Langharige cavia vs hitte..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Langharige cavia vs hitte..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:13

lekker wassen misschien?

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:15

saskiakefie schreef:
lekker wassen misschien?

Dat is meer een tijdelijke verkoeling. Zodra de cavia weer opgedroogt is en weer in zijn hokje zit krijgt hij het vanzelf weer net zo warm.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:16

wij hebben inderdaad ook een stoeptegel in het hok liggen, die blijft altijd koel en ook slijten ze hun nagels daarop af scheelt weer knippen Tong uitsteken
en onze cavia gaan we eens in de zoveel tijd met de tonduese overheen vind hij prettiger als knippen Haha!
Laatst bijgewerkt door vuurtoren op 04-07-08 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:18

Ik knip mijn twee langharige caafjes ook altijd kort *LOL* het ziet er niet uit, maar zeker in de zomer is het wel zo fijn voor ze.
Over dat gillen: dat deden ze bij mij dus ook in het begin, ze schreeuwden moord en brand, maar uiteindelijk zijn ze toch rustiger geworden. Het helpt ook dat ik het knippen in stukjes verdeel. Dus niet in één keer een hele cavia, maar bijv. de ene dag de voorkant en de andere dag de achterkant.
Overigens lijkt vooral mijn zwarte cavia last te hebben van de hitte, bij de andere gaat het wel. Ik heb geen airco op mn kamer, dus als het écht warm is doe ik ze in de ren, dan kunnen ze in de schaduw in het koele gras liggen. Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:22

Marrke schreef:
saskiakefie schreef:
lekker wassen misschien?

Dat is meer een tijdelijke verkoeling. Zodra de cavia weer opgedroogt is en weer in zijn hokje zit krijgt hij het vanzelf weer net zo warm.

tja daar heb je gelijk in.. Maar het is met warm weer, wel handig om aan te laten wennen. Mijn cavia's zijn ook wel rustiger met warm weer. Maar die gaan lekker in de schaduw liggen, en zien er verder gewoon tevreden uit. En natuurlijk altijd voor schoon drinkwater zorgen Knipoog

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 15:34

Wassen doe ik weleens, maar daar heeft ze zo'n hekel aan, dat
vind ik een beetje zielig, zeker als er andere opties zijn...
Ik denk dat ik haar binnenkort toch maar kortwiek, het groeit
tenslotte weer aan Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:47

saskiakefie schreef:
lekker wassen misschien?

Dat is meer een tijdelijke verkoeling. Zodra de cavia weer opgedroogt is en weer in zijn hokje zit krijgt hij het vanzelf weer net zo warm.[/quote]

tja daar heb je gelijk in.. Maar het is met warm weer, wel handig om aan te laten wennen. Mijn cavia's zijn ook wel rustiger met warm weer. Maar die gaan lekker in de schaduw liggen, en zien er verder gewoon tevreden uit. En natuurlijk altijd voor schoon drinkwater zorgen Knipoog[/quote]
cavia's kunnen niet zweten he.. die wennen er niet zo aan als wij.. wij kunnen uit ons zelf nog dingen gaan doen bijv in de schaduw zitten maar hun niet Tong uitsteken en je kan cavia's beter in de winter buiten houden dan in de zomer.. cavia's zijn daarintegen wel slim Tong uitsteken haha soms dat ze dom overkomen.. want als het te warm is gaan ze inderdaad in de schaduw liggen Haha! en niet in de velle zon Haha!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:37

Ik heb niet alles gelezen maar goed Knipoog Ik scheer mijn langharen in de zomer altijd, hup, de lange haren ervan af. Ze zijn veel actiever en zitten duidelijk veel beter in hun vel. Cavia's kunnen heel slecht tegen hitte! Het kan zelfs dodelijk zijn! Boven de 30 graden zou ik ze ook niet meer buiten houden. Wat ik ook wel eens doe is een half literflesje water in de vriezer, als het bevroren is handdoek eromheen en dan in de kooi leggen. Kan ook met koelelementen natuurlijk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:50

Ik ben het helemaal me je eens Nadina.

Langharige cavia's zijn leuk voor de mens, maar niet voor de cavia's zelf.
Ik heb jarenlang cavia's opgevangen,
Zelf hield ik de vacht altijd goed kort (zoals bij ruwharige cavia's)
Het eerste wat ik deed als er weer nieuwe langharen bijkwamen, was die lange vacht eraf knippen.
Je merkt meteen dat de cavia's dat zelf ook veel fijner vinden
ze gaan zich meteen wassen lopen vrolijker rond etc.

ook liet ik ze met extreem warm weer wel eens zwemmen in lauw water.
Daar koelen ze ook van af.
Een fles water of koel elementen uit de diepvries vind ik ook een goed idee.
Laatst bijgewerkt door unamie op 06-07-08 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:51

Mijn schoonzusje heeft ook 2 langharige cavia's, en die worden met dit warme weer ook ontdaan van hun lange haren. Ze hebben dan net zulke lange haren als mijn cavia's (van die oerhollandse Nagelbijten / Gniffelen )