fokken met hamsters?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PaardenBit

Re: fokken met hamsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:26

oja die koem van brood fokkers af Tong uitsteken ik heb haat aan die mense die hun eigen dier zorespectloos behandelen

EmmaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:05

sorry, maar ik zeg het nog wel een keertje voor de duidelijk heid:ik was niet van plan om met hamsters te gaan fokken, ik was alleen benieuwd naar wat ik heb gevraagd. dus alsjeblieft lees dit voordat je reageert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:18

Daphne__ schreef:
wij hebben ook een tijdje ''gefokt'' met hamsters..
helaas is dat echt geen succes.
je raakt ze amper kwijt, en als je ze kwijt raakt, is dat meestal aan de slangen (dierenwinkel=meestal de slang..)

en als je ze niet kwijtraakt, kun je kiezen;
heel veel hokken kopen om ze allemaal te kunnen houden
of de jongen als slangenvoer te verkopen.
er is niet veel interesse in hammo's Tong uitsteken

wat een onzin zeg! heb je zelf in een dierenwinkel gewerkt? sorry hoor, maar de hamsters die wij op stage binnenkregen (als er plek was iig, anders namen we ze niet aan) gaan gewoon als huisdier weg hoor! weet jij wel wat een slang eet? en hoe het in de dierenwinkel gaat? nee? nou, de meeste dierenwinkels krijgen muizen via het leveringsbedrijf, die bedrijven leveren ook krekels en sprinkhanen, die muizen gaan in een bak, en worden vaak ook verkocht als levend voer, krijgen de muizen een nestje, dan worden ze of apart gezet, of ze laten ze zitten, of ze vriezen de jonge muisjes in, waarom invriezen? misschien is er geen plek om ze apart te zetten, of.. en dat gebeurd heel vaak, als je ze laat zitten, worden ze levend aangevreten door de andere muizen. en de pinky's hebben het besef nog niet, dus gaan heel rustig heen.
een andere optie is zelf met muizen fokken. en de aparte grootte's invriezen (wel word er eerst een tik gegeven als het geen pinky's zijn.)
nog een andere optie.. je krijgt de muizen al diepvries geleverd, dus pinky's fuzzy's, springers, en jumbo's. die zijn al ingevroren, worden ontdooid en aan de slangen gevoerd.
lees je alsjebliefd wat beter in voordat je zulke uitspraken doet.. ipv lukraak de dierenwinkel zwart maken..

EmmaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:46

dees_daan schreef:
Daphne__ schreef:
je raakt ze amper kwijt, en als je ze kwijt raakt, is dat meestal aan de slangen (dierenwinkel=meestal de slang..)

wat een onzin zeg! heb je zelf in een dierenwinkel gewerkt? sorry hoor, maar de hamsters die wij op stage binnenkregen (als er plek was iig, anders namen we ze niet aan) gaan gewoon als huisdier weg hoor! weet jij wel wat een slang eet? en hoe het in de dierenwinkel gaat? nee? nou, de meeste dierenwinkels krijgen muizen via het leveringsbedrijf, die bedrijven leveren ook krekels en sprinkhanen, die muizen gaan in een bak, en worden vaak ook verkocht als levend voer, krijgen de muizen een nestje, dan worden ze of apart gezet, of ze laten ze zitten, of ze vriezen de jonge muisjes in, waarom invriezen? misschien is er geen plek om ze apart te zetten, of.. en dat gebeurd heel vaak, als je ze laat zitten, worden ze levend aangevreten door de andere muizen. en de pinky's hebben het besef nog niet, dus gaan heel rustig heen.
een andere optie is zelf met muizen fokken. en de aparte grootte's invriezen (wel word er eerst een tik gegeven als het geen pinky's zijn.)
nog een andere optie.. je krijgt de muizen al diepvries geleverd, dus pinky's fuzzy's, springers, en jumbo's. die zijn al ingevroren, worden ontdooid en aan de slangen gevoerd.
lees je alsjebliefd wat beter in voordat je zulke uitspraken doet.. ipv lukraak de dierenwinkel zwart maken..

ik ben het met je eens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:12

Hoe kan ik ooit antwoord geven als je niet eens vermeldt welke SOORT hamsters je het over hebt... Fokken gaat met de verschillende soorten heel verschillend.

En het is niet zomaar even iets.

Ik weet er behoorlijk wat vanaf maar ben nu te moe om een lange reactie te plaatsen...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:20

nou sorry, maar van mij mag ze lukraak de dierenwinkels zwart maken, alle dierenwinkels die dierenverkopen zijn slecht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:22

malih schreef:
nou sorry, maar van mij mag ze lukraak de dierenwinkels zwart maken, alle dierenwinkels die dierenverkopen zijn slecht!

oh? is dat zo? verklaar dat eens dan, want aan zo'n bericht heb je ook niets.. vertel dan ook waarom ze slecht zijn, omdat de hamsters er overdag niet uitkomen? komen ze bij mij ook niet, hamsters slapen overdag, dus die van mij komen er s'avonds vaak even uit..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:24

emjam schreef:
ik zeg ook niet dat ik met hamsters wil gaan fokken, maar ik was wel benieuwd omdat ik eigenlijk nog nooit echt een heel klein hamstertje heb gezien.. dus vandaar. Knipoog

Wat denk jij dan? Clown Dat ze in een fabriek gemaakt worden? Vork

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:30

dees_daan schreef:
Daphne__ schreef:

dit hebben ze me zelf verteld, de eiegnaar van de dierenwinkel hier.
zelf heb ik daar een stel hamsters heen gedaan, en bijna elke hamster daar werd als slangenvoer verkocht.

en ja, ik weet wat een slang eet Knipoog
mijn buren hebben slangen, en deze eten LEVENDE ratten, muizen, hamsters, konijnen, van de dierenwinkel! Knipoog

zie waariom je zo ...... reageert.
ik bedoel natuurlijk niet ALLE dierenwinkels Vork

EDIT; mischien ook handig om te weten dat wij witte hamsters hadden met rode ogen.
maar zoiezo ngaan hier alle dieren 9 van de 10 keer naar de slangen.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 18-07-08 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:32

dees_daan schreef:
malih schreef:

oh? is dat zo? verklaar dat eens dan, want aan zo'n bericht heb je ook niets.. vertel dan ook waarom ze slecht zijn, omdat de hamsters er overdag niet uitkomen? komen ze bij mij ook niet, hamsters slapen overdag, dus die van mij komen er s'avonds vaak even uit..

Zucht....... hamster oke, dat gaat nog dat het in een dierenwinkel verkocht wordt, als ze tenminste niet een bakje zitten wat voor 1 hamster geschikt is waar ze dan met meerdere inzitten.. wat meestal het geval is Knipoog
En die konijnen in veel te kleine hokjes

En dat wordt echt niet gedaan door de dierenwinkel omdat ze zoveel van die dieren afweten en omdat ze het leuk vinden etc, nee wordt alleen voor de winst gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:38

was dat geen grapje?
ik ben dan wel heel benieuwd wat voor slang je buren hebben? levende ratten en muizen, dat is normaal.. klinkt zielig maar dat is heel normaal.. konijnen en cavia's worden idd wel eens gebruikt als voer, ben ik het ook niet mee eens, maar konijnen worden ook geslacht met kerst (ben ik het ook niet mee eens).
hamsters heb ik nog nooit gehoord, maar jou dierenwinkel kan een uitzondering zijn.. heb inmiddels bij 3 winkeleigenaren stage gelopen, en daar werden alleen muizen en ratten gebruikt, (kregen eerst een tik, of kwamen uit de vriezer)

er zijn idd winkeleigenaren die er geen verstand van hebben (andere dierenwinkels hebben daar geen hoge pet van op) en het zijn idd kleinere hokjes dan normaal, dat is idd zo, ben ik helemaal met je eens, maar het is vaak zo dat de dieren niet lang blijven (of de winkel heeft er te veel zitten) wij hadden zelf vaak 2 tot 3 konijnen in het voorste hok, een groot hok, de anderen zaten in kleinere hokken. het is idd niet ideaal, dat ben ik met je eens, maar om nou te zeggen dat alle winkels slecht zijn die dieren verkopen, nee, dat ben ik niet met je eens, op mijn eerste stage kwamen ze er regelmatig uit, werd er met ze geknuffeld e.d ik kan er niet tegen dat áltijd alle dierenwinkels over één kam geschoren worden

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:45

ik heb het niet gehad over de kleine hokken etc hoor

het was geen grapje, dat weet ik zeker.
mijn buren hebben een hele lading melkslangen, en 2 wurgslangen van 3 meter.
boa's of pitons Ja

mijn buurvrouw heeft vaak genoeg konijnen etc, gekocht bij de dw hier, dan houdt ze ze een paar dagen en dan geeft ze ze aan de slangen.
vaak wurgen de slangen het konijntje alleen, en dan gooit zij ze in de kliko Verward
maarja das weer wat heel anders Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:48

x_marr had het over kleine hokken Lachen ah, ja die grote slangen, dat kan wel kloppen idd, snap alleen niet dat hij ze in de kliko gooit, wss geeft hij ze te veel? het is dubbel, maar er zijn genoeg muizen en ratten die in de slangenbuik belandden, dat is niet minder zielig dan een konijn..een slang moet ook eten, waar moeten de konijnen anders vandaan komen? Lachen het is allebij sneu, maar het is ook sneu als de slang verhongerd.. mijn baardagaam eet ook krekels, en krijgt af en toe een pinky, (uit de vriezer) beestje moet ook eten..

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:56

dees_daan schreef:
malih schreef:

Weet jij hoe beesten in een dierenwinkel worden gefokt? T gaat me echt niet om dat ze er elke dag uit komen ja of nee, Mijn ratten komen ook niet elke dag hun hok uit.

Even als voorbeeld ratten omdat ik dat makkelijker uit leggen vind, maar dit geld voor elk beest, Cavia's konijnen hamsters, muizen ratten, gerbils degoe's en fretten. O en de honden en katten in een DW trouwens ook, jaa want die zijn er dus ook!

Mamma rat zit in een bakje, iets groter als een A4tje. Ze kan niet staan want de bak is daar te laag voor. Ze zit op zaagels wat prikt in haar luchtwegen. Bij haar in het kleine bakje zit nog een rat. Het is een mannetje. Pappa rat dus.

Pappa en Mamma rat bouwen een feestje. Moeders bevalt na 3 weken van nest 1. direct na de bevalling is zij weer vruchtbaar, pappa rat duikt er weer op. 3 weken later bevalt mamma rat van nest 2, nest nummer 1 is dan 3 weken oud en nest 2 is 1 dag oud. Maar omdat ze gelijk weer vruchtbaar is word ze voor de 3ex gedekt. 3 weken later is ze weer bevallen. nest 1 is 6 weken oud(en al vruchtbaar en vertrekt naar de dierenwinkel) nest 2 is 3 weken oud, en nest 3 is 1 dag oud.

Dit gaat net zo lang door tot dat mamma rat dood is. Dan pakken ze de volgende. Dit gaat voor alle beestjes zo, ze moeten net zo lang jongen werpen tot ze dood zijn. Nu is bij elk beest de draagtijd anders natuurlijk. Maar dit geeft jullie een beetje een beeld.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:47

x_Marr schreef:
dees_daan schreef:

Zucht....... hamster oke, dat gaat nog dat het in een dierenwinkel verkocht wordt, als ze tenminste niet een bakje zitten wat voor 1 hamster geschikt is waar ze dan met meerdere inzitten.. wat meestal het geval is Knipoog
En die konijnen in veel te kleine hokjes

En dat wordt echt niet gedaan door de dierenwinkel omdat ze zoveel van die dieren afweten en omdat ze het leuk vinden etc, nee wordt alleen voor de winst gedaan

Het ligt echt aan de dierenwinkel.
Bij de 2 dierenwinkels hier in de buurt ziten ze in kleine glaaze hokjes met een bak water een bak eeten en wat zaagsel alls ondergrond

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:24

Ik zou dit ten eerste niet op een paardenforum vragen. Ga naar www.dehamster.nl en vraag het daar op het forum. Ik zelf vind dat je het niet moet doen, aangezien je er dus blijkbaar niets van weet, anders zou je het niet op het internet vragen. Fokken moet je niet zomaar doen, er moet een doel achter zitten. Fokken met dierenwinkel hamsters raad ik je sowieso af, je weet niets van die diertjes. Verder moet je van te voren al weten waar ze heen zouden kunnen, en natuurlijk alles van de beestjes afweten. Soms kom je erg moeilijk van de beestjes af, en moet je allemaal aparte hokken want ze planten zich al weer snel voort.

De opmerkingen over dat je eerder met honden of katten zou fokken, vind ik echt slecht. Juist niet met dat soort dieren. Een nestje honden fokken kost gemiddeld 2000 euro, als alles goed gaat. Dus zonder dierenartskosten die er natuurlijk altijd bij zouden kunnen komen. En daarvan moet je nog meer weten, ook rontgenfoto's laten maken ed. En idd, de asiels zitten al vol genoeg hoor! en dat geld ook voor de hamsters, er zijn er al genoeg, en als je geen serieuze fokker bent, zou ik het dan ook zeker niet doen!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:05

malih schreef:
dees_daan schreef:

Weet jij hoe beesten in een dierenwinkel worden gefokt? T gaat me echt niet om dat ze er elke dag uit komen ja of nee, Mijn ratten komen ook niet elke dag hun hok uit.

Even als voorbeeld ratten omdat ik dat makkelijker uit leggen vind, maar dit geld voor elk beest, Cavia's konijnen hamsters, muizen ratten, gerbils degoe's en fretten. O en de honden en katten in een DW trouwens ook, jaa want die zijn er dus ook!

Mamma rat zit in een bakje, iets groter als een A4tje. Ze kan niet staan want de bak is daar te laag voor. Ze zit op zaagels wat prikt in haar luchtwegen. Bij haar in het kleine bakje zit nog een rat. Het is een mannetje. Pappa rat dus.

Pappa en Mamma rat bouwen een feestje. Moeders bevalt na 3 weken van nest 1. direct na de bevalling is zij weer vruchtbaar, pappa rat duikt er weer op. 3 weken later bevalt mamma rat van nest 2, nest nummer 1 is dan 3 weken oud en nest 2 is 1 dag oud. Maar omdat ze gelijk weer vruchtbaar is word ze voor de 3ex gedekt. 3 weken later is ze weer bevallen. nest 1 is 6 weken oud(en al vruchtbaar en vertrekt naar de dierenwinkel) nest 2 is 3 weken oud, en nest 3 is 1 dag oud.

Dit gaat net zo lang door tot dat mamma rat dood is. Dan pakken ze de volgende. Dit gaat voor alle beestjes zo, ze moeten net zo lang jongen werpen tot ze dood zijn. Nu is bij elk beest de draagtijd anders natuurlijk. Maar dit geeft jullie een beetje een beeld.

Dit is lang niet overal zo
Ik mis SANEX in dit topic. Die heeft hamsters gefokt voor de Welkoop, en nee, dat ging niet zoals hier beschreven werd

EmmaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 13:34

marlinH schreef:
Ik zou dit ten eerste niet op een paardenforum vragen. Ga naar http://www.dehamster.nl en vraag het daar op het forum. Ik zelf vind dat je het niet moet doen, aangezien je er dus blijkbaar niets van weet, anders zou je het niet op het internet vragen. Fokken moet je niet zomaar doen, er moet een doel achter zitten. Fokken met dierenwinkel hamsters raad ik je sowieso af, je weet niets van die diertjes. Verder moet je van te voren al weten waar ze heen zouden kunnen, en natuurlijk alles van de beestjes afweten. Soms kom je erg moeilijk van de beestjes af, en moet je allemaal aparte hokken want ze planten zich al weer snel voort.

De opmerkingen over dat je eerder met honden of katten zou fokken, vind ik echt slecht. Juist niet met dat soort dieren. Een nestje honden fokken kost gemiddeld 2000 euro, als alles goed gaat. Dus zonder dierenartskosten die er natuurlijk altijd bij zouden kunnen komen. En daarvan moet je nog meer weten, ook rontgenfoto's laten maken ed. En idd, de asiels zitten al vol genoeg hoor! en dat geld ook voor de hamsters, er zijn er al genoeg, en als je geen serieuze fokker bent, zou ik het dan ook zeker niet doen!

ik zeg het nog wel een keertje: IK WAS (en ben nog steeds) NIET VAN PLAN OM MET HAMSTERS TE GAAN FOKKEN!!!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:43

laat fokken, vermeerderen en kweken aub over aan mensen die er verstand, ervaring, tijd en geld voor hebben Knipoog
of dat nu is met hamsters, honden, cavia's, paarden, schapen of begot koeien.
ik snap niet dat iedereen perse maar wil kweken met zijn dier, ongeacht afstamming, medische achtergrond, karakter,...
ik heb een leuk paardje, maar ja das zeker, een hengst erop en voila Boos! er zitten er echt nog niet genoeg in asielen he...

voor het geld? ja ehm, ga eens eerst bij een goede fokker (dus geen broodfokker aub, ga anders eens kijken op http://www.broodfok.bevoor meer info over broodfok Knipoog )
en vraag daar eens hoeveel pupjes, veulens, kittens,... kosten. zoveel hou je écht niet over ze!
tel gewoon met de kosten van de dekking, de dierenartskosten, voer, tijd die je erin steekt (als je het deftig wil doen toch), kosten die je maakt om goede nieuwe baasjes te vinden... et voila, je gaat echt niet veel meer overhebben.
tenzij je direct broodfokker wilt worden, maar dan kom je met 1 hamster niet toe.

trouwens, cavia's zijn groepsdieren Knipoog 1 cavia alleen is gewoon ronduit zielig. en ja, de beertjes kan je best laten castreren

en ehm, hoe doe je dat... ehm je hebt een vrouwtje, je hebt een mannetje.... het mannetje kijkt haar eens heel lief in de oogjes, ze zoeken een leuk plekje uit en gaan eens goed van bil... tijdje later heb je dus kindertjes... gaat net hetzelfde als bij mensen hoor Haha! anders moet je maar eens een boekje kopen over sex Clown

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:12

emjam schreef:
Blanket schreef:
Natuurlijk kan je zelf fokken met hamsters, het is alleen niet verantwoord.
Je hebt kans op inteelt omdat je de voorouderen/afstamming niet weet. (neem ik aan)
Je moet ook genoeg tijd/informatie hebben.

Weet je genoeg over hamsters, nestjes, opvoeding etc.

Je moet weten wat je ermee gaat doen.
Ga je ze zelf houden, of wil je ze verkopen?
Zoek je specifiek een bepaalde (bijzondere) kleur/karakter/bouw(?)
En je moet ze genoeg aandacht kunnen geven.

Ik zou zelf eerder met een groter huisdier (Kat, hond etc.) fokken dan met de wat kleinere, maar dat is mijn mening. Bloos

we hebben een gecastreerde mannetjes kat Clown
mijn pony mag ik niet laten dekken omdat het te veel kost
een hond mogen we heel misschien (als we er een krijgen, dan gaan we ook niet echt meer fokken ofzo)
als we geen hond mogen wil ik nog een cavia of konijn.

Zo tegenstrijdig eerst met redenen aan komen om te willen fokken en dan zeggen dat je het niet wilt

EmmaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 14:48

Zo tegenstrijdig eerst met redenen aan komen om te willen fokken en dan zeggen dat je het niet wilt[/quote]
nee, ik wil niet met hamsters gaan fokken Knipoog en ik wil eigenlijk ook niet echt gaan fokken, maar gewoon een keer een nestje bedoelde ik eigenlijk....

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:49

waarom wil je dan een nestje?
doe me dan aub een groot plezier en neem aub eens contact op met een knaagdierenopvang Knipoog
die hebben een walgelijk grote overvloed aan zwangere knaagdiertjes waarvoor ze een tijdelijk opvanggezin zoeken, totdat de kleintjes groot genoeg zijn om te herplaatsen.

zo hoef je zelf niet te zorgen voor nog meer knaagdiertjes én heb je zelf een nestje gehad Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:29

malih schreef:
dees_daan schreef:

wat ben jij kortzichtig zeg Haha! een goede dierenwinkel fokt niet zelf, om de ratten als huisdier te verkopen, wij haddeb de ratten in een bak die dezelfde grootte was als de konijnenhokken, man en vrouw apart, op laatst (toen de chinchilla's verkocht werden) gingen de ratten in de bak waar de chinchilla's inzaten, die bak was ongeveer 1.25 hoog, en 1.50 breed. als de mannen bijvoorbeeld met zijn 6en in het hok zaten, en de vrouwen met 5, gingen de mannen in dat hok, waren de mannen in de minderheid, ruilden we het met schoonmaken om.
wij hadden de ratten op beukensnippers, ook ivm de longen van een rat.
de ratten en muizen die geleverd werden, gingen in de 'voederbakken' als je wilt weten hoe groot die zijn dan kan ik een foto maken, dit is een bak met een tussenwand, mijn hamsters wonen er nu in, de ratten hadden daar genoeg ruimte in.
dus kijk alsjeblieft verder dan je neus lang is, want dit is echt niet overal zo, er zijn slechte bij, en dat is heel sneu.. maar daarom zeg ik, een goede dierenwinkel fokt niet zelf zomaar, en in zulke hokjes. wij fokten ook niet zelf met de ratten en de andere dieren, we kregen ze van klanten, zodat die ze niet ergens gingen dumpen, klant blij, wij blij..

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:25

Ik zeg niet dat de dierenwinkel ze fokt, ik zeg dat de beesten die in de dierenwinkel zitten vaak op zo'n manier gefokt worden door de broodfokkers( leveranciers die de beesten brengen! )

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:19

:S ik ken een winkel die niet op die manier fokt die man en zo is altijd heel aardig en die vangen ook diertjes opvan mense die ze niet meer wille voor de rest komen ze in mooie ruime glaze terariums terrecht midden in de winkel en voor ieder dier op hun manier ingericht helemaal achter in de winkel in apparte hokke zitte de doorgefokte diertjes met problemen enzo die worden alleen maar als slangevoer gekocht wel zielig want die beestjes zijn van zo slechte kwaliteit dat zij die man uit de winkel ook dat je die niet moest kopen maargewoon die uit de dieren winkel zelf uit die glaze bakken daar zaten de niet door gefokte dieren...... mijn hamster die ik daar uit had is wel heel oud geworden 4 jaar! en onze 2 konijnen ook bijna 9 a 10 jaar Gaaaap
sommige winkels zijn goed en sommige die fokken ze zelf omdat ze geen verlies wille ...