Kittens opgevangen ik hoop dat ze het redden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie87

Re: Kittens opgevangen ik hoop dat ze het redden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 20:24

Zoals beloofd de foto van het poepje, net na de voeding heeft ook de hond het zwarte katje zover gekregen dat hij/zij een poepje heeft gedaan 2 poepjes per kitten dus.. even ter vergelijking een aansteker erbij gelegd...

Afbeelding
ik ben blij dat het gelukt is en hoop dat het verder ook goed komt... bedankt voor jullie hulp alvast enne overige tips zijn nog steeds welkom.

als jullie geintresseerd zijn in updates dan hoor ik het wel...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:26

Super hondje zeg, nu nummer 3 nog en dan gaat het helemaal goed komen

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 20:26

de kleinste ligt nu nog bij mijn moeder voor de voeding als we een beetje met hem schommelen net als een baby drinkt hij makkelijker en ja ik zal de hond daar zometeen ook even bij laten ze is echt een adoptiemoeder hahaha... ik hoop dat deze ook zo zal gaan poepen na de voeding.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:40

Wat goed zeg !!

Idd is een hond een goede naabootsing, en soms zijn honden zelfs pleegmoeders voor kittens. Laatst las ik daar nog een stukje over, hond was schijndrachtig en heeft toen een kitten geadopteerd en grootgebracht.

Fijn dat ze gepoept hebben !
Houd ze goed in de gaten, ook hun temperatuur, dat deze niet te hoog, maar ook zeker niet te laag is.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 20:46

de kleinste heeft nog niet gepoept maar heeft ook nog niet zo'n bol buikje als de andere 2 ik zal hem straks na de volgende voeding nog even flink masseren en ook dan laat ik de hond er weer even bij... ze liggen nu weer lekker onder een dekentje tegen de kruik aan, ze koelen tijdens de voeding wel erg af omdat ze nat worden door de urine (doen ze tegelijkertijd) en druppeltjes melk die er nog wel eens naast gaan...

ik hou jullie op de hoogte.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:17

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:01

O dat is goede info,
Hoe is het met de kittens???

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 15:27

ze zijn de nacht weer goed door gekomen en de voedingen gaan steeds beter...

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 16:16

het kleinste katje heeft zojuist ook eindelijk een poepje gedaan.. het was welliswaar maar de helft van wat de andere 2 gisteren deden maar het is iets... er zat daarna een heel klein beetje bloed rondom het anusje, kan het zijn dat hij er zoveel moeite voor heeft moeten doen dat het daarom is gaan bloeden (het was echt maar een heel klein beetje) ??

en kan iemand mij vertellen hoe vaak kittens ongeveer poepen op een dag???

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:25

wij lieten onze kitten na elke maaltijd en na elk slaapje even poepen/plassen.
door een nat doekje tegen de kont te wrijven en door het buikje te masseren kwam er meestal wel iets uit. ( en anders viel ze weer in slaap van het masseren Clown )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:26

Nee dat zou ik niet weten, het wordt steeds wat meer iig na iedere maaltijd.
Op een van die sites staat dat je de hele jonge katjes om de 3 uur moet voeren, maar 's nachts niet. Ik neem aan dat dat een typefout is. Als ze zo jong zijn drinken ze en slapen ze alleen maar en dat drinken moet echt om de 3 uur. Kan later naar 4 uur etc volgens dat schema.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 16:30

ze hebben nu alle3 dus nog maar 1 keer gepoept sinds vrijdagavond, en inderdaad masseer ik ze elke keer na elke voeding en dan vallen ze meestal in slaap van het masseren dan krijg ik er dus geen poepje meer uit.
snachts laten we ze door slapen ze krijgen om +- 01.00 uur de laatste voeding en dan s'morgens om +- 7 uur of eerder. dit gaat goed en ze zijn s'nachts ook stil ze vragen dus niet om de voeding...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:50

Ik denk dat die tijd voor zulke jonge katjes te lang is, maar ja als het goed gaat....

Ik weet nog wel dat ik met mijn 5 kittens ongeveer van voeding naar voeding wankelde en blij was toen Suus er 2 kwam ophalen en die verder verzorgd heeft.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:38

Het is bij zulke jonge kittens heel erg belangrijk dat ze ook s'nachts hun nodige voeding krijgen, ook gewoon om de 3 uur. Je moet er echt je bed voor uit Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:52

vanaf wanneer mag je er trouwens s'nachts mee stoppen? wij hadden een 3 weken oude kitten (krap 3 weken) maar die kreeg s'nachts nooit voeding.
na de laatste fles tegen 12 uur moest ze toch echt wachten tot 7 uur in de ochtend.
en het was een supergezond en speels katje die zonder problemen volwassen is geworden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:00

Ik heb het stukje even gekopieerd

kitten
leeftijd gewicht voeding verhouding melk:water per etmaal (* 's nachts niet)
1 week ca. 110 gram ½ theelepel / 1 ½ theelepel 8 keer
2 weken 200 gram 1 theelepel / 2 theelepels 6 keer
3 weken 300 gram 1 ½ theelepel / 3 theelepels 6 keer
4 weken 400 gram 2 theelepels / 4 theelepels *4 keer melk, 1 keer vlees
5 weken 500 gram 2 ½ theelepel / 5 theelepels *3 keer melk, 2 keer vlees

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:38

1 keer poepen vanaf vrijdag is wel te weinig... die van ons poepte eigenlijk iedere dag! weliswaar niet zoveel, maar toch...
maar ik verwacht dat de darmen van die katjes gewoon ff hebben stilgelegen omdat hun moeder er ff niet bij is geweest en dan duurt het natuurlijk ook weer ff voordat het helemaal op gang is natuurlijk.
het kan goed zijn dat ze bijv vanaf morgen ofzo wel netjes poepen Haha!

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 19:17

Oke dan blijf ik het gewoon proberen. aangezien het de nachten gewoon goed gaat ben ik niet van plan om het te veranderen naar wel een voeding s'nachts, ze worden steeds levendiger en het gaat eigenlijk allemaal goed (op het poepen na dan af en toe) ook zullen de katjes ook wel even moeten wennen aan de nieuwe voeding die ze bij ons krijgen ipv de moedermelk en daardoor kan het natuurlijk ook komen dat de ontlasting nog niet echt een ritme heeft.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:27

Heb niet het hele topic doorgelezen *ga ik zo doen* maar ik heb zelf 2 jaar geleden moederloze kittens grootgebracht met de fles.

Zeker de eerste 3-4 weken moeten ze iedere 3 uur de fles (ook s'nachts!!)
Elke keer na het flesje kan je het beste met een vochtig (lauwwarm) doekje over het buikje en kontje van de kleintjes wrijven; (de moederpoes likt hier normaal om te zorgen dat ze gaan plassen en poepen) dit is echt belangrijk!!
Kittenmelk heb je al zag ik, dat is idd het beste, je kan het het beste opwarmen in een pannetje warm water. Probeer niet op een ander emrk over te stappen maar doe je dat wel doe het dan heel voorzichtig want die kleintjes kunnen nog zo weinig hebben.

Verder elke keer na de voeding de kruikjes opnieuw vullen zodat ze altijd een warme kruik hebben waar ze tegenaan kunnen liggen.

Vele plezier ermee, het is hard werken maar je krijgt er zoveel voor terug!!
Laatst bijgewerkt door Rinoa op 15-06-08 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:35

Dit was er eentje van mij:

Afbeelding

Inmiddels een stoere kater van bijna 2 Lachen

Wat dat klisma betreft; ik zou dat niet zelf doen de eerste keer. Ga er mee naar de dierenarts of bel de dierenarts even als je vragen hebt... Die van mij zaten ook verstopt (2 dagen niet gepoept en dikke buikjes!!) en die adviseerde om een paar drupjes olijfolie door de melk te doen. Een klisma heeft hij het niet over gehad, maar dat verschilt natuurlijk per dierenarts. Omdat het nog van die kleintjes zijn lijkt het mij het handigst als je de dierenarts het even voor laat doen, zodat je een idee hebt hoeveel je in mag spuiten.

Maar nogmaals, ik zou zoiets nooit zelf gaan proberen, mij veel te link.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:36

MarianneR schreef:
Heb niet het hele topic doorgelezen *ga ik zo doen* maar ik heb zelf 2 jaar geleden moederloze kittens grootgebracht met de fles.

Misschien toch eerst even lezen voor je vanalles tikt dat er al staat Scheve mond

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:46

MarianneR schreef:
Dit was er eentje van mij:

ik had precies hetzelfde flesje Clown

Conga schreef:
en inderdaad masseer ik ze elke keer na elke voeding en dan vallen ze meestal in slaap van het masseren dan krijg ik er dus geen poepje meer uit.

je kunt toch ook als ze slapen verder masseren? moederpoes likt de kittens ook gewoon als ze slapen en misschien is het gewoon een kwestie van meer masseren? (weet niet hoelang je het doet en hoe lang ik het zelf deed dus vind het wel erg moeilijk!)

maar ze hebben iig alle 3 een eerste keer gepoept en dan ben je denk ik het al 1 kritiek punt voorbij... en nu op naar de volgende!

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:57

sarabande schreef:
MarianneR schreef:

Misschien toch eerst even lezen voor je vanalles tikt dat er al staat Scheve mond

Hoezo, is dat een probleem dan? Het enige wat er dubbel staat is van het voeden en het masseren van het buikje Scheve mond
Offtopic trouwens...

Succes met de katjes in ieder geval, ze worden steeds leuker naarmate ze ouder worden Lachen

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 16:12

even een UPDATE: er komt regelmaat in het poepen van de katjes... ik denk dat de darmpjes even moesten wennen aan de nieuwe voeding ipv de moedermelk die ze eerst kregen natuurlijk...
ze groeien stukje bij beetje... elke dag wel een paar gram per kitten. al met al doen ze het super en ik hoop dat dat zo blijft en het maar 2 mooie grote lieven poezen en 1 grote stoere kater mogen worden... (de zwarte is trouwens de kater)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 00:02

Fijn dat het goed gaat