Fietsen met hondje is zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

asfact

Re: Fietsen met hondje is zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:20

nou echt dat zie je wel eens , tja dan zeg ik er wat van hoor , maar met zo'n mandje , joh heerlijk voor je dier,

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:20

Nou bij ons is het andersom. Het is zielig voor ons als we met onze hond gaan fietsen. Wij hebben een kruising windhond die elke dag echt even moet rennen. Doen we dit niet, dan wordt ze poepvervelend (dingen pakken en mee wegrennen, het liefst vieze was uit de wasmand). Mijn vriend is elke avond de pineut.
Ze gaan ook maar een kwartiertje of zoiets maar dan kan ze wel even doen wat haar instincten haar ingeven.
De hond heeft een uitstekende conditie, loopt de hele dag in onze megagrote bokitoproof tuin te ravotten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:24

Mijn dierenarts vindt het zelfs erg goed voor mijn hond om mee te gaan aan de fiets. Op een flink draftempo kan ze ong 4 a 5 km heen en een rustpauze en dan weer 4 a 5 km terug. Ze begint last te krijgen van haar heupen en moest juist beweging hebben, maar wel gecontroleerde. En dan is op een regelmatig tempo stukken lopen juist erg goed.

En dat honden niet kunnen snuffelen enzo als ze aan de fiets lopen: tja dat kunnen ze toch iedere moment van de dag? Die 10 a 15 minuten dat ze aan de fiets mee lopen moeten ze maar opletten. Ik zorg er altijd voor dat ze eerst geplast heeft, zodat ze onderweg niet op de noodrem gaat staan.

Onze hond loopt nu veel beter dan dat ze eerst deed en ze kan haar energie lekker kwijt. Nou is het een Border Collie, dus doen we natuurlijk ook andere dingen om haar bezig te houden. Maar ik kan wel merken dat ik haar hier een plezier mee doe.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:24

Miss_Montana schreef:
Jasia schreef:
Miss_Montana: Dankjewel! Wat vervelend van jullie hondje, is het wel goed gekomen?
Juist voor de spieren wilde ik het idd opbouwen. Een conditie heeft ie al, als ik een paar uur met hem loop en hij is los (dus rent veel) is ie daarna nog steeds niet moe, nou ikke wel! Tong uitsteken
Maar voor de spieren wilde ik het rustig aan opbouwen Ja
Het tempo ligt niet heel hoog, aangezien ik ook wil dat ie rustig "stapt" en "draaft" en dat ie niet heel de tijd in "galop" zit (tsja je moet het een naam geven, he! Tong uitsteken )..
Maar als we wandelen is hij heel de tijd los en rent ie alle kanten op Ja

Ja met hem is het uiteindelijk goed gekomen Lachen Zo te horen is die van jou ook een beetje een doodloper, dus pas ajb erg goed op. Ze laten het nl echt niet zien ook al zitten ze er lichamelijk doorheen. Maar zo te lezen ga je er wel verstandig mee om. Moet zeggen dat ik ook wel eens tegen iemand heb gezegd dat hij dom bezig was met z'n hond naast de fiets. Die idioot liet zijn hond 'lekker' rennen naast de fiets toen de zon lekker fel scheen en het boven de 20 graden was Gestoord Dat arme dier z'n tong hing bijna op de grond. Dat vind ik dan echt niet kunnen...

Mijn hondje steekt z'n tong al uit als ik de deur uit ga, dat is gewoon een tik van hem Tong uitsteken
Maar hij laat het wel merken als ie "moe" wordt, dan gaat ie wat langzamer lopen of nou ja dan zie ik iets aan hem Tong uitsteken Lachen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:09

Iris82 schreef:
Mijn dierenarts vindt het zelfs erg goed voor mijn hond om mee te gaan aan de fiets. Op een flink draftempo kan ze ong 4 a 5 km heen en een rustpauze en dan weer 4 a 5 km terug. Ze begint last te krijgen van haar heupen en moest juist beweging hebben, maar wel gecontroleerde. En dan is op een regelmatig tempo stukken lopen juist erg goed.

En dat honden niet kunnen snuffelen enzo als ze aan de fiets lopen: tja dat kunnen ze toch iedere moment van de dag? Die 10 a 15 minuten dat ze aan de fiets mee lopen moeten ze maar opletten. Ik zorg er altijd voor dat ze eerst geplast heeft, zodat ze onderweg niet op de noodrem gaat staan.

Onze hond loopt nu veel beter dan dat ze eerst deed en ze kan haar energie lekker kwijt. Nou is het een Border Collie, dus doen we natuurlijk ook andere dingen om haar bezig te houden. Maar ik kan wel merken dat ik haar hier een plezier mee doe.

Op het draf tempo is inderdaad ook goed.
Ik kon niet uit het bericht van de TS aflijden of de hond aan het 'galoperen' was (wat dus wel slecht is!) of aan het 'draven' was.

Tuurlijk is het niet de bedoeling dat de hond bij elke struikje en grassprietje gaat staan snuffelen. Maar vergeet niet dat de hond daar aan ook herkent welke hond hier eeder geweest is. Het heeft dus niks te maken met het eten van gras waar een paard geen toestemming voor krijgt.
Wat er zijn ook zat honden die alleen maar aan de fiets mee mogen en dus nooit mogen snuffelen. Dat is wél zielig!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:11

Waar het kan, gaat ie los, uiteraard Lachen
Maar daar is hier niet veel gelegenheid voor. (geen bos)..
Waar wel bos is mag ik van m'n ouders niet naar toe, althans niet alleen..

Ik probeer hem zoveel mogelijk te laten draven Ja Soms mag ie even gaan (in "galop").. Ja
En zodra ik hem los laat gaat ie ook "galoperen" Ja

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:13

Mijne altijd in de linkergalop. Ik vraag me af of ze uberhaupt wel in de rechter kan. Ik zet haar wel eens op de kleine volte, maar zelfs dan springt ze verkeerd aan. Clown

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:14

Iris82 schreef:
Mijne altijd in de linkergalop. Ik vraag me af of ze uberhaupt wel in de rechter kan. Ik zet haar wel eens op de kleine volte, maar zelfs dan springt ze verkeerd aan. Clown

Dan zit er niks anders op dan haar bij te zetten Tong uitsteken Huilen van het lachen
Misschien touwtjes of een pessoa? Tong uitsteken

*sorry off-topic*

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:14

Ik doe dit meerdere keren per week met mijn jack van 6 jaar, even op en neer naar stal..iets van halve kilometer heen en dan weer terug..Hij galopeerd(weet niet hoe ik het anders moet noemen) eigenlijk alleen, kiest hij zelf voor..Loopt af en toe hard( als er een andere hond loopt) en vaak op het gemakje..
Energie heeft hij genoeg, en moe lijkt hij er niet zo erg van te worden..Hij heeft wel een enorm goede conditie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:15

waarom moet mijn hond weten welke hond daar is geweest?
ik bepaal wanneer hij snuffeld, hij niet.. en als ik met hem train mag hij ook niet snuffelen..
honden die op een cursus zitten mogen onder de training ook niet snuffelen, mijn hondje mag snuffelen als ik het zeg, en onder het uitlaten heeft hij daar genoeg tijd voor.
er zijn honden die alleen aan de fiets mee mogen, hoe worden die dan uitgelaten? ze moeten toch hun behoefte doen..
ik vind het dus ook niet zielig dat ze niet mogen snuffelen onder het fietsen, vrees dat ik dan om de 5 minuten stil sta omdat mijn hondje het nodig vind om tegen een boom te plassen.. nee.. snuffelen doet ie maar in zijn vrije tijd. (mijn hondje loopt nog niet naast de fiets, vind ik hem nog wat te jong voor.)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:52

@dees_daan: Ben ik het niet met je eens. Er zijn zat honden die dus alleen maar aan de fiets mee mogen. 1 keer plassen en 1 poepen vinden hun dan genoeg.
Ik vind dat mijn hond ook mag 'zien' wie waar gesweest is.
Snuffelen doetie maar in zijn vrije tijd, zijn jouw worden. Maar wat als de hond 'géén vrije tijd krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:03

Nikki__ schreef:
@dees_daan: Ben ik het niet met je eens. Er zijn zat honden die dus alleen maar aan de fiets mee mogen. 1 keer plassen en 1 poepen vinden hun dan genoeg.
Snuffelen doetie maar in zijn vrije tijd, zijn jouw worden. Maar wat als de hond 'géén vrije tijd krijgt?

ik heb het over honden die ook gewoon uitgelaten worden. als hij helemaal geen vrije tijd krijgt is dat sneu voor de hond, ben ik het helemaal mee eens, maar ik vind dat de hond gewoon mee moet lopen aan de fiets, en niet ineens de berm in schiet omdat hij wil snuffelen.. als je bijv. een reu hebt, die tegen elke boom aan plast, en je hebt hem naast de fiets, moet die hond dan ook tegen elke boom aan mogen plassen?
mijn mening is gewoon, als de hond tijdens het uitlaten tijd krijgt om te snuffelen, dan is dat tijdens het fietsen niet nodig, mits het van jou mag natuurlijk.. en dan vind ik het dus ook niet zielig dat hij niet mag snuffelen, dat mag tijdens de training ook niet, en fietsen is voor mij een soort training..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:10

@dees_daan: Zij we het toch met elkaar eens Lachen
Onze ,inmiddels overleden, reu mocht ook niet overal tegen aan staan plassen (oke, toen hij 15 was, deden we er iets minder moeilijk over:+ ) Dit mocht hij alleen als hij los was.
Kom hier alleen zat mensen tegen (onderandere het oude baasje van mijn muts) die hun hond echt allee maar aan de fiets mee nemen, waadoor t beestje niks leuks had. Merkten aan het begin heel erg aan dr dat ze al dr behoefte aant begin deed en daarna maar wat onzeker om zich heen keek omdat ze het niet meer snapte Clown .

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:19

Als je niet met te warm weer gaat en gewoon afentoe stopt vind ik het niet zielig hoor?
Overdreven gedoe van die persoon zeg!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 01:04

Ik heb wel eens mijn fiets op het station staan,
dan loop ik er met de hond heen, en fiets terug met hond ernaast,
vind hij prima hoor, laat hem altijd wel rustig in een drafje meerennen .. en af en toe een kleine stop om even te snuffelen en plassen.
Ook ik ga niet meteen úren met hem fietsen, hooguit 15 min.

Dat kan echt geen kwaad, mits het natuurlijk niet met 30 graden is Knipoog

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:03

Zoals de TS het beschrijft lijkt het me absoluut niet zielig. Lachen Je houdt goed rekening met je beestje dus niks aan de hand denk ik zo..

Nikki__ schreef:

Dat zie ik inderdaad vaak met leden ogen aan.. niet alleen op de fiets, ook lopend. ik heb zelf geen hond, maar ik zie regelmatig hondeneigenaren lopen die zo snel mogelijk het rondje af willen hebben en hun hond standaard meerukken als ze ergens willen snuffelen. Uitlaten doe je voor de hond dacht ik, niet alleen om te voorkomen dat ie in huis zn behoefte gaat doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:14

Als ik te lui was nam ik de fiets en liet ik op die manier de hondjes uit (malthezer en westie) Ik fietste net hard genoeg om overeind te blijven en de honden die deden hun business (poepen/piesen/snuffelen) Soms even een sprintje trekken omdat mijn westie dat zo leuk vind, maar voorderest fiets ik echt supertraag.
Ben een aantal keer samen met een vriendin naar het bos geweest, haar malthezer en golden erbij. Maar die 3 witte hondjes bleven in een rijtje achter ons lopen terwijl die gele het hele bos aan het uitplozen was. Nee gezellig hoor met de honden naar het bos/hei Slapen

http://i94.photobucket.com/albums/l99/Norvid/05-5.jpg
http://i94.photobucket.com/albums/l99/Norvid/06-5.jpg

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:25

ik fiets ook wel eens met de hond, ze loopt dan naast me met een boog in de lijn. maar los kan ze niet dan loopt ze weg. voor haar is fietsen werken ze gaat dan zelfs niet achter poezen aan Tong uitsteken

we doen ook vaak mee met de jaarlijkse U.V. test, 20 kilometer en je moet minimaal 12 km per uur fietsen.
ollie doet dat allemaal prima: de pauze's duren voor haar te lang: ik wil dat ze draaft maar het eerste stuk is dat onmogelijk zo'n haast heeft ze. en na een paar minuten pauze is al haar energy weer aangefuld lijkt wel.

voor de uv test bouwen we de afstand wel op.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:46

Ach als je het rustig opbouwd is het echt niet zielig hoor, dus gewoon lekker doorgaan!
En als je hondje er nog plezier in hebt, is het alleen maar leuk! Haha!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:50

Tenshi schreef:
ik heb zelf geen hond, maar ik zie regelmatig hondeneigenaren lopen die zo snel mogelijk het rondje af willen hebben en hun hond standaard meerukken als ze ergens willen snuffelen.

Als ik moet gaan wachten op mijn hond totdat ze is uitgesnuffeld, dan kom ik geen meter vooruit. Zij staat het liefste bij elk bosje een uitgebreide inspectie te doen, van welke hond nou waar is geweest! Hamer

Als ze los loopt maakt het mij niet uit, zolang ze maar mee blijft lopen. Maar als ze vast zit ga ik echt niet om de 2 meter op haar lopen wachten. Dus ik mijn ogen niks zielig. Als ze aan de lijn zit moet ze gewoon bij mij blijven lopen en niet 10 meter ervoor of er achter Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:56

ik zag gister iemand op de scooter, stafford ernaast, en flink gasgeven.. reed heen en weer, ja leuk je hond even laten rennen, maar dank denk ik wel, als hij een ruk geeft, lig jij onderuit met je scootertje..
dat kon bij onze oude hond ook gebeuren, (had mijn riem ook in de hand) maar met de fiets is dat wat minder erg.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:58

fietsen met de hond kan voor mij op een aantal voorwaarden, het is niet boven de 20 graden, het is een volledig uitgegroeide hond, het grootse deel gaat in draf, niet te lang fietsen, hij heeft het geleerd (soms zie ik er rijden die vragen om ongelukken), en het is niet de enige beweging buitenhuis die hij krijgt (dus ook nog gewoon wandelen en loslopen). De hond moet er bovenal plezier in hebben !! Haha! Ik denk zelfs dat er onlangs een artikel in de Belgische kranten was dat fietsen met de hond onwettelijk zou zijn. Maar in alle dierenwinkels verkopen ze nu van die springer systemen om veilig te kunnen fietsen, beetje tegenstrijdig belgië weer ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:26

AstraGirlie schreef:
fietsen met de hond kan voor mij op een aantal voorwaarden, het is niet boven de 20 graden, het is een volledig uitgegroeide hond, het grootse deel gaat in draf, niet te lang fietsen, hij heeft het geleerd (soms zie ik er rijden die vragen om ongelukken), en het is niet de enige beweging buitenhuis die hij krijgt (dus ook nog gewoon wandelen en loslopen). De hond moet er bovenal plezier in hebben !! Haha! Ik denk zelfs dat er onlangs een artikel in de Belgische kranten was dat fietsen met de hond onwettelijk zou zijn. Maar in alle dierenwinkels verkopen ze nu van die springer systemen om veilig te kunnen fietsen, beetje tegenstrijdig belgië weer ...

dus als hij het niet geleerd heeft mag het niet? hoe wil je het dan leren? Clown

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:44

eerst even naast de fiets gewoon wandelen, maar er nog niet op rijden, dat is het begin. En afleren om te gaan snuffelen en te trekken aan de lijn als jij met de fiets gaat rijden. De volgende stap is dan even een stukje rechtdoor rijden, als dat goed gaat even een bochtje, en zo stilaan opbouwen. Want wat ik hier soms zie passeren langs mijn deur, 'oh, we gaan de hond even vlug uitlaten voor het eten is', maar hond heeft dit nog nooit gedaan en trekt alle kanten uit. Het wordt soms een soort sledehond gezicht bijna. Onverantwoord vind ik ... Daarom eerst even oefenen als je weet dat je hond nog nooit 'gefietst' heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:47

mijn hondje mag sowieso niet snuffelen als ik aan het trainen ben, ik heb het met onze oude hond ook niet eerst heel langzaam geoefend, heb het gewoon geprobeerd, en hij deed het super. hond hoort niet te trekken, niet als je loopt, niet als je fietst.. kwestie van opvoeden Lachen