honden voor de sport en wat zijn de kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: honden voor de sport en wat zijn de kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:19

Labradoodles zijn idd anti-allergisch en prima geschikt voor agility.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:23

moonsparkle schreef:
Mijn moeder heeft wel in erge mate allergie, als ze bij iemand in huis komt met een hondenras dat wel verhaard krijgt ze gelijk allerlei allergische reacties. Die spaanse waterhond zien er ook wel leuk uit, ook de karakter beschrijving op internet klinkt aantrekkelijk. Maar zeker niemand hier heeft er toevallig één? Want het word dus inderdaad wel lastig van kan m'n moeder er wel of niet tegen. Wij hebben dan 1 volle malthezer en 1 kruising malthees x bolognees en daar heeft me moeder soms ook al last van.

Ja hoor, er zijn hier mensen met een spaanse waterhond Haha!
Ik fok ze zelfs Clown

op www.spaanse-waterhond.nl kan je heel veel informatie vinden over het ras en wat wij met ze doen. Wij lopen zelf ook behendigheid met onze spanjaarden en dat vinden ze erg leuk, evenals doggydance, G&G e.d.

Mocht je wat willen weten kan je me altijd een PB sturen

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:32

Die Labradoodle vind ik echt een nieuw ras voor de broodfokkerij. Ze zijn (zeker voor een kruising) veel te duur en worden achterlijk vroeg gecastreerd / gesteriliseerd. Mijn dierenarts zegt dat het heel slecht is voor de ontwikkeling dat dat al zo jong gedaan wordt. Dat ze steeds meer in opkomst zijn komt imo door een goed marketingverhaal. Zelf zou ik me houden bij bestaande rassen die er erg op lijken (waterhonden) en niet de portomonee van fokkers met verkeerde motieven gaan spekken.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:49

Nou ja er zijn natuurlijk wel meer honden die kapot gefokt worden en waarmee het bij de broodfokkers vol zit. Maar er zijn natuurlijk ook fokkers die het wel goed met de honden voorhebben en dat ras fokken. zolang je hem bij een goede fokker haalt lijkt het me niet zo'n probleem. Maar snap wel wat je bedoelt...

zonde Verdrietig

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:30

Je moet overigens ook rekening houden met honden belasting en dierenartskosten, maar wat dat precies is weet ik eerlijk gezegt niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:43

eveline_B schreef:
Die Labradoodle vind ik echt een nieuw ras voor de broodfokkerij. Ze zijn (zeker voor een kruising) veel te duur en worden achterlijk vroeg gecastreerd / gesteriliseerd. Mijn dierenarts zegt dat het heel slecht is voor de ontwikkeling dat dat al zo jong gedaan wordt. Dat ze steeds meer in opkomst zijn komt imo door een goed marketingverhaal. Zelf zou ik me houden bij bestaande rassen die er erg op lijken (waterhonden) en niet de portomonee van fokkers met verkeerde motieven gaan spekken.

Ik zag net idd een prijs staan voo een labradoodle waarvan ik wel even schrok.

Hondenbelasting komt toch ook pm terug ofzo?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:57

Hondenbelasting is per gemeente verschillend. wij betalen een bepaald bedrag per jaar. Daarmee onderhouden ze hondentoiletten en uitlaatroutes.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:11

eveline_B schreef:
Dit zijn allemaal honden met een lange vacht. Je hebt ook nog ruwharige rassen die ook niet niet verharen, maar die wel geplukt moeten worden. De oude vacht wordt er dan in een keer uitgeplukt. Bij terri"ers zie je dit veel, maar er zijn ook verschillende jachthondenrassen met zo'n vacht. Keus genoeg dus.

ik heb zelf een ruwharige parson jack russell, waarvan de vacht inderdaad geplukt moet worden; dit betekent niet dat het beestje niet verhaart en ook zeker niet dat mensen er niet allergisch voor zijn, mijn moeder krijgt ook een allergische reactie van haar als ze te gezellig doet.
De labradoodle (en boxerdoodle) zijn voor zover ik weet oorspronkelijk gefokt om de antiallergene eigenschappen van de vacht van de poedel over te erven en in het geval van de labradoodle dacht ik ook om er blindegeleide honden van te maken voor allergische mensen. Mogelijk komt de spectaculaire prijs ook doordat het nog geen wijd verspreid en bekend 'merk' hond is?
ik heb zelf behalve het jack russelltje een heidewachtel/kleine munsterlander. Met beiden begin ik samen met mijn moeder in september aan onze eerste cursus agility Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:44

XjolitaX schreef:
Daarmee onderhouden ze hondentoiletten en uitlaatroutes.

Dat doen ze niet overal, is ook niet verplicht.

Wbt de prijzen voor zo'n labradoodle ed, die horen net zo te zijn als de prijzen voor een 'standaard' kruising, rond 200-250,-.
Meer zou ik er absoluut niet voor geven en ik zou ook zeker de ouderdieren willen zien en de omstandigheden waarin ze opgroeien maar dat geld voor elk ras. Wees alert op broodfokkers, niet alleen bij kruisingen.

Dat neemt niet weg dat zo'n kruising ook een heel leuke hond kan zijn!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:10

een labradoodle is idd geen erkend ras, maar een kruising. Houdt er bij deze honden ook rekening mee dat er honden zijn met de vachteigenschap van de poedel (niet verharen), maar dat er ook honden rondlopen met de vachteigenschap van de labrador (wel verharen).

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:12

Zoals ik al zei is dat per gemeente verschillend Schijnheilig Haha!

Labradoodles zijn idd nogal aan de prijs Ja maargoed als het je droomhond is, kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je het er voor betaald. Ookal is het nogal een overdreven prijs Tong uitsteken

De ouders (zoiezo de moeder) moet je naar mijn mening altijd bekijken Lachen (edit: nu lees ik zelf niet goed Tong uitsteken dat had je al gezegt ROFL )

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:45

Donja schreef:
een labradoodle is idd geen erkend ras, maar een kruising. Houdt er bij deze honden ook rekening mee dat er honden zijn met de vachteigenschap van de poedel (niet verharen), maar dat er ook honden rondlopen met de vachteigenschap van de labrador (wel verharen).

Precies, en ik geloof dat dit bij honden waarvan de ouders nog echt rashonden zijn nog een best grote kans is.
Ik vind die hele kruising ook onzin, neem gewoon een poedel en geef ze geen showkapsel Knipoog

Ik heb zelf een poedeltje (middenslag). Ik train iedere week behendigheid met haar en ze vindt het helemaal super! Maar idd ook rassen als de spaanse waterhond, lagotto, portugeese waterhond enz. zijn leuke werkrassen die niet verharen. Ga eens bij je moeder op bezoek bij een fokker, dan merk je waarschijnlijk snel genoeg of ze er tegen kan.

En qua kosten, qua eten zijn wij niet zo veel kwijt. Ze krijgen KIVO versvlees wat iets van 1,50 per kilo kost. Ze krijgt ong. 200-300 gram. Daar komt natuurlijk ook nog ontvlooiing, ontworming enz. bij en vergeet eventuele dierenartskosten niet, mochten ze ziek worden.
Trainingen betaal ik wel aardig wat voor, 8-9 euro per les. Bij KC's is het vaak wel goedkoper maar ik vond de lessen daar een stuk minder. Dus dat is maar net waar je voor kiest.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:59

ik heb een friese stabijx border collie waarmee in aan behendigheid doe

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:58

Wat een hond kost? Net als met paarden, zo gek als je het zelf maakt Lachen

Ik heb een rasechte Klikocollie (*grijns*) en ik doe niet aan georganiseerde sport, dus dat kost niets. Een goed boek over honden opvoeden kan ook een boel doen, kan zelf "Denken als een hond" van John Fisher aanraden, kun je voor 25 euro ofzo een heeeeeeeeeele tijd vooruit!!!
Heb haar gewoon zelf opgevoed en afgericht, en ik denk dat velen die fanatiek cursussen volgen het niet beter doen, maar nou is mijn meissie ook wel gewoon superleergierig en altijd bij me, waardoor alles gewoon in de dagelijkse omgang vanzelf erin komt. Met 'n moeilijker ras was dat wellicht anders geweest, maar ik heb dan ook niet voor niets voor een kruising bordercollie gekozen. Ze is nergens allergisch voor en eet gewoon Pedigreebrokken (dat lust ze het liefst en pas toen ze goed at ging ze glanzen en werd ze levendig kwam ze aan, ik kreeg haar in niet al te beste conditie, dus waarom dure merken voeren als je hond 't niet vreten wil, ik heb gewoon vanalles geprobeerd tot ik iets had dat ze ECHT ging eten....) en daarnaast heel betaalbaar vers vlees waar ik 'n adresje voor heb.

Ze verhaart wel, dus geen optie voor iemand met allergie.

En ohja, ik heb een hele grote blikken spaarpot, daar gaat consequent al mijn kleingeld in, leuk als potje achter de hand voor een onverwachte rekening.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 12:25

Dat laatste is wel een handige tip Haha!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:53

Als je een hond zoekt voor behendigheid, dan zou je zeggen een collie oid, maar dat betekent niet dat alle honden het goed kunnen! En bovendien moet je eerst nog een jaar tot anderhalf jaar wachten voor je ook maar iets kunt doen aan behendigheid. De kosten verschillen heel erg, de aanschaf is vaak al aardig prijzig, mits je een hond bij een goede fokker wilt kopen. Dan de dierenarts kosten, die kunnen ook erg hoog worden. Goede voeding is natuurlijk ook belangrijk, en training vind ik ook wel belangrijk, en cursussen kosten toch ook wel wat.. Knipoog Als je alleen een hond wilt hebben voor agility, ja dan zou ik dat niet doen.. Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:51

Weet je, als je echt heel serieus aan behendigheid wilt doen en er echt wat mee wilt bereiken, bv kampioenschappen ofzo, dan neem je een border collie.
Wil je het gewoon voor de leukigheid doen dan moet je gewoon een hond nemen waarvan het uiterlijk en karakter je aanstaat, er is bijna geen hond die niet mee kan doen met behendigheid.

Het is tenslotte het belangrijkste dat je met het karakter van de hond overweg kunt, als je je ergert aan een heel energieke hond moet je vooral geen collie nemen, die zitten bijna geen moment stil. (geld ook voor een hoop andere rassen)

Zoek dus gewoon een ras wat je qua uiterlijk en karakter aanstaat en ga daarna pas kijken of je er wat mee kunt qua behendigheid.
Zoals ik zei, er is bijna geen hond die niet mee kan doen met agility, vrijwel elke hond vind het leuk om lekker actief met de baas te zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:59

Ik doe IPO (africhting) met 2 Duitse herders. Voor de sport zelf ben ik zo'n 200 tot 250 per jaar kwijt. (zonder de diesel voor de auto te rekenen)
Dan voor voer zo'n 70 Eur0 per maand per hond. Wormkuren, entingen, vlo en teek spullen zo'n 250 Eur0 per jaar. Dan de nog eventuele andere medische kosten komen er nog bij. Met sporthonden is de kans op blessures nog wel eens groter, zoals een vesrtuiking, verwonding enz.
Zo heeft mijn hond 0p het moment een verwonding aan de poot. Die van de week is opgefrist onder narkose. Kosten icl. verband enz. ca. 400 euro. Zijn dingen waar je wel rekening mee moet houden. Ook laten wij de honden uitgebreid enten ivm alle vreemde honden die we tegen komen. Om diezelfde reden ook alle 3 maanden ontworming.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:56

Je hebt wel vrij dure kosten, Wilawander, het kan een stuk goedkoper.
Ik heb een Duitse Dog en ik mag toch wel stellen dat die meer eet dan een Duitse herder, ik ben per maand 50,- kwijt aan voer.
Als anti-vlooi/teek gebruik ik knoflook capsules aangezien alle speciale middeltjes niet werken op zo'n grote hond, kost me zo'n 30,- per jaar.
Entingen en ontwormingsmiddelen zo'n 100 per jaar.
En dan heb ik alles nog vrij ruim gerekend.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:44

anneliesdj schreef:
Je hebt wel vrij dure kosten, Wilawander, het kan een stuk goedkoper.
Ik heb een Duitse Dog en ik mag toch wel stellen dat die meer eet dan een Duitse herder, ik ben per maand 50,- kwijt aan voer.
Als anti-vlooi/teek gebruik ik knoflook capsules aangezien alle speciale middeltjes niet werken op zo'n grote hond, kost me zo'n 30,- per jaar.
Entingen en ontwormingsmiddelen zo'n 100 per jaar.
En dan heb ik alles nog vrij ruim gerekend.

Vindt ik niet hoor. Mijn hond krijgt een goed voer. Dit is ook het enige waar hij het goed op doet en in conditie blijft voor de sport. Ja kost helaas wel veel geld maar dat is het me waard. Vindt het belangrijk dat ze goed in hun vel zitten zeker als er wat van ze gevraagd wordt.
Anti vlo en tekenspullen vindt ik ook belangrijk. daar ik op mijn werk genoeg ellede gezien heb wat teken kunnen veroorzaken en daar helpen kruiden echt niet tegen. Ook ontworming vindt ik zeer belangrijk. Als je goed ontwormt en ent heb je aan 100 euro per jaar niet genoeg. Ook niet bij een huishond die misschien minder nodig heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:48

Wil je zeggen dat ik slecht voor mijn hond zorg en hem goedkope troep voer?? Kom op zeg, er zijn meer goede merken voer behalve pedigree en royal canin.
Ontwormen doe ik goed en zoals ik zei werken de ontvlooiingsmiddelen niet op zo'n grote hond dus ben ik op aanraden van anderen knoflook gaan gebruiken en nu is hij eindelijk vlooivrij.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 14:52

pedigree is anders geen goed merk hoor Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:54

Maar wel duur genoeg.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:55

Pff eens even denken:
Voer; 10.25 per 5 dagen.
Trainingsgeld: eehm 50 in het kwartaal is 1x in de week gehoorzaamheid en 1x in de week behendigheid.

Ik heb overigens een kruising Duitse Herder x Labrador.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:58

anneliesdj schreef:
Weet je, als je echt heel serieus aan behendigheid wilt doen en er echt wat mee wilt bereiken, bv kampioenschappen ofzo, dan neem je een border collie.

Kun je ook een Shetland Sheepdog overwegen. Nadeel is dat die iets kleiner blijven (kun je ook als voordeel zien), voordeel is dat ze qua karakter een stukkie makkelijker zijn. Vinden springen en rennen het einde (uitzonderingen daargelaten) en kunnen ook uitstekend presteren hierin.
Ik heb zelf een Sheltie en ga daar ook behendigheid mee trainen. Lachen