Vraagje over fret

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: Vraagje over fret

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:59

Ik heb er hier 3 zitten, en die ruik je ook bijna niet Lachen Alleen de fruns ruik je wat sterker, maar ach, goed schoonhouden die hap Knipoog

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 23:39

Funs?
Ik heb me pa stukjes voorgelezen van jullie.. Ik denk dat ik hem nu wel zover heb dat hij het wil proberen met een maatje, lukt dat niet wil ik tegen die tijd met de opvang zien te regelen dat hij terug mag en anders zoek ik een goed baasje voor de nieuweling..

Hij zei wel:"De fret zit nu al eninge tijd alleen en is super vrolijk altijd".

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:57

je moet gewoon met je fret daar heen gaan, en dan kijken of het gaat. Je kan niet een geadopteerde fret zelf weer naar iemand anders doen, dan behoord deze terug te gaan naar de opvang zelf. Het is immers de bedoeling dat je een fret vind die het kan vinden met jou fret.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:33

Je mot het meer zo zien: jouw fret is waarschijnlijk niet heel ongelukkig zo, maar hij zal waarschijnlijk blijer zijn met nog een andere fret erbij. Dat spreekt elkaars taal, dat kan leuk spelen Lachen
Fruns = bunzing x fret. Ik vermoed dat mijn laatste aanwinst een latere generatie fruns is, puur op gedrag afgaande Lachen Geen aanrader hoor, k zou gewoon voor een fret gaan Knipoog

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:46

grin, frunzen zijn zeker geen aanrader en bovendien ilegaal (immers is het een kruizing tussen een fret en de beschermde bunzing... mag niet fokken met bunzingen of andere inheemse dieren)

@plutterspup, heb je ook een foto van je fruns? en wat voor gedrag vertoond hij waardoor jij denkt dat het een fruns is (schuw? veel langs muren lopen? bijten?)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:46

Foto heb ik zeker Lachen

Paar maanden terug, toen ik voor mijn eigen fret wilde gaan kijken, kwam ik uit bij een man die pups had zitten, Treu blacks. Dit bleek later een eerste generatie fruns te zijn. Heel onzeker van zichzelf, bijten, langs muren aflopen, sluipen als het ware, bij schrikken direct richting kooi of gelijk in de aanval..
Nu heb ik er eentje, Sam. Op zich zou je denken op en top fret. Maar hij heeft toch wel wat rare trekjes. Als hij speelt pakt hij zich met zijn nagels vast in je handen, en hij bijt harder dan normaal fretten bijten zeg maar. Als je hem op een berg zand zet, gaat hij echt een hol graven, inclusief het zand naar achter slepen om ruimte vrij te maken. Als hij eet, schrokt hij het echt naar binnen. Als je de kamer inloopt en hij herkent je niet, gaat zijn staart dik, de lucht in, en komt hij echt op je afgeslopen.. Heel raar. Ik ben dol op hem, daar niet van, maar een beetje raar is hij wel, en ik vertrouw hem niet met kleine kinderen, zowiezo niet met andere mensen.

Dit is hem:

Afbeelding
Dit zijn ze alledrie, de middelste is Sam, in het echt is hij donkerder

Afbeelding
Same here, donkerder kopje in het echt

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 14:28

Wat een lieverds!
Ik denk dat de mijne wel gewoon een Fretje is.. hij loopt hier wel eens rond in de kamer en dan begint ie ineens heel maf te springen met zn bekkie open en dan hobbeld ie weer verder Vork

En hij scheurt altijd hard achter de tennisbal van me honden aan..
Nog een vraagje hoe zit het met vlooien?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:38

ik heb ook 2 fretten, echt schatten van beesten.
Zijn vader en zoon, allebei geholpen. Is overigens voor jou idd misschien ook een aanrader, dan ruiken ze minder.
Wij geven ze trouwens vaak klein stukje vlees, of boterhammen worst e.d.
Pindakaas tijdens het nagelknippen enz, en op zijn tijd een ei idd.

Ze spelen hier met plastic tuutjes, dat vinden ze geweldig, 1 zit erin en de ander springt er dan bovenop Tong uitsteken

Verder, alles wat te verslepen valt ( zoals schoenen Clown ) vinden ze geweldig.

Vlooien, weet niet of fretten die kunnen krijgen eigenlijk ? Nagelbijten / Gniffelen
Onze hebben er iig geen last van.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:56

Vlooien hebben ze zelden, mar kan wel. Moet je even kijken of je ze ziet lopen. Bij mij krijgen ze 2 keer in t jaar even anti-beestjes spul, gewoon pipetjes van de boerenbond Lachen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 15:37

ooh oke Ja , je bedoeld die donkerblauwe pipetjes? Voor hond en kat? Die zijn tegen teken en vlooien meende ik , heb er hier nog 1 liggen.. duur spul zeg Wow! 50 euro geloof ik voor 3 van die dingen dat ik kwijt was Vork

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:37

Nee, ik heb van die dingen voor knaagdieren, maar kunnen ook voor fretten, staat ook wat de verpakking Lachen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 23:38

oke Lachen
Nou dit is de mijne en ik neem aan ook een fret en geen fruns? Clown
Oudere foto
Afbeelding
Foto van net op het balkon
Afbeelding
Mijn Husks vinden het ook erg boeiend Ja
Afbeelding
Afbeelding

Is geen makkie foto's maken van een fret hij is altijd aan de wandel haha

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:29

Het is vooral het gedrag waardoor ik denk dat de mijnes een fruns is Lachen Maar als ik dit zo hoor ziet dit eruit als een tevrede blije fret Tong uitsteken

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:55

Gelukkig maar haha Haha!
Ik heb gisteren een filmpje gemaakt wou eigenlijk z'n maffe sprongen filmen mja je raad het al juist als je begint te filmen doet ie normaal Vork

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:04

Dat is hetzelfde als je foto's wil maken Tong uitsteken Gelukkig springen die van mij altijd, want ze komen altijd wel iemand anders tegen zeg maar Tong uitsteken

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:06

Haha Haha! Mogen ze trouwens leverworst? Bloos

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:08

Nope, je moet zo wie zo uitkijken met varkensvlees, het beste kun je ze onbewerkt vlees geven dus geen broodbeleg (zoals de eerder genoemde hammen of boterhammen.. aint a good idear) Je zou bijvoorbeeld bij de slager kunnen vragen of ze kippen-niertjes/hartjes/nekjes hebben vinden ze grandioos! Ken je die gedroogde kipstukken voor de hond? net zo, hardstikke lekker en hebben er een hele klus aan om het op te eten.

Maar leuk fretje, lijkt sterk op mijn mickey Lachen

@pluttersput, dat ziet er wel heel frunzig uit ja Haha! in de opvang hebben we ze ook wel gehad.. die waren dan verkocht als black sables Tong uitsteken wat fokkers tegenwoordig wel niet doen he.. LOL

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:18

Jah, zo was mijn pup ook verkocht, als een black sable.. Maar goed, was gewoon niet te houden. Sam gelukkig wel, heeft alleen een speciale omgang nodig zeg maar Tong uitsteken

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 21:48

Hij heeft een balletje met een belletje en vermaakt zich optimaal haha Haha!
Ik ga morgen een filmpje proberen te maken misschien dat jullie daarop iets zien dat ie ongelukkig lijkt ofzo?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 21:49

Benfan schreef:
Nope, je moet zo wie zo uitkijken met varkensvlees, het beste kun je ze onbewerkt vlees geven dus geen broodbeleg (zoals de eerder genoemde hammen of boterhammen.. aint a good idear) Je zou bijvoorbeeld bij de slager kunnen vragen of ze kippen-niertjes/hartjes/nekjes hebben vinden ze grandioos! Ken je die gedroogde kipstukken voor de hond? net zo, hardstikke lekker en hebben er een hele klus aan om het op te eten.

Maar leuk fretje, lijkt sterk op mijn mickey Lachen

@pluttersput, dat ziet er wel heel frunzig uit ja Haha! in de opvang hebben we ze ook wel gehad.. die waren dan verkocht als black sables Tong uitsteken wat fokkers tegenwoordig wel niet doen he.. LOL

Bedoel je die botjes voor de hond zoiets als die varkens oren? .. Gedroogde kipstukken ik zou eens vragen Lachen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:40

Ja, zoals varkensoren alleen is het dan kippenvlees. Je had een tijdje terug bij de Lidl gedroogde konijnen oren dat vonden die van mij ook helemaal geweldig Lachen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 13:16

Nou ik ga eerst na de dokter vanmiddag en dan toch de stad in, ik zou eens kijken bij de ABTB(dierenwinkel net buiten de stad) .. Varkens oren kan dat ook? Of is dat niet goed/te groot?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:14

Benfan schreef:
Nope, je moet zo wie zo uitkijken met varkensvlees

Varkensoortjes = varkensvlees dus zou het niet geven. Zoals al eerder gezegt gewoon gedroogde kippenvlees en dan zit je wel veilig.