Geweldig, hond bang voor de vliegenmepper. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Geweldig, hond bang voor de vliegenmepper. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:17

annepaardoes schreef:
Mistie schreef:
Electrische vliegenmepper, is dat geen optie?

Precies! Is dit geen optie?

TS schrijft dat ze ze daarmee niet goed te pakken krijgt.....

Ik zou zorgen dat de hond vanaf nu alleen maar positieve ervaringen opdoet met
de vliegenmepper, het geluid kan best hard aankomen in een hondenoor...
Je schrijft dat hij al bang wordt als je de mepper alleen al oppakt, is hij dan nog
gevoelig voor beloning etc?
Ik zou de vliegenmepper pakken en de hond vervolgens een snoepje geven,
probeer hem dichterbij te krijgn en praat enthousiast tegen hem, leidt hem af en toe
af met iets wat hij leuk vind.

GEEN snoep geven als je de mepper weer weg legt, dan associeert hij het weggaan van
de mepper met snoep en dus als iets positief, terwijl je het omgekeerde wilt bereiken Lachen

Gaat dit allemaal goed en wordt de hond niet meer bang als je de mepper pakt bouw het
dan langzaam uit: geef eens ergens zacht een klopje op, reageert ie niet ---> Braaf!--> snoepje
Steeds een harder klapje, negeer zijn angst en bevestig hem als hij niet reageert Lachen

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 14:29

Mijn moeder en ik hebben geprobeerd hem af te leiden met zijn favo teddybeer(nou ja de benen nog). Maar daar was hij helemaal niet meer gevoelig voor, ging alleen maar heel zielig kijken.

Snoep kan ik nog eens proberen. De vliegenmepper ligt nou onder de bank en sla de vliegen dood met mijn hand, maar ook dat vind hij eng, terwijl dat toch veel minder zacht is.

Gister weer met de electrische geprobeerd, maar ook dat vind hij eng. Als ik alleen al met dan ding rondzwaai begint hij te bibberen

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:37

Leg de vliegen mepper op de grond, net zolang dat hij er aan gewend is desnoods koop je 2 nieuwe dezelfde ene die jij gebruik en ene voor op de grond leg er regelmatig wat brokjes bij dan lert hij dat de vliegen mepper ook wat leuks kan brengen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:11

of idd. de mepper bij zijn voerbak leggen om te beginnen en er geen speciale aandacht aan geven. Enkel voer geven in die bak in de buurt van de mepper die daar ligt.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 16:59

Hij ligt nou al dagen op de grond vlakbij zijn mand en dat boeit hem niks, loopt er ook niet met een boog omheen ofzo. Maar zodra je hem oppakt duikt hij meteen weer inelkaar. Hij probeerd niet meer op schoot te komen. Hij blijft wel keurig in zijn mand.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:01

Er is van die spray tegen vliegen. Werkt perfect Haha! !

Ik betwijfel namelijk of je je hond van die angst af kan helpen. De onze is ook als de dood als je met kranten loopt te slaan (in het verleden vermoedelijk zelf met de krant geslagen door haar oude eigenaar), dus dat doen we dan maar niet. Maar wij hebben gelukkig ook niet zoveel last van vliegen Lachen .

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 17:09

eilleen333 schreef:
Er is van die spray tegen vliegen. Werkt perfect Haha! !

Ik betwijfel namelijk of je je hond van die angst af kan helpen. De onze is ook als de dood als je met kranten loopt te slaan (in het verleden vermoedelijk zelf met de krant geslagen door haar oude eigenaar), dus dat doen we dan maar niet. Maar wij hebben gelukkig ook niet zoveel last van vliegen Lachen .

Ja die spray... Werkt heel goed.... Maar werkt ook heel goed als je van je katten al wil Tong uitsteken

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:10

Die vinden het niet tof? Balen...
Misschien zo'n lamp waar ze naartoe gaan en als ze er zijn dan krijgen ze een schok en gaan ze dood? Die hangt ook in de snakcbar. T bakje zit vol vliegen, maar de snackbar is vliegvrij :p .

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 17:52

eilleen333 schreef:
Die vinden het niet tof? Balen...
Misschien zo'n lamp waar ze naartoe gaan en als ze er zijn dan krijgen ze een schok en gaan ze dood? Die hangt ook in de snakcbar. T bakje zit vol vliegen, maar de snackbar is vliegvrij :p .

Nuh die zijn daar niet zo heel groot fan van. Als ik deo spuit stuiven ze alle kanten op en ik weet zeker dat ik ze helemaal over de zeik help als ik met een spuitbus door het huis ga.

Ontvlooien met de spuitbus was ook een hel, maar ja toen er nog geen pipetten waren...

Zo'n prachtige blauwe lamp hebben we hier hangen(hadden ze goedkoop bij de blokker). Hij hangt er nou sinds vrijdag en er zijn 2 vliegen zo gek geweest om tegen aan te vliegen.

Plakstrips hangen erook, ook goed vol.

Het probleem is ook grotendeels dat de deur en ramen hier de hele dag open staan (mams in de overgang en die heeft het de hele dag heet). En de katten lopen de hele dag in en uit en met 5 katten is het geen doen om de deur de hele tijd open en dicht te doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:02

Aanstaande zaterdag zijn bij de Aldi de horgordijnen in de aanbieding. Dat zijn van die brede iets overlappende stroken waar je tussendoor kan lopen. Is dat een optie voor je ramen? Daar kunnen de katten wel tussendoor.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:16

Alleen het eerst bericht gelezen van de TS...

Negeren is vaak niet de goeie manier om een hond te leren dat het niet eng is. Het beste is dat hij een steunpunt/mens-van-vertrouwe heeft waar hij naar toe kan als het hem te eng word. Vaak komen mensen met het argument dat honden dan leren dat ze op die manier aandacht krijgen. Simpel voorbeeld, als iemand in een krokodilen verblijf staat (en die beesten hebben gruwelijke honger, ze kijken jou aan alsof jij het maaltijd bent) en riept "kom maar! ik krap je rug wel even" ga jij dan die verblijf in met de gedacht dat dat DE manier is om je rug te laten krabben? of zoek je wel even iemand anders.

Zo werkt het bij honden dus eigelijk ook, die hond gaat echt niet bedenken dat hij zo wel aandacht krijgt, hij is immers veels te druk met die vliegenmepper. Ik zou hem dus zeker niet meer negeren, je geeft zelf ook wel aan dat het dan juist alleen maar erger word. Laat die hond weten dat hij altijd bij je terecht kan als hij wat eng vind, en leer hem vanuit dat punt dat het niet eng is, dit kan lang duren... maar elke kleine stap telt.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:58

Benfan schreef:
Alleen het eerst bericht gelezen van de TS...

Negeren is vaak niet de goeie manier om een hond te leren dat het niet eng is. Het beste is dat hij een steunpunt/mens-van-vertrouwe heeft waar hij naar toe kan als het hem te eng word. Vaak komen mensen met het argument dat honden dan leren dat ze op die manier aandacht krijgen. Simpel voorbeeld, als iemand in een krokodilen verblijf staat (en die beesten hebben gruwelijke honger, ze kijken jou aan alsof jij het maaltijd bent) en riept "kom maar! ik krap je rug wel even" ga jij dan die verblijf in met de gedacht dat dat DE manier is om je rug te laten krabben? of zoek je wel even iemand anders.

Zo werkt het bij honden dus eigelijk ook, die hond gaat echt niet bedenken dat hij zo wel aandacht krijgt, hij is immers veels te druk met die vliegenmepper. Ik zou hem dus zeker niet meer negeren, je geeft zelf ook wel aan dat het dan juist alleen maar erger word. Laat die hond weten dat hij altijd bij je terecht kan als hij wat eng vind, en leer hem vanuit dat punt dat het niet eng is, dit kan lang duren... maar elke kleine stap telt.

Dit is waar, maar je hebt eigenlijk twee soorten angst = de aangeleerde angst en de echte angst.
Bij de echte angst is steun geven aan je hond inderdaad een aanrader, want dan zal hij steeds jou gaan opzoeken bij die prikkel. Op zich positief. Hoe kan je nu die twee uit elkaar gaan onderscheiden, door het in de eerste instantie te gaan negeren. Als het aangeleerde angst was, zal de hond dit gedrag minder en minder gaan vertonen, tot het zal uitdoven, want hij krijgt er geen aandacht meer voor. Bij de echt angst zal het gedrag gaan verergeren, wat bij deze hond het geval is; en dan is negeren inderdaad niet de oplossing. (de hond schakelt bij erge angst zijn leervermogen uit, de emoties primeren en de hond zal dus geen associatie gaan maken: ik vertoon angstsignalen, aha ik krijg aandacht). Ik denk hierover ook even verder, met de voorgaande informatie in het achterhoofd ... Knipoog Als het echt niet met positieve associaties over gaat, dan denk ik dat de enige oplossing een andere manier vinden om vliegen tegen te gaan.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 11:02

Ik werd net helemaal geschift van de vliegen. Stond in mijn kortebroek in de keuken en mijn benen zagen zwart van de vliegen.

De maat was vol. Schijt aan de hond die is toch buiten. Ben eens even flink te keer gegaan.

Ik kon hem zien en hij lag van onder de wilg richting huis te kijken. Niet trillen niks, keek ook niet bang o.i.d. hij kon alles horen. misschien dat hij nou wel een beetje door gaat hebben dat het zo eng niet is

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:26

Kijk dat is goed nieuws ts! Ik denk dat je dit heel goed hebt
aangepakt zo! Hij had genoeg ruimte om weg te zijn van de
vliegenmepper, zelfs zoveel dat hij niet hoefde/wilde vluchten.
Maar hij kon wel horen dat je ermee bezig was en heeft nu
zelf kunnen zien dat de vliegenmepper niet automatisch pijn/angst
hoeft te betekenen Lachen