Hond drinkt opeens heel veel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Clovertje

Re: Hond drinkt opeens heel veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:18

Als ze gesteriliseerd is, is suikerziekte zo goed als niet het geval. Kan nog steeds van alles zijn. Ben ook benieuwd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:43

Clovertje schreef:
Als ze gesteriliseerd is, is suikerziekte zo goed als niet het geval. Kan nog steeds van alles zijn. Ben ook benieuwd.

Pardon??? Die ga ik aan mij DA vertellen. Ligt ie meteen op de grond ROFL

Alle honden en poezen, gesteriliseerd, gecastreerd of "intact" kunnen suikerziekte ontwikkelen hoor! Ben benieuwd waar jij deze "wijsheid" vandaan haalt (en ik bedoel dit niet zo aanvallend asl mijn woordkeuze klinkt. Sla gewoon steil achterover van deze mening. Ben je veterinair geschoold? Ik wel namelijk (paraveterinair, met diploma's!))

Edit: ik zie in je profiel dat je DA-ass bent van opleiding. Dan wil ik graag van je horen waar jij geleerd hebt dat als een teefje gesteriliseerd is deze geen suikerziekte kan krijgen? Ik heb er namelijke meerdere in onze praktijk rondlopen... En ook in mijn opleiding ben ik dit als uitsluitsel bij suikerziekte niet tegen gekomen. Dus graag boektitels ter lering (ende vermaack)

Overigens als ze gesteriliseerd is waarbij alleen de eierstokken weggehald zijn ( de nieuwe methode) kan de hond ook een ontseking van/in de baarmoeder hebben. Als het de oude methode was, waarbij alles weggehaald wordt, kan dat uiteraard niet. Maar in geval van nieuwe methode: dan zou ze ook koorts moeten hebben, en ik heb niet gelezen dat dat het geval is geloof ik. En zo oud is ze ook nog niet (zie je meer bij de oudere teven nadat de loopsheid gestopt is) Maar als dat het geval is zou ze met spoed naar de DA moeten!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:21

Mag ik vragen hoe oud jij bent? Je reactie komt over als een 3 -jarige Frusty Ik mag hopen dat je niet zo met klanten omgaat..... Ben blij dat jij om je eigen reactie kan lachen, ik wordt er eerder een beetje triest van; typisch weer zo'n bokt-reactie.... (ik zag dat je al kids hebt, neem aan dat je dan de pennyleeftijd wel achter je hebt gelaten, anders had ik er misschien ook nog om kunnen glimlachen)

Ik zeg zo goed als niet het geval. Nergens staat dat het uitgesloten is. Bij gesteriliseerde teefjes (gesteriliseerd of gecastreerd) is de kans toch echt aanzienelijk kleiner en ga je eerder aan wat anders denken. Dat jij er toevallig een paar in jullie praktijk hebt rondlopen, zegt niet alles.

En de boeken e.d.: je bent toch geschoold; die heb je vast zelf wel.

Zullen we verder on-topic blijven? Ik denk niet dat de TS hier op zit te wachten...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:41

Eh, en toch maak je mij wel heel nieuwsgierig. Als geschoold en gecertificeerd cursusleider van de Diabetesvereniging (OK voormalig, ben onlangs gestopt) zou ik graag weten hoe dit met elkaar verband kan houden. Voor zover ik weet geeft sterilisatie meer kans op overgewicht en dat weer meer kans op diabetes. Nou ben ik niet van de honden, maar van de mensen, maar ik snap echt niet waarom sterilisatie de kans op diabetes zou verkleinen?

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:39

OK, komt 'ie: (zo heb ik het altijd geleerd en zo verteld hier de dierenarts het tijdens voorlichting over sterilisatie)

bij elke eisprong komt progesteron vrij; dat kan het lichaam ongevoelig maken voor de werking van insuline en kan er dus diabetes onstaan. Dus als je de teef steriliseerd en er dus geen eisprong meer is dan blijft insuline gewoon het werk doen. Natuurlijk kan diabetes ook door andere oorzaken ontstaan, dus bij de hond van de TS kan het altijd nog, maar het kan ook nog steeds de nieren bijv. zijn.

Zo duidelijker?
Laatst bijgewerkt door Clovertje op 16-07-08 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:48

Clovertje schreef:
Mag ik vragen hoe oud jij bent? Je reactie komt over als een 3 -jarige Frusty Ik mag hopen dat je niet zo met klanten omgaat..... Ben blij dat jij om je eigen reactie kan lachen, ik wordt er eerder een beetje triest van; typisch weer zo'n bokt-reactie.... (ik zag dat je al kids hebt, neem aan dat je dan de pennyleeftijd wel achter je hebt gelaten, anders had ik er misschien ook nog om kunnen glimlachen)

Ik zeg zo goed als niet het geval. Nergens staat dat het uitgesloten is. Bij gesteriliseerde teefjes (gesteriliseerd of gecastreerd) is de kans toch echt aanzienelijk kleiner en ga je eerder aan wat anders denken. Dat jij er toevallig een paar in jullie praktijk hebt rondlopen, zegt niet alles.

En de boeken e.d.: je bent toch geschoold; die heb je vast zelf wel.

Zullen we verder on-topic blijven? Ik denk niet dat de TS hier op zit te wachten...

Hallo zeg, kan het minder. Bokt-reactie? Ik zag gewoon voor me hoe de mond van mijn DA ter plekke open zou vallen. Ik zei al dat het minder aanvallend bedoeld was dan mijn woordkeuze. Op forums is het altijd lastig de mening goed weer te geven. Hoef je niet zo te beginnen hoor. Beetje Penny-reactie van jouw kant. Dus als jij zo op jouw klanten reageert die iets botter overkomen... (vind ik dus weer zo'n open deur reactie van jou om over mijn klanten te beginnen nav 1 posting van mij (oja, wij noemen het geen klanten, maar eigenaren van patienten)) Enneh... ik ben menig jaartjes ouder dan jij Vork

Maar laten we even mijn toon en die van jou als reactie erop vergeten OK. (ben op papier nooit handig met woorden.)

Dus On Topic (aangezien ik dus al zei dat ik het niet aanvallend bedoelde) ik zei dus inderdaad echt de "link" niet te zien van sterilisatie en minder bevattelijk voor suikerziekte. Ik heb inderdaad de nodige boeken, dank u, en DAAR staat dus niks hierover in. Net nagekeken en zelfs nagevraagd bij mijn DA (en inderdaad, zoals ik al dacht kon ik hem van verbazing van de vloer op rapen.) en zowel in de boeken als mijn DA is hier niets over bekend. Dus vandaar mijn [b]serieuze[b] vraag om titels van welke boeken dit "propageren" (weet weer even geen beter woord te verzinnen. Hopelijk bijt je niet meteen weer mijn kop eraf Vork )
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 16-07-08 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:50

Ik ben ook erg nieuwsgierig.... heb het tot nu toe in m'n studie nog nooit eerder gehoord namelijk... (4e jaars diergeneeskunde) Probeer een reden te bedenken waarom het zou kloppen maar kan zo 123 niks bedenken... nou moet ik wel eerlijk toegeven dat endocrinologie niet mn sterkste kant is!

ontopic: ben heel benieuwd of de DA een idee heeft wat het is... zal wrs bloed en/of urineonderzoek worden als ik de symptomen zo hoor! Duimen dat het allemaal meevalt...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:56

Ik denk ook het eerst aan suikerziekte, vooral als ze verder niet fit is.

Een ontsteking zou ook nog kunnen , maar dan zou ze echt koorts moeten hebben als ze van een ontsteking meer gaat drinken.

Of mogelijk iets met de bijnierschors (cushing)? Ik kan me voorstellen dat dat ook dorst oplevert omdat daar aldosteron geproduceerd wordt en dit heeft invloed op de kalium/zoutuitscheiding (en dus ook op het drinkgedrag).

Maar veel dorst kan ook nog op meer dingen wijzen. Er zijn honden die maar doorslobberen, dan is de oorzaak meer psychisch (klinkt hier niet zo).

Of heel zeldzaam, een tumor in de hypofyse of bijnierschors. Zou ik niet direct van uitgaan.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:00

Volgens mij zitten we allemaal samen tegelijk op bokt Haha!

Ik heb hierboven de uitleg gegeven zoals bij ons op de praktijk de dierenarts het altijd verteld. Ik heb dus ook niet uit boekjes, maar van haar geleerd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:00

Zwerte schreef:
Ik ben ook erg nieuwsgierig.... heb het tot nu toe in m'n studie nog nooit eerder gehoord namelijk... (4e jaars diergeneeskunde) Probeer een reden te bedenken waarom het zou kloppen maar kan zo 123 niks bedenken... nou moet ik wel eerlijk toegeven dat endocrinologie niet mn sterkste kant is!

ontopic: ben heel benieuwd of de DA een idee heeft wat het is... zal wrs bloed en/of urineonderzoek worden als ik de symptomen zo hoor! Duimen dat het allemaal meevalt...

Endocrinologie was dus wel 1 van mijn sterkste kanten in mijn opleiding tot paraveterinair. Ik begeleid ook de suikerpatienten in de praktijk en ga bij mensen langs om te leren te spuiten of te helpen als het minder gaat e.d. (en daarnaast diverse familieleden met suikerziekte). En echt de meeste zijn juist gesteriliseerde poezen/ teven en gacastreerde katers/ reuen. Heb ook diverse nascholingen op dit gebied gehad etc en dus echt nooit het verband sterilisatie teef - suikerziekte in welke vorm dan ook tegen gekomen.

Ik zie dus wel een vergrote kans op de ontstoken baarmoeder bij teven die zijn geholpen volgens de nieuwe methode (alleen eierstokken eruit) en degene die niet geholpen zijn. (Degene op de oude wijze kunnen geen ontsteking oplopen... want de baarmoeder is er niet meer Vork vandaar dat mijn DA de oude methode voorstaat om die ellende later te voorkomen)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:03

Nou ja, daar kom je dan met een bloedonderzoek snel achter of het suikerziekte is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:09

OK, heb je uitleg gelezen maar dat is echt zo'n kleine "bij"-oorzaak zeg maar. Er komt prog vrij: dat KAN het lichaam ongevoelig maken. en bij verwijderen eierstokken > geen progestron. Maar progesteronlevels kunnen per hond verschillen en volgens mij kan er na het verwijderen van de eierstokken nog steeds prog vrij komen. Daarnaast heb je de erfelijke variant van suikerziekte hetgeen volgens mij vrij veel voor komt bij de Retrievers. En zo heb je nog meer oorzaken van diabetes (niet te vergeten bijv overgewicht waar retrievers gevoeliger voor zijn). De symptomen bij elkaar geven mij een gevoel van diabetes. Cushing zou ik ook andere symptomen verwachten (al past het doffe haar er wel bij).

Overigens vind ik het persoonlijk een wat vreemde zijweg bij de voorlichting over sterilisatie. Kun je mij meer vertelen waarom de DA dit verteld bij de voorlichting (of is t bijv vooral in geval van diabetesgevoelige hondenrassen) Mijn DA vertelt dus wel over de risico's van de baarmoederontsteking (te meer daar hij dus alles weghaalt itt de meeste nieuwe generatie DA's hoewel hij nog vrij jong is hoor. Hij heeft de nieuwe en oude methode geleerd en heeft voor de oude gekozen ivm zijn ervaringen in de praktijk). (Overigens denkt hij nu nog over deze link na: diabetes-sterilisatie ivm progesteron)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:11

Clovertje schreef:
OK, komt 'ie: (zo heb ik het altijd geleerd en zo verteld hier de dierenarts het tijdens voorlichting over sterilisatie)

bij elke eisprong komt progesteron vrij; dat kan het lichaam ongevoelig maken voor de werking van insuline en kan er dus diabetes onstaan. Dus als je de teef steriliseerd en er dus geen eisprong meer is dan blijft insuline gewoon het werk doen. Natuurlijk kan diabetes ook door andere oorzaken ontstaan, dus bij de hond van de TS kan het altijd nog, maar het kan ook nog steeds de nieren bijv. zijn.

Zo duidelijker?

Heb ik nog een vraagje: (geen strikvraag! Vork) Stel teef met diabetes ongeholpen. Als je die dan steriliseert: kans op verdwijnen diabetes?

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:13

Ik ben benieuwd hoe het bij de DA gaat! Toen ik het stukje las dacht ik eigenlijk gelijk aan iets met de nieren maar we zullen het wel zien!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:15

ik laat het ook allemaal even bezinken.... klinkt vrij logisch eigenlijk! Maar ik dacht ook dat dit slechts een van de vele oorzaken van diabetes is, en zelfs nog een hele kleine... Om dan dus te zeggen dat de kans klein is omdat ze geholpen is vind ik dan weer een stapje te ver gaan.
Overigens heb ik vorig jaar met voortplanting toch echt geleerd dat je bij honden beter ook de baarmoeder weg kan halen vanwege het risico op ontstekingen (met name CEH, cysteuze endometrium hyperplasie). Jammer dat dan toch de "nieuwe" methode blijkbaar veel aanhangers heeft

(we gaan wel erg offtopic hier btw)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:15

Acute nierfalen of diabetes?.. Heel veel sterkte, ben benieuwd!
Oh ja, onze teef had een keer en virusje in de darmen, diarree, dronk veel, behandeld en het was weer over. Misschien valt het mee...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:16

suikerziekte kun je toch heel snel testen door de urine te checken ,of ben ik nu gek?
Ik ben natuurlijk geen vierde jaars student diergeneeskunde of paraveterinair.....mijn moeder's hondje,een teefje was gesteriliseerd en had toch suikerziekte,dus dat het helemaal niet mogelijk is,is ook niet waar....

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:21

@ Zilfstar: Progesteron kan toch alleen worden geproduceerd door het corpus luteum (gele lichaam) dus lijkt me niet dat dat na sterilisatie nog kan worden geproduceerd? Knipoog
Ik vind dat van die 'minder kans op diabetes door sterilisatie' niet een heel onlogisch verhala, maar het lijkt me niet erg vaak voorkomen. Wat iemand anders zei over overgewicht na sterilisatie en als gevolg daarvan diabetes vind ik ook logisch klinken Ja
Over dat diabetes oplossen na sterilisatie; volgens mij kan dat wel dan moet je er wel heel snel bij zijn en dan moeten er nog wel genoeg B-cellen van de pancreas zijn die nog gevoelig zijn voor insuline lijkt me! Dat nog niet alle cellen zijn uitgeschakeld door het progesteron... Maar volgens mi jtegen de tijd dat de eigenaar/DA achter de diabetes komt ben je daar vaak al te laat voor...

TS ik ben benieuwd wat de DA zei. Het kunnen zoveel oorzaken zijn... schildklier, teveel cortisol, diabetes, toxinen, hartfalen, nierfalen... Ben benieuwd! Lachen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:28

Renskeeee schreef:
@ Zilfstar: Progesteron kan toch alleen worden geproduceerd door het corpus luteum (gele lichaam) dus lijkt me niet dat dat na sterilisatie nog kan worden geproduceerd? Knipoog

Ja klopt. Niet duidelijk geschreven: Ik bedoelde meer in combi met een al hoog prog level in het lichaam. "vrij komen" dus lang rond blijven zweven in het lichaam. Niet jaren ofzo. Maar lang genoeg om het lichaam na sterilsatie ongevoelig te houden... Ook een reden dat sommige teven minder snel weer loops worden etc. Werkt allemaal anders dan bij ons nietwaar Vork

Maar gaat erg offtopic en veterinair geneeskundig zo!

Ik hoop gewoon op een goede uitlsag: dwz er zal iets mis zijn, maar hopelijk dus iets wat vrij eenvoudig te genezen of te behandelen valt. En diabetes valt mi daar wel onder. Nierfalen en cushing niet

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:42

Nou, dat hoop ik ook!

Ik dacht dat als de diabetes vlak na de loopsheid wordt vastgesteld, dan kan het omkeerbaar zijn met een sterilisatie.

De dierenarts in kwestie (die deze voorlichting gaf) werkt niet meer bij ons in de praktijk, dus ik kan haar beweegredenen niet voor je navragen.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 17:42

De DA kon niks vinden...
Als ze over 1 week nog zoveel drinkt moeten we terug met een potje urine Nors opkijken
Vond het een beetje raar, maar goed..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:44

VAnuit die urine kunnen ze kijken of er bepaalde waarden zjin verstoord, dat ze dat niet meteen laten checken..

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:47

is er nog geen bloed getrokken dan of lees ik daar over

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 17:48

Nee, alleen gekeken of ze geen blaasontsteking had dacht ik.
DA zei dat het waarschijnlijk door de biotine kwam, dat ze daar gewoon nog aan moet wennen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:16

Als er geen suiker in de urine zit, is dit nog geen garantie dat het bloedsuikergehalte niet TOCH te hoog is hoor! Bij beginnende suikerziekte kan het alleen in bloed verhoogd zijn en niet in de urine.

Raar dat hij je gewoon weer naar huis stuurt? Hij kan er toch een bloedonderzoekje op loslaten?