Desinteresse bij trainen van mijn hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nakisha

Re: Desinteresse bij trainen van mijn hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:52

Wat leuk om te horen dat hij gezwommen heeft!! Heerlijk is dat he....

Ben blij te horen dat je het niet als kritiek opvatte. En ach, spelenderwijs zal hij vast nog meer leren... Knipoog

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:57

@Nakisha: Ja, ik noemde het traien, maar zo strak is het allemaal niet. Meestal doe ik een paar commando's als we op het gras aan het spelen of knuffelen zijn. En de aandacht bij hem is idd kort. ik wist niet of dat normaal was. Uit de vele reacties hier begrijp ik goed dat het hel normaal is en dat het vanzelf goed komt als hij straks ouder is. ik "train" nu gewoon niet meer iedere dag, dat lijkt mij voorlopig wel beter.
Die begroetingsregel is er al af. Ik vond hem toch al niet zo fijn. Het voelde zo sneu en banketstaaf. Djago is een lieve, relaxte hond die niet zwaar dominant is, dus ik hoor uit alle reacties al dat het echt niet nodig is. Daar ben ik eigenlijk alleen maar blij om.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:59

Nee, ik vat de zaken hier niet als kritiek op, maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe ze gezegd worden.
ik zie hier serieuze reacties die inhoudelijk goed onderbouwd zijn, van mensen die zelf honden hebben. Dat is juist fijn!
Ik baal alleen wel een beetje dat mijn post wat heftig overkomt dan het daadwerkelijk is. Maar goed, dat is niet anders...

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:01

Trennie, had je over het eten klaarmaken verkeerd begrepen, dacht al, dat is sneu! haha
Lekker dat hij gezwommen heeft. Goed dat je wat adviesen kunt gebruiken! Zo te lezen heb je nl een erg vriendelijk hondje.
Mijn pup heeft vorige week ook gezwommen, heerlijk! Maar goed, nu zijn labjes natuurlijk echte waterratten.
Fijn dat je mijn stukje prettig vond om te lezen, ook leuk om te horen Haha!
Nogmaals succes en ik ben benieuwd of alles een beetje gaat helpen en hij weer lekker enthousiast commando's op gaat volgen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:29

trennie,je post kwam inderdaad vrij heftig over Ja

maar ik zie nu uit jou posts dat je het echt super goed voor hebt met je honden,en ik zou echt zeggen,geniet van dat pupseltje van je,ze zijn zo snel groot Haha!

enne die gekke teef van mij,blijft gewoon op de bank liggen tot ze geroepen wordt om te komen eten,mevr de koningin,die maakt zich niet druk... Haha! (bea wordt ze ook wel genoemd,hahaha )

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:45

ik zou idd ook een stapje terug doen, al gaat alles spelenderwijs, toch kan dat voor een jonge pup te veel worden.

je zegt dat als je thuis komt de pup eerst in de bench doet en later pas begroet, maar als je nagaat geef je hem meteen al aandacht door hem naar de bench te sturen, dus dan zou hem beter kunnen negeren en dan eerst je eigen ding doen en roep hem dan later, ookal loopt hij de hele tijd om je heen te draaien ook niet nee zeggen gewoon compleet negeren.

verder kun je natuurlijk gewoon din gen trainen maar je geeft al aan dat je het niet meer iedere dag doet.

vind het ook super leuke honden,.

veel succes ermee

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 21:51

Ik heb net Djago en Tyson (mijn andere hond) tegelijkertijd eten gegeven. Mocht het zo zijn dat de een van de ander gaat eten oid, dan kan ik het altijd weer apart of na elkaar gaan doen.
Het ging prima trouwens, geen gegrom oid.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:07

nou dat is mooi dat het goed ging.

mijn zus geeft ze ook altijd tegelijk te eten, en als ze van elkaar gaan eten dan zeggen we gewoon ''eigen bak'' en gaan ze weer naar hun eigen bak.

zij heeft dan 2 bakken in zo'n standaard

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:08

Hier ook een tweetal, meestal gaat zoiets toch heel natuurlijk allemaal. (Zelfs al had nr 2 in het begin pittig voernijd... maar dat hadden we d'r snel uit. Knipoog)

En tja... korte aandachtsspan! Mijn herder is vier en kan zich nog steeds moeilijk concentreren. Hij vind werken GE-WEL-DIG, vooral veel oefeningen doen... maar in zijn overenthousiastme vergeet ie wel eens op te letten. Knipoog
En hij is ook vrij vlug afgeleid. Sommige honden zijn gewoon zo. Vandaar de 3x-per-dag-5minuten regel. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 01:44

Trennie schreef:
Beste allemaal,

Mijn pup Djago is nu 15 en een halve week. Spelenderwijs heb ik hem al veel bijgebracht en hij pikt gemakkelijk dingen op heb ik het idee. Ik laat hem een paar keer zien wat de bedoeling is en herhaal dit commando ook een paar keer op die dag. De dag daarna doe ik dat weer een keer of 5 en de dag erna wederom, maar dan in combinatie met andere commando's, in willekeurige volgorde. Het commando heeft hij dan al wel begrepen en snapt het. Het duurt soms alleen even een paar tellen voor hij het uit voert. Net of hij even de tijd nodig heeft om het tot zich door te laten dringen.

Dit doe je goed, maar onthoud dat deze knul nog erg jong is en de oefeningen die je vraagt en de tijdsduur zijn mentaal al behoorlijk zwaar...

Beter 5 keer per dag 15 seconden dan 1 keer per dag 10 minuten!

Trennie schreef:
De commando's die hij nu afzonderlijk kan, zowel met stem alsook sommigen in gebarentaal zijn de volgende:
zit,
af,
op zijn zij liggen,
pootje geven,
luid,
plaats,
Nee (als hij iets niet mag, maakt niet uit wat en hij stopt dan ook en luistert goed)
los

Ik ben nu met hem aan het oefenen op blijf. Ook ben ik aan het oefenen op commando van lig naar zit. Andersom dus. Dit zit er nog niet (voldoende) in.

Clown Jij bent wel fanatiek he? Je hondje vast ook, maar echt, dit zijn echt al flinke oefeningen voor zo'n knulletje hoor Haha!

Trennie schreef:
Bij een nieuw commando heb ik altijd iets heel kleins te eten als beloning. Daarbij prijs ik hem met mijn stem en aai hem uitbundig.
Wanneer het commando er echt goed bij hem in zit, laat ik de eetbare beloning regelmatig weg. (ik vermoed, terwijl ik dit schrijf, dat hier mijn "fout" zit, maar dat hoop ik van jullie te horen, mocht dat zo zijn.)

Even heel snel, hoe leert een zoogdier via operante conditionering? (dit is de leermanier die je aanspreekt bij het aanleren van heel wat zaken.

Er is een Stimulus S
Dier stelt gedrag (reactie) R
Dit gedrag heeft een gevolg, het is dit gevolg dat bepaalt of een bepaald gedrag R vaker of minder vaak gesteld zal worden.
Soorten gevolgen:
1. Postief Bekrachtigend R+ : er wordt iets positiefs toegevoegd aan de omgeving (snoepje, aai, BRAAF, rust, stoppen met trainen, even een leuke oefening doen). LET OP: het gaat hier om zaken die de hond als belonend ervaart!!! Positieve bekrachtiging zorgt ervoor dat het gedrag vaker gesteld zal worden als reactie op S dan andere.
2. Negatieve bekrachtiging R-: er wordt iets negatiefs weggehaald (dit is wijken voor druk, denk maar aan een moeder die haar huilende baby (S) sust (R) waarop de baby zwijgt (R-), moeder zal vaker baby sussen). Ook dit zorgt ervoor dat gedrag vaker gesteld wordt als reactie op S. Je kunt 1 en 2 combineren.
3. Straf: je neemt iets positiefs weg (geen avondeten als je je misdraagt (bij mensen dan, honden zouden dit niet snappen), geen aandacht meer krijgen, dus je hond doet iets en jij draait je meteen weg), je voegt iets negatiefs toe (vermanend spreken, slaan, etc.). Bedoeling is dat het gedrag minder gesteld wordt, probleem is dat je geen alternatief geeft. Met straffen leer je weinig. Toch heeft het zijn nut.

Het is beter ook een bridge te gebruiken, deze overbrugt het moment tussen de echte bekrachtiging en de positieve prestatie. Gebruik hiervoor gerust je stem, maar gebruik een commando dat je anders nooit gebruikt, zoals X.
Vb:

Jij zegt ZIT
Hond zit, op het moment dat zijn poep de vloer raakt zeg jij meteen X
Daarna geef je snoepje

X zegt: DAT NU DAAR doe je goed

Bridge leer je aan door: leg een snoepje op je hand, van zodra woef het neemt zeg je X (timing is alles!!!)
na een tijd zeg je eerst X en bied je dan pas snoepje aan
Hond associeert X met "dat is goed/braaf"

Bij het aanleren van een oefeningen gebruik je ALTIJD X + voedsel
Wanneer dit goed gaat, ga je de beloning variëren in frequentie en soort: niet altijd een beloning laten volgen op X en gebruik ook eens een BRAAF, een aai, rust, leuk spelletje, etc.
Wees onvoorspelbaar, hierdoor motiveer je extra!!!

Maak de oefeningen ook leuker, uitdagender!
Niet enkel door nieuwe oefeningen te geven maar ook door bestaande oefeningen uit te breiden.
Dus: eerst geef je X als die heel traag gaat zitten, beetje bij beetje ga je enkel nog X'en bij snelle reactie etc. Maak duidelijk verschil in zowel je beloning als je X, je hond moet het verschil horen tussen "ca va" en "GEWELDIG".

Baken elke oefening af in kleine stapjes en stel duidelijk je criteria op voorhand zodat je perfect weet waarvoor je wilt belonen. vb. bij ZIT: minste neiging met de poep naar de grond in het begin is voldoende voor een snoepje + braaf, na een tijd geef je hier zelfs geen X meer voor.

Trennie schreef:
Ik laat de eetbare beloning weg omdat ik graag wil dat Djago de commando's opvolgt zonder steeds die beloning en omdat hij ze inmiddels begrijpt. Maar ben ik daar misschien te snel mee, ondanks dt hij ze al wel snapt?

Blijf X'en, maar wel minder, dus na een reeks kleine oefeningen na elkaar die samen een oefening vormen (stil, zit, lig X). Ook de beloningen afwisselen: na 3 keer X, na 2 keer, na 6 keer, na 1 keer, etc.

Trennie schreef:
Nu het probleem: Er zijn momenten dat hij niet luistert. Eerst was dit af en toe, maar deze momenten nemen nu behoorlijk toe! Dit zijn de situaties waarin en hoe het gebeurd:
1. Als ik hem soms roep, dan kijkt hij me wel aan, maar blijft liggen en lijkt gewoon geen zin te hebben. Soms ook kijkt hij nog niet op of om, alsof hij me niet hoort. Hij komt dan dus ook gewoon niet.

Wees zelf enthousiaster en beloon enkel snelle reacties.
Houd het leuk.

Trennie schreef:
2. als ik een trainingsmoment met hem heb, (dit heb ik hooguit 1 x per dag voor 5 a 10 min.) dan gaat hij, als ik hem een commando geef, uitgebreid liggen krabben aan zijn nek, gapen, of negeert mij en kijkt op zijn gemakje rond.

Verkort de training, en als hij dit doet zeg je even HEEE. Doe daarna zijn favo oefening en begin opnieuw. Het is een pup, beter te kort dan te lang trainen!!!

Trennie schreef:
3. als we in het bos aan het wandelen zijn hoort hij het commando wel, maar negeert of reageert soms pas veel later. Hijluistert wel beter als in een trainingsmoment. Op straat tussen de mensen en het verkeer luistert hij wel goed en lijkt me dan goed te volgen om "steun te zoeken"? Ik ben dan echt zijn leider, heb ik het gevoel.

Enkel belonen voor snellere reacties en zorg ervoor dat JOUW timing perfect is!!!!

Trennie schreef:
4. Soms kijkt hij me aan en begint dan een soort van te blaffen en reageren. Ik kan het geluid niet omschrijven, maar het is een soort van wrauw, wrauw, wrauw. Hij houdt zijn kop dan ook scheef en het klinkt alsof hij commentaar geeft of aan het brabbelen is. Soms doet hij dan ook zijn voorpoten naar beneden met zijn kont omhoog. Zoals pups soms ook doen als ze een andere hond uitdagen om te spelen.

Zou ik eerder negeren, mss eens een aandacht vragen maar voor de rest niks. Houd het leuk, zorg dat er meer gespeeld dan getraind wordt, ook tussendoor. Gebruik spelen vaak als beloning.

Trennie schreef:
En als laatste nog 1 andere vraag:
Wat betekent het als honden met de voortanden kleine snelle "bijtende" bewegingen maken? Djago doet dit vaak bij mijn arm of tegen mijn oor. Hij likt dan ook. Hij doet dit alleen als ik hem uitgebreid knuffel over zijn rug of buik. Hij gaat dan ook snurken en is helemaal blij.

Dit is groomern, doen ze bij zz ook.

Je bent goed bezig maar iets te fanatiek, + je kunt beter een bridge gaan gebruiken, waardoor je wel kunt X'en maar niet altijd hoeft te belonen (de bridge kan wel tegen een stootje).

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 02:33

rockwitch schreef:
Iris82 schreef:
Trennie, google eens op overspronggedrag.
Ik denk namelijk dat dat het wel kan verklaren.

Je was me echt net voor.
Dat gapen en krabben is idd overspronggedrag

Google nu ook eens op Turid Rugaas en kalmeringssignalen?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:30

trennie, fijn om te lezen dat je post wat heftig was en nog veel fijner dat je zo open staat voor de tips die hier gegeven worden. Ik wens jou en je pupseltje heel veel plezier samen!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:23

Ik geef je een tip: geef de hond wat meer de ruimte om te spelen.
Echt... je hond is nog jong en kan zich dus nog helemaal niet zo goed concentreren.
Het is goed dat je hem al zo jong iets bij probeert te brengen ( wat zijn plaats in huis is dus ), maar overdrijf het niet.

Doe een stapje terug !!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:43

als mensen nu lezen wat TS heeft geschreven na haar eerste post,dan is er te lezen dat ze inmiddels een stap terug heeft genomen...

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 00:37

Dank je wel kimmie! Soms is het vervelend dat er wel gereageert wordt, zonder het topic door te lezen. Clown

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:59

nog een klein tipje ivm. voedselbeloningen, maak dit onvoorspelbaar. Zowel qua ratio (hoeveelheid) als qua voorspelbaarheid. Probeer zeker nooit te tonen dat je snoepjes bij hebt. (als je hond de oefening al kent natuurlijk, zodat je niet meer hoeft te lokken).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 04:40

Hond mag best weten dat je voer bij je hebt. Hond hoort hiermee gewoon te leren omgaan dat het evven normaal is dat er voer inde buurt is als dat de zon schijnt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 04:58

kimmie261 schreef:
15 en een halve week oud en dan al zulke verwachtingen hebben????

ongelooflijk,laat dat beest ook nog jong zijn,luisteren gaat ook spelenderwijs,je legt gewoon veel te veel druk op zo'n jong hondje...

en wat een rare regels zeg: "Hij is de laagste in rang hier in huis. Krijgt als laatste eten, komt als laatste binnen, mag niet op de bank. soms begroet ik hem niet direct als ik thuis kom, maar leg hem eerst op de plaats en negeer hem. "

vreselijk,als je dit nu doet met een moeilijke zwaar dominante hond ,oke,maar een puppie??die moet juist blij zijn als je binnenkomt,en waarom zo zwaar onder druk zetten??

las laatst ook al mensen met een onderdanige hond waarbij ze dit soort regels hanteerde en de hond kompleet de weg kwijt raakte,is dit de nieuwe hond opvoed manier???

echt niet mijn manier van honden opvoeden,maar goed...

wat voor soort ""gevaarlijke" hond is het,daar deze pittige manier van opvoeden gehanteerd wordt??

zou zeggen,laat hem wat losser in de opvoeding,lekker jonge hond zijn,en ook dat ie "blij" mag zijn als het baasje thuis komt..ipv dat ie dan half kruipend al in een mand moet gaan liggen..

Ik vraag me toch sterk af hoe jij je hond opvoed.

Ik ben het eens met de manier van opvoeden van TS, of ze nu een Bull Mastiff of een Kooikerhondje heeft maakt niet uit.
De hond is niet de belangrijkste in huis en wordt dus niet als eerste begroet als zij thuis komt, de hond heeft dat te accepteren en te wachten tot ze de belangrijkere personen begroet heeft voor hij aan de beurt is. Hetzelfde geld voor het eten, naar buiten gaan en op de bank liggen, de baas is de hoogste in rang dus gaat als eerste.
De hond heeft daar totaal geen moeite mee, voor een hond is het juist goed om duidelijk de leider te zijn, een hond heeft die nodig en voelt zich daar prettig bij.
Vrijwel alle dominantie problemen bij honden komen voort uit het feit dat de baas zijn hond teveel 'vermenselijkt' dus teveel als mens behandeld waardoor de hond niet meer snapt hoe zijn positie binnen het gezin is.

Dat je wat veel vraagt is misschien wel waar, neem een klein stapje terug en oefen de dingen die hij nu al kan en blijf hem daarbij belonen met een brokje en vooral ook met je stem. Leer even geen nieuwe dingen tot hij weer volledig zijn aandacht bij je heeft.
Iets wat je ook kunt proberen is het aandacht geven belonen; op het moment dat jij je hond roept moet hij naar je opkijken, hoeft niet meteen bij je te komen maar moet wel meteen laten merken dat hij je hoort door je aan te kijken.
Je kunt dat heel makkelijk overdag in huis oefenen, ook als je andere dingen aan het doen bent. Roep je hond, waar hij ook is en wat hij ook doet (makkelijk beginnen uiteraard), kijkt hij naar je op dan beloon je meteen heel uitbundig met je stem en je geeft hem een brokje. Dat kun je een paar keer per dag doen op allerlei momenten, langzamerhand kun je het moeilijker maken als je bv verder van hem vandaan bent (wel naar hem toe gaan om te belonen als hij het goed doet) of als hij zijn aandacht ergens anders bij heeft, bv speelgoed.
Je hond zal heel snel leren dat hij alleen maar naar je op hoeft te kijken om beloond te worden en zal het noemen van zijn naam al snel associeren met beloningen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:24

Hardstikke goed dat je een stapje terug hebt genomen, het zou zo zonde zijn als je hond na een tijdje zoiets heeft van: Aju paraplu, omdat je teveel van hem hebt gevraagd.
Maar ik denk dat dat nu wel mee gaat vallen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:02

anneliesdj schreef:
kimmie261 schreef:
15 en een halve week oud en dan al zulke verwachtingen hebben????

ongelooflijk,laat dat beest ook nog jong zijn,luisteren gaat ook spelenderwijs,je legt gewoon veel te veel druk op zo'n jong hondje...

en wat een rare regels zeg: "Hij is de laagste in rang hier in huis. Krijgt als laatste eten, komt als laatste binnen, mag niet op de bank. soms begroet ik hem niet direct als ik thuis kom, maar leg hem eerst op de plaats en negeer hem. "

vreselijk,als je dit nu doet met een moeilijke zwaar dominante hond ,oke,maar een puppie??die moet juist blij zijn als je binnenkomt,en waarom zo zwaar onder druk zetten??

las laatst ook al mensen met een onderdanige hond waarbij ze dit soort regels hanteerde en de hond kompleet de weg kwijt raakte,is dit de nieuwe hond opvoed manier???

echt niet mijn manier van honden opvoeden,maar goed...

wat voor soort ""gevaarlijke" hond is het,daar deze pittige manier van opvoeden gehanteerd wordt??

zou zeggen,laat hem wat losser in de opvoeding,lekker jonge hond zijn,en ook dat ie "blij" mag zijn als het baasje thuis komt..ipv dat ie dan half kruipend al in een mand moet gaan liggen..

Ik vraag me toch sterk af hoe jij je hond opvoed.

.

honden.... Clown ,zijn er inmiddels meer als 1...

en ook opvangers die al groot en sterk zijn enzo...en ook weten dat ze groot en sterk zijn..

ik heb zeer lange tijd politiehonden getraind,en respect en dominante rol krijg je NIET door ze als laatste te begroeten,laatste eten te geven enz...

sterker nog,ze slapen bij mij in bed,liggen op de bank,lopen voor mij uit..maar ze weten wat wel en niet mag,en dat zelfs zonder geweld oid,gewoon goed corrigeren op de juiste momenten,en consequent zijn,nee is nee...en dan is het echt nee...

maar daar heb je geen achterlijke regeltjes voor nodig,dat ze als laatste gaan eten,en dat ze achter je moeten lopen...

en mijn honden zijn blije honden,ik kan honden (reuen en teven),die de hondentaal spreken zo in mijn roedel zetten,klein of groot,en ja,daar ben ik trots op,denk dat maar weinig mensen zo'n roedel hebben,waar probleemloos honden bij toegevoegd kunnen worden...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:10

Ik vind de openingspost van TS ook nogal heftig overkomen, het gaat hier om een puppie...

Ben dan ook blij dat ze een stapje terug gedaan heeft, de pup kan voor zijn leeftijd al erg veel en ik denk als je ervoor kan zorgen dat hij het ook leuk blijft vinden dat je dan veel meer gedaan kan krijgen.

Klickertraining kan heel leuk en zinvol zijn.
Maar net als bij alles niet te....ik heb nu hier een aussie daar is bij de vorige baas heel erg veel mee gedaan...nu de uitdrukking "showsmart" ken je vast wel, dat is op deze echt van toepassing, die hoeft de klicker maar te zien en de truukendoos gaat open, als ik snel alle kunstjes doe krijg ik snel de beloning (door de klik of eten)....
zie je haar echt denken Clown

Denk dus dat het ook belangrijk is eerst te bevestigen wat het hondje kan, en als ie straks eens gaat puberen ben je heel blij als ie alles wat ie nu al kan ook nog voor je doet.

Motivatie....inderdaad en dat hoeft echt niet meerdere keren per dag.

@kimmie: Alle respect ook voor iemand die een roedel honden heeft waar je zo een andere hond kunt integreren zonder problemen, denk dat je dat weinig mensen nadoen hoor...nu heb ik er hier ook wel 2 die geen gewone hondetaal "spreken" rescuehondjes, maar zelfs die zijn eigenlijk heel gemakkelijk te hanteren....als je de gebruiksaanwijzing maar kunt lezen.
(ik weet niet hoe het anders te formuleren, denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel)

Ik krijg over een aantal weken ook een pup erbij (BC) nou die gaat echt niet zo snel zo veel dingen leren, die mag eerst eens hondekind zijn en opgroeien, die zal spelenderwijze al veel dingen gaan leren.
Wellicht dat je een border die op schapen getraind gaat worden ook andere dingen aanleert als een doorsnee pup, geen idee, maar voor mij zijn hele andere dingen belangrijk, dat het een blije opgewekte en vooral sociale hond wordt, die aardig is naar alles en iedereen. (en gelukkig heeft de fokker van mijn pup hetzelfde idee)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:49

poes schreef:
Hond mag best weten dat je voer bij je hebt. Hond hoort hiermee gewoon te leren omgaan dat het evven normaal is dat er voer inde buurt is als dat de zon schijnt.

Natuurlijk moet je hond hiermee kunnen omgaan, maar ik zie maar al te vaak mensen met honden die geen intresse meer hebben in oefeningen/ de baas als die geen snoep meeheeft, en das niet de bedoeling natuurlijk.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:56

Hey Kimmie, bij onze roedel (opvangers uit Turkije) kan je ook alles bij zetten, de hondentaal wordt ook heel goed gesproken bij deze honden, ze zijn met 8 in een roedel, en er kan alles op visite komen, of nieuwe honden in de opvang. Nog nooit problemen gehad.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:12

kimmie261 schreef:
honden.... Clown ,zijn er inmiddels meer als 1...

en ook opvangers die al groot en sterk zijn enzo...en ook weten dat ze groot en sterk zijn..

ik heb zeer lange tijd politiehonden getraind,en respect en dominante rol krijg je NIET door ze als laatste te begroeten,laatste eten te geven enz...

sterker nog,ze slapen bij mij in bed,liggen op de bank,lopen voor mij uit..maar ze weten wat wel en niet mag,en dat zelfs zonder geweld oid,gewoon goed corrigeren op de juiste momenten,en consequent zijn,nee is nee...en dan is het echt nee...

maar daar heb je geen achterlijke regeltjes voor nodig,dat ze als laatste gaan eten,en dat ze achter je moeten lopen...

en mijn honden zijn blije honden,ik kan honden (reuen en teven),die de hondentaal spreken zo in mijn roedel zetten,klein of groot,en ja,daar ben ik trots op,denk dat maar weinig mensen zo'n roedel hebben,waar probleemloos honden bij toegevoegd kunnen worden...

Heeft niets met achterlijke regeltjes te maken maar meer hoe de roedelleider zich ook gedraagt.

Als jij weg bent geweest met je roedelleidster en je komt terug en zij wordt wild begroet door andere honden van de roedel, gaat ze daar dan altijd meteen op in? Nee, ze negeert de andere honden en gaat eerst doen wat zij nodig acht, haar bak inspecteren, ergens zitten, je huisgenoten begroeten enz. Als mens doe je zoiets ook door eerst je man/vrouw/kinderen te begroeten als je thuis komt en daarna pas de hond, de hond is tenslotte niet het belangrijkste. Je hoeft hem op zo'n moment niet te straffen maar alleen te negeren, daardoor zal hij snel genoeg leren dat hij moet wachten op zijn beurt.

Hetzelfde geld met als eerste naar binnen of buiten, als jouw roedelleidster weet dat er binnen iets spannends is wat zij graag wil hebben dan zal ze de anderen honden ook niet voor zich laten gaan maar wegsnauwen.
Zulke dingen gebeuren niet consequent maar wel met regelmaat waardoor de andere honden even worden herinnerd aan wie er ook weer de baas is.

Het is ook echt niet zo dat bij mij mijn hond altijd als laatste naar buiten gaat of als laatste wordt begroet. Het is grotendeels uit praktisch oogpunt zo gekomen. Ik heb namelijk een Duitse Dog en het is een schat van een dier maar door zijn grootte niet altijd praktisch. Dus wil ik niet dat hij als een gek om mij heen loopt te springen als ik thuis kom van mijn werk of zich langs mij heen door de deuropening wurmt als we naar buiten gaan.

Dat jouw honden blij zijn en dat je whatever welke hond erbij in de roedel kunt zetten is fijn, maar heeft met de discussie niet zoveel te maken. Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:41

o...dat doet mijn roedelleidster allemaal niet eigenlijk....

als ik haar meeneem en weer terug komt is ze helemaal blij met de andere honden,en zeker haar broertje bespringt ze en gaat ze likken enz..

maar nu heb ik een zeer relaxte alpha teef ,die niets om voerbakken en eigen plekjes in huis geeft...

ook als anderen voor haar naar buiten gaan,al klimmen ze over haar heen,geeft ze niets om...

ze komt zelf niet eerder met eten als dat haar voerbak op de grond staat,tot die tijd ligt de koningin op de bank...dus ze krijgt altijd als laatste te eten.

wel als een ander iets heeft en zij wil het hebben,al is het maar voor de heb,dan gaat ze ernaartoe,en staart ze dan zo aan,dat spontaan alles losgelaten wordt Haha!

overigens lijkt me erg onhandig als ik bij 6 honden steeds moet denken dat ik de eerste moet zijn die naar buiten of naar binnen moet gaan...denk er helemaal niet overna,als er iets is dat ik snel naar buiten moet en ze staan in de weg ,duw ik ze opzij,geen probleem,of als ik binnen kom,maar er is iets waardoor ik ze geen gedag kan zeggen per direct dan loop ik inderdaad gewoon door,maar daar denk ik dan niet bij na,van kijk mij is lekker dominant zijn ofzo Haha!

gaat hier meer gewoon,natuurlijk,denk ik Lachen