Honden laten sterreliseren, iemand ervaring??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Honden laten sterreliseren, iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:25

Ik ben zo een die jullie er dus allemaal niet bij willen hebben. Haha!

Ik heb toen ik op de middelbare school zat veel meegeholpen bij de DA met als gevolg dat ik ook veel operaties gezien heb. Andere DA's belde ik op met de vraag of ik een dagje operaties mee mocht komen kijken, ook nooit een probleem geweest.

Ik zag mijn eerste castratie toen ik 8 was. Wel met grote ogen van verbazing en vingers in mn oren toen het beestje bij het afklemmen van de eileiders door de narcose heen piepte. Bloos

Ik zou alleen mijn eigen hond ook niet hoeven zien denk ik. Puur om de redenen die hierboven al vermeld zijn. Stel dat er wat verkeerd gaat oid. Dan zou ik toch snel in de stress schieten. Mijn ratten die heb ik wel regelmatig meegekeken, heb je toch een andere band mee als een hond. De paar keer dat er onduidelijk was waarom die rat nou zo ziek was, hebben we na het in laten slapen m samen helemaal opengesneden uit interesse. (en ikke daarna mijn hechtkunsten geoefend samen met een stagiaire die ze daar rond hadden lopen)

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:32

Ik ben ook DA-ass. Wij hebben bij hoge uitzondering wel eens een eigenaar erbij wanneer ze onder narcose gaan, maar verder liever niet. Net wat Ellepel zegt, vaak zijn het juist de eigenaren die de hond zenuwachtig maken met hun goedbedoelde knuffels en geruststellende verhaaltjes; je brengt je eigen stress over. Terwijl als de eigenaar er niet bij is, het veel sneller gaat, de hond heeft bij wijze van spreken niet eens door wat hem overkomt en ze slapen al. En wij als assistentes stellen ze heus ook wel gerust.

De operatiekamer is een ruimte die je zo veel mogelijk schoon wil hebben, dat wil zeggen alles en iedereen die er niet hoeft te zijn, niet er in. Eigenaren die bij de narcose zijn, mogen best wachten in de wachtkamer, da's geen probleem.

Juist om een operatie goed te laten verlopen, heeft de dierenarts ook rust en ruimte nodig, een (over)bezorgde eigenaar werkt daar niet aan mee....

Ik heb geholpen bij mijn eigen hondje, en ook ik, zou het nooit weer doen. Bij je eigen dier is het toch anders, ook al heb je het daarvoor al 100 x gezien. Ook ik bracht mijn eigen stress op haar over, waardoor het in slaap vallen enz. allemaal veel langzamer en minder soepel verliep.
Ik vond het wel fijn dat ik erbij was toen ze wakker werd, maar als je dat niet gewend bent om te zien, is dat ook niet leuk om te zien, denk ik.

Succes met je beslissing, ik hoop dat je in gaat zien dat het misschien wel zowel voor je hondjes, als voor de dierenarts en voor je eigen rust, beter is als je er niet bij bent. In elk geval niet bij de operatie.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:22

Ik mag hopen dat je geen DA vindt waarbij je er wel bij mag zijn. Als je het beste wilt voor je hondjes, gewoon de dierenarts zijn werk laten doen ipv er zelf bij willen zijn. Daardoor zorg je juist dat er extra stress bij komt kijken zowel voor dier, assistentes en dierenarts.
Daarbij je kan wel in een hoek gaan zitten net doen of je er niet bent maar je beinvloed hoe dan ook de operatie en vaak in negatieve zin.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:47

Mijn hondje is laatst laproscopisch gesteriliseerd. DA heeft daar juist graag dat de eigenaar erbij is wanneer ze onder zeil gaan omdat de hond dan wat relaxter in slaap valt. Ik mocht er niet bij zijn als ze wakker werd; schijnbaar worden honden daar vaker onrustig van dan wanneer de eigenaar er niet is. Vond het wel een beetje sneu, het is nog maar een jong hondje en ze kwam op een drafje naar me toe rennen toen ik haar op mocht halen en plofte vervolgens plat op mijn voeten neer omdat ze nog niet zo heel erg wakker was. Was duidelijk blij om er weg te zijn.
Verder denk ik dat ik volgende keer voor een 'gewone' operatie zou gaan; ik heb niet de indruk dat het qua wond en herstel heel erg uitmaakt, en dan vind ik het toch een beetje weggegooid geld.