Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:40

Wat goed en kwaad is... en ook daar is een grens voor iedereen.

Denk aan het niet reanimeren, geen bloed geven bij bepaalde mensen. Allemaal ethische principes en er is geen dokter die dit schend (en ja, er zijn altijd uitzonderingen).

Wat voor de een ethisch is, is voor de ander niet ethisch Knipoog daar zijn namelijk geen richtlijne voor en al helemaal geen uitkomsten die zoiets kunnen bewijzen Lachen.

Natuurlijk kan de kat verder gaan met zijn leventje, maar dat is juist wat de eigenaar de kat wilde besparen. Mijn kat kan bij wijze van spreke ook leven met van alles en nog wat en kan dan zelfs prima leven, maar simpel: dat gun ik mijn kat niet. Dit klinkt heel cru, maar ik bedoel het precies andersom Tong uitsteken. Ik gun het mijn kat niet om te moeten herstellen en bijvoorbeeld extra medicijnen/prikjes te moeten hebben. Met suikerziekte kunnen ze ook leven bijvoorbeeld, maar mijn kat doe ik echt geen plezier om elke dag te moeten prikken. Toch maar doen dan, want ja de kat kan gewoon prima leven. Of toch maar niet doen, want het leven van de kat wordt er niet beter op....

Ook de operatie kan fout gaan, de narcose, complicaties (kan natuurlijk bij elke operatie) en complicaties na de operatie.

Wat ik je wil zeggen is dat dit niet alleen een kwestie van geld is, het is een kwestie van veel meer. Zowel de dierenarts als de eigenaar stellen het welzijn van het dier voorop. De één gaat daar alleen een stap verder in dan de ander... en eigenlijk worden de wensen van de eigenaar hier gewoon vergeten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:44

RedPassion schreef:
Zo kan ik niet redeneren hoor. Ik heb ratjes die maar 10 euro hebben gekost, dus voor een operatie om een tumor te verwijderen kan ik minstens 5 nieuwe ratten kopen... maar er wordt wel geopereerd als de kansen goed zijn hoor. Emotionele waarde heet dat.

Prima dat dat jou norm is, maar niet iedereen hecht dezelfde emotionele waarde aan iets of een dier, dus dan heeft automatisch niet iedereen voldoende geld over voor een dier.

Kijk, ik vind dat als je dieren hebt je er goed voor moet zorgen. Onder goed versta ik: ze hebben geen pijn, voldoende eten/beweging, normale verzorging etc.

Degene uit het voorbeeld heeft al het e.e.a. ondernomen om de kat beter te krijgen. Dat de geldkraan ergens dichtmoet vind ik een prima reden. Ergens houdt het op. Ik zou ook niet zomaar zonder meer 750,- voor een operatie voor een kat neerleggen. Voor een rat al helemaal niet (en die heb ik vroeger ook als huisdier gehad)

Abel schreef:
Als een operatie zo duur wordt kun je het dier beter afmaken en er een uit een asiel halen voor minder. Dan zijn er twee dieren blij. Eentje uit zijn lijden verlost en een van de dood gered.

Zo is dat.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:44

Mijn hondje heeft na een aanvaring met een Newfoundlander ook een week in de intensieve gelegen.
Twee gaten in zijn longen, vier ribben gebroken, en een heleboel kneuzingen.
Maar 20% kans dat hij er door kam en toch gedaan.
1500 eurootjes armer, maar mijn kleine spriet loopt hier nog steeds rond Haha!

Moest er rond de 2000 euro kosten zijn, had ik het voor bekeken gehouden.
Ik ben ook maar een student, en heb nog drie paarden te onderhouden, een huishuur te betalen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:46

Ik snap je reactie, maar mijn mening en ervaring is ook: geen geld is geen geld! Dan kan je nog zoveel van dat desbetreffende dier houden, wanneer we het hebben over operaties, behandelingen van zo rond de 1000 euro of meer, en je kan dit echt niet opbrengen, je toch zeer waarschijnlijk voor de moeilijke keuze staat het beestje in te laten slapen. En reken maar dat dat voor heel veel baasjes deze keuze misschien nog een miljoen keer meer pijn doet dan in geldnood leven, maargoed, er is op zo'n moment geen andere keus. Lachen

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:53

ik heb niet alles in detail gelezen dus vergeef me als ik iets over het hoofd gezien heb, maar zoals ik al ergens zag staan,

geen geld is geen huisdier....

En als je dan wel zo graag een dier wil en je hebt weinig geld, verzeker het dier dan!
Ik weet niet hoe het zit met paarden maar bij kleine huisdieren worden echt heel veel dingen volledig vergoed (mits je je dier goed verzekerd hebt)

Wat betreft het verhaal van de 1e pagina, ik snap wel dat die vrouw aan haar grens zat maar ik heb penisamputaties regelmatig in de praktijk gezien (tante is dierenarts) en die katten hebben daarna gewoon een goed leven. Totaal geen problemen meer...

dus ja, ik zou het wel weten...

Abel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:57

RedPassion schreef:
Abel schreef:
Tjonge het is maar een kat. Er zijn grenzen aan. Belachelijk dat die DA de kat op zo'n idiote wijze zich toe eigende dan moet ze dat beest ook voor 750 verkopen. Als een operatie zo duur wordt kun je het dier beter afmaken en er een uit dem asiel halen voor minder. Dan zijn er twee dieren blij. Eentje uit zijn lijden verlost en een van de dood gered.

maar er wordt wel geopereerd als de kansen goed zijn hoor. Emotionele waarde heet dat.
egoïsme noem ik dat.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:01

RedPassion schreef:
Zo kan ik niet redeneren hoor. Ik heb ratjes die maar 10 euro hebben gekost, dus voor een operatie om een tumor te verwijderen kan ik minstens 5 nieuwe ratten kopen... maar er wordt wel geopereerd als de kansen goed zijn hoor. Emotionele waarde heet dat.

Wij hebben een ratje twee keer laten opereren en waren daar in totaal 200 euro aan kwijt Nagelbijten / Gniffelen
Als je er geen geld voor hebt kan je dit natuurlijk niet doen, zo is het gewoon. In dat geval vind ik het persoonlijk heel goed dat er dierenartsen zijn die, als het dier nog een kans maakt, jou afstand laten doen van het dier om ze alsnog te opereren en zo het leven van het dier te redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:02

Egoisme? Hoezo dat?
Ik schrijf toch dat ik alleen laat opereren als de kansen goed zijn? Niet omdat ik kostte wat kost een dier bij me wil houden.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:02

Wij hebben ook ooit voor zo'n optie moeten staan.
Luna was aangereden en kwam pas na een dag of 3 thuis. Vodnden haar nogal ingevallen en zijn toch voor de zekerheid naar de DA gegaan. Die vertrouwede het niet en heeft fotos van haar gemaakt. Hieruit was te zien dat het middenrif gebroken was.
Even over Luna; Luna was een poes van rond de 5 jaar. Is ooit bij ons aan komen lopen en heeft zich hier genesteld. Ze was een ongelovelijke chagerijn, kwam alleen binnen voor het vreten en om zo nu en dan te slapen.
De DA had het nieuws dat ze eventueel kon worden geopereerd. Dit werdt een operatie van zo'n 500 euries, kans was groot dat het geen nut had omdat ze al een paar dagen buiten had geszworfen. Ook zou ze misschien nooit meer goed functioneren en naar buiten kunnen. Luna en niet naar buiten, is geen leven voor haar.
Na een 2e foto bleek dat haar ingewanden naar voren geschoven waren (daarom was ze ook zo ingevallen) en gaf de DA haar nog minder kans.
Mede door het prijskaartje, de lange herstel periode (lees, binnenzitten) en de nihiele kans van slagen, hebben we haar in laten slapen.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:03

Abel schreef:
Tjonge het is maar een kat. Er zijn grenzen aan. Belachelijk dat die DA de kat op zo'n idiote wijze zich toe eigende dan moet ze dat beest ook voor 750 verkopen. Als een operatie zo duur wordt kun je het dier beter afmaken en er een uit dem asiel halen voor minder. Dan zijn er twee dieren blij. Eentje uit zijn lijden verlost en een van de dood gered.

Persoonlijk geloof ik niet dat een dier blij zal zijn als het dood gemaakt wordt. Ook al lijdt het. Maar dat is mijn persoonlijke mening, ik weet dat anderen daar anders over denken.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:04

Nikki__ schreef:
Luna was aangereden en kwam pas na een dag of 3 thuis. Vodnden haar nogal ingevallen en zijn toch voor de zekerheid naar de DA gegaan. Die vertrouwede het niet en heeft fotos van haar gemaakt. Hieruit was te zien dat het middenrif gebroken was.
Even over Luna; Luna was een poes van rond de 5 jaar. Is ooit bij ons aan komen lopen en heeft zich hier genesteld. Ze was een ongelovelijke chagerijn, kwam alleen binnen voor het vreten en om zo nu en dan te slapen.
De DA had het nieuws dat ze eventueel kon worden geopereerd. Dit werdt een operatie van zo'n 500 euries, kans was groot dat het geen nut had omdat ze al een paar dagen buiten had geszworfen. Ook zou ze misschien nooit meer goed functioneren en naar buiten kunnen. Luna en niet naar buiten, is geen leven voor haar.
Na een 2e foto bleek dat haar ingewanden naar voren geschoven waren (daarom was ze ook zo ingevallen) en gaf de DA haar nog minder kans.
Mede door het prijskaartje, de lange herstel periode (lees, binnenzitten) en de nihiele kans van slagen, hebben we haar in laten slapen.

In zo'n geval snap ik je overweging goed om niet te opereren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 14:06

zap; ik snap je wel Lachen Als diereneigenaar moet je er sowieso voor zorgen dat een dier geen pijn heeft en idd elke DA zal anders tegen bepaalde zaken aan kijken.

Abel schreef:

Zou je wel 750 euro uitgeven voor een operatie aan je paard met de zekerheid dat het goed komt? Ik denk dat je 'ja' gaat zeggen, dus dan ben ik heel benieuwd wat het voor jou zo anders maakt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:08

In die zin zou ik geen onderscheid maken. Als ik het kan betalen voor mijn paard dan kan ik het voor de hond ook.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 14:10

xjudithx schreef:
Nikki__ schreef:

Snap ik ook helemaal Ja

Op mijn 19e woonde ik op mezelf en toen ik er net een maand woonde, liep er een kat voor de deur. Graatmager en uiteraard baasje onbekend (opgeven bij Amivedi en DA heeft niets uitgehaald). Ben met de kat naar de DA geweest en ze zou +/- 8 jaar zijn. Al snel bleek ze een te snel werkende schildklier te hebben waar ze 2x per dag medicijnen voor moest hebben en speciaal voer. Die kat heeft me bijna 1000 gulden gekost in de tijd dat ik haar heb gehad (5 maanden). Uiteindelijk heb ik haar in laten slapen omdat ze een niervergiftiging had en haar lever werkte niet meer naar behoren, toen kreeg ik ook te horen dat de kat al wel richting de 20 jaar was. Als ik DAT eerder had geweten, dan had ik waarschijnlijk ook niet gaan dokteren, maar 8 jaar vond ik te jong om te laten gaan.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:10

ik snap heel goed dat het voor sommige mensen gewoon te duur is.

wij hadden een kat die was aangereden maar leefde nog goed.. maar had een operatie nodig. dit heeft ons "maar" 450 euro gekost, maar we hebben dit flink gevoeld in onze portomonnee. ook al kon dit met een betalingsregeling.

daarbij hoorde ik vandaag het verhaal, een man die had 8 veulens, eentje die had wat, en die moest dan geopereerd worden. 3000 euro. en dan was het niet zeker of het wel goed zou komen.

nou zegt die man, dat kan ik niet betalen, dan moet hij helaas een spuitje.

(toen kon de dierenarts ineens een stuk zakken in de prijs)

maar dan begrijp ik die keuze van een spuitje.
een veulentje, als je daar al 3000 euro aan sopendeerd, en je weet niet of het wel goed komt, + het is nog maar een veulentje, daar kan nog zoveel mis mee gaan.. dat zul je altijd zien..

geld mag misschien geen rol spelen, maar dat is niet vasn toepassing op mensen die inderdaad in de bijstand leven enzo. en heb je dan geen recht op een dier? ik denk dat niemand berekend is op een operatie van 750 euro.
Laatst bijgewerkt door moonprayer op 01-08-08 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:11

Voor mij zou het aan het soort operatie liggen Ja en niet zozeer aan het geld!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:13

xjudithx schreef:
Nikki__ schreef:

Geloof me, wij hebben ons een lange tijd schuldig gevoeld om de geld kwestie. Maar ik ben ook maar alleen met mn moeder.
Nu hebben we ons er bij neer gelegd, wetende dat Luna niet gelukkig was geweest na de operatie.
Momenteel ook een logee zitten Clown Pluk is de moeder van Janna, ons kat. Net voordat de eigenaren op vakantie gingen, ontdekte ze een gezwel ter grote van 4 aardappelen. Is de zelfde dag gelijk geoperdeerd (melkklier gezwel), operatie á 350 euro. Toch is er hier geen moment getwijfeld door de eigenaren. Pluk moest gewoon hulp hebben. Helaas heelt de Woensdag is ze opgengescheurd (zit allemaal onwijs strak) en is toen weer geopereerd (zat in die tijd bij schoonouders), nu weer alles opgengescheurd. Madam zit nu hier in dr kooi (volledige kooi rust) en is onwijs chago, wond is helemaal open en wordt niet meer geopereerd. Is nu een kwestie van langzaam laten helen met een hooooop AB.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 14:15

zap schreef:
Voor mij zou het aan het soort operatie liggen Ja en niet zozeer aan het geld!

Oh hier ook wel hoor, zoals Nikki_ beschreeft. Maar de penisamputatie zou ik voor mijn kat betalen Lachen

moonprayer schreef:
geld mag misschien geen rol spelen, maar dat is niet vasn toepassing op mensen die inderdaad in de bijstand leven enzo. en heb je dan geen recht op een dier? ik denk dat niemand berekend is op een operatie van 750 euro.

Het MAG geen rol spelen, maar dat DOET het bij veel mensen wel, zeker omdat er steeds meer armoede in Nederland ontstaat. Mijn DA houdt de tarieven laag, puur omdat ze daar vinden dat DA-kosten geen drempel mag zijn. Zij vinden dat mensen met een laag inkomen ook dieren moeten kunnen houden. De penisamputatie doet mijn eigen DA trouwens niet.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:18

Ik zou alles voor mijn beestje over hebben hoeveel geld ook. Maar als je echt het geld niet hebt en je kunt er ook niet aankomen, zit er denk ik niks anders op.
Daarbij wordt in het verhaal gezegt dat ze er niet zeker van is dat hij geen pijn meer heeft na deze operatie..
Dat vind ik ook wel een belangrijk punt met de keuze een operatie wel of niet te laten uitvoeren.. Als het slagingpercentage onder de 50% is, is het inderdaad een hoop geld als je je kat daarna alsnog in kan laten slapen..
(ik ken de cijfers niet, maar om een voorbeeld te geven)

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:19

lien_87 schreef:
ik heb niet alles in detail gelezen dus vergeef me als ik iets over het hoofd gezien heb, maar zoals ik al ergens zag staan,

geen geld is geen huisdier....

En als je dan wel zo graag een dier wil en je hebt weinig geld, verzeker het dier dan!
Ik weet niet hoe het zit met paarden maar bij kleine huisdieren worden echt heel veel dingen volledig vergoed (mits je je dier goed verzekerd hebt)

Wat betreft het verhaal van de 1e pagina, ik snap wel dat die vrouw aan haar grens zat maar ik heb penisamputaties regelmatig in de praktijk gezien (tante is dierenarts) en die katten hebben daarna gewoon een goed leven. Totaal geen problemen meer...

dus ja, ik zou het wel weten...

De dierenarts waar ik werk zal ook beslist geen dier in laten slapen die verder gezond is of met een ingreep gezond gemaakt kan worden. Als de eigenaar dan geen geld heeft of te beroerd is om het dier te helpen dan wordt het idd naar het asiel gebracht. Het dier kan dan gewoon opnieuw geplaatst worden en verder een fijn leven hebben.

Ik snap dat het op een gegeven moment ophoudt, maar sommige mensen zeggen wel heel snel 'geef maar een spuitje' als dieren geld gaan kosten of lastig worden. Tja dan moet je er niet aan beginnen!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:21

[/quote]
Mijn DA houdt de tarieven laag, puur omdat ze daar vinden dat DA-kosten geen drempel mag zijn. Zij vinden dat mensen met een laag inkomen ook dieren moeten kunnen houden. De penisamputatie doet mijn eigen DA trouwens niet.[/quote]

ik wil jou DA..
want die dierenkliniek bij ons stijgt de pan uit met de tarieven, ongelooflijk.
mijn moeder moest haar hond in laten slapen, 200 euro.
mijn ratje kreeg een spuitje, 50 euro.. hoppa, en desnoods smeren ze je nog vlooienspray en wormtabletten aan .. voor je overleden dier -_-"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:26

Als je zo'n operatie niet zelf kan betalen, is daartegenwoordig een verzekering voor. Probleem opgelost lijkt me.

He Nikki, hier hetzelfde,precies hetzelfde zelfs . de kat van mijn ouders leeft nu zes jaar later nog steeds, omdat we de operatie wel hebben laten doen.

500 euro is een heel normaal bedrag voor een operatie. Mijn andere kat ( neit die hieronder) heeft een blaas operatie gehad, ook bijna 500 euro. Leeft nu 3 jaar later blij en gezond.

Mijn hond was twee weken geleden gebeten, pees bijna door, 250 euro voor de operatie.

Overigens. Vorig jaar heb ik 2500 Euro uitgegeven aan mijn zieke kat... ze heeft het niet gered, ondanks dat ze in de kliniek er zeker van waren dat het goed zou komen.
Dat was zuur geld. Dier heeft twee weken lang zich heel beroerd gevoeld, is twee keer geopereerd en bleef daarna pijn houden. Toen vond ik het mooi geweest.
Als ze me hadden verteld dat de kans klein was , had ik een andere keuze gemaakt.
Ze had door een keer ongelukkig overgeven een maaghernia, waarbij uiteindelijk bleek dat haar slokdarm helaas zo beschadigt was dat ze ondanks alle maagzuurremmer etc het niet beter werd.
Van een 100% gezonde kat naar een hoopje ellende binnen 5 minuten.

Als de kans op genezing vrij groot is, vind ik dat je het moet doen. Is de kans op een dierwaardig bestaan klein, dan lijkt me de keuze ook makkelijk. Hoe dan ook je hoort je verantwoordelijkheid te nemen.

750 Euro vind ik een non issue. Dat is toch wel minimaal wat je achter de hand moet hebben, als je je dier niet verzekerd hebt.

Voor mijn pony heb ik 4000 achter de hand, maar vroeger toen ik dat niet had, leende ik het wel

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 14:27

moonprayer schreef:
ik wil jou DA..
want die dierenkliniek bij ons stijgt de pan uit met de tarieven, ongelooflijk.
mijn moeder moest haar hond in laten slapen, 200 euro.
mijn ratje kreeg een spuitje, 50 euro.. hoppa, en desnoods smeren ze je nog vlooienspray en wormtabletten aan .. voor je overleden dier -_-"

Hahaha dat is wel een eindje uit de richting (omg. Utrecht).

De kat van mijn zus had een gebroken poot op zondag, dus consult 2 foto's en antibotica (had een onderhuidse ontsteking), kostenplaatje: 35 euro.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:31

zooo.. nou wat denk jij, dat leen ik wel ergens een gas auto ^^ dan is het nog steeds goedkoper dan mijn dierenarts.. ik ga ook eigenlijk altijd naar de dierenkliniek een stad verderop. die zijn ook niet goedkoop, maar de mensen lijken in ieder geval om je dier te geven, ipv om hun cenjtes, en of ik wel al vlooienspray, wormtabletten en inentingen heb gekocht..bij hun.. nu..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:37

@Marieke B; fijn dat jouw kat het wel gehaald heeft. Maar was jouw kat ook 3 dagen later pas thuis en de ingewande al naar voren gezakt? Luna was een geval appart, helaas.