Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Clovertje schreef:Als ze gesteriliseerd is, is suikerziekte zo goed als niet het geval. Kan nog steeds van alles zijn. Ben ook benieuwd.
Clovertje schreef:Mag ik vragen hoe oud jij bent? Je reactie komt over als een 3 -jarigeIk mag hopen dat je niet zo met klanten omgaat..... Ben blij dat jij om je eigen reactie kan lachen, ik wordt er eerder een beetje triest van; typisch weer zo'n bokt-reactie.... (ik zag dat je al kids hebt, neem aan dat je dan de pennyleeftijd wel achter je hebt gelaten, anders had ik er misschien ook nog om kunnen glimlachen)
Ik zeg zo goed als niet het geval. Nergens staat dat het uitgesloten is. Bij gesteriliseerde teefjes (gesteriliseerd of gecastreerd) is de kans toch echt aanzienelijk kleiner en ga je eerder aan wat anders denken. Dat jij er toevallig een paar in jullie praktijk hebt rondlopen, zegt niet alles.
En de boeken e.d.: je bent toch geschoold; die heb je vast zelf wel.
Zullen we verder on-topic blijven? Ik denk niet dat de TS hier op zit te wachten...
Zwerte schreef:Ik ben ook erg nieuwsgierig.... heb het tot nu toe in m'n studie nog nooit eerder gehoord namelijk... (4e jaars diergeneeskunde) Probeer een reden te bedenken waarom het zou kloppen maar kan zo 123 niks bedenken... nou moet ik wel eerlijk toegeven dat endocrinologie niet mn sterkste kant is!
ontopic: ben heel benieuwd of de DA een idee heeft wat het is... zal wrs bloed en/of urineonderzoek worden als ik de symptomen zo hoor! Duimen dat het allemaal meevalt...
Clovertje schreef:OK, komt 'ie: (zo heb ik het altijd geleerd en zo verteld hier de dierenarts het tijdens voorlichting over sterilisatie)
bij elke eisprong komt progesteron vrij; dat kan het lichaam ongevoelig maken voor de werking van insuline en kan er dus diabetes onstaan. Dus als je de teef steriliseerd en er dus geen eisprong meer is dan blijft insuline gewoon het werk doen. Natuurlijk kan diabetes ook door andere oorzaken ontstaan, dus bij de hond van de TS kan het altijd nog, maar het kan ook nog steeds de nieren bijv. zijn.
Zo duidelijker?
Renskeeee schreef:@ Zilfstar: Progesteron kan toch alleen worden geproduceerd door het corpus luteum (gele lichaam) dus lijkt me niet dat dat na sterilisatie nog kan worden geproduceerd?