halti/gentle leader ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: halti/gentle leader ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:46

RedPassion schreef:
Nou, ik ben het helemaal met je eens hoor Rockwitch Ja

Dat is heel fijn om te horen, ik had verwacht dat ik aardig wat mensen over me heen zou krijgen, maar valt dus mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:51

Ik had eerder in dit topic al geschreven dat ik vind dat mensen opvoedkundig aan de slag moeten als ze vinden dat een gewone halsband niet volstaat.

Bovendien zou ik het raar vinden als mensen over jouw post zouden vallen. Bokt staat vol met rijtechnische tips en mensen krijgen commentaar als ze scherpere bitten en hulpteugels willen gebruiken. Ik zie niet in waarom het met honden anders zou zijn, 'rijtechnisch' oplossen dus Haha!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:06

Mijn verhaal:
2 jaar geleden een hond van 2 jaar oud uit het asiel gehaald. Erg aggressief tegen andere honden, in het asiel zat ze ook altijd alleen en had geen opvoeding gehad, kwam van een boerderij, aan de riem lopen hebben ze in het asiel geleerd (waar ze 3/4 jaar gezeten heeft).
Aangezien wij "buiten" wonen zonder kinderen dacht ik dat wij deze hond wel een kans konden geven.
Mijn vriend is er mee naar cursus gegaan waar ze dus bij het terrein opkomen al gelijk aggressief reageert tegen de andere honden, daar hebben ze een "gentle-leader" geadviseerd, dus aangeschaft. Bij aankomst kreeg ze de gl om en dan kon ze wel gewoon langs andere honden lopen na een kwartiertje was ze en soort van "gewend" en kon de gl af. Maar elke week weer dezelfde reactie aggressief tegen andere honden gl om en zo over. In dat opzicht werkt het dus wel, maar het aggressieve gedrag tegen andere honden krijgen wij er niet uit. Tegen sommige mensen kan/kon ze ook raar reageren (broek happen, niet echt bijten) dit is er wel zo goed als uit.
Wij laten haar zo'n 3x per dag uit over de weg, de rest van de dag loopt ze los op ons eigen terrein, maar zodra er een andere hond op de weg is wordt ze weer stapeldol, pas sprong ze tegen een schutting op bij iemand waar 3 honden achter zaten te blaffen. De gl gebruiken we nog maar heel sporadisch als we een x ergens heen gaan waar we veel andere honden tegenkomen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:29

Maar op zich werkt het dus niet, want ze leert het gedrag niet af. Ze doet het alleen eventjes niet als dat ding om is, maar zodra die af is vertoont ze weer het ongewenste gedrag.
Er is hier dus wel wat meer aan de hand, weet je haar voorgeschiedenis?

Een slipketting is trouwens ook echt heel erg gemeen voor een hond. Ik wilde een keer zelf voelen hoe het is als er een ruk aan gegeven wordt, dus ik heb het om mijn pols geprobeert, maar ik ging bijna liggen van de pijn. Tuurlijk heeft een hond een vacht ertussen zitten, maar dan nog voelen ze dit echt wel heel erg goed.
Ik zou mensen die slipkettingen en prikbanden gebruiken, graag aanraden om eens een sjaal om je nek of arm te doen en dan eens zo'n band eromheen te doen en dan even trekken. Kijken of je het dan nog steeds zo'n goed idee vind.

RedPassion: Je hebt gelijk, maar ja je weet hoe het soms kan gaan hier.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:35

Het is inderdaad een tijdelijke oplossing ja voor dat moment. Na 20 minuten dat ding op gehad te hebben kon ze dus wel tussen de andere honden door, zelfs oefeningen waarbij ze los liep. Maar de week erop weer hetzelfde verhaal.

Het enige wat wij (en het asiel) weten is dat ze op een boerderij heeft gezeten, geen opvoeding gehad en wrs ook veel slaag gehad, als wij een x boos tegen haar doen, kruipt ze helemaal in elkaar.

Hoe zou de aggressieviteit tegen andere honden af te leren zijn? Naar mijn idee is het ook meer aggressie uit angst, ze springt bovenop de hond, een echte vechtpartij ontstaat er niet, ze rent daarna eigenlijk gelijk weg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:41

Slipketting is ook gevaarlijk voor een hond, om de simpele reden dat je kans heb de luchtpijp te beschadigen bij een harde ruk. Wij hebben met onze hond ook voor een gentle leader gekozen, halti werkt niet, te korte neus (klein hondje), maar het werkt wel extra. Onze hond wordt vanaf 12 weken getraind maar is ontzettend dominant en eigenwijs, we hebben dus gewoon een extraatje nodig. Een vriendin van mij die lost het trekken anders op, namelijk zo kort nemen door ieder trekken betekend voorpoten van de grond, die kan dus nooit lekker snuffelen en doen. Liever de gentle leader dan.

Ook had onze hond heel erg de neiging om alles van de grond op te eten, halsband kort nemen betekende bijna wurgen om te voorkomen dat hij bij de grond kwam waar hij niet mocht eten. Gentle leader betekend neus omhoog.

Over het algemeen vindt hij het ook niet erg, zolang we bezig met hem blijven, anders merkt hij dat hij het een beetje vindt kriebelen en gaat hij ontzettend schuren, dus zodra we thuis zijn gaat hij af.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:54

Mijn hond vindt de gentle leader vreselijk! Als ze 'm om had (nu bijna nooit meer) was ze de hele tijd bezig om 'm af te krijgen met haar poot.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:27

Het kan best lastig zijn om die agressie af te leren, je zou haar een tijdje tussen pups kunnen laten lopen, die zijn niet bedreigend. Maar het ligt een beetje aan haar houding waaraan je kan zien waarom ze zo agressief is.
Als ze uitvalt naar andere honden is het beste wat je kan 180 graden omdraaien en de andere kant op lopen. Zo zorg je ervoor dat je hond geen overwinning behaald, en ben jij degene die de leiding overneemt.
Maar je zal toch eerst naar haar houding moeten kijken, dan zie je pas wat er aan de hand is.

Ik los trekken op, door een commando tegeven (wandelen) en als de hond dan gaat trekken, ga ik stilstaan.
Of als ik zie dat de hond vooruit loopt en bijna in een strakke lijn loopt vraag ik even de aandacht en herhaal ik dat commando weer.
Dit is de manier waarop wij het op de hondenschool leren aan mensen en het werkt goed. Alleen moet je het niet doen als een hond moet plassen, en niet gelijk de hele wandeling bezig blijven.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:31

@Rockwitch;
Ja, ik weet wat van honden gedrag. Ook jij zou dan dus moeten weten dat trekken vaak ook een vorm van dominantie is. De Alpha loopt inmiddels voorrop.
Juist omdat het een dominantie middel is, zijn er veel honden die er goed op reageren. Ook neem ik aan dat je weet dat de Halti slap hangt als er niet wordt getrokken. Ook is er dan dus géén druk op de neus! Hierdoor voelt de hond zich echt niet de hele tijd 'gedomineerd' zoals jij het omschrijft.
En nee hoor, het is geen moeite om de een snoepje mee te nemen, sterker nog, ik heb áltijd snoepjes bij. Maar wanneer mijn Lab een jack ziet, is zij echt niet te verleiden met een snoepje/kaasje oid. Doordat ik haar met de halti naar me toe kan 'trekken', voorkom ik dat ze oogcontact met de Jack maakt, maar gewoon op mij blijft letten.
Ik snap dus eigenlijk niet waarom jij zo volledig tegen Halti's bent.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 18:39

Dus alle honden die trekken hebben een dominantie probleem met de baas? Kan het ook niet gewoon zijn dat de hond netjes wandelen gewoon niet geleerd heeft, of hij bv. nooit mag loslopen en zijn energie er uit wil?

En als ik aan de kassa sta, of aan het aanvullen ben, dan zou ik gerust een uur het verhaal over juist gebruik van de gentle/halti willen doen, maar denk dat m'n baas daar niet zo blij mee zou zijn. Ik kan de klanten enkel een paar tips meegeven en ze een goede hondenschool aanraden. De beslissing als ze er dan toch eentje kopen is echt helemaal van hun.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 23-07-08 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:44

Hond heeft geleerd te mogen sturen, dus een stukje dominantieprobleem is het dus wel. Het was opvallend dat in Griekenland alle eigen honden met de staart laag liepen en keurig netjes mee, niks trekken. Naast of achter de baas.
Gewoon heel duidelijk wie de baas was.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:14

Nikki__ schreef:
@Rockwitch;
Ja, ik weet wat van honden gedrag. Ook jij zou dan dus moeten weten dat trekken vaak ook een vorm van dominantie is. De Alpha loopt inmiddels voorrop.
Juist omdat het een dominantie middel is, zijn er veel honden die er goed op reageren. Ook neem ik aan dat je weet dat de Halti slap hangt als er niet wordt getrokken. Ook is er dan dus géén druk op de neus! Hierdoor voelt de hond zich echt niet de hele tijd 'gedomineerd' zoals jij het omschrijft.
En nee hoor, het is geen moeite om de een snoepje mee te nemen, sterker nog, ik heb áltijd snoepjes bij. Maar wanneer mijn Lab een jack ziet, is zij echt niet te verleiden met een snoepje/kaasje oid. Doordat ik haar met de halti naar me toe kan 'trekken', voorkom ik dat ze oogcontact met de Jack maakt, maar gewoon op mij blijft letten.

Waarom geef je nu geen antwoord op mijn vraag Bloos

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:25

dit soort hulpmiddelen gebruiken is vragen om narigheid met het gestel van je hond, er zijn heel veel honden met problemen met de hals en nekwervels door het gebruik van een gentl leader.
Het wordt zwaar onderschat, gelukkig zijn er dierenzaken die het weigeren ze te verkopen.
Investeer in het opvoeden van je hond, dit zijn lapmiddelen die problemen gaan geven.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 01:10

rockwitch schreef:
Het is namelijk een hele erge dominante handeling om een hond om zijn neus te pakken, dus als je hem uitlaat met zo'n ding om zijn neus, zit je hem dus eigenlijk constant dominant te corrigeren, OOK als hij gewoon naast je loopt, want het zit er nog steeds omheen. Ik zie eigenlijk alleen maar honden met stress lopen als ze zo'n ding om hebben, want als ze braaf meelopen, worden ze in hun ogen nog steeds bestraft, terwijl dat dier totaal niet begrijpt wat hij nou fout doet.

Ook merk ik dat heel veel honden die zo'n halti of dergelijks om hebben nooit los komen, gek he dat een hond dan aan de riem trekt, dat beest moet toch ergens zijn energie kwijt.
Als je een hond neemt, leer hem dan dat hij los ook bij je terug komt, dus ga naar een goeie hondenschool, waar ze dus niet aankomen met werktuigen als halti's enzo.
Ik vind elke hondenschool die dat aanraden bij voorbaat slecht.

Hier wil ik wel even op reageren.
Ik snap dat je ook heel vaak een halti tegenkomt die niet goed gebruikt wordt, maar ik voel me een klein beetje aangesproken Bloos
Mijn hond kan perfect luisteren, kan prima los naast me lopen, is op afstand "bestuurbaar" en wordt 999 van de 1000 keer los uitgelaten, kan dus al zijn energie lekker kwijt.
Maar mijn moeder dùrft hem niet los uit te laten (hij gaat heeeeeel soms een nachtje bij haar logeren en ze komt 1 week per jaar op hem passen als ik op kamp ben) dan krijgt hij dus een halti om.
Hij wordt niet gecorrigeerd aan de halti (ik en mijn moeder weten dat je er geen ruk aan moet/mag geven) hij loopt gewoon vrolijk aan een los lijntje naast haar (en mij, als hij eens een keer vast moet)
Hij is niet onderdanig en toont ook geen enkel teken van stress, gewoon een vrolijke hond.
Het grote voordeel is dat er niet aan mijn moeders schouder getrokken wordt op het moment dat hij net besluit om bij dat ene graspolletje te willen plassen (zij heeft al een paar keer een slijmbeursontsteking gehad in haar schouder, dus een onverwachte beweging aan haar arm kan ze niet verdragen, zelfs niet een kleine) het is ook niet zo dat hij dan als een idioot gaat trekken, maar hij kan dan wel ineens een paar passen opzij doen. Aan de halti loopt hij dan gewoon rustig naar dat graspolletje toe.
Dus ik ben van mening dat je met een netjes opgevoede hond èn met enige achtergrondinformatie over een halti helemaal geen problemen hoeft te verwachten.
Ik neem trouwens nooit een brokje mee met uitlaten, een dikke knuffel en/of een blije stem is voor hem echt beloning genoeg, ik heb liever dat hij op mij reageert/ let dan op een traktatie Bloos

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 01:47

Ik vind het een lapmiddel (uitzonderingen mogelijk natuurlijk, zoals bijvoorbeeld in de post hierboven) en zie het meestal gebruikt worden door mensen die geen hond hebben, maar een accessoire aan een touwtje.
Als ik een gentle leader moet verkopen in de winkel vraag ik ook altijd "wat kan de hond al?" (ik vind het handig om het beestje eerst te laten zitten voor ik een beloning geef) en krijg dan vaak standaard het antwoord "tjah, niet veel eigenlijk"

Dan weet je gewoon dat die mensen de gentle leader kopen om gemakkelijk te zijn. Hondje trekt, vind ik niet leuk, dus hang ik dat ding rond zijn snoet en zijn we er van af met enkele euro's neer te tellen.
Ze staan er gewoon niet bij stil, dat met een klein beetje training, dat getrek ook op te lossen is. De hond krijgt geen leiding, dus hij neemt leiding.

En het is ook gewoon "de nieuwste rage" Die dingen zijn bij ons in de winkel niet vlug genoeg aan te slepen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 07:49

Nikki__ schreef:
@Rockwitch;

Het is idd best wel eens een dominantie probleem, maar echt helemaal niet altijd. Als het wel een dominantie probleem is (waar de meeste eigenaren echt geen bal van snappen) dan moet je als eigenaar dus ook de leiding nemen, een dominantie probleem uit zich niet alleen in het trekken, en het is gewoon erg jammer dat mensen dan maar naar halti's grijpen, terwijl ze een heleboel goed kunnen maken door gewoon (op de goeie manier) boven de hond te gaan staan.
Ik ben er tegen, omdat ze zowiezo veel te vaak gebruikt worden op een verkeerde manier.
Ik ben er ook tegen, omdat mensen hun hond niet los laten en dus gaat hij trekken en dus hangen ze er zo'n halti omheen.
Ik zie hier in de buurt regelmatig een border collie lopen van nog geen jaar oud en die heeft al zo'n ding om, dan heb ik zoiets neem dan geen border of zorg dat hij los kan.
Mensen denken gewoon niet verder na als hun neus lang is (en daar bedoel ik echt niet iedereen mee), maar ze denken oh mijn hond trekt, nou dan zullen we er maar een halti aan hangen (of slipketting). Terwijl als je even verder nadenkt, je er wel achter kan komen waarom de hond trekt.

@luxje, ik snap dat je moeder geen harde rukken aan haar schouder kan verdragen en dat het daarom wordt gebruikt. Maar ik zal er om geen enkele reden voorstander van worden, maar daarom mag iedereen hier een eigen mening hebben.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 12:55

Ik herinner me juist even een beeld van op een wandeling.:
Ook dus een labrador met een gl. aan. Duidelijk niet aangeleerd/gewend want hij streek met zijn koppie langs alle voorwerpen die hij tegen kwam. Eigenaren beetje beschaamd, trekken maar wat aan de riem, en dan plots. Af was dat ding, en de hond ging er vandoor. Mens bleef achter met riem en lege gentle leader, lol. Wel een grappig zicht. Vork Dan weet je direct hoe de relatie baas-hond zit. Eigenlijk is het zo, net als bij paarden, dat als je hun hoofdjes (hun geest) mee hebt, je geen enkel hulpmiddel moet benutten. Dan doen ze het voor jou en niet omdat er zo'n riem om hun hoofd hangt. Maar ik kan er wel inkomen, zoals bij het verhaal bij de schouder, dat het een stap vooruit kan zijn indien je zelf een medisch probleem hebt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:08

Haha geweldig dat verhaal van die labrador. Ik zie ook heel vaak honden met hun poten dat ding eraf halen, toch duidelijk dat ze het echt niet tof vinden.
Op onze hondenschool kwam ook een labrador die altijd met een halti had gelopen en die had een hele kale neus erdoor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:22

Gentle leader is dan slecht ingesteld ook, halti kan je niet instellen (schuift dus ook veel eerder), en daardoor kan hij eerder van de neus.

Maar waarom kan vrijwel niemand zijn paard dan meenemen zonder halster? Velen niet met alleen een touwtje om de hals? Dat komt toch op dezelfde druk neer, alleen het domineren valt weg.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:24

wij hebben ook een herder en die trok heel erg.
we zijn op cursus geweest. (puppie , basis en de a cursus.)
die hond viel altijd uit naar andere honden en altijd trekken aan de riem.
kon niet naast me lopen aan de lijn en bleef maar trekken haar tong werd er zelfs blauw van (en hebben een normale halsband)
tuigje geprobeert niets hielp.
uiteindelijk een halti gekocht en het boeide haar niks.
bleef door trekken.
uiteindelijk een slip ketting gekocht en om gedaan.
maar bleef maar trekken aan de riem.
op een dag was ik het zo zat dat ze weer liep te trekken dat ik een flinke ruk aan die riem gaf dat ze 2x een rondje draaide en naast me stond. op het moment dat ze naast me stond zei ik naast en gaf haar een snoepje.
vanaf dat moment trekt ze niet meer aan de riem en kan ik normaal met haar lopen.
die cursusen die ik gevolgt heb die hebben niet erg veel geholpen. instruteur is bij mij thuis geweest en geken naar het probleem maar wist er ook geen raad mee.
het probleem van het uitvallen hebben we ook gevonden.
ze vond de riem vreselijk en daarom viel ze uit naar andere honden.
als ik nu een hond tegen kom en ze loopt los en ik zeg doorlopen dan kijkt ze niet eens naar de hond en loopt gewoon door.
soms moet je wel eens goed optreden voordat ze het door hebben.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:40

Ik heb hem bij beide honden gebruikt op cursus toen ze echt in de puberleeftijd waren. Dan kon ik geeneens normaal het erf op komen want ze zagen de andere honden en ze zijn lompsterk, en wilde er heeeeeeel graag heen vooral bij cleo was dat, die was zo niet opgevoed toen we haar kregen. Pino had al een pupcursus gehad, dus bij hem heb ik het een keer geprobeerd maar het hielp niet echt heel erg, haha.

Ik heb hem bij Cleo 2 maandjes gebruikt en eigenlijk alleen op training, en dit ging prima, daarna nooit meer, het was niet meer nodig, wij leerden op training namelijk hoe je hond netjes naast je moest lopen met behulp van een Clicker Knipoog
Maar toen ze zo'n spring-in-het-veld was vond ik het eerlijk gezegd wel heel fijn om ook rustig ergens rond te kunnen lopen. hihi.

Dus ik ben er voor, mits goed gebruikt en niet als oplossing maar als hulpmiddel naar de oplossing toe.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:24

Nadat de hond van mijn moeder zakte voor zijn gehoorzaamheidstrainig en ook een prive mevrouw zei: 'wij kunnen uw hond wel corrigeren, maar dan heb je niet meer de vrolijke hond die het nu is', is mijn moeder ook over gegaan op een gentle leader. Jess is erg sterk (en drukkkkkkkkkkk), met een tuig kreeg hij schaafplekken in zijn oksels, met een slipketting hing hij zichzelf zowat op (zo hard trekken dat hij piepend adem haalde) en met de gentle leader ging het perfect (gewoon ff een rondje om je as draaien, hond moet op blijven letten). Mijn moeder heeft in het verleden heel wat keren het asfalt van dichtbij gezien en ook de traptreden van de buitentrap en je hond uitlaten moet wel veilig blijven.

Inmiddels is meneer bijna 11, trekt nog steeds aan de riem, maar is met een gewone band wel te houden (we hopen nog steeds dat hij ooit wat rustiger wordt, want zoals het er nu uit ziet, zal hij hyperactief dood gaan Clown ).

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 00:02

XjolitaX schreef:
Nikki__ schreef:
@Rockwitch;
En nee hoor, het is geen moeite om de een snoepje mee te nemen, sterker nog, ik heb áltijd snoepjes bij. Maar wanneer mijn Lab een jack ziet, is zij echt niet te verleiden met een snoepje/kaasje oid. Doordat ik haar met de halti naar me toe kan 'trekken', voorkom ik dat ze oogcontact met de Jack maakt, maar gewoon op mij blijft letten. Ik snap dus eigenlijk niet waarom jij zo volledig tegen Halti's bent.

Waarom geef je nu geen antwoord op mijn vraag Bloos

Volgens mij staat hierin het antwoord op jouw vraag.

@Rochwitch; Zou jij aan geen van je cursisten een Halti aanraden?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:33

Nee dat was ik niet van plan in ieder geval, zou beetje raar zijn, er heel erg tegen zijn maar toch aanraden.Dus nee dat zou ik nooit doen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:08

Nu...Smilla is de eerste hond bij wie ik ooit een enkele keer de halti gebruikt heb, heel bewust in situaties waar ik dacht dat ze onzeker zou worden, en dan wellicht vanuit de situatie op dat moment terug zou vallen in haar oude patroon, en misschien zou proberen weer iemand te bijten....enige uitleg hierbij, dit is ook weer een rescue-hondje en is door haar vorige baas afgestaan wegens verschillende (ernstige) bijtincidenten.....nadat ze dan hun eigen dochtertje van 4 jaar gebeten had moest ze weg.

Eigenlijk een super lieve hond (Aussie) maar nogal onzeker, wil dan tevens tegelijkertijd "haar" mensen overdreven beschermen, komt van een foute fokker, en belandde dan als pup bij mensen die nog nooit eerder een hond hadden.
Die zijn duidelijk naar de verkeerde hondeschool geweest, hebben "te veel" met haar gedaan, daardoor is ze naar mijn idee nog meer in de war geraakt. Ik vind het belangrijk dat ze eerst weer leert dat er geen vervelende dingen gebeuren.
Hier thuis loopt ze zonder lijn. Ze is nu een half jaar hier en is al veel rustiger geworden. Van de agressie in het begin naar mens en dier is weinig overgebleven. Ze heeft eerst eens tijd gekregen weer gewoon hond te zijn.

Nu zijn we sinds een paar weken begonnen met Agility (dat had ze voordien al gedaan, en vindt ze erg leuk)
Ik ben ermee begonnen een hondeschool uit te zoeken waar het niet te druk is, waar ze rustig met mens en dier omgaan (en waar trouwens in het reglement staat dat prikbanden, slaan naar je hond etc verboden is, een slipketting alleen toegelaten va een bepaalde leeftijd, dacht 8 maand) Smilla heeft gewoon een leren halsband om, ze is normaal gezien erg gehoorzaam, we belonen ook met eten, daar doet ze veel voor. Maar goed, om op het agility terrein te komen moeten we wel over de parking, veel vreemde mensen en honden bij elkaar, dan zou ze door de stress op dat moment wel durven uitvallen, en om nu niet alles waar we de laatste maanden aan gewerkt hebben te verpesten, krijgt ze dan wel even de halti aan, vind ze duidelijk niet leuk, maar goed, als we eenmaal de eerste hindernis hebben kunnen doen, is de concentratie ook weer bij mij en gaat het ding af.

Ik denk voormezelf in het geval van deze hond dat de nadelen van de halti niet opwegen tegen weer een positieve ervaring met mens en dier, daar gaat het me dan om.
Deze hond moet echt een heel nieuw socializeringsproces door, als we haar nog ooit op een veilige manier mee tussen de mensen willen nemen. Ik moet haar voor een deel echt beschermen tegen mensen die op haar afvliegen en persee willen aaien ook al zeg je dat je dat niet wil...ach wat een schatje, dan zeg ik ook afblijven...kijken ze wel vreemd van op....interesseert me niets...belang van de hond gaat dan even voor.

Ze is kort geleden meegeweest op vakantie, en zelfs mee op de boot, ook hier even kort de halti eraan (zonder dat er ooit ook maar een keer aan heb getrokken) ik heb een dubbele lijn, een keer aan de leren halsband, en een uiteinde aan de halti.
Nu de hond is dus zo weer mee tussen de mensen geweest, voelde zich op geen moment bedreigd of onzeker, en we zijn ze weer stappen vooruit, wel zo fijn voor haar en ons.

Ik ben het wel ermee eens dat er veel te snel naar gegrepen wordt, meer uit onkunde van de mensen.

Maar probeer je eens voor te stellen je krijgt een hond, spullen worden meegegeven, en naast een riem, mandje etc krijg je 2 muilkorven, de bewuste halti, en nog meer marteltuig (mensen hadden het wel goed bedoeld, maar heeft op kosten van de hond totaal fout uitgepakt). Dan zie ik dit een beetje als doel heiligt de middelen.

Uiteindelijk steeds in het belang van de hond, en het einddoel waar we met Smilla naar toe willen: dat het weer een blij en opgewekte hond wordt, die ook andere mensen vertrouwd, en niet maar een persoon.