Shi-Tzu/Maltezer/Boomer.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flowerxxx

Re: Shi-Tzu/Maltezer/Boomer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:47

Wij hebben ook een boomer en vind ze persoonlijk leuker dan het echte ras. Die hebben vaak erg lang haar (en daar hou ik niet zo van). Verder heeft een rashond natuurlijk bepaalde kenmerken die je aan moeten spreken.

Die van ons is ook via Markplaats bij een gewone particulier. Er zijn genoeg particulieren die gewoon eens een nestje willen. Wel moet je natuurlijk heel goed uitkijken!

Altijd gaan kijken bij het nestje. Dan zie je in welke omgeving het hondje is grootgebracht. Kom je in een "mindere" wijk dan zou ik goed uitkijken. Vaak zijn dat mensen die zoveel mogelijk nestjes willen. Ook moet de moederhond altijd aanwezig zijn. Dan kan je kijken naar gedrag, gezondheid en uiterlijk van de moederhond. Verder moeten er natuurlijk altijd inentingen bij zijn (incl. Nederlands boekje met stempels van de dierenarts).

Je kunt door zelf kritisch te zijn al veel problemen voorkomen. Veel fouten worden gemaakt door mensen die veel te makkelijk zijn (die zie je altijd in de bekende progamma's op tv).

Onze boomer is goed gezond en een heeft een goed karakter. Het kan dus wel degelijk goed gaan!

Hard weglopen bij de volgende situaties:
- Er is geen moederhond aanwezig,
- Je mag niet zelf bij het nest kijken (hondje wordt opgehaald),
- Het huis/schuur ziet er vies en slecht verzorgd uit,
- De verkoper (bij particulieren) woont in een slechte buurt,
- De hond heeft geen inentingspapieren, of buitenlandse paspoorten,
- De verkoper fokt veel verschillende soorten,
- De verkoper heeft heel erg veel nestjes,
- De prijs is te laag voor een echte rashond van het type,
- Iemand geeft aan fokker te zijn maar staat niet ingeschreven bij het stamboek of is daar niet bekend,

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 15:10

Dankjewel Flowerxxx Lachen Maar een rashond kun je ook wel laten trimmen, dan heeft ie ook geen lang haar meer Clown

Nee maar ik snap je wel hoor. En inderdaad, ik zal ook eens bij een huiskamernestje gaan kijken. Toevallig heeft de collega van mijn vader er een, dus daar kijken we binnenkort ook even!

Hmm, rashonden hebben zo z'n voor & nadelen, maar kruisings natuurlijk ook .. Qua geld zou ik wel voor een kruising gaan, maargoed.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:01

Op zich heeft een pup uit een nestje van een particulier wel mijn voorkeur boven een pup van een grote puppykennel, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik tegen de wijze waarop van veel van deze particuliere kruisingnestjes tot stand komen toch wel mijn bedenkingen heb. Ook dit zijn vaak meer voorbeelden van vermeerderen dan van verantwoord fokken. Vaak is de enige reden waarom deze nestjes tot stand komen een niet gepland ongelukje of gebeurt het onder het mom van 'ach zo schattig, puppies!'
En dan komt altijd weer het argument dat kruisinkjes toch veel gezonder zijn dan al die rashonden, terwijl je dat zo helemaal niet kunt stellen. Aan het fokken van kruisingen zitten genetisch gezien zowel voor- als nadelen en wil je op een zo verantwoord mogelijke wijze een nestje kruisinkjes fokken, dan zal je dus net zo goed moeten weten waarmee je bezig bent als wanneer je raszuiver fokt. En helaas schort het nogal eens aan die kennis bij de particulieren die zo'n pretnestje ter wereld laten komen. Zo wordt er dus vaak gefokt met honden die niet op erfelijke aandoeningen getest zijn (is die hond niet van ellende omgevallen dan is ie volgens de eigenaar dus gezond) of krijgen teven op een te hoge leeftijd hun eerste nestje. Veel mensen hebben echt geen benul van de aandoeningen waaraan hun eigen hond lijdt en zetten zo de 3 straten verderop wonende schele reu met scheve tanden op hun teefje met Patella Luxatie (nee, hoor een kerngezond en vrolijk beestje, kijk eens hoe grappig ze huppelt) met alle gevolgen vandien.
Nee, ikzelf zou aan dit vermeerderen van honden niet mee willen doen. Dus kies ik altijd voor een pup van een goede (stamboom)fokker óf voor een herplaatser.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:34

erg goed verwoord, Oprtalj!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 11:33

Donderdagochtend gaan we bij een pup kijken! Lovers