Mijn Salamanderbaby's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yavanna

Re: Mijn Salamanderbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:49

Wij hebben er ook zo'n 30 in onze vijver, maar hou je er wel rekening mee dat salamanders vangen eigenlijk een misdaad is, deze diertjes zijn n.l beschermd Haha! Niet dat ik daar ook rekening mee zou houden hoor, maar als je ze daadwerkelijk uit een sloot vist kan je een boete krijgen :S
En mocht je in de buurt van zeeland zijn, je mag er wel een paar hebben hoor Haha!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:50

Ooooh wat lief! Lovers Haha!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:52

Oke is goed, ik hoor t wel. Haha!
Helaas, zeeland is net te ver weg, anders was ik ze wel komen halen. (Volgens mij verklaart iedereen me voor gek dat ik salamanders ga ophalen) Clown

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 08:35

Wat sommige ook even moeten weten is dat, ondanks deze soort de Kleine Watersalamander heet, deze ook deels op het land leven.
Ze moeten dus ook het water uit kunnen komen.
(anders krijg je misschien nog wel verdronken watersalamanders ROFL )

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:14

Voor mensen die willen weten hoe ze nou het best salamanders in hun vijver kunnen houden.

Zorg voor waterplanten, deze zijn essentieel voor de afzet van de eitjes, liefst klein- en veelbladerige soorten zoals waterpest.
Verwijder eventuele vissen; deze eten alle eitjes en larven op. Grote vissen eten ook de volwassen exemplaren.
Voorzie de dieren in de lente en vroege zomer van voedsel als watervlooien of andere kleine diertjes. In kleine vijvers wordt al het voedsel al snel door de salamanders en de vele larven opgegeten.
Ook kikkervisjes zijn een welkome prooi, houdt er rekening mee dat het opkweken van salamanders ten koste gaat van de kikkerpopulatie.
Zorg voor schuilplaatsen als lage, struikachtige planten en platte stenen rond de vijver en laat bladafval liggen, hier schuilen de dieren onder.
De oevers van de vijver moeten niet te steil zijn, de vijver moet een minimale diepte hebben van minstens een halve meter omdat het water anders te warm wordt. Een vijver van plastic folie heeft als voordeel dat de dieren onder de folie makkelijk overwinteren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:19

Wij hebben er ook super veel, de hele vijver zit er vol mee. Super leuk om naar te kijken...