Ben blij te horen dat je het niet als kritiek opvatte. En ach, spelenderwijs zal hij vast nog meer leren...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Trennie schreef:Beste allemaal,
Mijn pup Djago is nu 15 en een halve week. Spelenderwijs heb ik hem al veel bijgebracht en hij pikt gemakkelijk dingen op heb ik het idee. Ik laat hem een paar keer zien wat de bedoeling is en herhaal dit commando ook een paar keer op die dag. De dag daarna doe ik dat weer een keer of 5 en de dag erna wederom, maar dan in combinatie met andere commando's, in willekeurige volgorde. Het commando heeft hij dan al wel begrepen en snapt het. Het duurt soms alleen even een paar tellen voor hij het uit voert. Net of hij even de tijd nodig heeft om het tot zich door te laten dringen.
Trennie schreef:De commando's die hij nu afzonderlijk kan, zowel met stem alsook sommigen in gebarentaal zijn de volgende:
zit,
af,
op zijn zij liggen,
pootje geven,
luid,
plaats,
Nee (als hij iets niet mag, maakt niet uit wat en hij stopt dan ook en luistert goed)
los
Ik ben nu met hem aan het oefenen op blijf. Ook ben ik aan het oefenen op commando van lig naar zit. Andersom dus. Dit zit er nog niet (voldoende) in.
Trennie schreef:Bij een nieuw commando heb ik altijd iets heel kleins te eten als beloning. Daarbij prijs ik hem met mijn stem en aai hem uitbundig.
Wanneer het commando er echt goed bij hem in zit, laat ik de eetbare beloning regelmatig weg. (ik vermoed, terwijl ik dit schrijf, dat hier mijn "fout" zit, maar dat hoop ik van jullie te horen, mocht dat zo zijn.)
Trennie schreef:Ik laat de eetbare beloning weg omdat ik graag wil dat Djago de commando's opvolgt zonder steeds die beloning en omdat hij ze inmiddels begrijpt. Maar ben ik daar misschien te snel mee, ondanks dt hij ze al wel snapt?
Trennie schreef:Nu het probleem: Er zijn momenten dat hij niet luistert. Eerst was dit af en toe, maar deze momenten nemen nu behoorlijk toe! Dit zijn de situaties waarin en hoe het gebeurd:
1. Als ik hem soms roep, dan kijkt hij me wel aan, maar blijft liggen en lijkt gewoon geen zin te hebben. Soms ook kijkt hij nog niet op of om, alsof hij me niet hoort. Hij komt dan dus ook gewoon niet.
Trennie schreef:2. als ik een trainingsmoment met hem heb, (dit heb ik hooguit 1 x per dag voor 5 a 10 min.) dan gaat hij, als ik hem een commando geef, uitgebreid liggen krabben aan zijn nek, gapen, of negeert mij en kijkt op zijn gemakje rond.
Trennie schreef:3. als we in het bos aan het wandelen zijn hoort hij het commando wel, maar negeert of reageert soms pas veel later. Hijluistert wel beter als in een trainingsmoment. Op straat tussen de mensen en het verkeer luistert hij wel goed en lijkt me dan goed te volgen om "steun te zoeken"? Ik ben dan echt zijn leider, heb ik het gevoel.
Trennie schreef:4. Soms kijkt hij me aan en begint dan een soort van te blaffen en reageren. Ik kan het geluid niet omschrijven, maar het is een soort van wrauw, wrauw, wrauw. Hij houdt zijn kop dan ook scheef en het klinkt alsof hij commentaar geeft of aan het brabbelen is. Soms doet hij dan ook zijn voorpoten naar beneden met zijn kont omhoog. Zoals pups soms ook doen als ze een andere hond uitdagen om te spelen.
Trennie schreef:En als laatste nog 1 andere vraag:
Wat betekent het als honden met de voortanden kleine snelle "bijtende" bewegingen maken? Djago doet dit vaak bij mijn arm of tegen mijn oor. Hij likt dan ook. Hij doet dit alleen als ik hem uitgebreid knuffel over zijn rug of buik. Hij gaat dan ook snurken en is helemaal blij.
rockwitch schreef:Iris82 schreef:Trennie, google eens op overspronggedrag.
Ik denk namelijk dat dat het wel kan verklaren.
Je was me echt net voor.
Dat gapen en krabben is idd overspronggedrag
kimmie261 schreef:15 en een halve week oud en dan al zulke verwachtingen hebben????
ongelooflijk,laat dat beest ook nog jong zijn,luisteren gaat ook spelenderwijs,je legt gewoon veel te veel druk op zo'n jong hondje...
en wat een rare regels zeg: "Hij is de laagste in rang hier in huis. Krijgt als laatste eten, komt als laatste binnen, mag niet op de bank. soms begroet ik hem niet direct als ik thuis kom, maar leg hem eerst op de plaats en negeer hem. "
vreselijk,als je dit nu doet met een moeilijke zwaar dominante hond ,oke,maar een puppie??die moet juist blij zijn als je binnenkomt,en waarom zo zwaar onder druk zetten??
las laatst ook al mensen met een onderdanige hond waarbij ze dit soort regels hanteerde en de hond kompleet de weg kwijt raakte,is dit de nieuwe hond opvoed manier???echt niet mijn manier van honden opvoeden,maar goed...
wat voor soort ""gevaarlijke" hond is het,daar deze pittige manier van opvoeden gehanteerd wordt??
zou zeggen,laat hem wat losser in de opvoeding,lekker jonge hond zijn,en ook dat ie "blij" mag zijn als het baasje thuis komt..ipv dat ie dan half kruipend al in een mand moet gaan liggen..
anneliesdj schreef:kimmie261 schreef:15 en een halve week oud en dan al zulke verwachtingen hebben????
ongelooflijk,laat dat beest ook nog jong zijn,luisteren gaat ook spelenderwijs,je legt gewoon veel te veel druk op zo'n jong hondje...
en wat een rare regels zeg: "Hij is de laagste in rang hier in huis. Krijgt als laatste eten, komt als laatste binnen, mag niet op de bank. soms begroet ik hem niet direct als ik thuis kom, maar leg hem eerst op de plaats en negeer hem. "
vreselijk,als je dit nu doet met een moeilijke zwaar dominante hond ,oke,maar een puppie??die moet juist blij zijn als je binnenkomt,en waarom zo zwaar onder druk zetten??
las laatst ook al mensen met een onderdanige hond waarbij ze dit soort regels hanteerde en de hond kompleet de weg kwijt raakte,is dit de nieuwe hond opvoed manier???echt niet mijn manier van honden opvoeden,maar goed...
wat voor soort ""gevaarlijke" hond is het,daar deze pittige manier van opvoeden gehanteerd wordt??
zou zeggen,laat hem wat losser in de opvoeding,lekker jonge hond zijn,en ook dat ie "blij" mag zijn als het baasje thuis komt..ipv dat ie dan half kruipend al in een mand moet gaan liggen..
Ik vraag me toch sterk af hoe jij je hond opvoed.
.
poes schreef:Hond mag best weten dat je voer bij je hebt. Hond hoort hiermee gewoon te leren omgaan dat het evven normaal is dat er voer inde buurt is als dat de zon schijnt.
kimmie261 schreef:honden....,zijn er inmiddels meer als 1...
en ook opvangers die al groot en sterk zijn enzo...en ook weten dat ze groot en sterk zijn..
ik heb zeer lange tijd politiehonden getraind,en respect en dominante rol krijg je NIET door ze als laatste te begroeten,laatste eten te geven enz...
sterker nog,ze slapen bij mij in bed,liggen op de bank,lopen voor mij uit..maar ze weten wat wel en niet mag,en dat zelfs zonder geweld oid,gewoon goed corrigeren op de juiste momenten,en consequent zijn,nee is nee...en dan is het echt nee...
maar daar heb je geen achterlijke regeltjes voor nodig,dat ze als laatste gaan eten,en dat ze achter je moeten lopen...
en mijn honden zijn blije honden,ik kan honden (reuen en teven),die de hondentaal spreken zo in mijn roedel zetten,klein of groot,en ja,daar ben ik trots op,denk dat maar weinig mensen zo'n roedel hebben,waar probleemloos honden bij toegevoegd kunnen worden...