Op zich heeft een pup uit een nestje van een particulier wel mijn voorkeur boven een pup van een grote puppykennel, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik tegen de wijze waarop van veel van deze particuliere kruisingnestjes tot stand komen toch wel mijn bedenkingen heb. Ook dit zijn vaak meer voorbeelden van vermeerderen dan van verantwoord fokken. Vaak is de enige reden waarom deze nestjes tot stand komen een niet gepland ongelukje of gebeurt het onder het mom van 'ach zo schattig, puppies!'
En dan komt altijd weer het argument dat kruisinkjes toch veel gezonder zijn dan al die rashonden, terwijl je dat zo helemaal niet kunt stellen. Aan het fokken van kruisingen zitten genetisch gezien zowel voor- als nadelen en wil je op een zo verantwoord mogelijke wijze een nestje kruisinkjes fokken, dan zal je dus net zo goed moeten weten waarmee je bezig bent als wanneer je raszuiver fokt. En helaas schort het nogal eens aan die kennis bij de particulieren die zo'n pretnestje ter wereld laten komen. Zo wordt er dus vaak gefokt met honden die niet op erfelijke aandoeningen getest zijn (is die hond niet van ellende omgevallen dan is ie volgens de eigenaar dus gezond) of krijgen teven op een te hoge leeftijd hun eerste nestje. Veel mensen hebben echt geen benul van de aandoeningen waaraan hun eigen hond lijdt en zetten zo de 3 straten verderop wonende schele reu met scheve tanden op hun teefje met Patella Luxatie (nee, hoor een kerngezond en vrolijk beestje, kijk eens hoe grappig ze huppelt) met alle gevolgen vandien.
Nee, ikzelf zou aan dit vermeerderen van honden niet mee willen doen. Dus kies ik altijd voor een pup van een goede (stamboom)fokker óf voor een herplaatser.