Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
chelly12 schreef:In iedergeval een bak. Verwariming is niet nodig behalve als je het zelf wilt.
Grind
Planten (heel belangrijk voor de zuurstof)
Pompje.
Als je tevee guppen hebt kun je ze altijd naar de dierenwinkel brengen.
Als je wilt kun je ook andere visjes bij in doen.
Maar als je jonkies wilt moet je geen jagers nemen zoals maanvissen.
Die eten de jonkies op.
Je kunt wel platy- zoenvissen- black molly´s- kardinaal tetra´s- kijzertetra- kersenbuik- koperzalm- zwaardrager en een algeneter, ook coridora´s zijn handing.
Kardinaal tetra´s en kijzertetra´s en koperzalm kun je beter in koppeltjes van 10 nemen en de rest 2 tot 3.
veel plezier nog. Als je nog vragen hebt stuur mij een pm
Pikeur schreef:uhm ik zeg ook niet dat ze alle vissen moet kopen die ik zeg. En de bak die wij hebben is 60 cm lang en zit ook gewoon zoenvissen in en zwaardragers en ze doen het perfect. We hebben van de zwaardragers al aardig veel jongen gekregen. en we hebben 2 scholen er in, koperzalmen en kardinaaltetra´s. De vissen passen zich aan van de grote van de bak. Dus hoe groter de bak hoe groter de vis. En het klopt van de coridora´s ben ik vergeten te zeggen doe moeten niet in scholen maar met zijn 2en.chelly12 schreef:In iedergeval een bak. Verwariming is niet nodig behalve als je het zelf wilt.
Grind
Planten (heel belangrijk voor de zuurstof)
Pompje.
Als je tevee guppen hebt kun je ze altijd naar de dierenwinkel brengen.
Als je wilt kun je ook andere visjes bij in doen.
Maar als je jonkies wilt moet je geen jagers nemen zoals maanvissen.
Die eten de jonkies op.
Je kunt wel platy- zoenvissen- black molly´s- kardinaal tetra´s- kijzertetra- kersenbuik- koperzalm- zwaardrager en een algeneter, ook coridora´s zijn handing.
Kardinaal tetra´s en kijzertetra´s en koperzalm kun je beter in koppeltjes van 10 nemen en de rest 2 tot 3.
veel plezier nog. Als je nog vragen hebt stuur mij een pm
Corydorassen moeten ook ik scholen, kersenbuiken zijn niet handig in een gezelschapsbak, zoenvissen moeten een bak van minimaal 1 meternogiets, algeneters worden vaak groot, let op wat je koopt, platys en blackmollys zijn goed te combineren met guppen als je een grote bak (80cm+) hebt, zwaarddragers in een bak vanaf 1 meter.
Probeer zo weinig mogelijk scholen in je bak te hebben, in een bak van 60cm bijvoorbeeld 'kan' maar 1 school in de middenlaag omdat de vissen anders in elkaars weg gaan zwemmen.
In een bak van 60 cm kun je dan bijvoorbeeld leuk guppen (midden/boven) met (niet al te groot wordende) corydorassen (onderlaag) combineren
chelly12 schreef:uhm ik zeg ook niet dat ze alle vissen moet kopen die ik zeg. En de bak die wij hebben is 60 cm lang en zit ook gewoon zoenvissen in en zwaardragers en ze doen het perfect. We hebben van de zwaardragers al aardig veel jongen gekregen. en we hebben 2 scholen er in, koperzalmen en kardinaaltetra´s. De vissen passen zich aan van de grote van de bak. Dus hoe groter de bak hoe groter de vis. En het klopt van de coridora´s ben ik vergeten te zeggen doe moeten niet in scholen maar met zijn 2en.
Citaat:En het klopt van de coridora´s ben ik vergeten te zeggen doe moeten niet in scholen maar met zijn 2en.
Pikeur schreef:Citaat:En het klopt van de coridora´s ben ik vergeten te zeggen doe moeten niet in scholen maar met zijn 2en.
http://nl.youtube.com/watch?v=cWIVCdLOImw
Zo leven ze in het wild, je wilt nu toch niet zeggen dat ze niet in scholen horen? (het is even zoeken om de corydoras uit de achtergrond te halen, vanaf 0,24 is het wel duidelijk)
Joyckuh schreef:Uhm we hebben er 2 van en ze zijn niet schuw. Geloof dat maar. En als we er meer in hebben zijn binnen de kortse keren maar 2 over. Want bijna alle vissen leven in scholen.Chelly: Alleen al het feit dat 7 corydorassen in een aquarium samen scholen en altijd samen te zien zijn en met z'n 2'en ze erg schuw zijn en zich amper laten zien, bewijst al dat het een scholenvis is.
Pikeur schreef:Uhm je kunt gelijk de vissen indoen. Ze gaan dan niet dood. Tenminste bij ons niet. Ook als er een dood visje in ligt er gewoon in laten liggen. Zo kan de natuur zijn gang gaan.Ik zou voor een Juwel Rekord60 gaan als ik jou was, deze bak is 60 cm, op marktplaats helemaal niet duur en nieuw ook niet (zo'n 50 euro ofzo?)
Dan heb je een hele complete bak, van 60 cm lang.
Ideaal om mee te beginnen.
Nou... de bak zet je neer, daar doe je water in, en dan 3 weken niks meer.
Gewoon zonder vissen laten draaien.
In je aquarium moeten bacterieen zitten om de schadelijke stoffen van je vissen af te breken, voor je je vissen in de bak doet moeten die bacterien gekweekt worden.
Dat gaat automatisch, af en toe wat voer in je bak zonder vis gooien om te zorgen dat die bacterien iets hebben om af te breken.
Als de 3 weken om zijn heb je je zogenoemde 'pieken' van schadelijke stoffen gehad, dan is het in principe veilig om je vissen er in te doen omdat je bak dan redelijk stabiel is.
Na 3 weken ververs je een kwart van het water, en als je dat gedaan hebt kun je je water laten testen in dieren winkel.
Is het goed, dan kun je je guppies er in doen. Ik zou beginnen met 1 man en 2 vrouwen als je af en toe jongen wilt, wil je geen jongen kun je ook gewoon alleen 6 mannetjes kopen.
Als je dit laatste doet kun je er ook nog wat andere vissen bij doen. Bijvoorbeeld de corydoras, erg grappige visjes, neem daar dan een stuk of 6 van en dan een soort die niet groter wordt dan 7 cm.
Als je guppen in de bak zitten kun je om de 2 weken een kwart van je water verversen. Dit is zomaar een richtlijn, het verversen hangt ook af van de hoeveelheid vissen die je in je bak hebt.
Filter en verwarming zijn nodig.
Veel mensen nemen deze moeite niet om dit allemaal te doen voor een paar guppies, maar als het begin goed is heb je later veel minder te maken met ziekten en dode vissen en dat maakt de hobby toch veel leuker.
gabyfedde schreef:Vind Corydoras erg leuk, maar vind mn grind wat te grof voor hen (wil dan kleintjes). Dus als iemand ideeen heeft...
Pikeur schreef:gabyfedde schreef:Vind Corydoras erg leuk, maar vind mn grind wat te grof voor hen (wil dan kleintjes). Dus als iemand ideeen heeft...
GarnalenZijn dan geen vissen maar goede opruimers en erg leuk
Ik zou ze alleen niet bij de dierenwinkel halen maar bij een kweker, dierenwinkels vragen vaak bizar veel
ikenindi schreef:wat veel mensen verkeerd denken is dat guppen ook in koud water kunnen. het zijn tropische vissen, dus je kan ze t beste in een warm aquarium houden ipv vissenkom. [/qoute]
Dat is misschien wel zo, maar wij hebben ook guppen en die leven al meer dan 3 jaar (ja dezelfde guppen nog steeds) in een gewone vissenkom met koud water. En ze zijn zo gezond als een vis (leuke woordspeling).
ikenindi schreef:je hebt van die hele handige schoonmaakborsteltjes. met magneetje, dus kan je t glas schoon maken aan de binnenkant terwijl er water in de bak zit zonder dat je handen nat worden