Shiba als beginnershond, of toch niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Re: Shiba als beginnershond, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 00:54

oh, begrijp me niet verkeerd... ik ben absoluut niet op zoek naar de perfecte hond. Als ik een perfecte hond wil, koop ik wel een teddybeer variant op baterijen.

Het is alleen zo dat er onnoemelijk veel rassen zijn, en ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer. Ik hoopte eigenlijk met dit topic een lijstje te krijgen met rassen die vaagweg in het profiel passen, waarvan ik denk dat het bij me past. En dan kan ik weer een tijdje verder met lezen en vragen naar ervaringen.

Ik ben dol op de Shiba, maar ik ben net zo dol op een leuke kruising. Duitse Dog of Shiz-tzu, dat uiterlijk maakt me nog niet zo veel uit. Ik heb een voorkeur, maar die is niet alles bepalend.
Het asiel wil ik gewoon op dit ogenblik nog niet binnen stappen. Mij kennende wil ik elke hond adopteren, en op dit ogenblik is een hond nog geen optie. Ik wil wel een hond, maar mijn toekomst biedt me nog geen zekerheid. Ik heb geen vriend en woon nog bij mijn ouders. Dus wie weet waar ik binnen 5 jaar sta? Wat als ik binnen 5 jaar mijn hond niet meer kan onderhouden?
Ik wil dus eerst een behoorlijk vaste toekomst voor ogen hebben, en dan pas ga ik ook het asiel binnen stappen om een hond uit te kiezen. Tot dan wil ik me nu gewoon verdiepen in "passende" rassen en informatie zoeken over training en huisvesting.
Ik koop geen dier zonder er bij stil te staan.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:39

xMRGANx schreef:
viola schreef:
Wij hebben thuis een shiba en ik moet je dan helaas toch uit de droom helpen. Een shiba is echt geen beginners hondje idd vrij domintant en niet de sociaalste. Daarbij verliezen ze toch vrij veel haar en zie ik ze echt nog niet enthousiast een agility pacours lopen.
Ik huis zijn ze wel rustig.

Niet de sociaalste????
Dan ligt het aan mijn hond of aan de jouwe die voor een uitzondering zorgen, want de mijne is sùpersociaal, zou zo met iedereen meegaan... Haha! Clown

Ik bedoel met andere honden. Voor mensen zijn ze idd heel sociaal, maar met andere honden kan dat nog weleens problemen geven. Natuurlijk als je daar goed mee om kan gaan hoeft dat geen probleem te zijn, maar het is gewoon geen ras wat je lekker in een groep gooit en ze vermaken zich wel.

En uiteraart ligt ook een deel aan de opvoeding, maar toch een groot deel van het karakter wordt bepaald door het ras. Hoe je ze ook opvoed een shiba is gewoon een totaal andere hond dan mijn CC en weer totaal anders dan een boerboel of een basset. Een ras is echt veel meer dan alleen het uiterlijk hoor.
Verder is niet iedereen die een eerste hond neemt even veel beginner. De een heeft al lang door hoe je met honden om moet geen en de ander heeft er na verschillende honden en cursussen nog geen kaas van gegeten, maar dat weet je alleen zelf, dat kunnen wij van hieruit niet zien natuurlijk.

Ik vind het heel goed van je dat je je al zo aan het orienteren ben. Ik zou eerst lekker op shows gaan kijken, daar zie je heel veel rassen bij elkaar. Als je dan je lijstje wat kleiner heb gemaakt ga je eens mee met een wandeling van dat ras of naar een clubmatch dan zie je hoe het ras echt is, vooral wandelingen zijn daarvoor heel leuk.

Rassen die oa. op mijn lijstje hebben gestaan, tibetaanse terrier, markiesje, kooiker, chinese crested, pyrenese herder, kromfohrlander

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:45

ijslandse honden die ik ken in mijn vriendenkrijng zijn erg gemakkelijk, sociaal naar mens en dier, heel blafferig en de jongste loopt behendigheid, leuke hond!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:47

Ashkerlon schreef:
Orange_peach schreef:
Ik weet niet meteen een ras dat aan dit alles voldoet maar vraag me af wat je tegenhoud om daadwerkelijk eens het asiel binnen te stappen en te kijken??
je geeft aan dat je liever een uit het asiel haalt dan echt een bekend ras ... ik zou zeggen ga eens kijken in dat asiel of er iets is dat je aanspreekt en aan (iig een deel van) de eisen voldoet.

x

Dat is het hem net... die hond komt er de eerste jaren nog niet. Ik woon nog bij mijn ouders en daar lijkt nog niet zo vlug verandering in te komen. Een hond kan er pas komen als ik op mezelf woon.
Als ik nu al het asiel binnen stap, dan zie ik misschien wel enkele honden waar ik verliefd op wordt, maar ik kan ze nog niet meenemen naar huis. Vandaar dat ik nu nog gewoon de bestaande rassen af loop. Er is veel kans dat het uiteindelijk gewoon een asiel hond wordt hoor. Maar meestal weet je ook meer over het karakter van een kruising, als je het karakter van de originele rassen kent.

Werk je dan thuis wanneer je op jezelf gaat wonen? Want hoe wil je het dan doen met de hond, die je dus gaat aanschaffen zodra je op jezelf woont? Is de hond dan de gehele dag bij jou of de gehele dag alleen?

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:15

gwenfflames schreef:
ijslandse honden die ik ken in mijn vriendenkrijng zijn erg gemakkelijk, sociaal naar mens en dier, heel blafferig en de jongste loopt behendigheid, leuke hond!!

Wij hebben zelf de langharige fariant van deze en is absuluut geen makkelijke hond (iedere hond is natuurlijk anders maar ze staan er niet ombekent dat het makkelijke hondjes zijn)

Sociaal zijn ze zeker maar het hoeden zit er bij de meesten goed in, lekker alle paardjes bij elkaar drijven als baasje niet kijkt Duivel haha

behendigheid en alle dingen zijn ze leuk ja, maar ik ken meerdere die de hond hebben weggedaan (Ijslanders) omdat ze niet de makkelijkste zijn

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:54

Ninx schreef:
Ashkerlon schreef:
Dat is het hem net... die hond komt er de eerste jaren nog niet. Ik woon nog bij mijn ouders en daar lijkt nog niet zo vlug verandering in te komen. Een hond kan er pas komen als ik op mezelf woon.
Als ik nu al het asiel binnen stap, dan zie ik misschien wel enkele honden waar ik verliefd op wordt, maar ik kan ze nog niet meenemen naar huis. Vandaar dat ik nu nog gewoon de bestaande rassen af loop. Er is veel kans dat het uiteindelijk gewoon een asiel hond wordt hoor. Maar meestal weet je ook meer over het karakter van een kruising, als je het karakter van de originele rassen kent.

Werk je dan thuis wanneer je op jezelf gaat wonen? Want hoe wil je het dan doen met de hond, die je dus gaat aanschaffen zodra je op jezelf woont? Is de hond dan de gehele dag bij jou of de gehele dag alleen?

Het liefts heb ik die hond gewoon de hele dag bij me. Maar ook daar heb ik nog geen zekerheid over. Op dit ogenblik ben ik net ander werk aan het zoeken, dus zelfs daar weet ik niet waar ik terechtkom. Veel kans dat ik in de toekomst iets op zelfstandige basis begin. Dan heb ik natuurlijk veel tijd voor de woef. Maar als ik een job krijg als vertegenwoordiger en uren weg ben van huis, dan jammer maar helaas, dan neem ik geen hond.
Bovendien heb ik dan negen kansen op tien ook al een vriend, en misschien is die wel net zelfstandig en hele dagen in huis te vinden. Dan kan er natuurlijk wel weer een hond komen. Het hangt gewoon af van wat de toekomst brengt.
Er komt in ieder geval geen hond als die 8u per dag moederziel alleen thuis zit... is ook geen leven voor zo'n beestje.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:57

Misschien iets van een Golden retriever?

- niet te groot/klein
- haren doen ze wel, (licht naturlijk aan het pak van de hond zelf, de onze heeft niet zoveel)
- Rustig, maar ze kunnen wel echt lekker rennen enzo
- erg aanhankelijk, kan je ook rustig een dag alleen laten
- alleen tja, redelijk bekend ras.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:22

Tamara_H schreef:
gwenfflames schreef:

Wij hebben zelf de langharige fariant van deze en is absuluut geen makkelijke hond (iedere hond is natuurlijk anders maar ze staan er niet ombekent dat het makkelijke hondjes zijn)

Sociaal zijn ze zeker maar het hoeden zit er bij de meesten goed in, lekker alle paardjes bij elkaar drijven als baasje niet kijkt Duivel haha

behendigheid en alle dingen zijn ze leuk ja, maar ik ken meerdere die de hond hebben weggedaan (Ijslanders) omdat ze niet de makkelijkste zijn

Deze mensen voeden hun honden echt heel gewoon op, duidelijk dat wel.......
ze zijn ook lid van de club, ik heb ze eerlijk gezegd nog niet gehoord over moeilijk opvoedbare ijslandertjes.
Maar goed, daar gaat het hier verder niet over, vond het alleen jammer dat die brave honden zo werden besproken.
Elke hond moet worden opgevoed. En ik denk dat als je zelf gemotiveerd genoeg bent, je met elk ras ver kunt komen!
Maar eerlijk gezegd geloof ik niet zo meer in die gemotiveerde mens.
Heb zelf een hondenschool en je ziet gewoon hoe makkelijk mensen honden aanschaffen.
Dus zo'n topic als dit vind ik super!!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:29

Ik raad iedereen die op zoek is naar een kleine beginnershond een Cavalier king charles spaniël aan. Héérlijke hondjes, superlief en doen geen vlieg kwaad. Ze zijn wel langharig maar 1 x per dag borstelen en de haaruitval is al minder. Ze wegen tussen de 5.5 en 8 kilo en worden zo'n 30-35 cm groot.

Het zijn echte schatjes, het ene moment liggen ze heerlijk bij je op schoot te snurken (idd, snurken, dat kunnen ze érg goed) en het volgende moment rennen ze door de bossen tijdens een wandeling van 2 uur. Wel moet je bij deze hondjes in je achterhoofd houden dat ze, ookal zou je het niet denken, jachthonden zijn. Ze kunnen dus tijdens een wandeling wel eens wegschieten achter een vogel aan, dus ik raad het niet aan om een cavalier los te laten lopen langs een weg.

Maar echt hoor, aan een cavalier heb je een geweldige hond Lovers . Zo veelzijdig, ze kunnen overal mee naartoe en zijn gewoon heel makkelijk.

Ik denk dat deze hondjes over het algemeen agility ook leuk zullen vinden, mijn hondje begint al te blaffen als ik de tunnel/buis uit de schuur haal waar ze altijd doorheen mag Clown . Actief bezig zijn vinden deze hondjes gewoon leuk.

Voor meer info over dit geweldige ras kun je me PB- en Lachen

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:12

Inderdaad, cavaliertjes zijn érg leuk. Ja Altijd vrolijk, vriendelijk en blij.

Mocht je een maatje groter zoeken is de Toller (Nova Scotia Duck Tolling Retriever) misschien iets?
Ken er meerdere ( een fokster in onze praktijk) en het zijn allemaal geweldig leuke honden. Volgens haar zijn ze rustig in huis, maar willen ze graag werken als jij dat wilt. Haar honden werken met autistische kinderen en ze gaat met ze naar bejaarden-verzorgingshuizen. Lijkt mij dus wel een "beginnersras".
Ik ben in ieder geval helemaal verliefd geworden op dit ras. Lovers
(Nog) geen'"mode"-ras, wel halflangharig, wegen zo'n 17 kg.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 00:43

Die Toller is er zeker eentje die er bij komt op mijn lijstje!
Als ik het karakter nalees op de site van rasverenigingen enzo, lijkt het wel een hond die bij me zou passen.
Zeker omwille van dat apporteren. Zou ideaal zijn om dogfrisbee mee te doen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:25

Tollers zijn idd heel leuk voor je, ook echt een hond waar je mee kunt sporten.
Een aantal rassen die ik je ga afraden: Duitse Herder (heb er zelf een, niet geschikt voor beginners en ook geen gezinshond). Eigenlijk zijn alle veedrijvers geen beginnershonden. En daaronder vallen ook de Rottweiler. Maar ook bv de border collie, en de schotse collie.... allemaal honden met heel veel energie, die echt moeten werken, en echt consequent opgevoed moeten worden, en anders voeden ze jou op....

De retrievers zijn eigenlijk allemaal wel leuke beginnershonden, al zou ik niet gelijk aan een Lab beginnen, die zijn heel sterk, en best heel pittig. Een Toller is heel leuk, een Golden Retriever is gaaf, Flatcoated... ik zou eens in die richting gaan zoeken als ik jou was. Heel leuke honden allemaal, en je kunt je nog eens een consequentie-foutje veroorloven.... daar kom je met een Duitse Herder gewoon niet mee weg Lachen

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:44

insun schreef:
Inderdaad, cavaliertjes zijn érg leuk. Ja Altijd vrolijk, vriendelijk en blij.

Mocht je een maatje groter zoeken is de Toller (Nova Scotia Duck Tolling Retriever) misschien iets?
Ken er meerdere ( een fokster in onze praktijk) en het zijn allemaal geweldig leuke honden. Volgens haar zijn ze rustig in huis, maar willen ze graag werken als jij dat wilt. Haar honden werken met autistische kinderen en ze gaat met ze naar bejaarden-verzorgingshuizen. Lijkt mij dus wel een "beginnersras".
Ik ben in ieder geval helemaal verliefd geworden op dit ras. Lovers
(Nog) geen'"mode"-ras, wel halflangharig, wegen zo'n 17 kg.

Dat zijn idd hele leuke honden. Maar een mode-ras is het zeker wel aan het worden! Ik heb er nog nooit zoveel gezien als de laatste 2 jaar, je ziet ze echt erg veel de laatste tijd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:04

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:58

Wij hebben zelf 4 Shiba's, en fokken hobbymatig (http://www.milagi.net/kuroaka). Ik vind het een geweldig ras, zou niet anders meer willen hebben!

Een Shiba is inprincipe geen beginners hond, verhaard 2x per jaar énorm en is een hond die over het algemeen een sterke en duidelijke baas nodig heeft. Het is vaak een dominante hond die vooral heel erg geloofd in zich zelf. Agility kunnen ze heel leuk vinden, het zelfde geldt voor apporteren. Maar het gros van de Shiba's zegt na 3x een hindernisje lopen 'dikke neus baas, nu doe je het zelf maar'.
Ze hebben een consequente opvoeding nodig en zien hun gezin eerder als roedel dan als baas.

Maar er is zoooo veel over te vertellen.
Mocht je nog steeds interesse hebben, kun je altijd eens de website van de Nederlandse Vereniging voor Akita Inu's (waarin opgenomen Akita, American Akita, Hokkaido, Kai, Kishu, Shiba en Skikoku) bekijken en eventueel contact opnemen met iemand van de vereniging.

Natuurlijk kun je ook eens een hondententoonstelling bezoeken. Daar zijn zo veel rassen bij elkaar dat je meerdere rassen eens goed kunt bekijken. Ook kun je fokkers en eigenaren aanspreken.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:25

Ik denk dat ik me er bij neerleg dat de Shiba er pas komt, als ik al wat ervaring met honden heb kunnen opdoen. Super beestjes, maar ik ben waarschijnlijk niet bestand tegen hun karakter.

Die wheaten terrier hou ik ook eens in de gaten. Ik heb niet meteen een gevoel van "ja, dat zou wel eens kunnen lukken" maar hoe kan je het zeker weten als je er nog nooit een tegen het lijf bent gelopen Haha!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:57

Wij hebben vroeger een Västgötapets gehad, echt hele leuke hondjes, erg op hun baas gesteld, niet echt een gecompliceerd kakarter, iets apparts, leuke honden om mee te spelen/werken, maar mss iets te klein, wachtlijst voor een pup is ook wel vrij lang, athans, dat was het altijd, ben er een beetje uit Vork

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 00:37

nog nooit gehoord van dat ras... zal het eens moeten opzoeken Lachen bedankt voor de tip in ieder geval.