Met tegenzin brokjes eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Re: Met tegenzin brokjes eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 09:46

manishdra schreef:
Ikzelf geef ook vers voer (stel het dus ook zelf samen) en mijn dame die ook een lastige eter was, valt nu aan op haar eten! En je ziet haar genieten Haha!
Ik zou van de bonzo brokken afgaan en voor qualitatief betere brokken gaan. Het kost wat meer, maar ik ben er 100% van overtuigd dat het beter voor je hond is. En dat versvoer beter is dan brokken ben ik ook 100% van overtuigd.

Ik heb 2 honden waarvan maar eentje op versvoer zit, ivm gebrek in de diepvries. De ontlasting is beter, stinkt minder, de hond hoeft minder te drinken, zit beter in zijn vacht enz. En zoveel duurder is het niet eens. Het versvoer is zelfs goedkoper! Het kost alleen wat meer tijd.

Maar goed, even los hiervan, en terug naar het moeilijke eten.
Ik zou zeker het eten maar kort aanbieden. Ze is gewoon lekker aan het puberen en kijk hoever ze kan gaan. Nog even en ze eet alleen bieflappen en schnitsels!

hahahahaha dat is een goeie! Maar ik wil ook alleen bieflappen en snitzels Tong uitsteken betekend het dat mijn vriend ook mijn eten na 5 min weg moet trekken Tong uitsteken haha neehoor was ff dom geintje tussendoor.

Maar ik snap het hele verhaal van vers vlees enzo evne niet.. Kun je mij hier een voorbeledje van geven, ik ben op die site geweest van barfplaatsofoziets, maar ik word er niet veel wijzer van omdat ik niet weet waar het over gaat hahaha
alvast bedankt voor de moeite!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:50

PinkyBubble schreef:
Is het niet zo dat dat ontzettend duur is ?

Wat voor ras is je hond, wat is haar huidige gewicht en wat wordt er uiteindelijk verwacht qua gewicht?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:54

Je hebt 2 manieren van versvoer geven:
zelf samenstellen: je gaat zelf langs verschillende slagers en stelt een weekmenu samen die uit organen, vlees, botten ed bestaat. Er zijn stromingen die groente en fruit ook belangrijk in het dieet vinden, andere die het niet geven. hierbij moet je kijken wat je zelf wil. je moet zelf de dagpakketjes klaar maken en berekenen hoeveel van wat. Dit ziet er in het begin lastig uit, maar het valt hartstikke mee! Dit is bij mij goedkoper dan brokken (20 euro in de maand met een hond van 25 kilo) een zak smolke kost 30 euro per maand voor dezelfde hond.

en KVV: kant en klaar vers voer. Dit ligt zoals de titel zegt, kant en klaar in de winkel. Je kunt het ontdooien en geven. Het bestaat al uit de juiste verhoudingen (tenminste, je hebt er betere en minder goede in, netzoals bij brokken) Hierbij heb je rodi, smuldier en nog veel meer!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:56

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:35

Chubby schreef:
PinkyBubble schreef:
Is het niet zo dat dat ontzettend duur is ?

Wat voor ras is je hond, wat is haar huidige gewicht en wat wordt er uiteindelijk verwacht qua gewicht?

Mijn hondje is een kruissing herder/rotweiler ze is nu ruim 20 kilo en zal ongeveer wel tegen de 30 aangaan

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:37

manishdra schreef:
Je hebt 2 manieren van versvoer geven:
zelf samenstellen: je gaat zelf langs verschillende slagers en stelt een weekmenu samen die uit organen, vlees, botten ed bestaat. Er zijn stromingen die groente en fruit ook belangrijk in het dieet vinden, andere die het niet geven. hierbij moet je kijken wat je zelf wil. je moet zelf de dagpakketjes klaar maken en berekenen hoeveel van wat. Dit ziet er in het begin lastig uit, maar het valt hartstikke mee! Dit is bij mij goedkoper dan brokken (20 euro in de maand met een hond van 25 kilo) een zak smolke kost 30 euro per maand voor dezelfde hond.

en KVV: kant en klaar vers voer. Dit ligt zoals de titel zegt, kant en klaar in de winkel. Je kunt het ontdooien en geven. Het bestaat al uit de juiste verhoudingen (tenminste, je hebt er betere en minder goede in, netzoals bij brokken) Hierbij heb je rodi, smuldier en nog veel meer!

wat is smolke dan ?
En hoe weet je nou hoeveel je je hond moet geven enzo brr ik word er helemaal eng van hahaha

Denk dat ik het wel bij KVV ga houdenl, hoeveel zou je daar per maand ongeveer kwijt kunnen zijn ?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:51

Normaal ga je bij vleesvoeding voor een volwassen hond uit van dagelijkse porties van 2 a 3% van het lichaamsgewicht. Als we nu uitgaan van 3% van 25 kg, omdat ze nog in de groei en lekker aktief is, kom ik uit op een dagelijkse voedingsbehoefte van ca. 750 gram.

De preciese prijzen van KVV ken ik niet, ik meen dat Rodi een 0,80 voor 400 gram kost. Dus dan zou je dagelijks 1,50 kwijt zijn, wat neerkomt op 45 euro per maand. Carnibest en Bibi zijn wat duurdere varianten KVV.

Het is bij KVV wel zo dat als je groot inkoopt, je meer korting krijgt. Maar dan moet je wel beschikken over voldoende vriesruimte.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:53

Chubby schreef:
Normaal ga je bij vleesvoeding voor een volwassen hond uit van dagelijkse porties van 2 a 3% van het lichaamsgewicht. Als we nu uitgaan van 3% van 25 kg, omdat ze nog in de groei en lekker aktief is, kom ik uit op een dagelijkse voedingsbehoefte van ca. 750 gram.

De preciese prijzen van KVV ken ik niet, ik meen dat Rodi een 0,80 voor 400 gram kost. Dus dan zou je dagelijks 1,50 kwijt zijn, wat neerkomt op 45 euro per maand. Carnibest en Bibi zijn wat duurdere varianten KVV.

Het is bij KVV wel zo dat als je groot inkoopt, je meer korting krijgt. Maar dan moet je wel beschikken over voldoende vriesruimte.

Oke dus het is slim, om per maand dat KVV gewoon in te kopen?

En wat is aan te raden als voorbeeldje voor een menu voor mijn hondje aan versvlees?
Sorry voor al mijn vragen hoor! maar ik vind dit zeer interesant! haha
Op de site staat spiervlees en ruwvlees an dat soort dingen, maar heb absoluut geen verstand van vlees dus ik zou echt niet weten wat ik moet halen bij de slager.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:01

Nee, dat KVV zou je veel groter moeten inkopen om voordeel te hebben.. Of eventueel met meer mensen, oproepjes daarvoor vind je wel op barfplaats Knipoog

Als je zelf samenstelt moet je in ieder geval uitgaan van 40% spiervlees (kipfilet, rundvlees, etc), 40% bevleesde botten (kipkarkas, bouten, konijnkoppen) en 20% orgaanvlees (lever, hart, niertjes). Aan te vullen met ongekruide tafelrestjes groenten en fruit, noten en zaden, af en toe wat pasta, rijst of aardappelen.

Hier een prijslijst van een geweldige leverancier van vlees voor honden en katten en mogelijke ingredienten voor een menu Knipoog

http://www.de-bouviers.nl/AAherby/01prijslijst.html

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:02

Chubby schreef:
Nee, dat KVV zou je veel groter moeten inkopen om voordeel te hebben.. Of eventueel met meer mensen, oproepjes daarvoor vind je wel op barfplaats Knipoog

Als je zelf samenstelt moet je in ieder geval uitgaan van 40% spiervlees (kipfilet, rundvlees, etc), 40% bevleesde botten (kipkarkas, bouten, konijnkoppen) en 20% orgaanvlees (lever, hart, niertjes). Aan te vullen met ongekruide tafelrestjes groenten en fruit, noten en zaden, af en toe wat pasta, rijst of aardappelen.

Hier een prijslijst van een geweldige leverancier van vlees voor honden en katten en mogelijke ingredienten voor een menu Knipoog

http://www.de-bouviers.nl/AAherby/01prijslijst.html

Oke, en bezorgen die thuis ? bijvoorbeeld? Want dat zou wel handig zijn. agezien wij hier in dit gat niet echt een slager hebbe behalve in de supermarkt geloof ik.

Is rauwe kip niet gevaarlijk i.v.m salmonella ?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:04

Deze leverancier bezorgt thuis, mits je > 100 euro afneemt. Wederom op barfplaats en voernatuurlijk: groepjes uit dezelfde regio die samen bestellen Knipoog

Salmonella en andere bacterien zijn geen probleem voor honden en katten die gewend zijn vers te eten. Hun maagzuur is vele malen sterker dan het onze en dan van brokhonden Knipoog

Echt, lees de genoemde fora door, daar worden al deze vragen beantwoord!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:07

Smolke is gewoon een brokken merk, wat mijn hond kreeg voordat ze op versvoer ging.

En kruising herder rotwijler kan een stuk meer gaan wegen. De hond van mij ouders was er eentje en die woog bijna 40 kilo Cool in zijn slanke dagen. Helaas had hij meestal overgewicht.

Bij versvoer en meestal ook bij KVV geef je 2% tot 7% van het lichaamsgewicht per dag. Bij een jonge nog groeiende hond is dat meer, 5 tot 10%. Dit bepaal je door naar het figuur van je hond te kijken. Mijn hond krijgt 3%, met minder blijft ze te mager, met meer wordt ze dik.

Een weekmenu bestaat bijv uit:
60% RMB (bestaat uit 50%vlees en 50% bot bijv een kipkarkas)
15% organen (denk aan hart, lever, nieren, hersens,
20% spiervlees
5% tafelrestjes, vet, eitjes, groente, fruit ed. (let wel, ik ben geen voorstander van groente en fruit toevoegen in het menu, anderen denken hier anders over)

Stel ze weegt nu 20 kilo
5% = 1 kilo per dag (dit is erg ruim hoor! Ik denk dat als je hier serieus over gaat nadenken, je iets minder moet geven)
= 7 kilo per week

60 % RMB = 4,2 kilo
15 % Organen = 1,05 kilo
20% vlees = 1,4 kilo
5% = 350 gr.

En dit verdeel je weer zodat je elke dag een kilo hebt!

Hoeveel KVV gaat kosten kan ik je niet vertellen. Dat ligt eraan welk merk je koopt.
Als ik even smuldier neem:
28,30 per 12 kilo = 2,30 per kilo
Als je 0,6 kilo per dag geeft (wat mijn hond krijgt) is dat 2,3 x 30 x 0,6 = 41,4 euro.
Dat vind ik prijzig, maar is weinig vergeleken met een wat beter voermerk (prince ed).
Maar als ik dat vergelijk met wat ik nu kwijt ben met zelf samenstellen (25,00) is het weer veel. Maar dit bedrag is heel erg afhankelijk van de regio en het aanbod waar je woont. om het even makkelijk te maken.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:08

Chubby schreef:
Deze leverancier bezorgt thuis, mits je > 100 euro afneemt. Wederom op barfplaats en voernatuurlijk: groepjes uit dezelfde regio die samen bestellen Knipoog

Salmonella en andere bacterien zijn geen probleem voor honden en katten die gewend zijn vers te eten. Hun maagzuur is vele malen sterker dan het onze en dan van brokhonden Knipoog

Echt, lees de genoemde fora door, daar worden al deze vragen beantwoord!

Ja ik ben nu op dat voer natuurlijk site aan het spitten heb een voorbeeld menu gevonden maar baaah hele karkassen hihihi dat lijkt zo eng.

Ik ga eerst het KVV proberen, dat is messchien dan wel niet zo goed als helemaal vers, maar dat voorkomt kokhalzen bij mij of mijn vriend haha.
Verder mijn ouders voerden vroeger (toen hun nog 3 katten en 1 hond hadde) Wel eens lamshart. 1 keer in de zoveel tijd. Dat kan ik toch gewoon ook 1 keer in de zoveel tijd voeren naast KVV ?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:10

ow, ik zie dat de meeste vragen al beantwoord zijn
Even over de samenstelling van het weekmenu:
Je ziet dat die van mij anders is dan die van chubby, maar dat is net welke "stroming" je volgt en waar jij het beste gevoel bij hebt.

Maar ik zou zeggen lees! Het is minder moeilijk dan je denkt!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:14

manishdra schreef:
ow, ik zie dat de meeste vragen al beantwoord zijn
Even over de samenstelling van het weekmenu:
Je ziet dat die van mij anders is dan die van chubby, maar dat is net welke "stroming" je volgt en waar jij het beste gevoel bij hebt.

Maar ik zou zeggen lees! Het is minder moeilijk dan je denkt!

Haha ja ik heb nu dus dat voorbeeld menu gevonden

hond 20 kilo
Uitgegaan van 2,5% mag 500 gram per dag. Maandag : Kippenbouten en 100 gram lever
Dinsdag : Runderkopvlees
Woensdag : Vuile pens
Donderdag : Hertenspiervlees
Vrijdag : Hele kwartels
Zaterdag : Halve kip
Zondag : Orgaanpakket

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:19

Veel voorkomend probleem. Kijk eens op http://www.carnibest.nl , daar staat veel informatie over versvleesvoeding. Ga naar een officieel verkooppunt bij jou in de buurt en vraag om een gratis testrol. Lachen

Succes ermee, hoop dat je je hondje weer snel aan het eten krijgt!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 12:54

Ik ben net even langs de supermarkt gefietst enheb het volgende gehaald

1 zak runderhart 400 gram dat was E 2,29 smuldier was da geloof ik
1 pak lamshart van rodi 400 gram die was E1,69
en een bakje pens van smuldier van 400 gram die was 49 cent!

Ik heb nu 1 plak rodi van 100 gram in een bakje gedaan en wat blokjes van het runderhart om te ontdooien en vanavond even te kijken of ze het lekker vind, En voormorgen heb ikalvast het bakje pens in de koelkast gezet. God wat meurt die pens zeg!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:57

Je moet wel de complete versies meebrengen van die KVV he, anders krijg je een scheve verhouding Knipoog

Je kunt overigens dit KVV leuk combineren met bijvoorbeeld kipfilet, vis, drumsticks etc. Alles van rund, kip, schaap en wild zeg maar.. Gewoon de aanbiedingen in de supermarkt en bij de slager/ poelier in de gaten houden Knipoog

En rauw geven! Niets koken of bakken!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:06

Chubby schreef:
Je moet wel de complete versies meebrengen van die KVV he, anders krijg je een scheve verhouding Knipoog

Je kunt overigens dit KVV leuk combineren met bijvoorbeeld kipfilet, vis, drumsticks etc. Alles van rund, kip, schaap en wild zeg maar.. Gewoon de aanbiedingen in de supermarkt en bij de slager/ poelier in de gaten houden Knipoog

En rauw geven! Niets koken of bakken!

Idem,

Je hebt nu alleen maar organen. Het is handiger als je complete pakketen koopt als je je niet bezig wil houden met verhoudingen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 13:11

Ja oke, ik heb dit gewoon evne op proef, voor t zelfde eet ze het niet eens en zit ik dalijk met complete maaltijd

En de complete versies zijn gemalen prut.. dat is toch juist slecht? Je kan toc ook gewoon combineren met dat vlees?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:17

hee Es kom net dit topic tegen ,er zit een goedkope slager op het eversteplein wie weet heeft hij wel hondenvlees
hij heeft vaak aanbiedingen van ander vlees dan kan je inslaan.

of anders in Spijkenisse op het plateau zit ook een goedkope slager.
je moet niet naar de bonsenhoek gaan dat is een Limousin slager.

succes met je hondje Haha!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:21

Voor een keertje om uit te proberen maakt het ook niet uit.
De complete versies zijn eigenlijk datgene wat ik geeft (zelf samengesteld) alleen dan vermalen en in een worstvorm of plakken verwerkt. Natuurlijk met de samenstelling aangegeven op de verpakking.

Je kunt het natuurlijk combineren met vlees, maar als je dat langdurig gaat doen, moet je wel gaan berekenen hoeveel van wat ed. Knipoog En niet alleen vlees, bot is ook belangrijk! En ik noemde karkas, maar je hebt ook ribbetjes, strotten, vis en hele diertjes Clown

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:23

Een karkas is absoluut niet herleidbaar tot een beestje hoor Haha! Ik heb zelf konijnkarkas en kipkarkas en moet het nummeren om te weten wat wat is..

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 15:23

manishdra schreef:
Voor een keertje om uit te proberen maakt het ook niet uit.
De complete versies zijn eigenlijk datgene wat ik geeft (zelf samengesteld) alleen dan vermalen en in een worstvorm of plakken verwerkt. Natuurlijk met de samenstelling aangegeven op de verpakking.

Je kunt het natuurlijk combineren met vlees, maar als je dat langdurig gaat doen, moet je wel gaan berekenen hoeveel van wat ed. Knipoog En niet alleen vlees, bot is ook belangrijk! En ik noemde karkas, maar je hebt ook ribbetjes, strotten, vis en hele diertjes Clown

Oke, in die complete vriesvoeding zit ook bot verwerkt heb ik gelezne, Dus dat is ook gewoon goed en dan een beetje combineren met ander vlees zoals ik vandaag gekocht heb.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 16:53

Het vlees is een succes! Ik knipperde met mijn ogen en weg was het hahaha! u hopen dat ze hetb lijft eten want zo enthousiast is ze ook in het begin met de brokken lol.