Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Melissa schreef:@ RK: Ik denk dat veel mensen niet weten dat je een schaap over de bolle zijde moet draaien, en dat daarom wordt aangeraden om hem meteen op de kont te zetten. Daar is ook niks mis mee, onze veearts heeft het zo tegen mij verteld, dus vandaar dat ik die methode vasthoud
MelanieB schreef:Maarre, ik zou het best onbeschoft vinden als iemand mijn wei in zou rennen, ik zou het niet durfen om zo iemands wei in te rennen, maar idd, dieren moeten gered worden, ik zou aanbellen,doen ze niet snel genoeg open, heb je toch gewaarschuwd en kun je snel de wei inrennen.
Melissa schreef:Zeker stoppen.
Als een schaap te lang op zijn rug ligt, draait zijn pens en komen de sappen op een of andere manier in zijn lijf/omhoog waardoor ze dood kunnen gaan.
zutje schreef:een tip..zet t schaap op zn kont en laat m dan weglopen..een schaap kan er idd niet tege om 180 graden gedraaid te worden dus als je m op zn kont zet ist altijd goed en anders vin ik die tip van het platte gras ook wel goed ja..als t schaap te lang op de rug blijft ligge gaat ie dood..
neverstop schreef:klopt zo krijgen wij het ook geleerd op school in onze opleiding.. omdat 't draaien niet zo goed voor de darmen zijn idd..
wij kregen 't zo geleerd (moeten schapen wel eens om te oefenen op de kont zetten) dat je 't schaap dan ook naar die kant weer laat "wegrollen" van waar je hem naar je toe gedraait hebt, omdat je dan zo voorkomt dat de darmen verdraaien
KiWiKo schreef:mijn honden hebben 3 schapen gepakt......en koste me toen 600 eur0
runningkawa schreef:nou lekker als jij de hond los zou laten als ik jou schaap zou proberen te redden...
Sassy schreef:Ja ik ging zeker wel helpen, ligt er een huis direkt bij misschien beter de eigenaar verwittigen.
Je weet maar niet wat de rest van de schapen of een ram doet.
Als er hier iemand ongelukkigerwijze in de wei komt waar onze grote ram loopt, nou die heeft dan een probleem!
Onze buren weten dat, houden ook mee de boel in de gaten, en als er ook maar iets is worden we meteen verwittigd.
Als er hier ooit een hond van iemand anders in de wei zou komen, en dat gebeurde net in de wei waar de ram loopt, dan denk ik dus dat de hond(en) het onderspit delft, die durft zelfs mijn eigen honden aan te vallen.
Dat vriendje heeft zijn langste tijd hier dan ook wel gehad, tegen het najaar wordt het tijd dat ie op "wintersport" gaat.
We willen eigenlijk ook wel naast mooie en goede schapen fijne karakters fokken.
Mocht er met mijn schapen wat gebeuren door toedoen van iemand anders, nou kassa, ik heb alleen stamboekdieren alles dubbel ARR en zwoegervrij, reken maar op minstens 230 euro per schaap, en een goeie aangekeurde ram zelfs een heel stuk meer.
Hangt uiteraard wel van het ras en wel/geen stamboek af. Oussantjes koop je al vanaf een 40 euro per stuk bijv.
Nu gebeurt het bij Wiltshires gelukkig bijna nooit dat die vastliggen, die hebben niet zo'n heel dik pak wol, en als het eens een enkele keer mocht gebeuren, schijnt het zo te zijn dat ze zich door de hoorns weer zelf optrekken kunnen.
Wat een gemakkelijk volkje zijn mijn schaapjes toch.