Ziek duifje; Wat te eten geven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Re: Ziek duifje; Wat te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 11:19

Wat lame! Scheve mond Nja, zelf kun je niet meer dan je best doen, het is altijd weer vreselijk als zo'n sneu diertje het niet overleeft. Ach gut

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 01:32

Hoe gaat het nou met hem?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 01:56

Hij ligt nu in zijn hokje. Ik heb een spiegel erbij gedaan, zodat ie zich minder alleen voelt. Clown En het werkt! Hij zit nu het liefst tegen de spiegel aan. Clown
Hij eet/drinkt helaas maar heel weinig.. Maar misschien dat het morgen beter gaat. Lachen

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 01:58

Nou hij leeft nog, dat is al heel wat, slim van je van die spiegel. Slim

Ik had eigenlijk nog geen reactie verwacht zo snel hihihihihi Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:50

ik zou hem naar de dierenarts brengen, die bult is niet goed
en mischien lijd hij wel erg pijn?
de dierenarts weet wat te doen en die geeft eventueel pijnstilling als dat nodig is

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 10:32

De dierenarts weet ook zo zijn prijzen. Om daar voor elk wild diertje heen te gaan is gewoon niet te doen. (Ik vind namelijk nog al wat sneue beesten. Clown )
Alleen als ik zie dat er geen hoop meer voor 'm is dan breng ik hem erheen voor een spuitje. Het 'liefst' verlos ik ze zelf uit hun lijden, zodat ze een stressvolle reis richting da bespaard blijft. Maar bij zo'n groot beest durf ik dat echt niet, geen idee hoe ik dat aan moet pakken. Nagelbijten / Gniffelen

Maar ik ga er eerst gewoon van uit dat het goedkomt! Lachen

Ik zit er aan te denken om buiten iets te maken ofzo, als vogels in de buitenlucht zijn en uitzicht hebben op de bomen gaat het vaak meteen al een stuk beter. Haha!

@ bijjoekimmie: Jaa haha, ik was toevallig net terug van het het uitgaan! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:50

ik weet niet waar je woont, maar miss is er iemand met een voliere in de buurt, die het vogeltje op wil vangen, of je brengt hem naar de vogelopvang?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:53

Je kunt hem toch het beste naar een vogelopvang brengen. Die bieden medische zorg en hebben soortgenootjes zitten, waar hij bij kan.
Die bult op zijn vleugel kan ook een pok zijn, da's een besmettelijke huidaandoening. Eén pokje is nog niet zo erg, maar als daar niks aan gedaan wordt kan het uit de hand lopen. Meestal zitten pokken bij de ogen en snavel, maar ze komen ook voor op de poten en vleugels. Een pok ziet eruit als een grote bruine doperwt en er kunnen er meerdere naast elkaar zitten.

Wat voor duifje is het? Ter vergelijking even een paar plaatjes; volwassen houtduif, jonge houtduif, volwassen stadsduif, jonge stadsduif, volwassen turkse tortel, jonge turkse tortel.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:57

Stadsduiven zijn er ook nog in allemaal kleuren Lachen En dan heb je natuurlijk ook nog de postduif en de holenduif Tong uitsteken

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:01

Heb je gelijk in, maar Houtduif, Turkse tortel en stadsduif zijn de meest voorkomende. Bovendien kun je postduiven beschouwen als stadsduiven met een ringetje om de poot. Overigens heb je ook nog sierduiven in alle soorten en maten.

Vooruit, nog een plaatje van de holenduif (volwassen) dan maar.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 17:00

Nee ik wist meteen al zeker dat het geen postduif was. Tong uitsteken

Als ik zo die foto's bekijk, lijkt het me een jonge houtduif! Ja
Waarschijnlijk is zijn vleugel wel gebroken, want hij hangt toch iets lager. Hij gebruikt zijn vleugel wel. De bult is iig geen pok!
Ik heb de dierenambulance gebelt, en die zouden voor een vogelopvang regelen.

Nog wat fotootjes van hem:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De cavia heeft tijdelijk zijn hok moeten afstaan. Clown Ik heb overal takjes en stokken om op te zitten etc. geplaatst, zodat ie zich wat meer thuis voelt. Huilen van het lachen

Eerst stond hij in een doos op mijn kamer, maar hij wilde eruit. Toen heb ik een stuk uit de doos geknipt zodat hij er uit kon als ie wilde. Toen ik na een tijdje weer ging kijken zat ie op de leuning van een (lage) stoel! Haha! Dus toen heb ik dit hok maar in elkaar geflanst, en buiten zijn lijkt me ook beter voor hem. Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:04

Ahh een jong houtduifje. Is denk toch dat de vleugel gebroken is. Als hij goed gebroken is kan het getaped worden maar als het slecht gebroken is, is het beter om het diertje te laten gaan.

Je zorgt goed voor hem en goed dat je de dierenambulance hebt gebeld voor een vogelopvang. Meer kan je voor dit diertje niet doen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:14

Da's idd een jong houtduifje Ja
Ik zie zo gauw even geen bult op de foto's, of gaat het om de andere vleugel? Een bult kan verder idd wijzen op een fractuur, of een kneuzing of (gewrichts-) ontsteking (vaak veroorzaakt door een wond). Een fractuur herken je meestal zo, het gedeelte onder de breuk hangt dan bungelend af en kan niet meer tegen het lichaam, in de juiste houding dus, gedrukt worden. Zoals Thats_Me al zegt kan een simpele breuk geholpen worden met rust en een spalkje (steunverbandje), dat moet gedaan worden op het asiel of door een DA. Een gekneusde vleugel hangt meestal ook af maar is wat meer mobiel dan een gebroken vleugel.

Kun je omschrijven waar de breuk zit op de vleugel? Binnenkant/buitenkant, bij een gewricht of niet, dicht bij het lichaam of aan het uiteind? Zie je een wond of bloed, of helemaal niet? Lachen

Wel goed dat je de Dierenambulance gebeld hebt, als je even navraagt waar ze hem heenbrengen kun je achteraf, als je dat wilt, meestal nog wel even opbellen om te vragen hoe het met hem gaat Ja

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 20:53

Hij is net opgehaald, ze brengen hem naar de vogelopvang in Joure. Lachen Zijn vleugel is niet gerbroken, maar die bult was wel van een ontsteking. Er zit pus in, en hij knapte. Nagelbijten / Gniffelen Maar dat is juist wel goed, omdat de druk er dan van af gaat. Lachen Ze zeiden dat hij een hele grote overlevingskans had! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:34

goed dat je hem hebt laten ophalen! mooi dat hij een grote overlevingskans heeft!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:14

Goedzo, ik hoop dat dat niet al te veel pijn heeft gedaan en dat ze het netjes schoonmaken enzo, maar dat komt vast goed. Geen breuk is meestal wel een goed teken Ja

Nou maar duimen voor het duifje, jij hebt iig je best gedaan OK dan!