Kitten mag niet ophet aanrecht, hoe afleren ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SHALALA

Re: Kitten mag niet ophet aanrecht, hoe afleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:02

Als het bij de een niet mag, mag het bij de ander ook niet, vind ik. Maargoed. Wij pakten als we het zagen altijd de plantenspuit erbij.. Dan leren ze het zich het snelste af Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:26

ja hoor, je kunt haar best leren om niet op het aanrecht te zitten waar jij bij bent. Dat kan volgend jaar in je nieuwe huisje ook wel. Dus laat haar dit jaar maar lekker met die andere meedoen. Wie weet wordt jij in die tussentijd wat minder paranoïde ook Knipoog

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:33

Met een plantenspuit bij het aanrecht gaan zitten.. en als je kitten dan een poging doet/erop springt gelijk spuiten (niet in het gezicht!! Tong uitsteken) dan denkt ie de volgende keer wel even na voordat ie erop wilt.

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:35

Als die op het aanrecht zit. Oppakken en kop onder de kraan. Suc6 gegarandeerd. Zo heeft die het van ons ook geleerd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:58

_Patty schreef:
Als die op het aanrecht zit. Oppakken en kop onder de kraan. Suc6 gegarandeerd. Zo heeft die het van ons ook geleerd

Die van mij niet, die moest perse op het aanrecht. Plantenspuit, schuurpapier op het aanrecht, katje onder de kraan, uiteindelijk slaag, ik heb het allemaal geprobeerd en niets hielp. Hij heeft zijn plekje op het aanrecht echt moeten veroveren Vork
Het is ook zo logisch dat ze op het aanrecht willen, vanaf die hoogte kunnen ze de boel mooi overzien. Waarom zou je natuurlijk gedrag belemmeren? Heel veel in het leven van een huiskat is al onnatuurlijk genoeg.
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-06-08 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:07

Hoe je het kan afleren geen idee.
Die van ons mogen het ook niet, maar heb je het niet door
dan zitten ze er toch.
Ook op de tafels, ze weten dat het niet mag, maar zijn we er niet dan
zitten ze er toch.
We hoeven maar wat te zeggen en ze zijn er af, maar als je weg bent doen
ze toch wel wat ze willen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:12

gewoon nat spuiten met de planten spuit Haha! Haha!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 23:44

hestejente schreef:
ellepel schreef:
ander poes mag wel op het aanrecht?
dan mag deze het ook.

ik ben al es verhuisd en in het nieuwe huis mochten de katten er niet op en dat hadden ze in 1 dag geleerd, gewoon even keihard van het aanrecht afvegen Knipoog

niet slaan,maar met een mega schreeuw"he wat is dat potverdrie!!!!:"en echt er af vegen met je arm zodat ze er wat raar van af vallen ( niet lief maar werkt wel)
wel daarna na 10 tellen flink knuffelen zodat ze weten dat je hen nog wel lief vind Haha!

in en nieuw huis gelden andere regels en poezen hebben dat echt snel door hoor....
maar wel de keukendeur dichtdoen als je er niet bent anders springen ze er op een gegeven moment toch echt wel weer een keertje op..en als je er dan niet bent om te corrigeren begint je hele probleem opnieuw.

dus laat het nu maar zo want als die andere het wel mag is niet helemaal eerlijk

Hier ga ik volledig in mee, op het knuffelen na dan. Toen mijn eerste kat hier in huis kwam had ze vrij gauw door dat ze niet op het aanrecht mocht en deed dat ook niet (aanrecht is bruin, pootjes van de kattenbak worden wit en pootjes van de kookplaat zwart, aanrecht was NOOIT vies) Het werd pas vies toen katje 2 kwam, wat een zooi maakte hij van mijn aanrecht Slaan heeft hem alleen maar angstig gemaakt terwijl hij nog steeds op het aanrecht klimt. Ik heb de hoop nu opgegeven, hij kijkt gezellig mee in de pannen als ik kook en hij "helpt" met afwassen, het is een heel leuk kattenmanneke en het is knus als hij even komt kijken, hij slaapt ook wel eens in de gootsteen Nagelbijten / Gniffelen En even met een doekje over het blad heen en het is weer schoon. Als je er niet tegen kunt dat katten nou eenmaal eigenzinnige dieren zijn moet je ze niet in huis nemen Ook al zijn ze heel goed te trainen, zoals poes ook al zegt. Mijn katten zijn mijn vriendjes en van je vrienden heb je sommige onhebbelijkheden nou eenmaal te pikken.

De ene kat wel op het aanrecht laten en de andere niet is absoluut niet eerlijk! Wil jij dan soms dat jouw kitten je als partijdige tiran ziet? Nou dan.

Hoho eventjes !!
Ik laat mijn kat heus wel zijn gangetje gaan, maar er zijn gewoon grenzen, klaar !
Ik heb al eerder aangegeven dat ik er dan in het nieuwe huis wel mee aan de slag ga.

Vind het een beetje vreemd dat er geroepen wordt " dan moet je maar geen kat nemen " .. nou ik weet niet hoor maar vind het niet echt leuk om te horen !
Ik geef veel om Bailey, ze krijgt alles wat ze nodig heeft, komt overal in huis, dat is het enige wat ik niet wil!

Slaag geef ik ze niet, dat doe ik niet met mijn dieren Bloos

Bedankt voor de tips die er gegeven zijn ! Ja

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:47

sunshine schreef:
Nou dat vind ik een beetje onzin...
Dus je moet een kat maar alles toelaten?

Nee uiteraard niet, maar je bespaart jezelf een hoop frustratie als je je er bij neer legt dat het een diersoort is die je geen gehoorzaamheid kan afdwingen als je niet in het gezichts -of gehoorsveld bent Knipoog
Mijn katten zijn prima gehoorzaam en gedragen zich voortreffelijk, zo lang ze het idee hebben dat er iemand in de buurt is. Denken ze alleen te zijn, gerust dat ze niet onverhoeds betrapt gaan worden, dan gaan gewoon alle regels over boord. En dat is normaal voor een kat, niets aan te doen Haha!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 23:51

Bandida schreef:
sunshine schreef:
Nou dat vind ik een beetje onzin...
Dus je moet een kat maar alles toelaten?

Nee uiteraard niet, maar je bespaart jezelf een hoop frustratie als je je er bij neer legt dat het een diersoort is die je geen gehoorzaamheid kan afdwingen als je niet in het gezichts -of gehoorsveld bent Knipoog
Mijn katten zijn prima gehoorzaam en gedragen zich voortreffelijk, zo lang ze het idee hebben dat er iemand in de buurt is. Denken ze alleen te zijn, gerust dat ze niet onverhoeds betrapt gaan worden, dan gaan gewoon alle regels over boord. En dat is normaal voor een kat, niets aan te doen Haha!

Klopt ! Ik heb altijd honden gehad, en nu dus een katje ( waar ik HEEL blij mee ben) .
Maar mijn hond wist precies wat ze niet mocht, en deed het ook niet als ik er niet was.
Maar met Bailey is dat wel anders.
Ze luistert heel goed als ik erbij ben, maar zodra ik de deur uit ben gaat mevrouw de dingen doen die ze niet mag.

Ik ga er nu iig niets meer aan doen ( behalve als ik het zie dan ), in het nieuwe huis wil ik dat ook zo doen, en hopelijk heb ik dan een keuken die ik kan afsluiten Ja

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:55

sunshine schreef:
Hoho eventjes !!
Ik laat mijn kat heus wel zijn gangetje gaan, maar er zijn gewoon grenzen, klaar !
Ik heb al eerder aangegeven dat ik er dan in het nieuwe huis wel mee aan de slag ga.

Vind het een beetje vreemd dat er geroepen wordt " dan moet je maar geen kat nemen " .. nou ik weet niet hoor maar vind het niet echt leuk om te horen !
Ik geef veel om Bailey, ze krijgt alles wat ze nodig heeft, komt overal in huis, dat is het enige wat ik niet wil!

En ik vind het niet leuk om te horen dat jij kennelijk niet het wezen van je kat begrijpt. Verdiep je eens in kattengedrag, kan je een hoop ellende besparen. Je katje is nou eenmaal geen hond, een hond is de slaaf van zijn baas, een kat heeft personeel. Vraag je bijvoorbeeld eens af wat je kat allemaal van jou moet accepteren, eten en onderdak is allemaal heel mooi maar geen enkele kat die bij zijn verstand is zou uit zichzelf een territorium uitzoeken dat zo klein is als een huis, al dan niet met tuin. Helemaal nergens lees ik dat je begrijpt wat de behoeftes zijn van je kitten.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 00:07

Ik ben in het blijde bezit van 2 poezen en een kater. De poezen heb ik op een heel katvriendelijke manier geleerd dat ze niet in de keuken en dus ook niet op het aanrecht en de tafel en eetkamerstoelen mogen komen. Gewoon door een aantal keer streng en consequent te zijn. Ze doen het ook absoluut niet. (en lijden daar echt niet onder Vork )
Mijn kater is een ander verhaal.... Zit niet op de tafel en de eetkamerstoelen, maar wandeld de keuken voortdurend in en uit. Heb alles geprobeert in de zin van plantenspuit en onder de kraan stoppen en stem verheffen, maar ook de hemel in prijzen als hij eens niet de keuken in gaat. Slaan doe ik absoluut niet. Als hij de plantenspuit ziet schud hij heel aandoenelijk met zijn kopje, maar loopt even goed gewoon door Clown
Ik heb hem 9 maanden en nu eindelijk begint hij een beetje door te krijgen dat ik het echt niet wil.

Ik denk dat het ook echt aan de kat zelf ligt in welke mate ze iets kunnen of willen leren en ik heb erge mazzel gehad met mijn 2 makkelijke poezen. Wel kunnen ze niet bij de keuken komen als ik niet thuis ben en ik denk dat dat een groot verschil maakt. Maar ik zou zeggen gewoon volhouden en op den duur valt het eurootje vanzelf wel.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 00:09

Ik denk dat TS prima voor haar kat zorgt en dat t beestje echt niks te kort komt. Onze katten mochten ook niet op het aanrecht.

Na een paar keer nat spuiten deden ze het echt niet, en ook niet als we er niet waren. Zet hem op en pak gewoon de planten spuit. Laat je niks wijs maken, je weet zelf t beste hoe je voor je kitten kunt zorgen.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:34

hestejente schreef:
sunshine schreef:
Hoho eventjes !!

En ik vind het niet leuk om te horen dat jij kennelijk niet het wezen van je kat begrijpt. Verdiep je eens in kattengedrag, kan je een hoop ellende besparen. Je katje is nou eenmaal geen hond, een hond is de slaaf van zijn baas, een kat heeft personeel. Vraag je bijvoorbeeld eens af wat je kat allemaal van jou moet accepteren, eten en onderdak is allemaal heel mooi maar geen enkele kat die bij zijn verstand is zou uit zichzelf een territorium uitzoeken dat zo klein is als een huis, al dan niet met tuin. Helemaal nergens lees ik dat je begrijpt wat de behoeftes zijn van je kitten.

Sunshine zorgt hartstikke goed voor haar kitten, en ze heeft zich er heus wel in verdiept.
sommige mensen willen hun hond niet op de bank en dit mag toch ook afgeleerd worden, ik snap dus niet waarom het niet mag afgeleerd worden dat een kat op het aanrecht gaat.
Dit is een ding wat sunshine gewoon niet wil.
Zoals als ze al aangeeft gaat ze in het nieuwe huis ermee aan de slag en laat ze het nu voor wat het is.
Trouwens onze honden zijn nooit onze slaaf geweest vind het een beetje onzin, daarnaast vind ik een kat slaan ook geen *natuurlijk*gedrag

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:18

hestejente schreef:
En ik vind het niet leuk om te horen dat jij kennelijk niet het wezen van je kat begrijpt.

Maar zo lang de TS dat beestje graag ziet is dat eigenlijk geen probleem, een kat maakt uiteindelijk zelf wel duidelijk wat ze wil en wat niet, en ze zijn daar vrij onverzettelijk in. Begrip komt vanzelf bij katten en baasjes (tenzij ze opgeven en de kat weg doen natuurlijk).
Bekijk jezelf eens als katteneigenaar, wie heeft eigenlijk wie getraind? Eén miew voor de deur en we springen op om ze open te doen, een miew voor de kast en we vullen de brokjes bij, blik omhoog en we pakken ze op om te aaien.. Tong uitsteken
Geweldige beesten zijn het Haha!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 11:35

hestejente schreef:
sunshine schreef:
Hoho eventjes !!

Ik vind dat je een beetje te ver gaat hoor !
Ik begrijp haar heel goed, ik weet wat ze nodig heeft en ik weet wat het gedrag van een kat is! check --> http://img177.imageshack.us/img177/1345 ... 007bb3.jpg zo ligt ze er vaak lekker bij!!
Een trouwens, mijn hond is NOOIT mijn slaaf geweest, hoe kom je daar nou weer bij ??

Dat jou katjes alles mogen, wil niet zeggen dat die van mij het ook mag!
Mijn kitten ligt nu bij me, zit op de rugleuning van mijn stoel, ze komt steeds kroelen en kopjes geven, komt 's morgens op mij afgerend... dus ik weet zeker dat ze mij wel mag !

malih: Dankjewel !!
Ben blij te horen dat er toch meerdere mensen zijn die hun kat niet overal op laten.

Bedankt weer voor de reacties !!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:03

Ehm, ze mogen helemaal niet alles, hoe kom je daar nou bij. Ze weten heel goed wat mijn regels zijn maar ik kan de humor er wel van inzien als ze door pure volharding zelf ook iets toevoegen aan de huisetiquette Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:11

kjoetie schreef:
je kunt t haar alleen afleren als je zelf thuis bent, dus ik vrees dat het toch gewoon iedere avond ff aanrecht afnemen wordt, voor je gaat koken/snijden (maargoed, lijkt me dat je dat sowieso doet, dus ik zie het probleem ook niet zo, maar dat terzijde).

ik heb het mijn kitten afgeleerd door een supersoaker waterpistool aan te schaffen (zo'n megawaterpistool waar best een krachtige straal aan zit), en hem daarmee van het aanrecht te schieten Nagelbijten / Gniffelen Die van mij was namelijk zo slim om te maken dattie wegkwam als ik opstond van de bank Nagelbijten / Gniffelen en er daarna weer net zo leuk op te klimmen Tong uitsteken Werkte prima, na 2 keer was t over.

Muhahaha jij bent erg! Huilen van het lachen
(Toegeven, als mijn rat los loopt en hij probeert aan iets te knagen krijgt 'ie ook gewoon iets naar z'n kop geslingerd hoor. Alleen hij snapt niet dat ik dat doe, dus hij komt altijd heel snel naar mij toe voor troost dan, dom dier. Clown)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 13:14

hestejente schreef:
Ehm, ze mogen helemaal niet alles, hoe kom je daar nou bij. Ze weten heel goed wat mijn regels zijn maar ik kan de humor er wel van inzien als ze door pure volharding zelf ook iets toevoegen aan de huisetiquette Knipoog

Wat is het probleem dan ? Ik heb gewoon 't idee dat je vind dat ik niet genoeg van katten af weet.
Ik heb ook zo mijn regels, die ik helaas nu nog niet kan toepassen omdat de andere poes wel ophet aanrecht mag ( het is de poes van mijn vriend zijn pa, en van hem mag het wel)
Ik vraag hier gewoon om tips, hoe ik het haar kan afleren, en er wordt vervolgens gereageerd dat ik dan maar geen kat had moeten nemen, nou sorry !

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:16

Je mag een kat best opvoeden Ja Katten maken elkaar ook duidelijk welke plekjes NO GO zijn. Er zit trouwens een wezenlijk verschil tussen een kat leren waar hij van JOU niet mag komen en hem leren op welke plekken hij gewoon niet mag komen door de situatie zelf. Bij de eerste manier doen ze het idd als je weg bent, bij de tweede niet. Zolang je kat niet doorheeft dat jij degene bent die de beperking oplegt, zal hij het gedrag ook niet vertonen als je weg bent.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:23

poes schreef:
Zolang je kat niet doorheeft dat jij degene bent die de beperking oplegt, zal hij het gedrag ook niet vertonen als je weg bent.

Juist ja, probleem is alleen dat dat zeer moeilijk te realiseren is met iets als 'op het aanrecht springen' en volgens mij onmogelijk als één kat wel mag en één kat niet. Hoe zou je dat dan in de praktijk aanpakken?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:31

Met 1 kat wel en 1 kat niet is het idd moeilijk, en een aanrecht is dus idd een moeilijke plek! Verder dan de constructie met zilverpapier en water ben ik ook nog niet (mijn katten springen niet op het aanrecht, ik heb mazzel).

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:32

Ik zou zeggen, beide katten niet meer op het aanrecht! Vind het heel vies en moet er niet aan denken dat die van mij dat zou doen.

Mijn kitten van inmiddels 9 maanden heeft 1 x geprobeerd om op het aanrecht te springen, hij had absoluut geen grip en is naar beneden gekukeld, sindsdien heeft hij het nooit meer geprobeerd! Heb een paar keer als test iets lekkers op het aanrecht laten liggen maar hij doet het niet Haha! Verder weet hij dondersgoed dat hij niet op tafel mag als wij gaan eten, zodra het tafelkleed op tafel ligt gaat ie op de stoel liggen en komt ie niet meer op de tafel.

Ik ben er heilig van overtuigd dat je een kat kan opvoeden, het kost alleen veel tijd, geduld, veel improvisatie vermogen en conscequent blijven Haha! Mijn kat kan intussen prima apporteren op commando, luistert ontzettend goed en weet wat hij wel en niet mag. Veel spelen met je kitten en veel herhalingen kunnen ervoor zorgen dat ze een stuk makkelijker worden en beter gaan luisteren.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:48

idd. Hier mochten ze ook niet aan tafel. Niet in bed. Niet op de keuken.

Honden mochten hier ook niet op de bank. Bij mij is dit toch echt een vorm van rangorden.

Je zult er een behoorlijke kluif aan krijgen omdat de een het wel mag en de ander het niet. Maar het zeker niet onmogelijk. Dus gewoon knokken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:49

Ik heb heel erg geluk denk ik... die van mij willen altijd overal op en achter, maar het aanrecht is verboden gebied Tong uitsteken
Princess mag wel heel af en toe in de wastafel, ze vind het heerlijk om in het water te spelen. Dan gooi ik wat handoeken op het aanrecht en spetteren maar Huilen van het lachen
Cookie moet sowieso niets van het aanrecht weten, die vind het niets aan en is ook geen fan van spetterende dingen Tong uitsteken