Kunnen waterschildpadden ook in buitenverblijf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Kunnen waterschildpadden ook in buitenverblijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:52

Het was ook algemeen bedoeld, niet naar jou persoonlijk. Super dat je het eerst uitzoekt!

Ik heb niet super veel verstand van schildpadden hoor maar ik weet wel dat ze warmte nodig hebben. Als je het water warm kan houden met een verwarmingselement is dat natuurlijk heel fijn, maar wanneer de buitentemperatuur koud is lijkt het mij nog steeds niet prettig voor ze om buiten te verblijven, ze zitten tenslotte niet alleen in het water.

Ook in de zomermaanden kan het natuurlijk best een een paar weken slecht weer zijn, mij lijkt buiten houden ook in de zomer niet ideaal. Tja en met binnen houden moet je je denk niet vergissen in hoe groot ze worden en volgens mij stinken ze ook best wel.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:29

Daan_O schreef:
Wat naar om te lezen hoe veel misverstanden er zijn over het houden van schildpadden en dat mensen (met goede bedoelingen, dat begrijp ik!) zo'n dier in hun vijver houden :(

Schildpadden zijn NIET geschikt voor het Nederlandse klimaat. Wat Birdie al schrijft, het gaat jaren goed maar langzaam zwakken ze steeds verder af tot ze uiteindelijk sterven. Bloedarmoede, schildrot, vermageren etc.

Schildpadden houden een winterslaap omdat het klimaat hier te koud is, dit zouden ze in hun eigen leefomgeving niet doen.

Ik probeer met mijn tante regelmatig schildpadden te vangen die in het wild zijn uitgezet door mensen die ze hebben losgelaten omdat ze het houden van zo'n dier waarschijnlijk onderschat hebben. Nog nooit een gezonde schildpad uit het water gevist...

Denk dus alsjeblieft heel goed na over de aanschaf en houd ze zeker niet buiten!!

Dank je .

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:30

Kabayo schreef:
Daan_O schreef:
Wat naar om te lezen hoe veel misverstanden er zijn over het houden van schildpadden en dat mensen (met goede bedoelingen, dat begrijp ik!) zo'n dier in hun vijver houden :(

Schildpadden zijn NIET geschikt voor het Nederlandse klimaat. Wat Birdie al schrijft, het gaat jaren goed maar langzaam zwakken ze steeds verder af tot ze uiteindelijk sterven. Bloedarmoede, schildrot, vermageren etc.

Schildpadden houden een winterslaap omdat het klimaat hier te koud is, dit zouden ze in hun eigen leefomgeving niet doen.

Ik probeer met mijn tante regelmatig schildpadden te vangen die in het wild zijn uitgezet door mensen die ze hebben losgelaten omdat ze het houden van zo'n dier waarschijnlijk onderschat hebben. Nog nooit een gezonde schildpad uit het water gevist...

Denk dus alsjeblieft heel goed na over de aanschaf en houd ze zeker niet buiten!!

Daarom vraag ik het eerst hier voordat ik iets doe.

Maar ik begrijp dat ze in warme zomermaanden buiten kunnen en vanaf september naar binnen moeten? En met een verwarmingselement? Kunnen ze dan ook niet buiten blijven als je het water warm houdt?

Dan zet ik die kleine vijver binnen neer. Mijn plan was om hem in een vijver met koi karpers re doen. Maar ik begrijp dat dit dus niet haalbaar is.

Warmtelamp is voldoende.

Voor ik ze zomers naar buiten zet kijk ik net zo lang of het temperatuur van de buiten vijver net de zelfde graden hebben als binnen, en september naar binnen net zo.
Het zijn erg gevoelige beestjes.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 07:24

Hoe wil je in de winter buiten water warm houden met een verwarmingselement? Dat lukt toch niet makkelijk denk ik? Ik zou sowieso geen schildpad bij koi karpers zetten. Ik vrees dat je schildpad ze wel lust....

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 07:33

dierenfan schreef:
Hoe wil je in de winter buiten water warm houden met een verwarmingselement? Dat lukt toch niet makkelijk denk ik? Ik zou sowieso geen schildpad bij koi karpers zetten. Ik vrees dat je schildpad ze wel lust....

Grote koi karpers he. Geen kleine. Vele succes verhalen gehoord. Ken ook iemand met een grote vijver, 15 grote koi karpers en 3 schildpadden. Gehele jaar buiten. Vandaar dat ik dacht dat dat wel kon

Maar blijkbaar moet je ook al een vergunning hebben om een schilpad te houden, dus vrees dat ik hem weg moet doen...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:45

Kabayo wat ga je dan met het dier doen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:50

Daan_O schreef:
Kabayo wat ga je dan met het dier doen?

Wat denk je zelf :') dumpen?

Nee ik breng m dan naar een opvang. Alleen nog uitzoeken hóe. Aangezien je ze ook niet mag vervoeren

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:23

Enig idee hoe veel dat gebeurd?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:00

Daan_O schreef:
Enig idee hoe veel dat gebeurd?

Ja. En jij verwacht dat ik dat ook ga doen?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:09

Ik ken jou niet, geen idee dus :) Het was maar een vraag hoor...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:27

Kabayo schreef:
dierenfan schreef:

Grote koi karpers he. Geen kleine. Vele succes verhalen gehoord. Ken ook iemand met een grote vijver, 15 grote koi karpers en 3 schildpadden. Gehele jaar buiten. Vandaar dat ik dacht dat dat wel kon

Maar blijkbaar moet je ook al een vergunning hebben om een schilpad te houden, dus vrees dat ik hem weg moet doen...

Een schildpad doet niks bij vissen, of de vissen moeten ziek zijn.
Bij mijn zwemt al jaren goudvissen bij de schildpadden. Binnen en buiten.