier dat na zoveel jaren wel verdiend heeft, hoe moeilijk het ook zal zijn. Bij één van onze honden ben ik nadat hij zijn laatste adem uitblies echt gigantisch in tranen uitgebarsten en duurde het echt een lange tijd voordat ik mezelf weer een beetje herstelde. Maar die tranen moet je tóch kwijt. Het is menselijk, het is een emotie en het is logisch. En of je nou een uur jankt of helemaal niet, gaat er gewoon om dat je op jouw manier afscheid kunt nemen.
Wij lieten overigens de DA thuis bij ons komen zodat ze ook in een vertrouwde omgeving konden inslapen.

Bij mjn paard ben ik er niet bijgeweest, die heb ik alleen maar in de handen van de slachter gegeven. Dat kon ik toch niet aanzien en zou ik nooit kunnen ook maar het paard dat ik nu heb zou ik dan ook laten inslapen en inderdaad...erbij willen zijn.

De kat van mijn ouders zouden we laten inslapen maar die blies zelf al zijn laatste adem uit nog voordat de DA er was. Hij was gewoon oud, op en versleten. Mijn ouders waren er toen bij en mijn moeder vond het heel mooi zoals hij 'gegaan' is. Gewoon echt letterlijk 3x diep inademen en toen was het over...

Ik zal er altijd bij willen zijn, bij alle dieren die ik nog krijg en waarvan ik afscheid moet gaan nemen. Het geeft een heel vredig gevoel om er tot op het laatst nog voor ze te zijn en op je eigen manier, lekker thuis, alles te kunnen verwerken...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:39

Ben er wel bijgebleven. Puur omdat zij er voor mij altijd was als ik ziek was. Ik wilde er nu ook voor haar zijn, hoe moeilijk het ook voor mij was.

Nu denk ik eraan en komen de tranen weer, maar heb er geen spijt van. Kon mezelf groot houden voor haar, totdat ze er niet meer was.

Je moet je eigen beslissing nemen, ieder heeft zijn eigen manier Kusje

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:49

toen mijn fretten werden ingeslapen ben ik erbij geweest, wilde gewoon echt weten dat eht over was.
Toen mijn hond werd aangereden was het aan mij om de keuze te maken om te opereren of niet. Ik heb ervoor gekozen om haar in te laten slapen, ze was pas 2,5 maar de slagingskans was gewoon klein, wilde haar daar niet doorheen trekken. Ik vond het wel prettig om erbij te zijn, ze wist wat er gebeurde en vocht, maar ik ben er tot het einde bij gebleven, het minste wat ik haar terug kon geven.

sterkte ermee, wat je ook kiest, het zal moeilijk zijn!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:55

Lieve TS.
Of je erbij blijft is JOUW keus. Je geeft WEL om je beessie ook als je er niet bij blijft.
Als dierenartsassistent zie ik 2 groepen eigenaars. Degenen die erbij blijven en diegenen die dat niet aankunnen. Voor beiden heb ik respect. Ik zorg ervoor als de eigenaar er niet bij blijft, dat het laatste wat deze ziet is dat ik het dier vasthou, hoe groot of klein ook, op een lieve manier. En dat blijf ik doen tot deze overleden is. Als de eigenaar later vragen heeft over hoe het is gegaan kan ik dat dan ook eerlijk vertellen.
Neemt niet weg dat ook ik het moeilijk blijf vinden, zowel van anderen als van mijn eigen dieren.

Wat ik de eigenaren altijd vertel is het volgende:

Je hond krijgt vaak eerst een kalmeringsmiddel waarvan het dier in een diepe slaap valt. Hierna merkt het dier eigenlijk nog vrij weinig. Het dier blijft vaak rustig als de eigenaar erbij is wanneer er een prik gegeven wordt. En valt dan dus gewoon in een zeer diepe slaap.

Als het dier dan in diepe slaap is wordt het echte middel pas ingespoten. Soms gaat het overlijden heel snel (oude, zieke dieren) soms duurt het wat langer (jonge dieren emt ernstige ziektes, echte vechters). In de meeste gevalen houdt gewoon op een gegeven moment de ademhaling op en de hartslag. Daarna kunnen er stuiptrekkingen optreden (niet altijd). Dit is hetgeen waar vel eigenaren huiverig voor zijn. En dat is logisch. Het kan lijken alsof het dier niet op wil geven. Echter het dier is dan al overleden. Het lichaam is dan echter per spiercel zeg maar aan het accepteren of niet dat er geen zuurstof meer is. Het is dus na de dood en het dier maakt dit absoluut niet meer mee.

Veel eigenaren die niet bij het echt overlijden willen zijn, kiezen ervoor bij het inslaap gaan te blijven. Dat gaat vaak rustig, de eigenaar kan nog echt contact hebben en het dier toespreken. Als het dier dan in de diepe slaap is zal deze niet merken dat de baas weggaat (het is hetzelfde soort narcose als we gebruiken bij de voorbereiding voor een operatie). Dus dat kun je wellicht overwegen.

Ik wens je veel sterkte. Mijn eerste euthanasie tijdens mijn stagen als assistente was mijn eigen hond, dus ik weet hoe je je voelt. Blijf je er niet bij, voel je dan niet schuldig. Als een baas volledig overstuur raakt tijdens het eerste deel (in slaap gaan) is het hele proces voor het dier ook stressvol. Als de baas rustig kan blijven zal het dier zich erdoor gesteund voelen (de leider weet het het best) en zelf kalm blijven en de prik makkelijker accepteren.

Jij bent de enige die aan kan voelen of je dit aan kunt of niet. Ik hoop je geholpen te hebben. Het staat hierboven allemaal erg duidelijk misschien, maar de realiteit werkt beter dan te liegen. Ik schrijf het om je te helpen een keus te maken, niet om je overstuur te maken. Ach gut

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:00

Het is je eigen keuze, maar dit kan je dier wel beïnvloeden, en dan doelend op jouw emotie's.
Ik zelf heb ook voor die keuze gestaan, en ben er als 10 jarig meisje wel bij gebleven, omdat ik een enorme band had met 'die ene hond' en ik het gevoel had dat ik er bij MOEST zijn.
Wel ben(moest) ik halverwege in de wachtkamer gaan zitten omdat ik het er moeilijker mee had dan ik dacht.
Dus het is echt afwachten, hoe reageer je op 'afscheid', kan je het aan? Zo niet, zou ik er niet bij gaan.
Zoals ik al zei, kan je dier zich veel aantrekken van jouw emotie's en dan wordt hij/zij alleen maar ongeruster.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:43

Ik ben er niet bijgeweest en ervaar dit wel als gemis... Maar enkel jij kunt die keuze maken, die hond weet zo ook wel dat je hem graag ziet hoor Lachen

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:54

Zilfstar schreef:
Lieve TS.
Of je erbij blijft is JOUW keus. Je geeft WEL om je beessie ook als je er niet bij blijft.
Als dierenartsassistent zie ik 2 groepen eigenaars. Degenen die erbij blijven en diegenen die dat niet aankunnen. Voor beiden heb ik respect. Ik zorg ervoor als de eigenaar er niet bij blijft, dat het laatste wat deze ziet is dat ik het dier vasthou, hoe groot of klein ook, op een lieve manier. En dat blijf ik doen tot deze overleden is. Als de eigenaar later vragen heeft over hoe het is gegaan kan ik dat dan ook eerlijk vertellen.
Neemt niet weg dat ook ik het moeilijk blijf vinden, zowel van anderen als van mijn eigen dieren.

Je hond krijgt vaak eerst een kalmeringsmiddel waarvan het dier in een diepe slaap valt. Hierna merkt het dier eigenlijk nog vrij weinig. Het dier blijft vaak rustig als de eigenaar erbij is wanneer er een prik gegeven wordt. En valt dan dus gewoon in een zeer diepe slaap.

Als het dier dan in diepe slaap is wordt het echte middel pas ingespoten. Soms gaat het overlijden heel snel (oude, zieke dieren) soms duurt het wat langer (jonge dieren emt ernstige ziektes, echte vechters). In de meeste gevalen houdt gewoon op een gegeven moment de ademhaling op en de hartslag. Daarna kunnen er stuiptrekkingen optreden (niet altijd). Dit is hetgeen waar vel eigenaren huiverig voor zijn. En dat is logisch. Het kan lijken alsof het dier niet op wil geven. Echter het dier is dan al overleden. Het lichaam is dan echter per spiercel zeg maar aan het accepteren of niet dat er geen zuurstof meer is. Het is dus na de dood en het dier maakt dit absoluut niet meer mee.

Veel eigenaren die niet bij het echt overlijden willen zijn, kiezen ervoor bij het inslaap gaan te blijven. Dat gaat vaak rustig, de eigenaar kan nog echt contact hebben en het dier toespreken. Als het dier dan in de diepe slaap is zal deze niet merken dat de baas weggaat (het is hetzelfde soort narcose als we gebruiken bij de voorbereiding voor een operatie). Dus dat kun je wellicht overwegen.

Ik wens je veel sterkte. Mijn eerste euthanasie tijdens mijn stagen als assistente was mijn eigen hond, dus ik weet hoe je je voelt. Blijf je er niet bij, voel je dan niet schuldig. Als een baas volledig overstuur raakt tijdens het eerste deel (in slaap gaan) is het hele proces voor het dier ook stressvol. Als de baas rustig kan blijven zal het dier zich erdoor gesteund voelen (de leider weet het het best) en zelf kalm blijven en de prik makkelijker accepteren.

Jij bent de enige die aan kan voelen of je dit aan kunt of niet. Ik hoop je geholpen te hebben. Het staat hierboven allemaal erg duidelijk misschien, maar de realiteit werkt beter dan te liegen. Ik schrijf het om je te helpen een keus te maken, niet om je overstuur te maken. Ach gut

Heel erg bedankt voor je post, hier heb ik echt wat aan!

Dat stuiptrekken is idd iets wat ik echt niet wil zien, heb dat bij een verzorgpony gezien (natuurlijke dood), en dat was echt een hel...

Ik blijf er zowiezo bij als ie in slaap gaat, dat heb ik al besloten.
De hond hangt het meest aan mijn vader, dus denk dat hij er zowiezo helemaal bij blijft.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:57

bij onze vorrige hond, ben ik hoe moeilijk ook,
meegegaan.
ben er tot `het einde' bij gebleven.
was op zich best schokkend. maar wetende dat hij gelijk als eerste al niet meer bij bewust zijn, was en hij in onze armen is heen gegaan.
heeft me een hoop geholpen.

ook nu nog ben ik erg blij dat ik er bij was.

heel veel sterkte!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:04

Robijntjah schreef:
Zilfstar schreef:
Lieve TS.

Heel erg bedankt voor je post, hier heb ik echt wat aan!

Dat stuiptrekken is idd iets wat ik echt niet wil zien, heb dat bij een verzorgpony gezien (natuurlijke dood), en dat was echt een hel...

Ik blijf er zowiezo bij als ie in slaap gaat, dat heb ik al besloten.
De hond hangt het meest aan mijn vader, dus denk dat hij er zowiezo helemaal bij blijft.

Hier ook een dierenassistente. ben het helemaal eens met bovenstaande. Ik ken ook inderdaad beide groepen mensen. Zelf ben ik altijd bij al mijn dieren erbij geweest. Je hoeft niet bang te zijn om te gaan huilen. Dit is heel normaal. Ook de dierenarts zal dit echt niet vreemd vinden. Dat hoort er als ware bij. Als je echt bang bent dat je het totaal niet aankunt dan is het beter er niet bij te zijn. De hond zal niet goed snappen waarom je je zo voelt.
Het stuiptrekken is niet altijd zichtbaar en treedt pas op als de hond er niet meer is......Bij een natuurlijke dood kan dit veel heftiger zijn.
Sterkte bij deze toch moeilijke beslissing die bij elk dier vroeg of laat om de hoek komt kijken. Ben zelf in een jaar tijd twee dieren verloren en de derde zit er ook aan te komen. Ik blijf er dit keer ook weer gewoon bij. Hoe moeilijk het ook is.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:11

ik ben het met bovenstaande reacties wel eens, het is voor het dier het fijnste als je er tot het aller laatste moment bij blijft, eventueel kan je de hond en jezelf wat druppels bach rescue geven, ieder uur een paar druppels op de dag dat "het"gaat gebeuren, jullie zullen er beide rustiger van worden!
Wij hebben dit ook bij onze honden gedaan, wij heb in 3 weken tijd, 2 honden moeten laten inslapen. Ik zou het echt proberen die bach rescue! Heel veel sterkte in ieder geval!

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:59

ik heb het 2 x meegemaakt.

Ik ga er niet bij als die een prikje krijgt.
maar ik kijk nog wel even als die overleden is.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:53

Ben er bij mijn hond wel bij geweest, ook mijn andere hond, toen bijna 1jaar oud is meegeweest.
Samen hebben we afscheid genomen, ook al was de eerste prik niet fijn.
Samen hebben we bij hem gezeten, geknuffeld, gezeten, gepraat tot hij echt overleden was.

Ik had het niet willen missen, maar dat is voor ieder persoonlijk.
Ik wilde niet dat hij "alleen" dood zou gaan.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:56

Vier weken is mijn hond overleden. Ingeslapen. Ik wou niet bij de dodelijke prik zijn. Ben wel bij hem gebleven tot hij helemaal onder narcose was. Heb hier geen spijt van. Wou er niet bij zijn dat het helemaal over was, en voelt goed zo

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:59

wij hebben in korte tijd 2 honden in moeten laten slapen, ik ben er bij geweest, ze geven je zoveel, daar wil ik wat voor terug doen.. door ze gerust te stellen.
bij de eerste hond was het heel moeilijk, beestje kreeg een epeleptische aanval, ben wel blij dat ik er bij geweest ben, beide honden zijn op mijn schoot 'in slaap gevallen' vooral de laatste hing erg aan mij, en dan vindt ik het toch wel fijn dat ik er op dat moment voor haar kan zijn, voor de laatste keer..

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:02

Wij hebben onze hond afgelopen april ook in laten slapen.
Ik ben er samen met mijn ouders bij gebleven tot het eind.
Onze hond zocht erg veel steun bij ons en keek voortdurend of we er allemaal nog wel zaten. Je zag echt dat het haar rust gaf dat we erbij waren (we hebben haar thuis in vertrouwde omgeving in laten slapen).
Het is allemaal erg verdrietig op dat moment, maar als je in die lieve bruine oogjes kijkt weet je waar je het voor doet.
Als ik het over zou moeten doen, zou ik het op dezelfde manier weer doen.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:05

Ik ben er trouwens bewust niet bij gebleven bij mijn hond, omdat hij lichamelijk een gezonde hond was, en ik bang was dat het heel lang zou duren voordat zijn hart zou stoppen. Dit leek mij een erg nare gedachte, hij was overigens 3.5 jaar.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:08

Uit respect voor mijn hond zal ik erbij blijven.... Door dik en door dun!!!! Ach gut
Mijn vorige hond is oveleden op de overloop naast mijn slaapkamer, en daar heb ik nu na 7 jaar nog steeds verdriet van. Dus nu is mijn hond zoveel mogelijk bij me! Vork

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:30

AL GAF MIJN STAART EEN LAATSTE GROET

Als ik eens broos en zwak zal zijn
en niet meer slapen kan van pijn
Doe dan wat nodig is,want och
die laatste dag verliest men toch.

Ik weet dat het je droef zal maken
dwing toch jezelf niet te verzaken
dan, meer dan enig andere dag
blijkt wat je liefde echt vermag.

wij hadden het jaren lang zo goed
dat geeft ons ook doe laatste moed
jij wilt toch ook niet dat ik lijd.

En breng mij waar men hulp mij biedt
een bede slechts,verlaat mij niet!
houd mij zacht pratend tegen je aan
totdat mijn ogen breken gaan.

Je weet,al is het later pas
dat dit heus voor mijn bestwil was.

Al gaf mijn staart zijn laatste groet
ik lijd niet meer en dat is goed
treur niet omdat het lot bewerkt
dat jij, juist jij, mijn tijd beperkt.

Wij waren elkander toch zo na!

Laat dat je troost zijn als ik ga............

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:38

Het mietje in mij zit weer eens te snotteren achter de pc!!! Haha!