wie kan mij info geven over het houden van guppen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wie kan mij info geven over het houden van guppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:53

In iedergeval een bak. Verwariming is niet nodig behalve als je het zelf wilt.
Grind
Planten (heel belangrijk voor de zuurstof)
Pompje.

Als je tevee guppen hebt kun je ze altijd naar de dierenwinkel brengen.

Als je wilt kun je ook andere visjes bij in doen.
Maar als je jonkies wilt moet je geen jagers nemen zoals maanvissen.
Die eten de jonkies op.

Je kunt wel platy- zoenvissen- black molly´s- kardinaal tetra´s- kijzertetra- kersenbuik- koperzalm- zwaardrager en een algeneter, ook coridora´s zijn handing.

Kardinaal tetra´s en kijzertetra´s en koperzalm kun je beter in koppeltjes van 10 nemen en de rest 2 tot 3.

veel plezier nog. Als je nog vragen hebt stuur mij een pm

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:08

chelly12 schreef:
Grind
Pompje.

Die eten de jonkies op.

Je kunt wel platy- zoenvissen- black molly´s- kardinaal tetra´s- kijzertetra- kersenbuik- koperzalm- zwaardrager en een algeneter, ook coridora´s zijn handing.

Kardinaal tetra´s en kijzertetra´s en koperzalm kun je beter in koppeltjes van 10 nemen en de rest 2 tot 3.

Corydorassen moeten ook ik scholen, kersenbuiken zijn niet handig in een gezelschapsbak, zoenvissen moeten een bak van minimaal 1 meternogiets, algeneters worden vaak groot, let op wat je koopt, platys en blackmollys zijn goed te combineren met guppen als je een grote bak (80cm+) hebt, zwaarddragers in een bak vanaf 1 meter.

Probeer zo weinig mogelijk scholen in je bak te hebben, in een bak van 60cm bijvoorbeeld 'kan' maar 1 school in de middenlaag omdat de vissen anders in elkaars weg gaan zwemmen.
In een bak van 60 cm kun je dan bijvoorbeeld leuk guppen (midden/boven) met (niet al te groot wordende) corydorassen (onderlaag) combineren

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:19

Ik heb een bak met een hoop guppen en sinds vorige week 3 platys en 3 appelslakken.
Ik heb een verwarming, filter en bubbeltjespomp er in, en een hoop planten.

Binnekort gaan we verhuizen en dan krijg ik een groter aquarium (nu 60x30) waarin ik er ook molly's bij wil.
Superleuke hobby!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:02

Pikeur schreef:
chelly12 schreef:
Grind
Pompje.

Die eten de jonkies op.

Corydorassen moeten ook ik scholen, kersenbuiken zijn niet handig in een gezelschapsbak, zoenvissen moeten een bak van minimaal 1 meternogiets, algeneters worden vaak groot, let op wat je koopt, platys en blackmollys zijn goed te combineren met guppen als je een grote bak (80cm+) hebt, zwaarddragers in een bak vanaf 1 meter.

Probeer zo weinig mogelijk scholen in je bak te hebben, in een bak van 60cm bijvoorbeeld 'kan' maar 1 school in de middenlaag omdat de vissen anders in elkaars weg gaan zwemmen.
In een bak van 60 cm kun je dan bijvoorbeeld leuk guppen (midden/boven) met (niet al te groot wordende) corydorassen (onderlaag) combineren
uhm ik zeg ook niet dat ze alle vissen moet kopen die ik zeg. En de bak die wij hebben is 60 cm lang en zit ook gewoon zoenvissen in en zwaardragers en ze doen het perfect. We hebben van de zwaardragers al aardig veel jongen gekregen. en we hebben 2 scholen er in, koperzalmen en kardinaaltetra´s. De vissen passen zich aan van de grote van de bak. Dus hoe groter de bak hoe groter de vis. En het klopt van de coridora´s ben ik vergeten te zeggen doe moeten niet in scholen maar met zijn 2en.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-08-08 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:15

hmmm als ik dit zo lees dan doe ik een hoop verkeerd.
En toch doen mijn guppen het heel goed in een plastic bak met grind op de bodem en een pompje maar verder geen temperatuur meters en alle andere poespas. Af en toe een bosje (nieuw) groen erin.
Ze fokken volop en de kleintjes laat ik gewoon zwemmen.
Zie wel wat er overblijft en meestal zijn dat er na een worp toch een stuk of 5.
Met verschonen doe ik ze in een andere kom maak de bak schoon zeef het grind en gooi de guppen in vers water terug. Er zitten zelfs een hoop slakken in en het gaat prima. Haha!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:33

@chelly12: Dat ze het perfect doen wil niet zeggen dat ze zich ook perfect voelen. En vissen passen zich echt niet aan aan de grootte van de bak, is een broodje aap verhaal Knipoog Corydora's zijn weer juist wel scholenvissen. Liefst met 10 stuks, maar iets minder mag ook wel, zeker in een 60 cm aquarium.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:15

chelly12 schreef:
uhm ik zeg ook niet dat ze alle vissen moet kopen die ik zeg. En de bak die wij hebben is 60 cm lang en zit ook gewoon zoenvissen in en zwaardragers en ze doen het perfect. We hebben van de zwaardragers al aardig veel jongen gekregen. en we hebben 2 scholen er in, koperzalmen en kardinaaltetra´s. De vissen passen zich aan van de grote van de bak. Dus hoe groter de bak hoe groter de vis. En het klopt van de coridora´s ben ik vergeten te zeggen doe moeten niet in scholen maar met zijn 2en.

Geweldig dit, zoenvissen kunnen ruim 30 cm worden, nee, in een 60 bak niet, dan vergroeien ze!
2 scholen in een 60 bak is teveel, dan zitten de vissen elkaar in de weg
De meeste corydora (weldegelijk een scholenvis) soorten worden te groot voor je aquarium evenals de zwaarddragers.

Als je informatie wilt geven, zorg dan dat je de juiste informatie geeft Knipoog

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:06

Citaat:
En het klopt van de coridora´s ben ik vergeten te zeggen doe moeten niet in scholen maar met zijn 2en.

http://nl.youtube.com/watch?v=cWIVCdLOImw
Zo leven ze in het wild, je wilt nu toch niet zeggen dat ze niet in scholen horen? (het is even zoeken om de corydoras uit de achtergrond te halen, vanaf 0,24 is het wel duidelijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:02

Pikeur schreef:
Citaat:
En het klopt van de coridora´s ben ik vergeten te zeggen doe moeten niet in scholen maar met zijn 2en.

http://nl.youtube.com/watch?v=cWIVCdLOImw
Zo leven ze in het wild, je wilt nu toch niet zeggen dat ze niet in scholen horen? (het is even zoeken om de corydoras uit de achtergrond te halen, vanaf 0,24 is het wel duidelijk)

de dierenwinkels bij ons zeggen dat prima met 2en kunnen leven. En mijn vader heeft er heel veel verstand van Knipoog En in wild hebben ze een grotere kans dat ze worden opgevreten en in de bak niet

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:11

Dierenwinkels zeggen wel vaker wat, en ik twijfel in dat geval aan het verstand van vissen van je vader..
Als een vis op die manier in het wild leeft lijkt het mij wel duidelijk dat het een scholenvis is.
En anders... google eens wat rond of lees boeken, genoeg sites/boeken die dit kunnen bevestigen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:42

Chelly: Alleen al het feit dat 7 corydorassen in een aquarium samen scholen en altijd samen te zien zijn en met z'n 2'en ze erg schuw zijn en zich amper laten zien, bewijst al dat het een scholenvis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:19

Joyckuh schreef:
Chelly: Alleen al het feit dat 7 corydorassen in een aquarium samen scholen en altijd samen te zien zijn en met z'n 2'en ze erg schuw zijn en zich amper laten zien, bewijst al dat het een scholenvis is.
Uhm we hebben er 2 van en ze zijn niet schuw. Geloof dat maar. En als we er meer in hebben zijn binnen de kortse keren maar 2 over. Want bijna alle vissen leven in scholen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:18

Pikeur schreef:
Ik zou voor een Juwel Rekord60 gaan als ik jou was, deze bak is 60 cm, op marktplaats helemaal niet duur en nieuw ook niet (zo'n 50 euro ofzo?)
Dan heb je een hele complete bak, van 60 cm lang.
Ideaal om mee te beginnen.

Nou... de bak zet je neer, daar doe je water in, en dan 3 weken niks meer.
Gewoon zonder vissen laten draaien.

In je aquarium moeten bacterieen zitten om de schadelijke stoffen van je vissen af te breken, voor je je vissen in de bak doet moeten die bacterien gekweekt worden.
Dat gaat automatisch, af en toe wat voer in je bak zonder vis gooien om te zorgen dat die bacterien iets hebben om af te breken.

Als de 3 weken om zijn heb je je zogenoemde 'pieken' van schadelijke stoffen gehad, dan is het in principe veilig om je vissen er in te doen omdat je bak dan redelijk stabiel is.

Na 3 weken ververs je een kwart van het water, en als je dat gedaan hebt kun je je water laten testen in dieren winkel.

Is het goed, dan kun je je guppies er in doen. Ik zou beginnen met 1 man en 2 vrouwen als je af en toe jongen wilt, wil je geen jongen kun je ook gewoon alleen 6 mannetjes kopen.
Als je dit laatste doet kun je er ook nog wat andere vissen bij doen. Bijvoorbeeld de corydoras, erg grappige visjes, neem daar dan een stuk of 6 van en dan een soort die niet groter wordt dan 7 cm.

Als je guppen in de bak zitten kun je om de 2 weken een kwart van je water verversen. Dit is zomaar een richtlijn, het verversen hangt ook af van de hoeveelheid vissen die je in je bak hebt.

Filter en verwarming zijn nodig.

Veel mensen nemen deze moeite niet om dit allemaal te doen voor een paar guppies, maar als het begin goed is heb je later veel minder te maken met ziekten en dode vissen en dat maakt de hobby toch veel leuker. Lachen
Uhm je kunt gelijk de vissen indoen. Ze gaan dan niet dood. Tenminste bij ons niet. Ook als er een dood visje in ligt er gewoon in laten liggen. Zo kan de natuur zijn gang gaan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:24

Chelly, volgens mij kun je er beter nog eens een fatsoenlijke aquariumboek op naslaan Huilen van het lachen Want je moet je aquarium echt eerst in laten draaien en dode vissen direct verwijderen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:16

Chelly12: Zou het een rede hebben dat de meeste vissoorten scholenvissen zijn en zich daarin prettiger vinden?

Een aquarium is een complexe nabootsing van de natuur, daar draait alles prima en wel en hebben ze niet te maken met nitriet, nitraat en ammoniak en al dat soort dingen. Dat klopt gewoon. echter in een aquarium is dit niet het geval, in een aquarium moet je water verversen, rekening houden met goede bacterien en proberen zo min mogelijk afvalstoffen in het water te hebben.
Als je het aquarium meteen met vis vult, kun je geen stabiele bacteriekolonie opbouwen. Als je dode vissen laat liggen (tenzij je bijvoorbeeld kreeften en dat soort aaseters hebt) krijg je enorme watervervuiling.
Dus verkoop je onzin alsjeblieft ergens anders, hier word om goede, correcte informatie gevraagd en niet om wat loze uitspraken. Verdiep je eerst in iets voor je je eigen conclusies trekt die nergens op slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:10

In de natuur worden de dode vissen ook niet weggehaald dus waarom wel in een visbak?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:29

Omdat een aquarium vele echt vele en vele en vele malen kleiner is dan de natuur en het dus erg schadelijk is als een vis ligt weg te rotten?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:03

En in de natuur leven waarschijnlijk roofvissen die zo'n dode vissen dan snel opeten. In je aquarium heb je dit ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:05

Daarom heb je zuiveringspomp

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:23

Doe nou niet zo eigenwijs Rolleyes Een dode vis is een enorme belasting voor zowel het water als de filter Rolleyes En een filter kan niet alles er uit filteren Rolleyes Nogmaals, verdiep je eens ergens in voor je loze uitspraken doet

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:39

Ik heb een Rekord 70. Op het moment 4 Kardinaal Tetra's (te weinig, maar de rest is overleden en ik wil de bak eerst weer stabiel hebben voor ik nieuwe koop) en 5 jonge guppen (had er meer maar rest is overleden). Staan aardig wat planten in (heb er gisteren een heleboel uitgehaald, ze groeien als gekken). Een Rock-achterwand : [/img]http://www.het-aquariumhuis-amsterdam.nl/juwel%20aw.jpg[/img]. Een kunstmatig rotsblok en een wachttoren. Uiteraard pomp en verwarming.

Wil een leuke bodembewoner/stofzuiger. Vind Corydoras erg leuk, maar vind mn grind wat te grof voor hen (wil dan kleintjes). Dus als iemand ideeen heeft...
Wil schooltje Kardinalen weer tot 10 uitbreiden. Denk dat ik er daarna niet veel meer bij kan doen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:42

gabyfedde schreef:
Vind Corydoras erg leuk, maar vind mn grind wat te grof voor hen (wil dan kleintjes). Dus als iemand ideeen heeft...

Garnalen Lachen Zijn dan geen vissen maar goede opruimers en erg leuk Ja
Ik zou ze alleen niet bij de dierenwinkel halen maar bij een kweker, dierenwinkels vragen vaak bizar veel

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:55

Pikeur schreef:
gabyfedde schreef:
Vind Corydoras erg leuk, maar vind mn grind wat te grof voor hen (wil dan kleintjes). Dus als iemand ideeen heeft...

Garnalen Lachen Zijn dan geen vissen maar goede opruimers en erg leuk Ja
Ik zou ze alleen niet bij de dierenwinkel halen maar bij een kweker, dierenwinkels vragen vaak bizar veel

Goed idee! Zal me er eens in verdiepen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:27

ikenindi schreef:
wat veel mensen verkeerd denken is dat guppen ook in koud water kunnen. het zijn tropische vissen, dus je kan ze t beste in een warm aquarium houden ipv vissenkom. [/qoute]

Dat is misschien wel zo, maar wij hebben ook guppen en die leven al meer dan 3 jaar (ja dezelfde guppen nog steeds) in een gewone vissenkom met koud water. En ze zijn zo gezond als een vis (leuke woordspeling Clown ).

ikenindi schreef:
je hebt van die hele handige schoonmaakborsteltjes. met magneetje, dus kan je t glas schoon maken aan de binnenkant terwijl er water in de bak zit zonder dat je handen nat worden Knipoog

Die hebben wij ook (voor een aquarium, met andere vissen) maar als je écht algen aan het glas hebt krijg je het er daar niet mee af, kun je beter gewoon ff met een schuursponsje doen, dan maar je handen nat.

wij hebben idd ook jongen gehad, maar toen hebben we het mannetje in een andere kom gedaan, en dan heb je er geen last meer van, maar ik zou idd óf alleen vrouwtjes óf alleen mannetjes nemen.
Wij hebben wel ook andere vissen gehad in een aquarium (platy's) en die jongen ook gigantisch, wij waren begonnen met 3 vissen, en op een gegeven moment hadden we er meer dan 80 Bloos dat eet mekaar wel een deel op, maar lang niet allemaal. nu zijn het er weer 3 omdat er heel wat dood zijn gegaan, maar het is niet bepaalt grappig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 23:00

Ach ja. Bij mij doen de vissen het super en de oudste vis is 12 jaar geworden. Dus....