begraven, cremeren of bij de dierenarts laten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: begraven, cremeren of bij de dierenarts laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:31

Wij hebben al verschillende honden gehad die gecremeerd zijn....

De eerste was in NL, thuis overleden en door de dierenambulance opgehaald. Zij is gecremeerd en op zee uitgestrooid.

We hebben er hier in Frankrijk 2 gehad.
Een bij de DA in laten slapen, en een naar de DA gebracht nadat ze thuis was overleden.
Deze twee zijn allebij met meerdere dieren gecremeerd.
Bij die laatste twee kostte het €43,-

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:36

Onze herdershond hebben we laten cremeren, we kregen daarna een pot met de as erin en een soort van rouwkaart erop geplakt. Met sterfdatum etc erop.

Wij hebben een paar keer per jaar een nestje kittens, wanneer er eentje overlijdt, begraaft mijn moeder hem wel in de tuin. Ook onze vorige katten liggen in de voortuin. Inmiddels hebben we er grint inliggen dus kan het niet meer.

De laatste overleden kat is bij de DA gelaten.
Ik weet wel wat ermee gebeurd, maar of jij dat wil weten..
Ik heb er persoonlijk geen moeite mee maar dat komt ook omdat ik niks met katten heb denk ik.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:37

Begraven in het bos achter ons huis (privé-terrein). Dat is vanwege de aanwezigheid van vossen nog best een klusje. De kuil moet diep zijn, en we hebben onder de grond een grote stoeptegel gelegd om opgraven tegen te gaan.

Overigens is de Da hier thuis gekomen om mijn 18-jarige poedeltje in te laten slapen. Om haar de stress van een uitstapje op haar laatste dag te besparen.

@TS: sterke ermee. Ik hoop voor je dat je poes nog even meegaat. Ach gut

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:38

Irma_Maandag schreef:
Ik laat mijn dieren (als ze bij de dierenarts worden ingeslapen) dus wèl achter; eenmaal dood zijn ze voor mij gewoon dood. Ik blijf er dus wel bij tot ze gestorven zijn, in mijn armen.
Is het leven eruit, dan doet het me weinig meer. Sorry, maar container of bos maakt me dan niets meer uit.
Zo denk ik er overigens ook vwb mezelf over.
Kleine dieren die thuis dood zijn gegaan, begraaf ik idd. in de tuin.

dit is exact hoe ik er ook over denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:39

Sterkte met je kat TS!

Ik laat nooit dieren bij de DA, dat is gewoon gevoelsmatig.

Ratten begraaf ik meestal bij mijn ouders in de tuin, katten en honden worden meestal gecremeerd (individueel).

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:40

miss_jumpy schreef:
Irma_Maandag schreef:
Ik laat mijn dieren (als ze bij de dierenarts worden ingeslapen) dus wèl achter; eenmaal dood zijn ze voor mij gewoon dood. Ik blijf er dus wel bij tot ze gestorven zijn, in mijn armen.
Is het leven eruit, dan doet het me weinig meer. Sorry, maar container of bos maakt me dan niets meer uit.

Ik heb dat idd met de paarden ook.
Bij mijn eerste paard die ik in liet slapen vond ik het heel moeilijk om weg te gaan. Maar de laatste keer bij Cashmere was het gewoon Cash niet meer......
Toen ben ik ook vrij snel nadat ze dood was weg gegaan.....

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:42

Ik denk ook echt dat het een keuze is die je voor jezelf moet maken, als je zelf niet graag je dier achterlaat moet je dat wel serieus nemen. Je moet zelf verder met het verdriet, als het je steun geeft om te begraven/cremeren moet je dat doen.
Ik zelf haal daar verder geen steun uit. Ik denk zelf ook dat het voor de overledene echt niks uitmaakt..

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:20

Mijn konijnen lieten we vroeger gewoon achter bij de DA, we konden ze anders nergens kwijt. Onze kitten die we vorig jaar zijn verloren na 6 dagen hebben we in eerste instantie bij de DA gelaten, maar dit voelde helemaal niet goed. Ook al hadden we Kaya maar een paar dagen gekend, het voelde niet goed om zo'n klein beestje daar achter te laten en met de rest van de dieren vernietigd te worden. Dat verdiende dat beestje ook niet. Dus hebben we hem later toch opgehaald en begraven in de tuin bij de ouders van mijn vriend. Daarna heb ik het ook vrij snel afgesloten en was het goed. Zo kreeg de kitten toch nog een prettig einde. Als onze huidige katten nu dood gaan, laten we ze wel cremeren. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze bij de DA te laten. Tenzij we tegen die tijd in een huis wonen, dan begraven we ze misschien zelf in de tuin.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:26

Gisteren is onze trouwe bouvier gestorven, ze is vanochtend al gecremeerd.

Ik vind cremeren een mooie wijze van "begraven" De urn kun je later ophalen en er zelf mee doen wat je wilt.

Wss strooien mijn ouders haar as, samen met de as van onze 3,5 jaar geleden overleden deense dog, uit op het strand waar beide honden erg graag werden uitgelaten..

Maar ik denk dat dat ieder voor zich is.

Ik heb 9 katten,zou me geen raad weten als er een sterft..

Ik heb nog geen idee wat ik ermee ga doen als er een sterft.
Ik vind cremeren heel erg mooi, maar een urn in een huis met katten lijkt me geen strak plan... Die word omgegooit.
In de tuin is ook geen optie, daar liggen wel een stel doodgeboren kittens en een kitten van 10 weken.

Maar ik ga een keer verhuizen.
Graag zou ik een grafje maken bij de paarden, maar dat perceel staat helaas ook op de lijst van de gemeente om huizen te bouwen Boos!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:30

miss_jumpy schreef:
Irma_Maandag schreef:

Zelfde hier... Dood is dood, beest heeft zelf geen besef meer van waar of hoe het uiteindelijk terecht komt. Kleine dieren die thuis dood gaan, worden trouwens altijd in de tuin begraven (stukje bos). In de loop van de jaren zijn dat er echter al wel héél veel geworden, ik hoop dat ze daar nooit moeten beginnen graven om één of andere reden.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:45

Mijn kat is vandaag drie weken geleden overleden. Mijn ouders zijn met haar naar de DA geweest, toen moest ze ingslapen worden, en helaas, tot mijn grote spijt, hebben ze haar achtergelaten. Ik had haar graag mee naar huis gehad. Ik was er zelf ook niet bij toen ze ingslapen werd, en heb helemaal geen afscheid kunnen nemen. Helaas was het op zaterdag en praktijk dicht, komen alleen met spoed. Het idee al dat ze daar in een vriezer komt, opgehaald wordt etc Verdrietig

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:57

Ik heb twee weken geleden mijn hond in moeten laten slapen. Voor mij was er maar 1 optie: cremeren. Achterlaten bij de dierenarts zou ik nooit doen ( ik heb bij de dierenambulance gewerkt en weet wat er dan mee gebeurd ). In de tuin begraven kan niet, dus bleef crematie over. Ik heb hem er zelf heengebracht en dezelfde avond is hij al gecremeerd. Vorige week heb ik zijn as opgehaald. Weet nog niet wat ik daarmee ga doen. Heb het voorlopig op een plek gezet, waar er niets mee kan gebeuren. Kosten vielen heel erg mee: 61 euro, inclusief asbus. De hond is in zijn eentje gecremeerd.

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 23:28

Even een update; Jopie is de nacht goed doorgekomen (is zelfs de trap opgekomen Verward ) ze loopt iets beter en valt niet meer om. Maar ze is niet zichzelf, wilde vanmorgen niet naar buiten om te eten, normaal het eerste wat er moet gebeuren als ik wakker wordt. Toen ze later wel naar buiten wilde kwam ze ook niet meer binnen, lag alleen maar suf voor zich uit te kijken. Ze is op maar het hartje blijft doorgaan. Jammer genoeg hebben onze 5 andere katten weinig begrip en respect Boos! dus we moeten alles in de gaten houden. We kijken het nog even aan maar willen haar niet onnodig laten lijden, ze heeft het duidelijk moeilijk ondanks dat ze geen pijn heeft.

Bedankt voor al jullie reacties, we weten nog niet wat we doen als het zover is maar er zijn een aantal berichten geplaatst die we zeker in onze gedachten houden.

@ crossmonster (en de anderen die kort geleden hun huisdier zijn verloren) veel sterkte gewenst.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:35

Mijn hond is apart gecremeerd. Ze staat in een urn bij mij in huis.

Mijn opvangkat heb ik bij de DA gelaten. Zij is gecremeerd met andere dieren samen.
Hier heb ik niks voor hoeven betalen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 07:51

Dankjewel nicole

Fijn dat ze goed de nacht door is gekomen.

Het is en blijft zo ontzettend moeilijk om die beslissing te nemen.

Vreselijk gewoon, ik voel echt helemaal met je mee.

Weet je al wel wat je gaat doen als het zover is?

Er bestaan meen ik ook dierenbegraafplaatsen, hier in de buurt zit er een,maar is meen ik wel erg prijzig.

Ik wil zelf ook gecremeerd worden, op zo'n koud kerkhof liggen lijkt me net zo min iets als verbrand worden.

Je kunt van te voren al wat informeren wat cremeren kost.
Inderdaad doen veel crematoria dieren samen met elkaar cremeren, en dan uitstrooien over het bos oid.

Wij kiezen er altijd voor dat ze alleen gecremeerd worden.
Vroeger hebben we ook wel eens katten achtergelaten bij de dierenarts, toen waren er weinig tot geen dierencrematoria, en was het ook stervens duur.

Helaas als je ze bij de dierenarts achterlaat, gaan ze niet naar het crematorium maar naar de rendac..
Is ook een vorm van verbranden .. maar dan anders.

Heel veel sterkte met beide beslissingen.

Misschien als je begraven prettiger vind, dat je eens moet zoeken naar een dierenbegraafplaats in de buurt?

Ik zie namelijk nu op google dat er nog best veel van zijn :

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=die ... aats&meta=

Edit : hier een lijst van dierencrematoria en begraafplaatsen
http://www.dekattensite.nl/html/dbpec.html

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 09:21

@crossmonster, we weten het nog niet zeker. achterlaten bij de dierenarts wordt het zeker niet. Misschien is er bij mijn moeder in de tuin nog een plekje, daar ligt het zusje van Jopie ook. Als dat niet kan wordt het waarschijnlijk cremeren. edit: Bedankt voor de links

De dame leek vanmorgen in ieder geval weer iets fitter en loopt weer een klein beetje beter, dus misschien.... ik heb weer een klein beetje hoop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:47

mijn hond, die 13 jaar bij ons geweest is, is gecremeerd.
mijn kat die met 1,5 jaar doodgereden is ook. die 2 waren echt mijn maatjes, de kat was gewoon helemaal gek (kwam binnen denderen, rendde 3 rondjes over de bank, deed 3 koprollen, en ging dan liggen slapen, toen we op vakantie waren, mocht de kamerdeur niet open, diegene die de beesten kwam voeren, was helemaal verbaasd dat die wel open was, had zij dus gedaan, nam teenslippers, piepschuim, en waterplanten mee naar huis)
dus bij hen hebben we gekozen om ze te laten cremeren.
bij onze stafford, die een jaar bij ons was, hebben we gekozen om haar bij de DA achter te laten, ik had wel een sterke band met haar, maar het was toch anders dan de andere hond en kat.
de honden die nu gaan, worden ook gecremeerd, en 1 van de katten ook (die hebben we gevonden toen hij 2 dagen was, en is nu 14 jaar)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:52

Wij hebben ons konijn begraven in het park bij ons in het dorp.. Mijn moeder wilde hem niet in de tuin en naar de dierenarts ook niet. En aangezien wij hier een mooi park hebben, rust hij daar nu in vrede..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:02

Mijn hond is gecremeerd.
Hij is thuis ingeslapen, en een duitse dog begraaf je niet zomaar eventjes in je tuin.
Wij zijn in Boom (belgie) geweest en raad iederen af daar te gaan.. VERSCHRIKKELIJK was het, zo boertig en onrespect vol. Een goeiendag ging er niet van af. pfff
Ondertussen is ons lieve Max weer thuis en staat in een mooie urne op zijn gedenktafeltje.Dat doet deugd.

Het was bij ons 150€ voor cremeren en 75€ voor (duurste en grootste)urne, maar zoals ik al zei dat is voor een duitse dog dus wel het maximumbedrag..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:06

Als mijn hond te overlijden komt laat ik haar cremeren. Kan mij niet schelen hoeveel het kost. Het is mijn maatje en ik vind het dan onpersoonlijk om haar in een grote vuilcontainer te kiepen en masaal in de lijmpotjes of diervoeders geperst te worden.

Het liefst zou ik dat met mijn paard ook laten doen. Ik weet nog niet wat de mogelijkheden daarvan zijn, maar ik zou het vervelend vinden als ze zo masaal vernietigd worden.

Het is maar het schilletje. Datgene waar je dan zo gek op was is er toch niet meer... Maar ook dat schilletje is voor mij belangrijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:09

dat gevoel heb ik zo ook eilleen Ja

De hondjes, ben er nog niet uit of we die begraven of cremeren...iig niet bij de da achter laten Lachen

De paarden...liefst zou ik die in de wei begraven en een boompje erop planten.... maar dat mag helaas niet.
Dan zou ik het liefste laten cremren, maar denk dat de prijs wel verschrikkelijk hoog is, toch zou ik dat het liefste doen

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:39

runningkawa schreef:
dat gevoel heb ik zo ook eilleen Ja

De hondjes, ben er nog niet uit of we die begraven of cremeren...iig niet bij de da achter laten Lachen

De paarden...liefst zou ik die in de wei begraven en een boompje erop planten.... maar dat mag helaas niet.
Dan zou ik het liefste laten cremren, maar denk dat de prijs wel verschrikkelijk hoog is, toch zou ik dat het liefste doen

Het mag niet, maar veel mensen begraven hun paard of pony wel in de wei. Knipoog
Heb het al regelmatig gehoord.

Uitvaart paarden
http://www.shcn.nl/Frameset.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:47

Een shetje zou ik voor kunnen stellen
maar een paard, dat is toch wel een flink gat Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:36

Ik laat mijn katje cremeren... hij is vannacht overleden. Zijn as wordt uitgestrooid over het bos, en daar was hij graag...
Ik vind het goed zo, ik hoef geen urn. Mijn andere kat is 6 dagen geleden aangereden door een auto, en die is nu niet meer te vinden Verdrietig

Iig zijn ze nu voor altijd bij elkaar... Lachen
Sanka miste Yamcha zo dat hij niet meer wou leven... nu hoeft hij hem nooit meer te missen....

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:12

Al onze honden/katten worden begraven op de dierenbegraafplaats in lelystad, hoe dat in zijn werk gaat weet ik niet precies.. (ik ben nooit mee geweest, 't is vaak al moeilijk genoeg Verdrietig )