Paar vraagjes over Cavia.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Re: Paar vraagjes over Cavia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:04

twistermahoi schreef:
sla mag/kan wel maar let op, ze kunnen er dood aan gaan.
geef ze hier maar hele kleine beetjes van dan kan het geen kwaad.
maar je kan het net zo goed niet doen.
verder wat ze hier wel zeggen en speur een op google miss vindt je leuke knutseldingetjes die je kan maken van fruit etc. *LOL*
karton mag die gewoon aan knagen alleen kijk wel uit dat hij het niet binnen krijgt.
en heul veel plezier met je caafje Haha!

Waarom zou je het indd geven dan??

Ze kunnen er mega van aan de diarree gaan, daardoor kunnen ze uitdrogen en uiteindelijk sterven... Vervang sla door andijvie.. en dan is er niks aan de hand

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:06

Loe schreef:
witlof, sla, spinazie, appel, wortel.... mijn caven eten alles!!

Let wel op groente en fruit waar teveel vocht in zit.
Weet niet wat hij gewend is,maar ze kunnen er aan de diarree van raken.
MAAR GEEN SLA ! daar gaan ze dood van.(kunnen ze van teveel diarree ook)
Paprika is goed ,zit idd ook veel vitamine C in wat ze zelf niet kunnen maken,die van mij vonden het een heerlijk lekkkrnijtje wat ze 1x in de week kregen.
En de caviakorrel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:08

Promessa schreef:
nee hoor.. knarsentanden betekend juist dat Cavia'tjes op hun gemak zijn Knipoog hij vind het dus prettig om bij je te zitten...

Dat piepen is "praten" moet je maar is op letten, ze maken heeeel veel verschillende geluidjes...

1 stuk groenten/ fruit is genoeg voor op een dag, anders krijgt tie te veel binnen...

Maar je zorg er volgens mij wel goed voor Knipoog..

Oke, goed dat je het zegt van het knarsetanden, aldoor als die dat deed zette ik hem weer in zijn hokje Bloos

Bedankt! Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-08 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:11

MAAR GEEN SLA ! daar gaan ze dood van.(kunnen ze van teveel diarree ook)

Goh, dan had ik zeker speciale cavia's Clown Die van mij waren gek op sla, komkommer en paprika. Dat waren wel echt de favorieten. En af en toe wat plukjes gras/paardenstek zullen ze ook wel waarderen!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:18

Sommige cavia's hebben minder gevoelige darmen... maar ik heb er in de kliniek heel vel gehad met diarree, en die kregen allemaal sla..

Het is gewoon te vochtig en dat kunnen ze niet zo goed hebben... die van mij krijgt ook wel eens een blaadje... alleen teveel kan echt dodelijk zijn

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:19

caafjes , hebben heel heel gevoelige darmpjes , ze kunnen al last van het buikje krijgen als je ze verkeerd oppakt ...
ben in het begn voorzix=chtig met vreemde dingen geven zeker als caafje het niet gewend is , kan zijn buikje flink zeer gaan doen ...
caafjes mogen idd zowat alles hebben ( maar met mate )
en let eens op als caafje in de gaten krijgt dat het lekkers uit de koelkast komt begint caafje luidt te piepen !!!! van lekker hoor , hier ben ik ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:22

Haha, hij ligt nu lekker bij mij achter de laptop Haha!
En hij is alweer aan het knarsetanden Clown

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:31

Knipoog dat is alleen maar goed...

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:32

twistermahoi schreef:
sla mag/kan wel maar let op, ze kunnen er dood aan gaan.

Dat is de allergrootste onzin die er is Tong uitsteken
In sla zit veel vocht, dat klopt. Maar vooral in de zomer is vocht goed voor een cavia, net als komkommer. Te veel is natuurlijk nooit goed, en bouw het altijd goed op, maar sla kan zeker weten geen (!!) kwaad. Het klopt dat cavia's gevoelige darmen hebben. Maar dan kun je beter oppassen met koolsoorten. Daar kunnen ze gasvorming van krijgen, en dat is pas slecht voor een cavia. Gasvorming is veel erger dan diaree. Een cavia raakt echt niet zo snel aan de diaree en is ook lang niet zo gevaarlijk als een konijn die aan de diaree is. Diaree bij cavia's is ook erg goed weer te stoppen, banaan helpt goed, of een dagje onthouding van groenvoer. Als een cavia diaree heeft zijn de darmen in ieder geval nog wel goed op gang. Het aller gevaarlijkste voor een cavia is als de darmen stil komen te liggen. DAT is pas dodelijk maar sla absoluut NIET!

Verder heel veel succes met de cavia! Geef hem lekker veel aandacht, onbeperkt hooi en een paar keer op de dag wat groente en fruit. Fruitboomtakjes vinden ze ook erg lekker om aan te knagen (erg gezond). Geef ze in ieder geval geen liksteen of knaagsteen (zoutstenen), daar kunnen ze blaasgruis van krijgen.

En ik zou de echte eigenaar ook vertellen dat hij ze groenvoer moet geven, anders moet dat arme beestje straks weer zonder als hij weer bij jou weg is!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:46

nou heerlijk om te weten dat ik de allergrootste onzin schrijf .. Huilen van het lachen
Dit is dus echt geen onzin, en we hebben het over cavia's en geen konijnen Tong uitsteken
en ik ken meerdere mensen die dachten dat sla goed voor ze was (is het ook maar met mate) en die beesjes zijn er dood aan gegaan terwijl ze echt geweldige mensen waren die super voor hun dieren zorgen.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:57

Sterker nog, ze moeten zelfs groente, omdat ze die vitamine niet zelf aanmaken (net als mensen trouwens). Knipoog En verder gewoon voer en water, 1 keer per dag verschonen.. en het hok 1 keer per week.. Cavia's zijn niet echt gek op speeltjes zoals hamsters, eigenlijk is een huisje wel genoeg, en een buis vinden ze ook wel leuk denk ik, maar ik weet echt niet of dat karton goed voor ze is, want ik vrees wel dat 'ie eraan gaat knagen.. Nagelbijten / Gniffelen Dus dat zou ik misschien toch maar niet doen. Ik heb zelf btw 8 cavia's. Bloos

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:34

Citaat:
Als een cavia diaree heeft zijn de darmen in ieder geval nog wel goed op gang. Het aller gevaarlijkste voor een cavia is als de darmen stil komen te liggen. DAT is pas dodelijk maar sla absoluut NIET!

Dat is een beetje dubbel wat je zegt... je moet zorgen dat ze het allebei niet krijgen..

Bij diarree zijn de darmen nog wel op gang, maar ook van slag. Dus dat is niet positief. Stil liggende darmen is indd nog slechter, maar dit gebeurd eerder bij een konijn dan een cavia..
een konijn heeft onbeperkt hooi nodig om de darmperestaltiek op gang te houden ( het samentrekken van de darmspieren)
Bij een cavia is dat niet zo heel erg van belang, die darmpjes gaan zelf aan de gang..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:37

vitamine c tabletje in het drinkwater. Veel cavia's krijgen vitamine c gebrek.

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:37

Die van mij waren gek op andijvie en broccoli Lachen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:47

beantsje schreef:
vitamine c tabletje in het drinkwater. Veel cavia's krijgen vitamine c gebrek.

Nee dat helpt niet, tegen de tijd dat de cavia de vit. c op drinkt is het al "verdampt"/ "opgelost"

Je kan beter gewoon voer kopen waar vit.c in zit verwerkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:52

Ander voer ofzo ga ik niet kopen aangezien hij hier maar 3 week is.
Ik vind de site die gegeven is heel handig , ga straks een nachthok voor hem maken Haha!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:33

twistermahoi schreef:
Dit is dus echt geen onzin, en we hebben het over cavia's en geen konijnen Tong uitsteken.

Duuhh... Tong uitsteken
Dat zei ik dus alleen maar omdat veel mensen denken dat wat slecht is voor konijnen, ook wel slecht zal zijn voor cavia's, en andersom!

twistermahoi schreef:
en ik ken meerdere mensen die dachten dat sla goed voor ze was (is het ook maar met mate) en die beesjes zijn er dood aan gegaan terwijl ze echt geweldige mensen waren die super voor hun dieren zorgen.

Ik ken....
Ja, ik ken ook een vriendin van een buurvrouw van een oom van een goede vriend van mijn ex. Tong uitsteken En zo kan ik nog wel even doorgaan Knipoog. Ik vraag echt af hoe jij weet dat het van de sla kwam. In sla zit veel vocht maar in komkommer zit nog meer, ow, wacht, ik denk dat komkommer ook dodelijk is, weet je wat: ik ga een topic openen dat komkommer dodelijk is voor een cavia! Zegt het voort! Huilen van het lachen ROFL

Sorry voor mijn sarcasme, het is niet direct tegen jou bedoeld maar het is echt de grootste onzin dat sla dodelijk is voor een cavia, en ik wil nu eindelijk wel eens dat vooroordeel uit de wereld helpen. Vocht is juist heel goed voor een cavia. Mijn cavia's krijgen vaak sla (natuurlijk met mate maar dat geld voor alles) en ze zijn nog niet één keer aan de diaree geweest. Daarnaast ben ik moderator geweest op een erg groot caviaforum (en ben het nog op een kleintje) en daar is nog nooit 1 cavia geweest die diaree heeft gekregen van sla (cavia's hebben zowiezo niet snel diaree). Daarnaast ken ik nog eens meerderen dierenartsen die zeggen dat sla niet slecht is voor een cavia. Je kunt het ook op verschillende sites lezen, en de caviaopvang waar ik wel eens kom geeft ook gewoon lekker sla aan de cavia's. Als het zo slecht was geweest was de halve caviapopulatie in Nederland volgens mij al uitgestorven geweest. Tong uitsteken

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:35

__Jesper schreef:
Ander voer ofzo ga ik niet kopen aangezien hij hier maar 3 week is.
Ik vind de site die gegeven is heel handig , ga straks een nachthok voor hem maken Haha!

Dat zal de cavia leuk vinden! Lachen
Cavia's vinden het fijn om zich te kunnen verstoppen. In het 'wild' komen hun roofdieren van boven namelijk. Als je cavia's los laat lopen zie je ook dat ze vaak van schuilplaats naar schuilplaats lopen.
Plaats je ook foto's? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:35

Ik kan vanmiddag wel een foto maken Haha!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:38

Promessa schreef:
Dat is een beetje dubbel wat je zegt... je moet zorgen dat ze het allebei niet krijgen..

Bij diarree zijn de darmen nog wel op gang, maar ook van slag. Dus dat is niet positief. Stil liggende darmen is indd nog slechter, maar dit gebeurd eerder bij een konijn dan een cavia..
een konijn heeft onbeperkt hooi nodig om de darmperestaltiek op gang te houden ( het samentrekken van de darmspieren)
Bij een cavia is dat niet zo heel erg van belang, die darmpjes gaan zelf aan de gang..

Onbeperkt hooi is 1 van de belangrijkste dingen voor een cavia. Het houdt de darmen op gang (dat gaat echt niet vanzelf bij een cavia). 1 dag de darmen stil en het is vreselijk moeilijk om ze weer op gang te krijgen bij een cavia. Met kool moet je dus juist wat oppassen. Net als mensen kunnen ze er gas van krijgen. Kool kun je ze trouwens wel gewoon geven maar wel met mate en afwisseling (net als alles eigenlijk).

nancy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:52

Ik geef onze caafjes elke dag een vitamine C60 tabletje met sinaasappelsmaak door het voer. Dan weet ik zeker dat ze vitamine C binnen krijgen en ze vinden het lekker ook. Zonder sinaasappelsmaak eten ze het niet op Lachen
Verder zijn die van mijn gek op witlof en paprika, zodra de koelkast open gaat of als ze iets horen ritselen doen ze er alles aan om aandacht te krijgen. Dan gaan ze echt op hun achterpootjes rechtop tegen de kooi staan piepen.
In de zomer zet ik ze wel eens buiten in een ren samen met het konijn, dan kunnen ze lekker gras knabbelen en spelen. Maar dan moet je wel goed uitkijken dat ze nergens kunnen ontsnappen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:16

Ik heb foto's hoor Haha!
Zal ze even uploaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:17

Oohja, we hadden geen doosjes meer voor een nachthok te maken.
Is het erg als ze aan riet knabbelen? Want wij hebben nog een rieten mandje, en dat zou heel mooi zijn voor nachthok!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:24

nancy1979 schreef:
Ik geef onze caafjes elke dag een vitamine C60 tabletje met sinaasappelsmaak door het voer. Dan weet ik zeker dat ze vitamine C binnen krijgen en ze vinden het lekker ook. Zonder sinaasappelsmaak eten ze het niet op Lachen
Verder zijn die van mijn gek op witlof en paprika, zodra de koelkast open gaat of als ze iets horen ritselen doen ze er alles aan om aandacht te krijgen. Dan gaan ze echt op hun achterpootjes rechtop tegen de kooi staan piepen.
In de zomer zet ik ze wel eens buiten in een ren samen met het konijn, dan kunnen ze lekker gras knabbelen en spelen. Maar dan moet je wel goed uitkijken dat ze nergens kunnen ontsnappen natuurlijk.

Maakt het niet uit wat voor kleur Paprika?

_Gargamel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:26

leuk jesper een cavia Haha! ik kom hem binnenkort wel even in het echt bekijken.
wij gaven onze cavia's ook altijd komkommer waren ze dol op!