help!! wat kitten te eten geven???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

farmershill

Re: help!! wat kitten te eten geven???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:50

Mijn kittens zijn nu 5 weken oud, vanaf hun 4de week eten ze gewoon kittenbrokjes.
Ik heb ze de eerste keer geweld in gekookt water zodat ze zachter waren, na 2 dagen konden ze gewoon harde brokjes eten.
Hier krijgen ze dus naast de moedermelk alleen maar water en kittenbrokjes.
Als ze over een paar weken weg kunnen, dan zijn ze geheel zelfstandig met eten.

Veel plezier met je kitten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:52

Als je graag brokjes wilt voeren kan ik je Orijen aanraden, een ontzettend goede brok met een hoog percentage vlees en weinig granen.. Is wat duurder en lastiger verkrijgbaar, maar dat is m.i. absoluut de betere brok! Verkoopadressen vind je via hun website
http://www.orijen.nl/ac/index.php

Daarnaast kun je vers vlees geven als smaakmaker: kipfilet, vis (tonijn, zalm), rundvlees, etc. Eigenlijk alles behalve varkensvlees en dan ongekruid en onverhit. Dit is zeker gezonder dan blikvoeding en hoeft helemaal niet zo duur te zijn.. Je kunt dan ook je eigen restjes vlees kwijt Knipoog

Wil je het beste voor je kat, dan ga je aan de gang met KVV (Rodi, Carnibest) en "Barf" (vers vlees volgens het prooidiermodel). Dat vraagt wel om wat kennis en kunde..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:54

Marleen_User; Lust geen vlees of lust geen blikvoer? Knipoog

Blikvoer is practisch voor katten die weinig drinken, verder is het enkel slim voor het lekkere.

Duurder voer is vaak wel beter. Niet alleen zitten er veel meer voedingsstoffen in (dus hoef je minder te geven, doe je langer met een zak en ben je goedkoper uit), maar er zit ook veel meer vlees in (in voer dat verkrijgbaar is in de supermarkt zit vaak maar 4% aan dierlijke bijproducten) en dan echt vlees, dus geen tumoren, hoeven, afval.

Hier krijgen ze Smolke brok, en geregeld een witvisje, een gekookt kipfiletje of KVV van de honden. Ik zou graag Orijen voeren.

Ook ik vind dat je wel heul erg slecht voorbereid bent. Ik neem aan dat hij gevonden is?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:58

Als je in de dierenwinkel tussen al die merken kattenvoeding staat, en je weet niet welke je moet kiezen, kijk dan gewoon naar de ingredientenlijst.
Kijk naar het eerste ingredient, is dit vlees (liefst gedehydrateerd vlees) dan is het waarschijnlijk een goed merk.
Bij whiskas staat als hoofdingredient granen. Je begrijpt waarschijnlijk wel dat een kat als vleeseter helemaal niets kan aanvangen met granen. Laat zo'n merken dus gewoon staan!

Enkele namen van de betere merken: Royal Canin, Hill's, Iams, Pro Plan, Nutro's Choice,...
Merken die je beter niet geeft: Whiskas, Friskies, Gourmet,...

Ook zou ik zeggen: geef enkel brokjes, en gewoon heel de dag door beschikbaar (let wel op hoeveel gram ze per dag mag eten, staat op de verpakking) en 's avonds iets extra's zoals een klein hapje blikvoeding (kwaliteitsmerk)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:00

Mijn katten doen het anders al jaaaaaaaaaren prima op Whiskas en Gourmet, dus dat is per kat en persoon toch verschillend.
en de merken die je nu op noemt om wel te geven zijn ook gelijk schreeuwend duur. terwijl dat helemaal niet nodig is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:05

Als het eten op is, en ik even snel bij de supermarkt voer haal omdat het laat is, loop ik anders steevast met schreeuwende katten. Ik doe met 4 kilo Iams toch echt 3maal zo lang dan met Whiskas oid. Iams of SMolke krijgen ze een handje, en ze zien er goed uit. Whiskas kunnen ze 2 volle bakken per dag van op, en nog zijn ze niet gevuld. Zegt genoeg, lijkt me.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:06

Wederom........ dat ligt voor iedereen (kat) anders

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:06

Pas op met kittens als je ineens ander voer gaat geven dan ze gewend zijn! Het best kun je even vragen aan de persoon waar je je kitten vandaan hebt wel merk kittenvoer hij daar kreeg en dat geven. Als je over wilt stappen op een ander merk dan eerst de 2 verschillende merken mengen en zo langzaam overstappen op het "nieuwe" merk. Anders is de overgang voor de kittendarmpjes te groot. Dat is wat mij tenminste vertelt is door de DA waar ik mijn poezelkittens toentertijd (11 jaar gelee) liet inenten...

edit: mijn katten krijgen trouwens gewoon Whiskas, Felix of AH huismerk (brokjes en blikvoer), wel de senior uitvoering, want ze zijn tenslotte al 11 jaar oud. Ik heb nog nooit een duur merk gegeven en mijn katten zijn in topconditie en echt nog nooit ziek geweest, zitten super in hun vachtje dus ik vraag mij af of het echt nodig is om dat hele dure voer te geven... Het is maar net wat ze gewend zijn is mijn bescheiden mening. Ik denk ze wel eens een plezier te doen en dan geef ik een blikje van dat hele exclusieve (dure) spul en dan kan ik een uur later kots ruimen Vork
Laatst bijgewerkt door Hahaatje op 21-07-08 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:09

Ik voer mij katten verschillende soorten droge brokjes: soms van de Aldi, soms CatChow soms Prins en zo nu en dan wat blikvoer van Felix, Gourmet, Whiskas en soms kattenmelk, gekookte koolvis.
De jonkies krijgen in het begin speciale kittenbrok, pap gemaakt van Bambix en kattenmelk en gek. vis. Tot nu toe zijn ze allemaal nog oud geworden; de oudste was 22, en die luste alleen maar blikvoer ( de gewone merken) , daar kreeg ik geen brokjes in!
Van het duurdere voer eten ze meestal wel minder, maar dat mag dan ook wel, met dat soort prijzen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:11

ik zou je kat brokken voeren van Royal Canin, Hills of Eukanuba.
3 topmerken, waar je wel wat meer voor betaald, maar waar je ze een stuk minder van hoeft te voeren, omdat hier veel betere voedingsstoffen en géén afvalstoffen of onnodige voedingsstoffen in zitten.
omdat ze hier minder van hoeven te hebben, blijven ze natuurlijk ook een stuk slanker.
écht goeie voeders zijn niet verkrijgbaar in de supermarkt, hiervoor moet je toch echt naar een dierenspeciaalzaak of de dierenarts.

blikvoer zou ik persoonlijk niet geven. zoals ik op mijn stage in een DA-praktijk vaak gehoord heb: "dit is érg duur water!" want als je op het etiket kijkt, zie je dat blikvoer voor ongeveer 80% uit water bestaat!

kijk goed op de verpakking hoeveel gram voer ze per dag moeten hebben en probeer je hier ook aan te houden. dus niet onbeperkt gaan voeren ofzo.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:13

Hahaatje schreef:
Pas op met kittens als je ineens ander voer gaat geven dan ze gewend zijn! Het best kun je even vragen aan de persoon waar je je kitten vandaan hebt wel merk kittenvoer hij daar kreeg en dat geven. Als je over wilt stappen op een ander merk dan eerst de 2 verschillende merken mengen en zo langzaam overstappen op het "nieuwe" merk. Anders is de overgang voor de kittendarmpjes te groot. Dat is wat mij tenminste vertelt is door de DA waar ik mijn poezelkittens toentertijd (11 jaar gelee) liet inenten...

dit is idd aan te raden!!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:16

silvana schreef:
Wiskas is anders een prima produkt.Mijn dierenarts zegt dat die overdreven dure produkten niet echt nodig zijn .
Ik voerde me arm aan eukanuba,nu doen ze het al jaren goed op wiskas.

Het spijt me, maar dan mag jou DA wel eens een beetje bijscholen.

Geen blikvoer, geen melk.
Gewoon kittenbrokjes van een goed merk, liefst van Royal Canin of een merk als Specific.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:20

Ik heb mijn onze katten ook alle van kitten af aan gehad, en ze altijd alleen harde brokjes gevoerd (Purina One). Daar doen ze het super op. Andere merken eten ze niet. of hooguit voor 2 dagen. Geef GEEN melk, of speciale kattenmelk, maar dit absoluut niet nodig. Verder zo weinig mogelijk zacht vlees geven, het is vaak alleen maar rommel, of het moet van de betere (DA) merken zijn. Daarnaast geeft het de tanden niets te doen, wat niet verstandig is ivm oa tandbederf.

Daarnaast vaak met het kitten spelen, zorgen voor een goede kattenbak met een vulling die de kat fijn vind (dat is dus even testen).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:20

utixo ze lust geen blikvoer,maar mijn da vertelde dat brokjes beter zijn omdat vlees zo vochtig is dat het tussen de tanden blijft zitten.En dat zou niet goed zijn.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:22

marleen_usar schreef:
utixo ze lust geen blikvoer,maar mijn da vertelde dat brokjes beter zijn omdat vlees zo vochtig is dat het tussen de tanden blijft zitten.En dat zou niet goed zijn.

Omdat je daar weer snel vorming van tandsteen van krijgt, tandvleesontsteking, ontstekingen aan de nieren enzovoort. Knipoog

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:23

ik heb ook een kitten van 9 weken in huis.
en die krijgt gewoon Whiskas Junior. brokjes, catmilk en maaltijdzakjes (vlees)
en ze doet het super.

ps je kunt gratis een whiskas kitten pakket aanvragen via http://www.whiskas.nl
daar zit eten, speeltjes en kattenbakkorrels in.. erg handig Knipoog

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:27

Dat is werkelijk waar weer een nieuwe. Die heb ik niet eerder gehoord. Bij vlees dan, bij blikvoer wel.

Blikvoer is inderdaad ontzettend vochtig, is ook troep. Zoals hier al eerder aangegeven, het bestaat voor 80% uit water. Zo eens voor het lekker is geen probleem, maar een hoofdvoeding moet het niet zijn.

Echt vlees daarintegen (bijvoorbeeld uit de vriezer van de dierenzaak, of gewoon een gekookt kipfiletje) is des te beter. Dit zorgt voor nog mooiere tanden dan brokken (vooral kleine brokjes, daar word bijna niet op gekauwd). Wil je zeker zijn van mooie tanden, geef ze dan zo afentoe eens een rauw kippenbotje, of een kuikentje.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:44

Soms vind ik het verbazingwekkend hoe slecht de katten in Nederland gevoerd worden. Whiskas zélf beweert bijna nog niet eens dat het goed voer is! Een manager daar legde het als volgt uit: Je hebt dierenhouders en dierenliefhebbers, dierenliefhebbers willen alleen maar het beste voor hun dier (en dus geen Whiskas, etc) en dierenhouders maakt het eigenlijk weinig uit.

Als je een beetje logisch nadenkt zie je al een groot verschil tussen merken. Inderdaad wat hier gemeld is het percentage vlees en granen (of water met blikvoer) maar ook bevatten voeders als Whiskas ed vaak veel zout. Je geeft je kat dan dus werkelijk graan met zout te eten, hoe natuurlijk Haha! En ja dat vinden ze héérlijk! Door teveel zout ed in het eten zie je bij veel katten blaasgruis ontstaan en soms kost ze dat zelfs hun leven. Als het wel goed gaat zit je vast aan duur dierenartsvoer voor de rest van hun leven.

Bedenk dus wat je wil met je kat, het allerbeste? Of met risico op medische problemen gewoon maar het goedkoopste?
Een goed merk is duurder, vlees is voor ons ook duurder dan een bak sla of brood, doe je niks aan. Maar dan voer je wel gericht op wat een kat kan verteren! En als je hem daarom veel minder kan geven en hij verteerd het ook nog eens veel beter (dus minder restproduct!!) dan scheelt dat uiteindelijk ook nog eens op de kosten van je kattenbakvulling!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:52

Utixo schreef:
Echt vlees daarintegen (bijvoorbeeld uit de vriezer van de dierenzaak, of gewoon een gekookt kipfiletje) is des te beter. Dit zorgt voor nog mooiere tanden dan brokken (vooral kleine brokjes, daar word bijna niet op gekauwd). Wil je zeker zijn van mooie tanden, geef ze dan zo afentoe eens een rauw kippenbotje, of een kuikentje.

Ik bedoelde ook het blikvoer. Knipoog
Gewoon vlees is inderdaad ook goed.

Over het algemeen geld gewoon: Moeten ze erop kauwen en hun best doen om het weg te krijgen, is het goed.
En dan heb je daarna de keuze in kwaliteit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:59

Utixo schreef:
Als het eten op is, en ik even snel bij de supermarkt voer haal omdat het laat is, loop ik anders steevast met schreeuwende katten. Ik doe met 4 kilo Iams toch echt 3maal zo lang dan met Whiskas oid. Iams of SMolke krijgen ze een handje, en ze zien er goed uit. Whiskas kunnen ze 2 volle bakken per dag van op, en nog zijn ze niet gevuld. Zegt genoeg, lijkt me.

Zelfde verhaal hier. Niet beter wetend heb ik mijn katten vijf jaar op allerlei supermarktblikken gehad. Ze waren altijd verschrikkelijk zagerig, en een van de twee was absoluut niet op gewicht te houden. Die kat at (ontwormd en gezond, maar wel met een soort katten adhd Knipoog) soms een 3/4 kilo blik per dag, liep te klagen en bleef mager.
Een maand Hill's en het is een andere wereld. Beiden glanzend en goed in de vacht, nooit honger, nooit klagen, fris en actief, en ja het is duur in aanschaf, maar je geeft ze een kopje en ze hebben echt genoeg voor die dag.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:11

Nou, dan zijn mijn katten dus de welbekende uitzondering op de regel want die doen het al 11 jaar prima op Whiskas, Felix, Gourmet en AH Huismerk...
In de 11 jaar dat ze bij mij rondlopen zijn ze nog nooit een dag ziek geweest. De paar keren dat ze een DA hebben gezien was voor een inenting en om gesteriliseerd te worden.
Mijn katten zijn goed op gewicht, actief, vrolijk, zitten schitterend in hun vacht en hebben perfecte tandjes.
Ze hebben de hebben de hele dag de beschikking over senior-brokjes en ' s avonds krijgen ze een maaltijdzakje (ook senior). Ook zeuren ze nooit dat ze honger hebben, kan mijn kipfileetjes of biefstukje bij wijze van spreken gewoon op het aanrecht laten liggen, ze kijken er niet naar om Knipoog

Ik vind de opmerking dat je geen kattenliefhebber zou zijn wanneer je de gewone merken voert daarom ook helemaal nergens op slaan, mijn katten zijn mijn alles en dat zal iedereen die mij kent beamen!

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:14

Onze kitten krijgt brokjes en brinta.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:00

Hahaatje schreef:
Ik vind de opmerking dat je geen kattenliefhebber zou zijn wanneer je de gewone merken voert daarom ook helemaal nergens op slaan, mijn katten zijn mijn alles en dat zal iedereen die mij kent beamen!

Tja dat zegt Whiskas dus over zijn eigen voer, niet mijn woorden. Zegt mijns inziens toch wel wat over de kwaliteit.

Waarom zou jij persoonlijk dan niet het beste voer willen geven? Want dit is er heus wel in meerdere prijsklasses. Of heb je je er nooit in verdiept?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 18:11

crossmonster schreef:
Absoluut geen koeienmelk geven, katten kunnen lactose niet verwerken !!!
Zowiezo hebben ze melk totaal niet nodig.

Ik zou m een goede basis geven met royal canin of Hills kittenbrokken of een ander redelijk A merk zoals Prins .

Verder is gekookte koolvis of kipfilet erg lekker voor een kleintje.

Niet zo slim dat je zo onvoorbereid bent... of heb je de kitten gevonden oid?

Weet je ook wat je moet doen om de kitten zindelijk te houden?
Is ie geent, ontwormt etc etc.

Heb je een krabpaal om krabben aan meubels te voorkomen?

Probeer ook elke dag minimaal 30 minuten met de kitten te spelen.

Veel plezier ermee.

Ik ben helemaal niet onvoorbereid, ik wil alleen even graag jullie menig horen over wat te voeren. Ik heb nog 3 poezen, die waren alleen niet zo jong toen ze kwamen vandaar dat ik even de vraag stelde of ze zo ineens op brokken over kunnen. Van de ene dag bij de moeder drinken en de andere dag op water is wel een hele erge overgang. Dat koeienmelk slecht is voor poezen ben ik het niet mee eens. Vroeger bij ons op de boederij kregen de poezen altijd melk en die poezen zijn stuk voor stuk ouder dan 12 jaar geworden. Ik hoop dat ik het zo een beetje toe heb gelicht. De kitten komt niks te kort alles is aanwezig, ik had alleen even een vraag over de voeding. Omdat een hondenpup als die bij de moeder weggaat wel nog vervangende melk krijgt. En het spelen is geen probleem is speel telkens een kwartiertje met de kitten en andere poezen en dat minstens 4 keer per dag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:13

ik gooi m er voor de liefhebbers nog maar eens in; http://home.versatel.nl/Elfquest/kwalit ... rokken.htm
1e 5 ingrediënten zijn het belangrijkst en de 1e is het meest aanwezig

edit, link doet het niet meer, ga even zoeken....
2e edit, ga een mailtje wagen aan degene die de lijst had gemaakt.... vond m wel handig nl
Laatst bijgewerkt door cissy op 21-07-08 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt