Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roselie

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:16

Ik vind het sowieso niet zo nodig dat wij als mens (ik dan niet!)zoveel vlees kunnen eten(heel wat personen in NL!)
en ik maak me dan ook boos dat er zoveel dieren geslacht moeten worden omdat wij dat maar zo nodig vinden.
En om dat goed te praten kopen we maar biologisch vlees wat helemaal niet zo biologisch blijkt te zijn in veel gevallen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:21

Ninx schreef:
@ A_lette: ik kom uit een boerendorp, had boerenfamilie en werkte veel als bijbaantje op een melkveebedrijf.
Ik heb gezien hoe ontzettend goed boeren voor hun dieren kunnen zijn, en hoe intens slecht.
Dat is echter iets heel anders dan de bio-industrie en absurd lage prijzen waar het vlees voor geproduceerd moet worden en het buitensporige vreetgedrag van de consument, daar zit em de kneep.

De bio-industrie in Nederland wordt zo goed als een halt toegeroepen, neem bijvoorbeeld bekende campagnes. Maar naar mijn weten komt een heleboel vlees uit het buitenland, waar ze blijkbaar voor een andere prijs kunnen produceren. Voor echt kwaliteitvlees kun je beter naar een keurslager gaan, daar ben je er zeker van dat je 'goed' vlees in handen hebt

roosje84 schreef:
Ik vind het sowieso niet zo nodig dat wij als mens (ik dan niet!)zoveel vlees kunnen eten(heel wat personen in NL!)
en ik maak me dan ook boos dat er zoveel dieren geslacht moeten worden omdat wij dat maar zo nodig vinden.
En om dat goed te praten kopen we maar biologisch vlees wat helemaal niet zo biologisch blijkt te zijn in veel gevallen!

Vleeseten zit al sinds de oertijd in ons, wat deden de mannen vroeger? Juist, jagen. En niet alleen om een warme jas. Let wel: Hier was er wel sprake van behoefte en schaarste.

Nu is er een massaal aanbod van vlees, mensen krijgen te horen dat er belangrijke vitaminen inzitten en denken niet aan vervangende middelen. En dan heb je nog de groep die graag vlees eet omdat het zo lekker is.
Het biologische: Nu wordt er ingeprent dat je 'beter voor het milieu' moet zijn. Maar nu vraag ik mij trouwens wel af hoe jij zo zeker weet dat het vlees helemaal niet zo biologisch is. Aan de verpakking, productvermelding én smaak kun je weinig afleiden.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:23

Ik bedoel meer dat vlees soms wel het keurmerk biologisch krijgt maar dat het maar minimaal aan de eisen voldoet(zoals dat voorbeeld met het daglicht!)

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:28

Bedankt voor de vele reacties.

Ik heb dit allemaal op een film gezien van wakker dier, veel was indd ook in het bnuitenland gefilmd.

( je zag ook dan varkends moeders, vastlagen in stangen zodat de jongen heel de dag door makkelijk konden drinken, en verder werd er met machine's zaagsel in de koeienstallen gegooid, naar mijn idee ook niet zo gezond,al dat stof wat eraf komt, en wat die koeien in hun ogen krijgen. En ook werden er na een bepaalde tijd kalfjes uit de moeders buik gesneden, anders zou men een hele nacht bezig zijn met de koe die moest baren, en met zo'n snee is het allemaal minuten werk''))

Het is tegenwoordig allemaal zo massaal (zo noem je het geloof ik).. alles is zoveeeeel, en ook bijv. bij wok restaurande, er word zo inmens veel eten (vlees) weggegooit..

Ik dag zelf echt dat biologish echt goed was. Maar zo aan de reacties te lezen dit ook wee rniet.. eigenlijk zou je dan haast niks meer in de winkel kunnen kopen qua eieren, vlees, brood etc.

Verder is er haast niemand meer die zelf slacht, of kippen heeft voor de eieren enzo..
Al die beesten worden doelgericht gefokt enzo..

Tis echt een heel moeilijk iets..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:30

Hier in de buurt heb je nog wel wat zelfslachtende slagers, maar daar betaal je dan ook voor het vlees. Mensen kopen dan vaak liever het goedekopere vlees

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:32

hierzo helaas niet (woon in een klein dorpje in zh) en dat is helemaal propvol gebouwd er zijn nog maar een paar weilandjes.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:33

Ik woon ook in Zh en hier in de buurt ken ik er wel een paar....

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:34

okej haha ik in alblasserdam, een idee waar jij precies

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:38

_mbvd_ schreef:

Ik heb dit allemaal op een film gezien van wakker dier, veel was indd ook in het bnuitenland gefilmd.
En ook werden er na een bepaalde tijd kalfjes uit de moeders buik gesneden, anders zou men een hele nacht bezig zijn met de koe die moest baren, en met zo'n snee is het allemaal minuten werk'')

dit word vaak bij vleeskoeien gedaan omdat die kalveren vaak te groot zijn, niet omdat dat minder werk is hoor..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:38

Katwijk...

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:39

Ik sta zelf op een biologische varkenshouderij met mijn pony
en daar gaan de varkens lekker de wei op Ja
Ze staan gewoon lekker de hele dag tussen de paarden..
Ook hebben ze binnen redelijk veel ruimte
en er word nu ook nog een schuur bij gebouwd voor de varkens omdat ze anders te weinig ruimte hebben,
het blijft hetzelfde aantal varkens Lachen
Die varkens hebben het iig wel goed..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:40

Het is echt jammer dat de meerderhed van nederland neit weet hoe het er echt aan toe gaat in de dierensector.

De kistkalveren zijn al een aantal jaren verboden, legbatterijen mog niet meer gebouwd worden, en de batterijen die er nog zijn worden de regels ook aangescherpt.
Kalfjes uit koeien snijden?? sorry dat ik het zeg, maar waar dat nou weer gefilmd is!! De veearts kosten zijn dan vele malen hoger dan dat het eventueel bij verkoop zou opbrengen. Keizersnede wordt alleen uitgevoerd als een bevalling ten koste van de koe kan gaan.
In slachthuizen gaat het er ook anders aan toe dan het beeld wat jij schetst.

Wellicht een idee, niet alle filmpjes van wakker dier etc direct te geloven. Want ik heb 9 van de 10 situaties nog nooit thuis kunnen brengen. Zeker niet in nederland
Laatst bijgewerkt door annastasia op 27-07-08 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:41

KIjk dat is nog eens een positief verhaal Mariekee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:43

Die filmpjes van wakker dier zij zo gruwelijk misleidend en zo ontzettend NIET representatief..............

Dat zie je maar weer

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:48

annastasia schreef:
Het is echt jammer dat de meerderhed van nederland neit weet hoe het er echt aan toe gaat in de dierensector.

De kistkalveren zijn al een aantal jaren verboden, legbatterijen mog niet meer gebouwd worden, en de batterijen die er nog zijn worden de regels ook aangescherpt.
Kalfjes uit koeien snijden?? sorry dat ik het zeg, maar waar dat nou weer gefilmd is!! De veearts kosten zijn dan vele malen hoger dan dat het eventueel bij verkoop zou opbrengen. Keizersnede wordt alleen uitgevoerd als een bevalling ten koste van de koe kan gaan.
In slachthuizen gaat het er ook anders aan toe dan het beeld wat jij schetst.

Wellicht een idee, niet alle filmpjes van wakker dier etc direct te geloven. Want ik heb 9 van de 10 situaties nog nooit thuis kunnen brengen. Zeker niet in nederland

Er was sowieso geen veerarts bij, die mensen sachten koeien, dan is een buik open snijden, een kalfje eruit trekken en weer hechten ook gene probleem voor hun..

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:49

xMariekee schreef:
Ik sta zelf op een biologische varkenshouderij met mijn pony
en daar gaan de varkens lekker de wei op Ja
Ze staan gewoon lekker de hele dag tussen de paarden..
Ook hebben ze binnen redelijk veel ruimte
en er word nu ook nog een schuur bij gebouwd voor de varkens omdat ze anders te weinig ruimte hebben,
het blijft hetzelfde aantal varkens Lachen
Die varkens hebben het iig wel goed..

dat is indd fijn zeg Haha!
alleen jammer dat er maar winig dieren zijn die het zo hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:52

annastasia..ik heb dat ook al zo vaak geprobeerd uit te leggen...heeft geen nut...
Ze willen alleen de leugen sites als wakker dier geloven..de echte werkelijkheid niet...
Ze kennen de echte waarheid ook niet...want met een instelling als de boer is een kl**thommel mag je ook nooit op bedrijven rond kijken...
Maar ja, niet zelf gezien hebben en wel verkondigen hoe het zit...ongelooflijk..maar waar

Laster is het, niet meer niet minder.... eigenlijk zouden ze die sites voor elk gelogen woord een boete moeten geven...

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:53

_mbvd_ schreef:

Idd.. bij een oude verzorgpony van mij hadden ze ook varkens.
Dat was dan niet biologische..
Die moedervarkens lagen vast onder een of andere stang en konden niet eens opstaan
En dat is daar nu nog steeds zo

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:54

kunnen jullie dan uitleggen waarom?

hier heb ik ook niks aan..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:55

Maar het wordt toch ergens gefilm van Wakker dier?

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:58

Nu moeten al die mensen die zo enorm lopen te klagen over het welzijn van de dieren eens bij zichzelf afvragen: Willen wij meer betalen voor ons vlees? Zo ja, doe je het vervolgens ook?

Het is toch algemeen bekend dat het welzijn van dieren afhangt van de prijs die betaad word voor het vlees. Consumenten klagen over het welzijn, maar zijn niet bereid meer voor hun lapje vlees te betalen, hoezo hypocriet? Boeren hebben het tegenwoordig al zwaar zat met rondkomen, grondprijzen die de pan uit rijzen, grond dat door de gemeente word afgekocht voor nieuwbouw, natuurmonumenten die goede landbouwgrond om wil zetten in natuur, hogere brandstofprijzen, voerprijzen die alleen maar stijgen, maar het lapje vlees blijft van dezelfde prijs.

Geloof mij maar, boeren hebben echt wel hart voor hun dieren. Is een beest niet gezond, produceert het niet en is het sowieso verlies, dus wat voor nut heeft het voor de boer zijn beesten slecht te behandelen?

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:58

roosje84 schreef:
Maar het wordt toch ergens gefilm van Wakker dier?

Ja, maar niet in Nederland.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:59

Lynn_Nikita schreef:
_mbvd_ schreef:

En ook werden er na een bepaalde tijd kalfjes uit de moeders buik gesneden, anders zou men een hele nacht bezig zijn met de koe die moest baren, en met zo'n snee is het allemaal minuten werk'')

dit word vaak bij vleeskoeien gedaan omdat die kalveren vaak te groot zijn, niet omdat dat minder werk is hoor..

het gaat liever via de natuurlijke weg want daar lijd een koe minder mee en het kost je minder geld Clown veel van de wakkerdier dingen worden trouwens in het buitenland opgenomen. in nederland zijn veel strengere regeltjes die veel dingen niet eens mogelijk maakt

ik vind dat de ts het behoorlijk zwart wit ziet, maar goed mijn achtergrond is anders.... mijn vader was veehandelaar en dan zie je van alles hoe het wel hoort en hoe het niet moet... ik moet wel zeggen dat wij met bijzonder veel zorg voor onze beesten zorgen Bloos zo snel het land het toeliet naar buiten met bijvoer etc etc nu staan de koeien bijna allemaal op stal vanwege de vele regeltjes Ach gut
biologisch vind ik ook niet zo logisch want daar heb ik te veel foute dingen gezien. tuurlijk vind ik het goed om met minder bestrijdingsmiddel en medicijnen te werken, maar het moet wel in belang van het dier zijn...
verder vlees uit de supermarkt is eigenlijk allemaal rotzooi vind ik Clown zitten allemaal toevoegingen in waardoor het vlees niet de optimale smaak heeft.
maar goed de comsument wil vaak ook niet betalen voor een goed stuk vlees. zolang de consument altijd voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, zal het ook zo blijven naar mijn idee!

het beste is terug in de tijd en kleinschalige boerderijtjes vormen... maar goed daar kun je geen droge boterham aan verdienen...

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:59

xMariekee schreef:
_mbvd_ schreef:

Idd.. bij een oude verzorgpony van mij hadden ze ook varkens.
Dat was dan niet biologische..
Die moedervarkens lagen vast onder een of andere stang en konden niet eens opstaan
En dat is daar nu nog steeds zo

Weet je waarom die moedervarkens vast liggen? Omdat moedervarkens zo ongeveer de lompste moeders op aarde zijn. Ze rollen zo hun eigen kinderen dood. Daarom liggen zeugen in die kooien, ter bescherming van de pasgeboren biggen!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:04

En daarom eet ik geen vlees Lachen Ik kan er alleen niet tegen als mensen lopen zeuren dat je het gewoon moet eten en dan met blees voor je hoofd loopt te zwaaien. Zelf eet ik soms wel ham Knipoog Als er bijv een klein beetje op pizza ofzo zit. maar verder eet ik vrijwel geen vlees!

@Saaraah: Als ze ruimte hebben om te lopen hoeven ze helemaal niet zo te liggen lijkt me
Laatst bijgewerkt door Steef op 27-07-08 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt