Schaap op de rug.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Help jij een schaap dat op de rug ligt?

Nee, die zoekt het zelf maar uit.
1 (0%)
Misschien, als ik makkelijk kan stoppen.
42 (28%)
Ja, altijd, ook al moet ik moeilijk doen om er bij te komen.
105 (70%)

Totaal aantal stemmen: 148

Marijkjuh

Re: Schaap op de rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:54

Ik stop eigenlijk altijd als ik een schaap op z'n rug zie liggen, je kan zo'n dier toch moeilijk daar zo dood laten gaan. En ik hoop eigenlijk dat mensen hetzelfde doen als ze een van onze schapen op z'n rug zien liggen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:57

Nou, dan zijn die mensen flink afgezet Haha! Een goed schaap is niet eens echt duur! Wij kopen en verkopen ze voor 50 de stuk. Stamboek schapen zijn wel iets duurder. Ook schapen die Arr-arr en zwoegervrij zijn (de onze zijn dat trouwens) vragen ze wat meer voor. Maar het duurste schaap wat ik ooit heb gezien was 250, en dat was een goede dekram.

@ Orange peach. In principe is het het beste om ze eerst terug te draaien, tot ze op hun zij liggen. en dan even op de kont te zetten.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:59

@ RK: Ik denk dat veel mensen niet weten dat je een schaap over de bolle zijde moet draaien, en dat daarom wordt aangeraden om hem meteen op de kont te zetten. Daar is ook niks mis mee, onze veearts heeft het zo tegen mij verteld, dus vandaar dat ik die methode vasthoud Haha!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:00

Ik heb op mischien gestemd.
Als ik op de snelweg rijd en ik zie in een weiland een schaap op z'n rug liggen, zou ik niet van de afslag gaan om hem te helpen. Als ik fiets, rijd op een gewone weg etc. zou ik het beestje wel helpen Ja

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:01

In mn leven heb ik al heel veel schapen weer op de pootjes gezet, maar toch lees ik hier wel weer tips waar ik in de toekomst zeker wat aan ga hebben, zoals het eerst op de kont zetten enzo...
Grappig, dat er zo veel mensen op mijn vraag reageren.
Ben ook wel blij te lezen dat de meesten hier toch echt iets proberen te doen of die het nu gelezen hebben en in de toekomst iets gaan doen als het nodig is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:01

Melissa schreef:
@ RK: Ik denk dat veel mensen niet weten dat je een schaap over de bolle zijde moet draaien, en dat daarom wordt aangeraden om hem meteen op de kont te zetten. Daar is ook niks mis mee, onze veearts heeft het zo tegen mij verteld, dus vandaar dat ik die methode vasthoud Haha!

dat klinkt wel logisch Ja
Dat zou de reden wel eens kunnen zijn ja

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:06

Maarre, ik zou het best onbeschoft vinden als iemand mijn wei in zou rennen, ik zou het niet durfen om zo iemands wei in te rennen, maar idd, dieren moeten gered worden, ik zou aanbellen,doen ze niet snel genoeg open, heb je toch gewaarschuwd en kun je snel de wei inrennen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:08

Melanie, waar ik ze tegen kom is in een lange steeg waar alleen maar weilanden zijn en misschien 1 klein hooi schuurtje.
Daar is het in elk geval niet duidelijk wie de eigenaar van het schaap is en voor dat ik die eventueel gevonden heb...
Nee, ik ga gewoon een weiland in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:10

is er een boerderij bij zou ik daar ook eerst gaan zeggen dat er een schaap op de rug ligt.
Maar vaak zijn er idd weilanden zonder huizen, daar vind de boer je niet brutaal als je zijn schaap wilt redden Lachen

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:16

MelanieB schreef:
Maarre, ik zou het best onbeschoft vinden als iemand mijn wei in zou rennen, ik zou het niet durfen om zo iemands wei in te rennen, maar idd, dieren moeten gered worden, ik zou aanbellen,doen ze niet snel genoeg open, heb je toch gewaarschuwd en kun je snel de wei inrennen.

nou als mijn schaap op zijn rug ligt dan mogen ze best door men land!!
Maar dat van op zijn kont zetten en over de bolle kant terug draaien wist ik niet. heb zelf wel een paar keer een schaap weer op zijn poten gezet maar ik duwde hem dan gewoon om en voor ik het wist was het schaap al weer weg.

Wat boeren hier onderling doen is hun tel nummer op het schaap schrijven of een briefje erop plakken dat ze hem geholpen hebben. geven ze elkaar een fles jutter.

O, wat ik nooit zal vergetenn is dat ik een keer in de bus zat en een koe op zijn rug zag liggen. die lag in zo'n greppel die in het land zitten. dus kon oook niet meer om hoog komen. de heen reis had ik nog niet zo snel in de gaten wat er was maar 5 uur later lag ie er nog zo op de terug reis.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:40

Ik zou 'm zeker helpen. Ja Heb dat nooit geweten van dan draaien, zal ik in 't vervolg zeker doen. Pas reed ik met m'n moeder langs een weiland met schapen en daar lag er ook 1 op z'n rug. Ik riep nog dat we 'm moesten helpen maar we hadden pumps enzo aan voor een feestje, we konden niet omkeren dus zijn we aan 't einde van de weg omgekeerd en teruggegaan. Maar gelukkig stond ie weer, was op 1 of andere manier zelf opgekomen ofzo? Weet niet of dat apart is maar er lag geen schaap meer in dat weiland. Of dat iemand 'm al had geholpen. Pas kwamen we ook langs een weiland waar een koe aan het bevallen was, ik zou niet weten wat ik moest doen. Ik kan niet daar bij helpen en we wisten niet van wie de koe was, het kopje van het kalfje stak er al uit.. Maar 't zag er wel normaal uit. Ik wou er wel naar toe gaan voor als er iets niet goed zou gaan dat ik de veearts kon bellen, maar ik zat niet achter het stuur en de bestuurder wilde niet stoppen. Boos!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:09

Melissa schreef:
Zeker stoppen.
Als een schaap te lang op zijn rug ligt, draait zijn pens en komen de sappen op een of andere manier in zijn lijf/omhoog waardoor ze dood kunnen gaan.

Kleine correctie, de pens zit aan een soort van "draad" en die draait dan vast/in de knoop. (je kan het vergelijken met de koliek van een paard waarbij de darm vastdraait en afsterft) Ik was even in de war met iets anders, dus dat van die sappen klopt niet.

Het draaien en op de kont zetten is allebei goed, heb het even nagevraagd voor de zekerheid. Bij beide methodes zakt de pens weer op de goede plek! Dus draaien over de bolle kant van zijn buik (als je het schaap niet op de kont krijgt) of op de kont zetten!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:14

zutje schreef:
een tip..zet t schaap op zn kont en laat m dan weglopen..een schaap kan er idd niet tege om 180 graden gedraaid te worden dus als je m op zn kont zet ist altijd goed en anders vin ik die tip van het platte gras ook wel goed ja..als t schaap te lang op de rug blijft ligge gaat ie dood..

klopt zo krijgen wij het ook geleerd op school in onze opleiding.. omdat 't draaien niet zo goed voor de darmen zijn idd..
wij kregen 't zo geleerd (moeten schapen wel eens om te oefenen op de kont zetten) dat je 't schaap dan ook naar die kant weer laat "wegrollen" van waar je hem naar je toe gedraait hebt, omdat je dan zo voorkomt dat de darmen verdraaien Lachen

maar ook nog ff om de vraag te beantwoorden als ik kan stoppen zou ik het ook doen ja...

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:25

als er geen huis in de buurt is, en er is niemand in de buurt te zien, ga ik de weide in en help dat dier.
is er een huis in de buurt, ga ik eerst even zien of er iemand is, en melden dat er een schaap ligt, vragen dat ze de eigenaars contacteren en zeggen dat ik dat dier ga helpen.

gelukkig zie je onze weide niet vanop straat, want als ik hier ooit een vreemde in mijn weide vind, laat ik gewoon de honden los! als je in onze weide wil komen, moet je al via de tuinen van onze buren komen en als die u niet tegenhouden tegen dan, doe ik het wel. sorry hoor, maar onze schapen en paarden zijn even zeer onze huisdieren als onze honden en cavia's. er zijn een tijd geleden enorm veel schapen gestolen in de omgeving en ik neem geen enkel risico!
tijdens de ramadam was het hier te zot voor woorden. een paar keer zijn ze hier zelfs aan de deur gekomen omdat ze een van onze schapen moesten hebben! ja toen heb ik, net zoals nog andere schaapeigenaars in de omgeving, nachtjes buiten gelogeerd. mede eigenaars hebben zo enkele mannen kunnen betrappen op heterdaad en hun schaapjes gelukkig kunnen redden.
onze schapen zijn zo tam, kunnen zelfs kunstjes Haha! , die gaan op iedereen af en gaan zonder problemen een auto in. ge moet maar eens 1 zot tegenkomen en een lege weide vinden Boos!
mijn buren kunnen wel in onze weide zien, die grenst gewoon aan hun tuin en zij bellen mij direct als er iets scheelt. zij weten ook hoe ze in onze weide moeten komen in een noodgeval, kennen al onze dieren en bij hun zal ik nooit de honden loslaten Knipoog

eerst op de kont rollen wist ik zelf nog niet Bloos heb ook weer wat bijgeleerd se!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:31

neverstop schreef:
klopt zo krijgen wij het ook geleerd op school in onze opleiding.. omdat 't draaien niet zo goed voor de darmen zijn idd..
wij kregen 't zo geleerd (moeten schapen wel eens om te oefenen op de kont zetten) dat je 't schaap dan ook naar die kant weer laat "wegrollen" van waar je hem naar je toe gedraait hebt, omdat je dan zo voorkomt dat de darmen verdraaien Lachen

Ja, dat klopt ook helemaal (wegrollen van waar je hem naar je toe gedraait hebt) maar als je een schaap in de wei aantreft, weet je dat natuurlijk niet, dus dan draai je hem over de bolle kant Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:32

nou lekker als jij de hond los zou laten als ik jou schaap zou proberen te redden...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:37

KiWiKo schreef:
mijn honden hebben 3 schapen gepakt......en koste me toen 600 eur0

Met alle respect, je bent er goed vanaf gekomen, hier (IJsland) zouden je honden zonder pardon zijn afgemaakt.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:41

runningkawa schreef:
nou lekker als jij de hond los zou laten als ik jou schaap zou proberen te redden...

nogmaals, om aan onze weide te komen, moet je eerst via de tuin van de buren. je ziet onze weide en onze dieren niet vanop straat Knipoog dus als hier opeens een vreemde in de weide staat, zal die niet met de beste bedoelingen hier staan hoor.
zo heb ik vorig jaar 4 kittens kunnen redden die in onze gracht aan het verdrinken waren met dank aan de vreemde die ging lopen toen ik achter hem aan ging.

onze buren gaan niet meer werken, zijn op pensioen en onze andere buurvrouw is thuis wegens ziekte. onze buurvrouw vind onze schaapjes en Basje geweldig en kan uren naar hun kijken. om nog maar te zwijgen van hun dochters die niets liever doen dan uren in het gras liggen praten met onze schaapjes.
als er hier iets aan de hand is, weten zij wat ze moeten doen, ze weten dat zij onze weide inmogen om onze dieren te helpen én zij bellen ons altijd als ze nog maar een vermoeden hebben als er iets is. ik help hun ook met hun cavia en als ik hoor dat hun caafje in de nesten zit, doe ik net hetzelfde voor hun ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:46

dat is wel fijn zulke buren Ja

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:31

zijn indd fijne buren, kom je nie vaak tegen volgens mij Bloos!
of iig niet zo snel....

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:36

Ik zou wel proberen om hem te helpen, maar zit ik in de bus oid. gaat het niet altijd..
Wel hebben we een keer een koe gered Vork

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:13

en terwijl ik een antwoord aan het typen was, riepen de buurmeisjes mij.
ze vroegen waarom een van onze hondjes in de week een tshirt aan had. hun uitgelegd dat ze pas gesteriliseerd is en dat die tshirt nodig was zodat ze van haar draadjes zou blijven. ze heeft deze 2 dagen aangehad.
ze vroegen of de batterij van de stroomdraad leeg was omdat de schapen gisteren door de draad waren gegaan. de stroom stond nog niet op maar ze hadden het wel gezien Pling
ze wisten ook te zeggen dat Basje een paar dagen geleden even had zitten bokken in de weide, ze konden mij zelfs zeggen dat het kwam omdat de boer hier achter in de velden aan het rondtoeren was.
wat gepraat over de dieren hier en de meisjes stonden te trippelen en te draaien. gevraagd of ze wilden komen fruit en takken van de fruitbomen halen voor hun caafje en daar stonden we appeltjes te plukken. Basje bij ons gelaten in de wei en daar stonden mijn 2 buurmeisjes en hun papa onze voorheen mensenschuwe pony te aaien Pling .
ze hebben nog met de schapen gespeeld en de cavia's eten gegeven. ze zijn hier vertrokken met 1 emmer vol en een aantal takken van de appelboom.

dus ja, wij hebben het echt wel getroffen met onze buren Knipoog

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:00

Ja ik ging zeker wel helpen, ligt er een huis direkt bij misschien beter de eigenaar verwittigen.
Je weet maar niet wat de rest van de schapen of een ram doet.

Als er hier iemand ongelukkigerwijze in de wei komt waar onze grote ram loopt, nou die heeft dan een probleem!
Onze buren weten dat, houden ook mee de boel in de gaten, en als er ook maar iets is worden we meteen verwittigd.

Als er hier ooit een hond van iemand anders in de wei zou komen, en dat gebeurde net in de wei waar de ram loopt, dan denk ik dus dat de hond(en) het onderspit delft, die durft zelfs mijn eigen honden aan te vallen.
Dat vriendje heeft zijn langste tijd hier dan ook wel gehad, tegen het najaar wordt het tijd dat ie op "wintersport" gaat.
We willen eigenlijk ook wel naast mooie en goede schapen fijne karakters fokken.

Mocht er met mijn schapen wat gebeuren door toedoen van iemand anders, nou kassa, ik heb alleen stamboekdieren alles dubbel ARR en zwoegervrij, reken maar op minstens 230 euro per schaap, en een goeie aangekeurde ram zelfs een heel stuk meer.
Hangt uiteraard wel van het ras en wel/geen stamboek af. Oussantjes koop je al vanaf een 40 euro per stuk bijv.

Nu gebeurt het bij Wiltshires gelukkig bijna nooit dat die vastliggen, die hebben niet zo'n heel dik pak wol, en als het eens een enkele keer mocht gebeuren, schijnt het zo te zijn dat ze zich door de hoorns weer zelf optrekken kunnen.
Wat een gemakkelijk volkje zijn mijn schaapjes toch.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:47

mja, hier wordt niet gefokt met de schaapjes en geslacht worden ze al nooit van mijn leven, ze hebben geen stamboom of papieren. hun waarde is voor ons dus eerder emotioneel. maar ik snap helemaal wat je wilt zeggen Sassy Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:48

Sassy schreef:
Ja ik ging zeker wel helpen, ligt er een huis direkt bij misschien beter de eigenaar verwittigen.
Je weet maar niet wat de rest van de schapen of een ram doet.

Als er hier iemand ongelukkigerwijze in de wei komt waar onze grote ram loopt, nou die heeft dan een probleem!
Onze buren weten dat, houden ook mee de boel in de gaten, en als er ook maar iets is worden we meteen verwittigd.

Als er hier ooit een hond van iemand anders in de wei zou komen, en dat gebeurde net in de wei waar de ram loopt, dan denk ik dus dat de hond(en) het onderspit delft, die durft zelfs mijn eigen honden aan te vallen.
Dat vriendje heeft zijn langste tijd hier dan ook wel gehad, tegen het najaar wordt het tijd dat ie op "wintersport" gaat.
We willen eigenlijk ook wel naast mooie en goede schapen fijne karakters fokken.

Mocht er met mijn schapen wat gebeuren door toedoen van iemand anders, nou kassa, ik heb alleen stamboekdieren alles dubbel ARR en zwoegervrij, reken maar op minstens 230 euro per schaap, en een goeie aangekeurde ram zelfs een heel stuk meer.
Hangt uiteraard wel van het ras en wel/geen stamboek af. Oussantjes koop je al vanaf een 40 euro per stuk bijv.

Nu gebeurt het bij Wiltshires gelukkig bijna nooit dat die vastliggen, die hebben niet zo'n heel dik pak wol, en als het eens een enkele keer mocht gebeuren, schijnt het zo te zijn dat ze zich door de hoorns weer zelf optrekken kunnen.
Wat een gemakkelijk volkje zijn mijn schaapjes toch.

mag ik die ram van jou lenen............ dan zijn mijn honden in ene van het jagen af........

ben al heeeeeel lang op zoek naar een stoer schaap