Benfan schreef:Alleen het eerst bericht gelezen van de TS...
Negeren is vaak niet de goeie manier om een hond te leren dat het niet eng is. Het beste is dat hij een steunpunt/mens-van-vertrouwe heeft waar hij naar toe kan als het hem te eng word. Vaak komen mensen met het argument dat honden dan leren dat ze op die manier aandacht krijgen. Simpel voorbeeld, als iemand in een krokodilen verblijf staat (en die beesten hebben gruwelijke honger, ze kijken jou aan alsof jij het maaltijd bent) en riept "kom maar! ik krap je rug wel even" ga jij dan die verblijf in met de gedacht dat dat DE manier is om je rug te laten krabben? of zoek je wel even iemand anders.
Zo werkt het bij honden dus eigelijk ook, die hond gaat echt niet bedenken dat hij zo wel aandacht krijgt, hij is immers veels te druk met die vliegenmepper. Ik zou hem dus zeker niet meer negeren, je geeft zelf ook wel aan dat het dan juist alleen maar erger word. Laat die hond weten dat hij altijd bij je terecht kan als hij wat eng vind, en leer hem vanuit dat punt dat het niet eng is, dit kan lang duren... maar elke kleine stap telt.
Dit is waar, maar je hebt eigenlijk twee soorten angst = de aangeleerde angst en de echte angst.
Bij de echte angst is steun geven aan je hond inderdaad een aanrader, want dan zal hij steeds jou gaan opzoeken bij die prikkel. Op zich positief. Hoe kan je nu die twee uit elkaar gaan onderscheiden, door het in de eerste instantie te gaan negeren. Als het aangeleerde angst was, zal de hond dit gedrag minder en minder gaan vertonen, tot het zal uitdoven, want hij krijgt er geen aandacht meer voor. Bij de echt angst zal het gedrag gaan verergeren, wat bij deze hond het geval is; en dan is negeren inderdaad niet de oplossing. (de hond schakelt bij erge angst zijn leervermogen uit, de emoties primeren en de hond zal dus geen associatie gaan maken: ik vertoon angstsignalen, aha ik krijg aandacht). Ik denk hierover ook even verder, met de voorgaande informatie in het achterhoofd ...
Als het echt niet met positieve associaties over gaat, dan denk ik dat de enige oplossing een andere manier vinden om vliegen tegen te gaan.