Jong vogeltje in leven houden?..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eskimo

Re: Jong vogeltje in leven houden?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:52

1 dierenbescherming voor heel Nl? Lijkt me sterk.. Lachen Ze zijn op verschillende plaatsen gevestigd.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:53

Klopt, dat zijn verschillende vestigingen die deel uitmaken van één geheel.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:55

Dus dan denken ze en zeggen ze in heel Nl hetzelfde?

Net als dierenartsen, zeggen die ook verschillende dingen. En dan moet je maar net de goede hebben die klopt Knipoog.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:56

LZP -> BB

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 23:00

Het is net of het beestje na het beetje water van straks wat opgeknapt is. Hij zat net rechtop in het bakje met z'n snaveltje wijd open en de oogjes open. Nog een beetje water gegeven, en nog wat warmer toegedekt, want onder zijn vleugeltjes is ie nog helemaal kaal.

Ik hoop dat het beestje de nacht doorkomt, morgen breng ik hem / haar weg!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:02

Heb je niet wat eten? Zoals ik al zei met die kattenbrokjes.. Zo heeft de mijne die nog kaal was het ook overleefd. Moest er een stuk of 4 keer wakker worden in de nacht, dan schreeuwde hij me wakker.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:04

Ik heb ooit een poging gedaan een baby merel te redden (ik was zelf 10, geen goede combi) maar ik heb toen van mensen hier uit de buurt het advies gekregen 1 of ander nat goedje te geven..iets was zij de eenden gaven die ze opvingen! Ik zal eens ff voor je zoeken of ik iets kan vinden..ik denk wel dat het beestje iets moet eten!

EDIT:

lijsterkorrels (te verkrijgen in elke dierenspeciaalzaak of euroshop) weken in water

Maar dat heb je zeker ook niet even bij de hand...ergens anders las ik: met rust laten en zeker niet voeren of drinken geven! En zo snel mogelijk naar de vogelopvang brengen (dat laatste doe je dus al)
Laatst bijgewerkt door PercyLeen op 03-06-08 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 23:04

Ik heb geen kattenbrokjes, ben aan het bedenken wat ik hem ga geven, durf niet teveel te geven i.v.m. verslikkingsgevaar.. Ik probeer wat kleine kruimels nat te maken zometeen.

Ik ga eerst een kruik opwarmen en deze in de buurt van het bakje leggen, alle beetjes warmte helpen denk ik maar..

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 23:11

Helaas.. ik krijg er geen eten in.. Snaveltje blijft potdicht nu.. Het beestje lijkt wel al wat warmer, ik ga er nu een kruik in de buurt liggen, en dan probeer ik het over een half uur nog eens voorzichtig..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:13

wij hebben 2 weken geleden een jonge merel proberen te redden. die was van het dak gevallen, dus die hadden we geadopteerd Clown
was een hele tamme, hupste achter je aan en wilde ZEKER veeeeeel wormpjes! my god.. dat beest was erg actief daarmee.
helaas is hij na 2 dagen s'nachts overleden, echt heel sneu

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:14

Misja schreef:
Helaas.. ik krijg er geen eten in.. Snaveltje blijft potdicht nu.. Het beestje lijkt wel al wat warmer, ik ga er nu een kruik in de buurt liggen, en dan probeer ik het over een half uur nog eens voorzichtig..

Waarom breng je het diertje niet weg? je vraagt je af hoe het in leven kan blijven; wees dan fair en bel de dierenambulance. ie zijn daar voor! Knipoog

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 23:16

Ja, ze komen het dier niet halen! Bij het vogelasiel hier op een respectabele afstand neemt niemand op, en een andere vogelopvang is 1,5 uur rijden hier vandaan. Dus ik hoop dat ik het de nacht doorkrijg, en dan is het eerste dat ik doe morgenvroeg het beestje wegbrengen!..

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 23:16

Valt me trouwens net op dat het beestje immens lange wimpers heeft Bloos

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:17

Nakisha schreef:
Jonge vogeltjes zijn vaak lastig in leven te houden. Insecten en wat water hebben ze in elk geval nodig. Brood... tja, ik denk niet dat 't echt kwaad kan, maar ik denk ook niet dat er voldoende voeding in zal zitten.

Wat je wél kunt proberen, is stukjes ei. Hier voeden we alle zieke vogels van valkparkiet tot kwartel met eivoer, en zwakke dieren knappen daar enorm van op. Een ei koken en in kleine stukjes voeren (tot 't beestje vol zit, natuurlijk) zal weinig kwaad kunnen.

Wij hebben een baby mus gehad. Behoorlijk felle lamp opgezet. En idd eivoer en ook wat kattenvoer gevoerd met de achterkant van een lepel. Spuitje gebruikt voor water. En af en toe vingen we ook een vlieg om erin te stoppen Tong uitsteken

Beestje heeft het overleefd!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:17

Misja schreef:

Foto? Ik ben nu wel benieuwd!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:18

Ik hoop dat het vogeltje het haalt!

Bubsj

En in het begin veel voeren! Dus ook snachts je bed uit Knipoog

detour

Misja schreef:

Goedzo, dan doe je toch wat je kunt? Ik hoop dat hij het haalt, cute, die wimpers, kun je een foto plaatsen?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:22

De meeste vogels, m.u.v. bijvoorbeeld de kalkoengier, kunnen niet ruiken, dus dat van die mensengeur is toch een fabeltje Knipoog
Waarom oudervogels het jong soms afwijzen of niet meer willen verzorgen wanneer het in mensenhanden is geweest is omdat ze misschien erg zijn geschrokken van je aanwezigheid, of omdat het jong gewoon te lang bij zijn ouders is weggeweest.

Misja, je hebt het over een 'grote' vogel, maar wat is groot? Is het misschien een Vlaamse Gaai?

De meeste tips zijn al wel gegeven. Persoonlijk zou ik, als je het aandurft, inderdaad het vogeltje de nacht door zien te brengen met behulp van wat voer (op een gegeven moment gaan ze natuurlijk wel slapen; dag/nachtritme, maar morgenvroeg heeft hij al wel weer eten nodig) en dan in de ochtend zo gauw mogelijk een opvangcentrum bellen. Als de dierenambulance niet wil komen, zou ik daar mijn hoop ook maar niet op vestigen Knipoog

PB Nickeltje anders eens, die heeft een vogelopvangcentrum aan huis en kan je misschien nog wat tips geven!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:22

Dat geloof ik toch niet helemaa, zwartwitje, kun je dat onderbouwen mbv een wetenschappelijk onderzoek?..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:23

Wat je zelf kan doen, om hem in leven te houden is Handopfokvoer (Nutribird A21) kopen. Dat moet je toedienen met een spuitje. Op internet kun je schema's vinden met hoe dik je het moet maken. Bij een piepjong vogeltje moet het echt superdun zijn, bijna waterig. Houd er wel rekening mee dat het beestje ook 's nachts eten moet hebben. Hiervoor verwijs ik je weer door naar google, even zoeken op handopfok.

Heb je hier geen tijd voor/geen zin in, dan zou ik de dierenambu even bellen, die zal het vogeltje dan waarschijnlijk naar een deskundig persoon (bijv. vogelopvang) brengen.

Handopfok is alleen aan te raden als je ervaring daarmee hebt.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:24

Hij moet nu in ieder geval water hebben. Voer kun je zelf maken, gewoon even een ei koken en het geel eruit pulken en mengen met water Lachen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:27

detour schreef:
Dat geloof ik toch niet helemaa, zwartwitje, kun je dat onderbouwen mbv een wetenschappelijk onderzoek?..

Daar heb je me detour, ik ga eens op zoek. Ik weet wel dat er nog niet veel over bekend is maar dat sommige soorten wel kunnen ruiken. Ik weet niet zeker of vogels helemaal niet kunnen ruiken, maar ze hebben iig een onderontwikkelde reukzin. Maar wacht, ik kom erop terug Knipoog

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:28

Aaaah
Ik hoop dat hij de nacht gaat halen
zo te lezen doe je er alles voor
Ga voor je duimen

die ei geel is een goede tip?!

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 23:30

Liesje89 schreef:
Hij moet nu in ieder geval water hebben. Voer kun je zelf maken, gewoon even een ei koken en het geel eruit pulken en mengen met water Lachen

En ik moet z'n snavel dan geforceerd openmaken?
Het beestje lijkt nu te slapen (nog steeds ademhaling)..