beginners hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nicci88

Re: beginners hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:05

Candy_x3 schreef:
*mijn ouders hebben als eerste hond een afghaansewindhond gehad, een droom!! worden wel iets groter natuurlijk.. je moet er wel veel tijd insteken, elke dag eventjes borstelen is echt wel nodig.. mijn ouders maaktten voor haar altijd eten klaar, maar dat kan je nu wel makkelijk vinden, het zijn speelse honden, en ook heel lief voor kinderen
*nu hebben we een Malthezer, ook makkelijk op te voeden, niet te groot, en absoluut zeer zeker weten, heel lief voor kinderen.. ook deze moet je elke dag borstelen.. Haha! ze hebben minder beweging nodig, ruiven niet, dus ook voor mensen met een allergie.. ze hebben wel een zwakke maag, dus moeten in principe zo veel mogelijk hetzelfde eten.. Bloos

veel succes! Kusje

ze zocht geloof ik iets met korthaar....

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:05

Ik heb ook net mijn eerste hondje, dit is een Shih-Tzu. Ik ben hélemaal weg van hem, en hij is heel erg makkelijk. Lovers Voor meer info mag je me altijd even een PM sturen. Knipoog

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 13:06

nou weet je wat het is.. vind de deense dog dus geweldig, maar ook een chiwawa (of hoe je het schrijft)
kort haar vind ik indd wel leuker

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:13

Tja een echte beginnershond kan ik je ook zo niet aanraden. Elke hond heeft zijn eigen karakter.

Er zijn zat honden die enthousiast en snel leren. border collies, australien sheepdogs. beide geweldige honden, maar hebben heeeeel erg veel energie.

Ik zou dan denk ik voor een labje gaan, of een goldie.

Zeker geen schoothondje... heb een malthezer keer nog wat hier opgevangen... nou ik heb zelden zo'n eigenwijs ding mee gemaakt.

net als jack russels. Kunnen best leergierig zijn... maar meestal stijfkoppen eerste klas... maar dat zijn alle teriers.

Heb 1 keer een enorm leuke terrier bij mij in de les gehad(behendigheid) en die luisterde perfect. Met 1 vinger te sturen. Dat was een volle of kruising border terrier(niet bekent, kwam uit asiel):
http://www.borderterrier.nl/?p=1&t=de%20Border%20Terrier

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:14

nicci88 schreef:
Candy_x3 schreef:
*mijn ouders hebben als eerste hond een afghaansewindhond gehad, een droom!! worden wel iets groter natuurlijk.. je moet er wel veel tijd insteken, elke dag eventjes borstelen is echt wel nodig.. mijn ouders maaktten voor haar altijd eten klaar, maar dat kan je nu wel makkelijk vinden, het zijn speelse honden, en ook heel lief voor kinderen
*nu hebben we een Malthezer, ook makkelijk op te voeden, niet te groot, en absoluut zeer zeker weten, heel lief voor kinderen.. ook deze moet je elke dag borstelen.. Haha! ze hebben minder beweging nodig, ruiven niet, dus ook voor mensen met een allergie.. ze hebben wel een zwakke maag, dus moeten in principe zo veel mogelijk hetzelfde eten.. Bloos

veel succes! Kusje

ze zocht geloof ik iets met korthaar....

oeps niet gelezen Bloos

maar mijn malthezer heeft ook kort haar Clown
vond niet dat een jongen lang haar hoort te hebben Clown

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:15

chihuahua niet doen, zijn echt heel moeilijk op te voeden..
ik vind ze ook onwijs schattig, maar heb er echt al zo veel problemen mee gezien..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:16

Candy_x3 schreef:
chihuahua niet doen, zijn echt heel moeilijk op te voeden..
ik vind ze ook onwijs schattig, maar heb er echt al zo veel problemen mee gezien..

En chihuahua is een schoothond, en dat weet ie.

Ik had ook een chihuahua in de behendigheidsgroep. Wat een hel, beest vond het verschrikkelijk. En bij gewone sprongen bleef hij mooi zitten. Eventueel wou hij nog wel over de kattenloop maar zeker niet harder dan nodig was. Baasje vond behendigheid leuk... maar de hond niet.. en ze hield de hele les op!

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:23

Mijn eerste echte eigen hond is de Rottweiler superlief beest, ideaal voor kids ( hier wel teminste) wel dominant helaas maar niet naar ons maar aan de lijn, niet onze schuld maar door andere honden die hem hebben aangevallen.

Zelf weet ik ook zo geen echte beginnershond, zoals gezegt elke hond is anders ander karakter, maakt dan ook niet uit welk ras je hebt.

Ik zou als ik jou was eens gaan kijken bij een hondenshow, eventueel met fokkers daar praten en een lijstje maken over de honden, en kijken wat jou aanspreekt.
En als je er 1 gevonden hebt die jou echt wat lijkt ook kwa karakter enzo, een fokker zoeken die deze honden fokt.
Deze mensen maken de pups mee en kunnen heel goed zeggen wat voor karaktertje er in de pup zit, zodat ze jou niet de "moeilijkste" meegeven...
Mijn volgende hond word de sharpei, heb er eerder 1 gehad die helaas door onstandigheden thuis herplaatst moet worden, Ze was echt een super lief dier...

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:12

@ marielle: De sharpei heeft ook veel dominantie in zich (natuurlijk niet allemaal)
de sharpei is vroeger ook ingezet als vechthond

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:32

Waarom geen hond(je) uit de opvang?
Vaak weet je dan al wat meer over het karakter, de mensen kunnen je wellicht meer vertellen of hij of zij met katten/kinderen etc.goed om kan gaan of niet. Vooral ook niet te snel beslissen.

En als het zo is dat betreffende hond in een tijdelijk pleeggezin zit, heb je vaak ook de mogelijkheid de hond eerst een paar keer te bezoeken, weet je of het klikt of niet. Hebben wij ook gedaan en ben ik zeer tevreden over.

Soms mag een hond ook mee voor een weekeinde op proef, of kan je een bepaalde proefperiode afspreken.

En inderdaad eerst even voor jezelf op een rijtje zetten wat je in een karakter belangrijk vind. En je dan in de verschillende rassen echt verdiepen.
Whippets zijn bijvoorbeeld in huis ook heel erg rustig, maar buiten van de lijn af....ander verhaal.
Border Collie of Aussie zou ik zeker ook niet doen als beginners hond, dat gaat helaas heel vaak fout.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:46

Beginnershonden bestaan gewoon niet.

een hond en dan ook ieder ras is gebaat bij een consequente opvoeding.
Waar je wel naar moet kijken is het doel waar je de hond voor neemt.
We kennen gezeldschapshonden, waak en verdedigingshonden, jachthonden en dergelijke.
Belangrijk is de mate van populariteit van de honden erg populair zoals bijvoorbeeld de golden retriever betekend in de meeste gevallen doorgefokt wat tot problemen kan leiden.

En dan is er ook de vraag veel beweging weinig beweging veel thuis weinig thuis. Want een husky moet je nu eenmaal meer beweging geven dan bijvoorbeeld een rottweiler.

Wij hebben een afgerichte rottweiler en ik ben nu bezig een jonge duitse herder af te richten.
Die rottweiler is bijvoorbeeld veel moeilijker in africhting dan die herder, en dan is een duitse herder bijvoorbeeld moeilijker dan een mechelaar.

Je zult je dus echt zelf moeten gaan verdiepen. En als ik je een tip mag geven zoek informatie en vooral als het je eerste hond is dan ga bij een hondenclub.

Een dog is leuk, maar groot en wil je dat in huis zon bakbeest want praktisch gezien moet je groot wonen en een grote auto hebben, bovedien gaan die honden relaties snel door dus wil je dat.
Kleine honden kunnen handig zijn maar worden nogal eens onder de voet gelopen.

WBij onze hondenclub is een mevrouw met een yorkshire terrier aan het africhten je lacht erom maar dat beestje luisterd bijvoorbeeld verdomd goed.

Friese stabijs hebben mijn ouders jarenlang gefokt, geweldige honden maar we hebben er vier gehouden en alle vier waren ze anders in karakter.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:22

Kafue schreef:
Wij hebben een afgerichte rottweiler en ik ben nu bezig een jonge duitse herder af te richten.
Die rottweiler is bijvoorbeeld veel moeilijker in africhting dan die herder, en dan is een duitse herder bijvoorbeeld moeilijker dan een mechelaar.

niet om je aan te vallen en vooral ook niet zo opvatten hoor...

maar vind deze zinnen nogal afstandelijk over komen. Jij hebt een afgerichtte rottweiler wat betekend dat dat je je hond kan laten doen wat jij wil....?
Of dat je een expert bent in het "africhten" van honden...

ik vind niet dat je een hond africht... je traint samen met je hond om hem tot een maatje te maken die jou graag volgt maar toch zijn eigen karakter heeft....

je zal mij nooit horen zeggen dat ik een afgerichtte amstaff heb...

maar goed even ontopic weer...

ik blijf ook bij het standpunt dat er geen beginnershonden bestaan...
Een amerikaanse stafford zijn ideale honden alleen als je weet hoe je er mee om moet gaan... de engelse staffordshire bullterriër is daarintegen weer iets geschikter... maar of ik ze aan kan raden als "beginnershond" mwoah je moet je aan bepaalde spelregels houden...

maar pak lekker die honden enceclopedie en ga bladeren zoek wat leuke rassen uit en ga fokkers bezoeken... ga ook eens langs in een asiel om te kijken wat daar zit... of kijk een rond voor een herplaatser van een bepaald ras....
GENIET VAN DE VOORPRET !!!

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:55

Een windhond zou ik uitsluiten. Het zijn wel prachtige beesten! We hebben zelf een Greyhound gehad, en daar kon je mee aan een garendraadje
gaan wandelen... TOT ie een konijn zag. Windhonden jagen op het zicht, dus volgens mij kunnen ze niet altijd makkelijk los lopen. De onze vroeger toch niet.

Of gewoon een degelijke kruising... Als je binnen x aantal jaren op zoek gaat naar een huisgenoot (hond) dan word je denk ik wel een keertje verliefd op de juiste Nagelbijten / Gniffelen

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:10

nicci88 schreef:
@ marielle: De sharpei heeft ook veel dominantie in zich (natuurlijk niet allemaal)
de sharpei is vroeger ook ingezet als vechthond

Weet ik bedoelde ook niet als tip maar meer dat is het ras die ik weer neem.
Die van ons was totaal niet dominant, echt een superschat, iedereen die haar kende vond haar super echt een clown haha...

De sharpei was vroeger idd een chinese vechthond, maar ik merkte er met die van mij niks van.
Het ligt echt aan de opvoeding en aan het karakter van de hond.
Naar mijn ogen bestaat een echte beginnershond ook niet.

Sommige honden zijn wat moeilijker kwa training, zo hoorde ik op een forum dat ze bij een training de sharpei weigerde omdat die zo eigenwijs zijn.

Zoals ik eerder zijn gewoon kijken op een hondenshow en informatie winnen, en uiteraard je kunt altijd kijken bij asiels er zijn genoeg honden die een nieuw baasje zoeken.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:57

De labrador, Bordeaux dog of Boxer

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:07

Ik durf geen 1 ras te noemen als beginnershond.

Alle honden hebben verschillende karakters. Sommige zeggen bijvoorbeeld dat een labrador een goede beginners hond is, maar ik ken meerder dominante labrador's. Er zit er zelf 1 bij mij op cursus die behoorlijk vals uit de hoek kan komen.

Ik zou een hond kiezen met een rustig karakter, en geen werk hond.
Volg cursussen, en blijf altijd consiquent.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:58

Het Markiesje. Haha!
Alleen zijn ze klein, maar verder zulke geweldige hondjes! Lachen
Wel een vrij lange wachtlijst, maar die hondjes van dat ras die ik heb bekeken zijn zó lief, speels en leergierig. Ik vind ze geweldig, maarja ze zijn wel klein. Vork

Bovendien zijn er hele leuke sites over dit ras als je even googled.

[edit]
Klein en langharig, het begint wel heel erg van je eisen af te wijken. Vork

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:06

Beginnershonden bestaan volgens mij niet, maar vlak de Dobermann niet uit! Ze hebben - onterecht - een slechte reputatie, het zijn fantastische gezinshonden. En ze passen in jouw plaatje, kortharig en groot van maat. Ik zou er eens naar kijken als ik jou was, mocht je interesse hebben in het ras.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:15

Nog een tip: Ik zou een beetje uitkijken met naar hondenshows gaan, het is op zich een goed idee om daar heen te gaan, maar de hondeneigenaren daar, denken nogal eens dat hún ras het allerbeste van de hele wereld is, en geschikt is voor iedereen, en laten ze nou net binnenkort een nestje hebben...
Natuurlijk is niet iedereen zo, maar vraag advies aan "neutrale" hondenkenners. Dus mensen die er zelf niet direct belang bij hebben om een pup aan jou kwijt te raken. Pling Of probeer er in ieder geval een beetje doorheen te kijken. (neem een korreltje zout mee, voor sommige verhalen Knipoog)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 22:36

dank allemaal voor de tips.

ik en mijn vriend zijn het denk ik veel meer eens over de opvoeding van de hond dan mijn moeder en ik. dus dat scheeld ook.

zo te zien maakt het ras niet uit. ik ga gewoon veel om mij heen kijken en dan een hond die echt klikt

een hond uit een pleeggezin lijkt me ook erg leuk, het pleeggezin kan me dan erg veel over de hond vertellen. ik kan meerdere malen langskomen.

alleen soms heb in het idee of is er wat met die honden. soms gaan ze niet voor niets weg. dat vind ik wel eens lastig.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:37

Wij hebben een berner senne, zijn wel een beetje lomp soms Schijnheilig Maar super lief en aanhankelijk (ze kunnen ook kunstjes Clown)

Sorry heb niet verder gelezen naar je eisen, alleen de 1e paar berichten Bloos

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:44

jolentinus schreef:
dank allemaal voor de tips.

ik en mijn vriend zijn het denk ik veel meer eens over de opvoeding van de hond dan mijn moeder en ik. dus dat scheeld ook.

zo te zien maakt het ras niet uit. ik ga gewoon veel om mij heen kijken en dan een hond die echt klikt

een hond uit een pleeggezin lijkt me ook erg leuk, het pleeggezin kan me dan erg veel over de hond vertellen. ik kan meerdere malen langskomen.

alleen soms heb in het idee of is er wat met die honden. soms gaan ze niet voor niets weg. dat vind ik wel eens lastig.

dat is inderdaad ook dikwijls zo, maar lang niet altijd!
Kwestie van goed kijken en selecteren, en vooral meer dan ééns gaan kijken. Gaan wandelen, enz...
Als beginnershond ben je soms beter met een herplaatser dan een pup.
Mijn eerste hond was ook een herplaatser, met een pup had ik het moeilijker gehad denk ik.
Ik zou zeker naar herplaatsers kijken, je hoeft er niet persé onmiddelijk één te nemen toch?
Niets verloren als je het je toch niets lijkt.
Maar geloof me, je krijgt vaak erg veel liefde van zo'n beestjes!
succes

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:48

Ik zou als je een herplaatser wil niet kijken bij particulieren, maar dat is uit eigen ervaring.

3 maal klopte het totaal niet waardoor de hond de dupe was.
Dus via asiel of een opvang kun je het beste een leuk hondje kiezen.
Als ik weer 2 honden in huis kan hebben komt er een griekse bastaard bij, zal nog een tijd duren maar het gebeurd wel ooit.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:58

Ik kan je zo 1, 2, 3 geen ras aanraden. Het is wel een idee om een honden enceclopedie te kopen en die eens door te spitten.
Niet alleen naar het plaatje kijken maar ook zeker de rastypische eigenschappen goed door lezen.
ik ben zelf helemaal weg van de bullmastiff maar zou hem zeker niet aanraden als eerste hond.
De andere tip die ik voor je heb is http://www.dierenasiels.com
Je kan het type hond invullen waar je voor zou kunnen vallen, bijvoorbeeld dogachtigen, herders, jachthonden enz.
Ik zou wel voor een teefje gaan als het je eerste hond is. Ik heb beide maar een teefje is iets makkelijker vind ik. Iets meer op de mens gericht, zeg maar.
Wat je ook kan aanvinken is waarmee jij wilt dat ze mee om kunnen gaan.
Bijvoorbeeld kinderen, andere honden, katten, alleen thuis zijn, autorijden.
Vink alles aan en je zal zien dat er ontzettend brave, netjes opgevoede honden tussen staan. Waarvan je niet snapt dat ze in het asiel zitten.
Succes.....

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:59

Ik zou idd ook als eerst een teefje nemen, zelf op dit moment een reu maar heb ook teefjes gehad, die zijn vind ik toch wel wat makkelijker...