Kitten nemen met kanarie in huis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Kitten nemen met kanarie in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:53

Ik zal zometeen een bron van internet opzoeken, maar op internet staat natuurlijk niet alleen waarheid.
verticale tralies is niet zo fijn, de vogels houdt van klimmen en klauteren dus horizontale is fijner.
ook natuurlijke stokken zijn beter voor de pootjes, omdat die stokken nooit recht zijn en dus de teenspieren goed bespierd blijven (voor zover dat kan) en soepel.
ook vogelzand is niet zo fijn, je kan beter kleine huitsnippers doen, dat stoft minder en neemt water beter op.
je hebt ook pellets daar zit alles in een, je bent miss iets duurder uit, maar je wete zeker dat je vogel de belangerijk voedingsstoffen binnen krijgt.
mijn mening van een ronde kooi is dat de vogel graag bij enge dingen zoals : onweer etc. graag in een hoekje wilt zitten, ook kun je beter speeltjes ophangen en het klauteren gaat makkelijker, vaak zijn ronde kooien behoorlijk klein en dat is ook een nadeel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 14:14

twistermahoi,

Naar mijn weten zijn de eigenschappen, wat betreft spijltjes van de tralies, die je nu op noemt die van een parkiet en niet die van een kanarie. Vogelzand heeft een vogel nodig om steentjes in de krop te krijgen. Deze zijn belangrijk om zijn voedsel te kunnen verteren. En de mineralensteen helpt ook bij het gezondhouden van de snavel. Klauteren zoals jij beschrijft doet een kanarie niet. dat is een eigenschap van de parkiet. Een kanarie hupt.

Op het moment zitten er rechte houten stokjes in de kooi. De tip van de natuurlijke stokjes zal ik zeker gebruiken. daar had ik nog niet bij stil gestaan. Zijn er nog houtsoorten die ik absoluut niet mag gebruiken?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:10

Op internet is over giftige en niet giftige planten/bomen heel veel te vinden, een kanarie klauterd wel degelijk, maar minder dan een parkiet achtige.
er zijn heel veel rechte kooien te koop, die miss toch net iets fijner zijn.
maar het is en blijft jouw keuze Lachen
vogelzand zit idd grit in, maar bij pellets zitten ze er volgens mij ook in, en die steentjes zijn ook apart te kopen, daarbij kan vogelzand erg gaan stuiven en in de ogen van de vogel komen, wat niet zo prettig is Knipoog
wilg hgebruik ik altijd, we hebben er dan ook 32 in onze tuin staan Clown die zijn vaak lekker buigzaam dus ook leuk naar eigen zin te plaatsen Lachen je kan ze ook in de winkel kopen maar die zijn stukke duurder, het enige verschil is dat je zelf geplukte 24 uur in de vriezer moet doen zodat evt. beesjes en bacterieen dood zijn.
ik hoop dat e er wat aan hebt, en ik merk dat je, je goed hebt ingelezen Lachen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 17:05

hahahaha niet ingelezen hoor. Maar ooit eens geleerd op school Knipoog Die tip van de vriezer vind ik erg goed. Bedankt!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:10

nou, iig geweldig geheugen Clown
ruilen *LOL*

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:23

Ik zou dan wel de kooi zo zetten dat hij niet bij de vogel kan..

Aangezien moeders hier met allemaal dode beesten aan komt zetten en dan de jongen roept om ervan te eten etc..

Het jaag instinct word ze namelijk wel al geleerd door moeders. Nagelbijten / Gniffelen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:13

[quote="Somebitch"]Ik zou dan wel de kooi zo zetten dat hij niet bij de vogel kan..

quote]dat wordt lastig, een kat kan overal bij! dan zou je m in een kast moeten zetten ofz. lijkt me niet leuk voor t vogeltje

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:15

Lijkt me ook niet leuk voor het vogeltje als het vogeltje er niet meer is. Nagelbijten / Gniffelen

edit: je zou hem toch ergens hoog op kunnen hangen waar de kat niet bij kan.. Dus geen tafel oid erbij waar de kat op kan springen en dan richting de vogel kan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:19

mijn kat lag in mn vorige huis altijd bovenop de deur te slapen, dat is toch zo'n 2 meter hoog. ze sprong er vanaf de grond op!
nu ligt ze altijd bovenop de kast ook 2 m hoog! de moderne huizen zijn 220 of 230 hoog!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:20

Ja en daarom zeg ik toch dat je niets in de buurt van de kooi moet hebben Verward

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:21

? mijn kat springt dus met gemak 2m hoog. hoe hoog wil jij je kooi hangen dan? binnen een half uur ligt de kooi beneden en is de vogel foetsie hoor!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:22

Nou het lijkt me sterk dat die kat op een vogel kooi gaat springen. Huilen van het lachen Maargoed..

Ik zeg alleen dat het niet verstandig is omdat het jacht instinct nu al aangeleerd wordt.

Mits de kooi ergens kan hangen waar de kat niet bij kan Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:24

Ik zou als eerste inderdaad de leefomgeving aanpassen voor de kanarie. (Heb zelf meerdere kanaries). Een ronde kooi is geen goede keuze daar ze graag zich in een hoek willen terug trekken en dit nergens kunnen. Ook kunnen ze hier nauwelijks in fladderen. Daar ze vaak hoger zijn dan lang, Dit moet juist andersom zijn. Dat hij zo vrolijk kwettert en doet is juist een teken van eenzaamheid daar hij geen maatje heeft waar hij mee kan kwetteren. Ook het onderhoud van de veren enz. gebeurt door met een partner samen te poetsen. Een kanarie hoort echt niet alleen.
Ook snoepstengels zou ik niet geven. Kanaries worden snel te dik en dit bevat veel suikers.
Ik zou eerst zorgen dat je dat voor elkaar hebt en dan pas een kitten nemen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:38

en ook niet TE hoog ophangen dan merkt doe niet wat er allemaal gebeurt..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 12:58

Nee inderdaad, het plavond hier is 2.80m hoog. Maar zo hoog ga ik die kooi ook echt niet ophangen hoor.

(Die snoepstengel heeft hij af en toe. Na een paar dagen haal ik dat ding er meestal weer uit. Het is alleen wel iets ter afwisseling en hij kan er aan alle kanten aan hangen om zijn voedsel te berijken.)
Als we wat verder zijn met het huis krijgt hij een grotere kooi en een maatje. Maar die ruimte heb ik nu niet voor hem.

Maar Wilawander, wat hebben die dingen te maken met het kitten? (die ene waar ik zo weg van ben en die er niet meer is als ik wacht tot ik een extra kanarie en grotere kooi heb).

Als het allemaal echt zo vreselijk is moet ik hem inderdaad weg doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:17

Hebben niks te maken met de kitten maar wel met het welzijn van je kanarie. En persoonlijk vindt ik dat je die eerst moet verbeteren alvorens ook nog eens de stress van een kat in huis te halen (stress voor de vogel).