Katten maken mijn kip(pen) het leven zuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: Katten maken mijn kip(pen) het leven zuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:36

je leest niet goed; ze hoeven ook niet 24/7 binnen, je kunt ook van je eigen tuin een kattenspeelparadijs maken Knipoog . Een kat die het gewend is buiten kan idd niet meer binnen, maar als je een kitten van kleins af niet naar buiten laat weten ze niet wat ze missen, zijn ze doodgelukkig.

en naar het asiel brengen gestoord? ik vind het gestoord dat mensen een dier aanschaffen en het vervolgens maar buiten gooien zonder te weten of anderen er last van hebben. Als je nou buitenaf woont is het nog een ander verhaal, in het veld zijn ze niemand tot last, maar in een woonwijk?

En dat het geaccepteerd wordt, vaak is het ook maar ergernis inslikken tegen wil en dank ben ik bang (of ontzettende mazzel hebben met een katten-buurt Haha! ). Ik heb niets tegen een gezellige kat in mijn tuin, maar op het moment dat het overlast gaat veroorzaken zoals bij de ts, dat is gewoon heel vervelend. Maar je weet meestal niet welke kat bij welke eigenaar hoort, dus iemand erop aanspreken is ook moeilijk. En dan kom ik weer terug bij mijn eerste punt, jouw beest, jouw verantwoording, en zolang je hem maar in de wilde weg laat rondlopen neem je dus heel bewust het risico dat het diertje vergiftigd, aangereden of naar t asiel gebracht wordt. Ik wil dat mijn dieren (en mijn omgeving) niet aandoen en neem de verantwoording voor mijn dieren, die blijven dus op eigen terrein. het zijn niet voor niets HUISdieren Knipoog

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:41

Misschien kun je een ren maken voor je kipje? Dan kan hij toch lekker scharrelen zonder dat ze lastig wordt gevallen door de katten. Je kunt ook op marktplaats kijken, daar wordt ook nog wel eens iets aangeboden. Het lijkt me toch zonde om je kippen te moeten missen door andermans dieren.

Voor de vogels kun je alsnog kippenvoer strooien buiten de ren, je kunt ook kijken of je mazen in je ren kunt maken waar een katten niet doorkunnen maar kleinere vogels wel of je laat je kip in de hele tuin als je erbij bent en strooit daar ook voer en je zet hem weer in een ren als je er niet bij bent.
Laatst bijgewerkt door Lest op 13-06-08 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:41

Maar een paard is ook een HUISdier...

Ik snap wel degelijk dat mensen er last van kunnen heb. Mijn moeder vindt het ook niet fijn dat er vreemde katten in onze tuin zitten en soms jaagt ze ze weg omdat ze met zn alleen mee eten zo ongeveer. Gelukkig zijn onze katten niet heel lastig en blijven ze vooral in onze tuin of ze kruipen in het plantsoen van de gemeente maar heb ook wel eens gehoord dat een van onze katten (de brutaalste die net even op mn toetsenbord kwam zitten) bij mensen naar binnen is gegaan, deur stond open, en in de wieg van de baby is gaan liggen Nagelbijten / Gniffelen Ja ik snap dat dat heeel vervelend is maar gooi maar een emmer water over haar heen daar heb ik geen moeite mee..

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:42

Ik denk dat er weinig oplossingen zijn voor deze situaties, het is zo goed als onmogelijk katten uit je tuin te houden.
Is het niet mogelijk om de kippenren zodanig af te maken dat er geen katten meer bij kunnen komen?
Het kipje is echt héél schattig, wij hebben ze ook Haha! Ik denk nog niet dat ze volwasse is, bij de onze zijn de baardjes groter.
Wij hebben ook een haan maar die maakt echt niet extreem veel geluid, ik denk dat je best een haar aan kunt schaffen.
Als mensen katten mogen aanschaffen die overlast maken doordat ze in iedereens tuin lopen dan mag jij toch ook wel een haan aanschaffen die een paar keer per dag zal schreeuwen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:43

Trouwens hoe kan het dat die katten jouw kip pakken...Mijn oma heeft 5 kippen en een haan en 8 of 9 katten maar ze dorsten die kippen niet aan te vallen...Ze lopen wel door het hok heen enzo. (Ren is zo'n 100 m² en er zit op de meeste plekken wel gaas bovenop gespannen tegen vossen en buizerds)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:44

het punt is dat je met een emmer water het probleem van ts niet oplost. Dat werkt alleen als je zelf aanwezig bent, en het is toch van de zotte dat je 24/7 politieagent moet spelen in je eigen tuin omdat iemand anders zijn beest niet van jouw terrein kan houden? Dat je een kippenfort moet bouwen om andermans dieren weg te houden? Ik vind dat echt de omgekeerde wereld..

Een paard is idd ook een huisdier, en daarom laat ik die niet los bij jou in de tuin poepen Haha!
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 13-06-08 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:45

@ Sappos Ik ken katten die konijnen vangen hoor Knipoog . Bovendien merk ik hier thuis dat de dieren heel goed weten wat "eigen" is.
Onze cavia's lopen in een grote open ren waar de honden/katten zo in kunnen springen (en soms ook doen om brood te eten) maar ze blijven wel van de cavia's af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:45

Sappos schreef:
Maar een paard is ook een HUISdier...

Maar een paard zet je toch ook niet ongevraagd in de tuin van de buren neer? Clown Die blijft ook netjes in z'n eigen wei en eigen stalletje.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:46

Mijn pony's hebben anders 3 weken in de tuin in een woonwijk gestaan maargoed das een ander verhaal.
Maargoed ik kan mijn gerbils, ratten of muizen ook niet alleen de tuin inlaten want voor je het weet zit er een kat op...tja ik moet er wel bij blijven zitten dus ben bang dat de enige oplossing een grote ren maken is..

Kipje is idd schattig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:48

Sappos schreef:
Mijn pony's hebben anders 3 weken in de tuin in een woonwijk gestaan maargoed das een ander verhaal.

Ik neem aan dat je daar toch toestemming om hebt gevraagd? Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:48

Sappos schreef:
Mijn pony's hebben anders 3 weken in de tuin in een woonwijk gestaan

ja maar ik neem aan dat je dat van tevoren even hebt besproken en dat je pony's niet door de heg gebanjerd zijn en maar in het wild bij iemand in de tuin zijn gaan staan? Tong uitsteken

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:49

Nope helemaal niks en geen enkele klacht binnen gekregen. Paard is dus ten slotte een huisdier dus het zou mogen oid.

(enne mijn pony's zijn wel samen op stap gegaan omdat mn zusje het hek niet op slot gedaan had Nagelbijten / Gniffelen )

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:49

en je ponies stonden in de tuin van iemand die er niks van wist????

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:50

Wij hebben over de schuttingen een visdraadje gespannen (net erboven zeg maar) Op 5 en 10 cm erboven ongeveer. Geen kat meer gezien. Ze zien het niet, en als ze dus proberen eroverheen te komen schrikken ze zich kapot...
Wij doen het om de dure vissen van manlief te beschermen.

Een katvriendelijke oplossing om deze binnen eigen tuin te houden: Waslijn van voor naar achter in de tuin spannen (op hoogte), daar aan een ring met een riempje voor de kat. Zo kan de kat de hele EIGEN tuin bewandelen en valt niemand anders lastig.

Ik vind het ook stom dat er niks aan die ('zwerf') katten gedaan wordt. Als honden eigenaar kan je je wel scheel betalen!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:52

ja idd, van mij mag er ook kattenbelasting worden ingevoerd voor buitenkatten hoor, die leveren ook heel wat werk op aan plansoentjes en zandbakken van kinderspeelplaatsen.

met die waslijn, zo deed een vriendin van mij dat ook. werkte super!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:53

Hihi nee in eigen tuin.

Dat vind ik best sneu om haar aan een waslijn vast te zetten Bloos

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:54

Da's echt niet zielig hoor, die kunnen dan de hele tuin door!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:55

Maar alleen al die tuigjes vinden mijn katten afschuwelijk...Nee daar doe ik ze geen plezier mee. Dan kan ik idd nog beter geen katten nemen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:57

Sappos schreef:
Hihi nee in eigen tuin.

Nou dat is dus precies mijn punt, jouw dieren horen op je eigen terrein, krijg je meestal ook geen klachten Haha!

Citaat:
Dat vind ik best sneu om haar aan een waslijn vast te zetten Bloos

Nou dat moet je dan maar even tegen de kat van mijn vriendin zeggen, die amuseert zich rot met vlindertjes vangen in de tuin en lekker zonnebadderen.. zonder dat hij iemand anders tot last is Lachen Tuigje is vaak een kwestie van gewoon wennen, in het begin vinden ze dat idd meestal niet zo leuk.

En je laatste opmerking, als je geen tijd/geld hebt voor een paard, moet je geen paard nemen. Kun je niet goed voor je kat zorgen zonder hem potentieel overlast te laten veroorzaken, dan is geen kat idd de beste oplossing.. maar zo zwart wit hoeft t niet, met een ren of je eigen tuin afzetten kom je ook een heel eind Lachen

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:04

Miss_Montana schreef:
Maar jouw kat hoort niet op andermans terrein te komen. Ik ben van mening dat katteneigenaren daar respect voor moeten hebben. Ik wil geen katten in mijn tuin en daarmee basta, mijn paard zet ik ook niet bij mijn buren in de tuin en toen wij nog een hond hadden bleef hij ook in ónze tuin dus niet die van een ander. Ik heb er niet voor gekozen dat iemand zo'n dier in huis haalt. Is ook niet mijn probleem dat iemand zo'n dier aanschaft, maar laat hem dan geen andere mensen/dieren lastigvallen.

Die vergelijking die je noemt is natuurlijk onzin.

Katteneigenaren horen inderdaad rekening te houden met mensen die andere dieren hebben! Helaas, katten kunnen niet praten en zijn instinctief echte jagers. Niets aan te doen dus!

Verder vind ik het heel vervelend voor de TS, maar de katteneigenaar + de kat zelf kunnen hier allebei niets aan doen. In de situatie van de katteneigenaar kan ik me voorstellen dat je je kat niet binnen opsluit, een kat hoort buiten vrij te zijn!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:11

SanneKyla schreef:
Miss_Montana schreef:
Maar jouw kat hoort niet op andermans terrein te komen. Ik ben van mening dat katteneigenaren daar respect voor moeten hebben. Ik wil geen katten in mijn tuin en daarmee basta, mijn paard zet ik ook niet bij mijn buren in de tuin en toen wij nog een hond hadden bleef hij ook in ónze tuin dus niet die van een ander. Ik heb er niet voor gekozen dat iemand zo'n dier in huis haalt. Is ook niet mijn probleem dat iemand zo'n dier aanschaft, maar laat hem dan geen andere mensen/dieren lastigvallen.

vind je? ik vind dat MM een goed punt heeft Ja op welk punt is het volgens jou dan 'natuurlijk' onzin?

Katteneigenaren horen inderdaad rekening te houden met mensen die andere dieren hebben! Helaas, katten kunnen niet praten en zijn instinctief echte jagers. Niets aan te doen dus!

Katten kunnen er niks aan doen idd, de katteneigenaren wel. Jouw oorzaak-gevolgtrekking hier klopt van geen kanten, sorry Nagelbijten / Gniffelen . En dat het jagers zijn, jachtinstinct kan je ook prima prikkelen op eigen terrein Knipoog Is jouw verantwoording als katteneigenaar, niet die van de buurt Lachen .

Verder vind ik het heel vervelend voor de TS, maar de katteneigenaar + de kat zelf kunnen hier allebei niets aan doen. In de situatie van de katteneigenaar kan ik me voorstellen dat je je kat niet binnen opsluit, een kat hoort buiten vrij te zijn!

De katteneigenaar kan hier, zoals gezegd, vanalles aan doen; eigen tuin goed afzetten, een ren maken, kat aan een lijntje buiten. En dat een kat buiten vrij 'hoort' te zijn, daar verschillen de meningen nogal over, een kat die nooit buiten is geweest mist t ook niet, mits ze hun ei kwijt kunnen met jagen (maar ipv op de kipjes van ts, is een speelgoedmuis dan een veel beter alternatief) Knipoog Dat dat meer werk is, en dat het veel makkelijker is om je beest maar naar buiten te pleuren, tsja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:15

Sannekyla schreef:

Natuurlijk is de vergelijking paard/kat niet reeel, ik gaf maar een voorbeeld over hoe stom het eigenlijk is dat wij maar moeten accepteren dat andermans dier in onze tuin komt Knipoog Katten horen idd lekker buiten te kunnen lopen in de tuin van de eigenaar. Dus niet in mijn tuin als ik daar geen behoefte aan heb, ik wil mijn vogels zonder zorgen even buiten kunnen laten staan als ik snel het huis in moet. Ik durf zelfs bijna niet naar binnen te lopen om de telefoon aan te nemen als ze buiten staan. Voor je het weet zit er een kat bovenop de kooi en wie is er aansprakelijk als mijn vogels overlijden aan een hartaanval? Verdrietig En spreek je de eigenaar erop aan krijg je nog een grote bek ook. Had je je vogels maar niet buiten moeten zetten... Is dat nou niet de omgekeerde wereld? Zeg nou zelf, daarop antwoord iedereen toch volmondig JA?! Honden zijn ook jagers van nature, maar die lopen ook niet los door de wijk om zomaar even iedereens tuin binnen te komen

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:21

Ik ben eerlijk gezegd geen voorstander van katten buiten, maar kippen in een woonwijk vind ik ook geen pretje.
In ons vorige huis hadden onze directe buren kippen in de tuin, nu de achterburen.
Elke ochtend vroeg wakker van kakelende kippetjes, blij dat ze geen haan hebben.

Vind wel dat je als katteneigenaar zoveel mogelijk moet voorkomen dat anderen overlast van je kat hebben, maar met sommige katten is dat haast onmogelijk.
Wij hebben een (ex)zwerfkat die dus jaren op straat heeft doorgebracht. Reken maar niet dat je die binnen kunt houden, ze doet er echt alles aan om te ontsnappen.
Uit een ren weet ze te ontsnappen en uit tuigjes wurmt ze zich los of hang ze zichzelf zo wat op.
Dan is het haast onmogelijk om ze nog binnen te houden, idd van jongs af aan je kat binnenhouden dus.

Ik snap trouwens niet helemaal dat een kat een kip probeert te vangen Verward
De katten die ik ken vinden die toch echt te groot, of je moet kleine kipptjes hebben natuurlijk...

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:21

Irma_Maandag schreef:
Ja, ieder zijn ding; ik vind de mussen, merels, boomklevers, kool- en pimpelmezen, roodborstjes enz. ook erg leuk.... geen probleem als die mee-eten...

Ieder zijn ding zeg je. Dus mogen de kattenliefhebbers dan ook hun liefde over de katten uiten.

Ik heb trouwens ook kippen gehad met 2 katten erbij en een hond. Ik heb nooit een andere kat in de tuin gehad.
Ok die hond vloog erachter aan dat is een voordeel. (dus miss moet je een hond erbij nemen)
die katten ook want het is hun teratorium en zagen die kippen niet als voedsel maar vriendjes en moesten die beschermen. ondaks die kippen hun dan weer aanvielen.
Vage beesten eigenlijk als ik terug denk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:25

Onze kippen vallen zelf katten aan Nagelbijten / Gniffelen

Maar, ik heb dus nu een konijnenren (van die hekjes, die je zelf in elkaar kan zetten), die zet ik in de tuin met kippen erin, met een vijvernet erover heen.
Ideaal! Kippen kunnen ongestoord scharrelen en ik hoef niet continu op te letten Lachen