Vraag over zieke en agressieve oude kat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puce

Re: Vraag over zieke en agressieve oude kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:55

De enigste die jouw kat door en door kent ben je zelf. Geloof in jezelf dat jij de engiste bent die aan haar kan merken/zien wanneer het moment komt dat het voor haar genoeg is geweest.
Ik weet niet of je open staat voor een reading met je kat, anders zou je dit eens kunnen proberen.

Ik stond vorig jaar bij mijn 15 jaar oude poes ook voor het dilemma "wanneer is het genoeg"? En voor mij was de reading met mijn kat een bevestiging op papier wat ik eigenlijk heel diep van binnen wist. Het was haar tijd nog niet en als die zou komen zou ze me dat duidelijk genoeg laten merken dat ik dan een juiste beslissing kon nemen.
6 weken later heeft ze de strijd tegen de groeiende tumor in haar neusholte opgegeven....Het was mooi geweest en het was overduidelijk. Met een gerust hart, vol verdriet dat wel, heb ik haar toen in laten slapen... wetende dat ik toen de juiste keuze maakte. Zelf had ik het me nooit kunnen vergeven als ik niet had gewacht totdat moment.

Doe wat jij denkt dat goed is voor je kat... jij kent haar het beste. En misschien (iedereen gaat nu van het ergste uit) is haar gedragverandering wel een reactie op de medicijnen of op de pijn van de nierontstekingen en is ze het leven nog lang niet zat!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:52

Een nierbekken ontsteking is heel erg pijnlijk...en iedereen die dat ooit zelf heeft gehad of nierstenen (zoals ik) zal dat beamen. Het is echter wel goed behandelbaar. De oorzaak zit hem erin dat er vaak ergens anders in het lichaam een ontsteking is, dit verontreinigd het bloed, wat weer wordt gezuiverd door de nieren. Vaak zie je bij oude katten dat dit wordt veroorzaakt door het gebit (rottende tanden/kiezen) DAt ze aaien nu niet fijn vind daar kan ik heel goed inkomen !
Dat ze in het kattenbakje gaat liggen (op het plastic ?) zal misschien om verkoeling zijn van de ingewanden. Het duurt vaak vrij lang voordat de AB aanslaat.

Waarom denk je, of hoe weet je dat je kat reuma heeft ? Ik heb dat namelijk nog nooit gehoord bij katten.

Ik vang oude en zieke katten op (vaak ook zwervers) De gemiddelde leeftijd bij mij is ook zo'n 16 jaar Haha!

Minet bijvoorbeeld, 3 jaar geleden opgevangen, woog nog 1200gram, was 18 jaar oud en afgestaan omdat er kinderen kwamen Boos! Ze at niet, slecht gebit, maar te zwak om te opereren hieraan. Ik heb haar 3 wkn gedwangvoederd + AB want ook zij had een nierbekkenontsteking. Na 3 weken toch het risico genomen om haar een gebitsoperatie te laten doorstaan. Toen ik ze ophaalde van de kliniek vrat ze gelijk een heel blik kattenvoer leeg. 2.5 jaar later ging ze op 21 jarige leeftijd dood aan een hersenbloeding. Maar toen woog ze wel alweer 3.8kg en ze heeft nog een mooie tijd gehad.

Verder heb ik nu ook 2 nierpatienten die het heel goed doen (1 was ook zover dat de DA hem in wilde laten slapen destijds)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:54

Kijk es aan Lachen Ik heb zelf een nierbekkenontsteking gehad (das toch nog iets anders dan een nierontsteking hoor) maar dat deed echt zo ongelooflijk verrekte zeer zeg!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:04

poes schreef:
Kijk es aan Lachen Ik heb zelf een nierbekkenontsteking gehad (das toch nog iets anders dan een nierontsteking hoor) maar dat deed echt zo ongelooflijk verrekte zeer zeg!

Zo ! dat wil je niet weten....je bent in staat om voor een trein te springen Haha! Ik (die toch al een aantal jaartjes op zichzelf woont) heb om 3 uur snachts mijn ouders opgebeld, "breng me maar naar het ziekenhuis" eenmaal aangekomen wilde de spoed dat ik eerst naar mijn huisarts ging, ik heb die vent bij zijn kraag gepakt (onder zijn kin) en hem heel erg duidelijk gemaakt dat ik HELEMAAL NERGENS NAAR TOE GING ZONDER PIJNSTILLERS Haha! Knipoog Clown en toen begreep ie het wel Tong uitsteken

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 18:07

Poes, Puce en Mist, bedankt voor jullie nuttige reacties! Ja

De DA zei inderdaad dat ze rotte tandjes had, maar die wilde daar niks aan doen, ze zei dat dat niet hoefde bij oude katten. Ze heeft trouwens sowieso bijna geen tanden meer. Alleen haar hoektanden zijn nog mooi wit en sterk.

Wat leuk dat je oude katten opvangt, Mist. Oude katten zijn leuk, ze hebben echt een persoonlijkheid. Door jouw uitleg snap ik ook beter waarom ze agressief doet. Ze wil graag bij me zijn (tegen mij aan liggen en ze probeert steeds aandacht te trekken), maar zodra ik d'r aai gaat ze happen. Het aaien doet natuurlijk gewoon zeer... arm beestje. De DA zei dat ze reuma had en dat klonk wel aannemelijk, ik weet eigenlijk niet eens zoveel van katten. Ze loopt altijd supervoorzichtig, alleen korte stukjes, en ze springt nooit van hoge dingen. Of denk jij dat het iets anders is? Ze gaat inderdaad op het plastic liggen. Heb jij enig idee waarom ze met haar pootjes gaat graven op het plastic? Dat doet ze anders nooit, behalve in de kattenbak natuurlijk, maarja. Geef jij je nierpatiënten ook van dat speciale niervoer?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:32

DAt graven is me na een dikke 20 jaar katten ook nog een raadsel, soms doen ze het bij de etensbak, of als ze net gekotst hebben Haha! kan me ook voorstellen dat het een uiting van pijn is....ik weet het niet.

Als alles straks weer terug naar normaal is zou ik toch een rontgenfoto laten nemen en alle tandrestjes verwijderen, kat kan prima zonder tanden. Die tanden kunnen voor een hoop ellende zorgen, niets aan doen omdat ze "al" 16 zijn is voor mij geen excuus (richting DA he !)

Mijn nierkatten staan niet meer op nierdieet, ze krijgen Hills + 2-4 keer per week versvoer. Onlangs nog bloedonderzoek laten doen, ze hebben beide bijna normale nierwaardes. Ik heb 6 katten dus nierdieet voeren is moeilijk. Beide katten (1 zelfs 2x )omdat er wortelrestjes waren achtergebleven) hebben gebitsoperaties gehad waardoor de nierwaardes weer snel een stuk beterde.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:02

Niet zomaar in laten slapen hoor, iedereen heeft weleens een wat mindere periode.

Als ik jou was, dan zou ik gewoon de kuur afmaken en dan kijken hoe het gaat (wat meer de tijd geven ivm uitwerken medicijnen).

Kat kan nog een prima leven hebben hoor Ja Ik heb eens een kat van straat gehaald die volgens de DA al 20 was en ze had het aan der nieren en schildklier. Beestje moest 2x per dag medicijnen en astronautenvoer (oid), maar die heeft nog lekker 5 maanden bij mij rond gekeuteld.

Je ziet het vanzelf wel wanneer het 'op' is Ja

Succes in elk geval!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 06:47

Natuurlijk hoef je haar niet gelijk in te laten slapen. Mijn katten zijn nog lang niet bejaard, maar die willen zelfs nog minder als 2 uur per dag tegen je aan liggen of geknuffeld worden, moet ik ze dan maar ook in laten slapen. Beetje kort door de bocht. Mijn katten zijn hun hele leven al meer op zichzelf, met af en toe ineens zo'n bui van oeh kopjes geven knuffelen (nooit op schoot trouwens). Scheelt ook wel dat ze altijd samen zijn.
Ze eet nog, ze drinkt nog, ze is oud, misschien beetje dement.
En ze heeft nu pijn, dus ik zou dan ook nogal pinnig worden eigenlijk. Als ik me beroerd voel wil ik ook niet dat mensen aan me gaan zitten plukken.
Dus idd eerst even afwachten wat ze doet als je klaar bent met de medicijnen en dan gewoon verder kijken. Ze geeft het echt zelf wel aan hoor.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 06:58

Solidago van vogel is een goed middel bij nier problemen,ik geef het preventief door het drinkwater zo dat ze als ze ouder zijn geen nier problemen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:49

Mist schreef:
DAt graven is me na een dikke 20 jaar katten ook nog een raadsel, soms doen ze het bij de etensbak, of als ze net gekotst hebben Haha! kan me ook voorstellen dat het een uiting van pijn is....ik weet het niet.
Als alles straks weer terug naar normaal is zou ik toch een rontgenfoto laten nemen en alle tandrestjes verwijderen, kat kan prima zonder tanden. Die tanden kunnen voor een hoop ellende zorgen, niets aan doen omdat ze "al" 16 zijn is voor mij geen excuus (richting DA he !)

Mijn nierkatten staan niet meer op nierdieet, ze krijgen Hills + 2-4 keer per week versvoer. Onlangs nog bloedonderzoek laten doen, ze hebben beide bijna normale nierwaardes. Ik heb 6 katten dus nierdieet voeren is moeilijk. Beide katten (1 zelfs 2x )omdat er wortelrestjes waren achtergebleven) hebben gebitsoperaties gehad waardoor de nierwaardes weer snel een stuk beterde.

Misschien komt dat wel omdat je in de paarden zit.. koliek verschijnselen Haha! maar zouden katten dat ook zo doen?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 12:05

't Gaat alweer een stuk beter met de kat! Ze heeft gisteren de hele dag in haar bakje geslapen en kwam er alleen uit om te plassen of blikvoer te eten. Als ik naast haar ging zitten ging ze wel spinnen. Als ze sliep/gewoon lag, kreunde en piepte ze wel heel erg, het klonk wel zielig, maar ik heb ook 't gevoel dat ze nogal verkouden is, dus misschien is 't gewoon snot ofzo. Of ze snurkte. Dromen
Vannacht kon ik niet slapen, dus ik kwam om een uur of twee even beneden. Toen kwam ze uit haar bakje en ging spinnen, mij kopjes geven en zachtjes in m'n hand bijten (liefdesbeetjes). Vanmorgen kwam ze me wakker maken omdat ze honger had en toen ik ontbeet kwam ze spinnend naast me zitten en ze ging over de grond rollen en spelen met haar 'muizen'. Ik denk dat ze gewoon even rust nodig had gisteren, en dat 't nu weer beter is.
Heb m'n vriend er ook nog even over gebeld (die is nu op reis) en die vond het inslapenverhaal ook onzin. Hij vond dat ieder dier toch wilde leven, en dat iedereen wel eens ziekjes is. Dus ik ga d'r pas in laten slapen als ze echt niet meer wil eten/drinken voor een tijdje. Vandaag heeft ze me immers duidelijk laten zien dat ze plezier in haar oude leventje heeft, en dat maakt mij erg blij! Lachen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:35

Wat fijn dat het beter gaat!
Je vriend heeft ook helemaal gelijk. Hopelijk gaat je poes nog jaren mee!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:39

Kijk es aan Lachen

Geloof me, toen ik die nierbekkenontsteking had, was ik dus ook helemaal mezelf niet. Van hysterisch huilen tot mezelf tegen de muur aangooien, zélfs op pijnstillers Knipoog

Ik heb al zoveel dieren gehad, en als het genoeg is, dan stoppen ze er echt wel mee. Niet mee inzitten!

Ben blij dat ze beter is vandaag Ja

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:36

KiWiKo schreef:
ik zou de kat af laten maken.......... wat in hemelsnaam heeft dit dier nog om voor te leven..........

Nors opkijken
Over kort door de bocht gesproken..

TS, goed dat je nog even hebt gewacht en niet het achterlijke advies hebt aangenomen om de kat gelijk maar in te laten slapen!!!
Fijn dat het beter gaat Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:52

Lijkt me eerlijk gezegd nogal logisch dat ze naar je hapt als je haar aait. Beestje heeft pijn, nierbekkenontsteking is erg pijnlijk. Aaien kan dan erg onplezierig zijn.

Fijn te lezen dat het al weer iets beter met haar gaat.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:15

Apple schreef:
Lijkt me eerlijk gezegd nogal logisch dat ze naar je hapt als je haar aait. Beestje heeft pijn, nierbekkenontsteking is erg pijnlijk. Aaien kan dan erg onplezierig zijn.

Fijn te lezen dat het al weer iets beter met haar gaat.

Ja, maar ik vond het vreemd omdat ze steeds bij me komt en aandacht vraagt, en dan toch hapt. Waarschijnlijk snapte ze zelf niet helemaal waarom het nou zo'n pijn deed als ik haar aaide, en het anders altijd lekker voelt... Knipoog

Kat is nu nog erg rustig, maar ze loopt al weer wat meer en speelt soms ook. Gaat de goede kant uit! Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:16

Onze vorige kat had dat ook. Die was ooit aangereden geweest en had daardoor wat pijnlijke plekken. Wel bij je komen zitten dus, maar dan niet mogen aaien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:20

metacam in combinatie met een nierbekkenontsteking?
daar zou ik ook chaggerijnig van worden....volgens mij mag dat helemaal niet..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:56

geerke schreef:

had ik overheen gelezen....ik zou inderdaad een andere pijnstiller kiezen, metacam is nogal een aanslag op de nieren, tolfedine of ketofen misschien ?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 19:28

Mist schreef:
geerke schreef:

had ik overheen gelezen....ik zou inderdaad een andere pijnstiller kiezen, metacam is nogal een aanslag op de nieren, tolfedine of ketofen misschien ?

Oh jee, dat had de dierenarts dan ook moeten weten... Bedankt voor jullie opmerkzaamheid, ik zal 't deze week even met haar overleggen!