Kitten in eentje op een flat? Graag jullie mening.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel zou het beste zijn

- Éen kitten
1 (1%)
- Twee kittens
26 (44%)
- Geen kitten(s)
32 (54%)

Totaal aantal stemmen: 59

Cowgirl

Re: Kitten in eentje op een flat? Graag jullie mening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:36

Waarom niet een volwassen kat(ten) die al rustiger is en in huis gehouden kan worden.

Ik heb destijds ook bewust voor een volwassen asiel kat gekozen omdat 1 van de reden was dat een jonkie de gordijnen nogal leuk gaat vinden en ik veel van huis was vanwege mijn werk.

Alle kkittens zijn leuk en ook alle kittens worden groot.
Die dikzak van mij is nu 10 en haalt nog regelmatig de mafste streken uit.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:42

De meeste katachtigen zijn solitairedieren, zo ook de huiskat. Een kat alleen houden is helemaal niet erg, als het zich maar niet verveelt, vooral kittens zijn nog heel speels en leren in het begin hoe ze met elkaar om moeten gaan, later gaan ze hun eigen weg.

1 kitten lijkt me dan ook helemaal geen ramp, als ze in de beginperiode maar veel thuis is. Een volwassen kat vermaakt zich prima in zijn eentje

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:45

Nou, da's lekker.... ik ben sowieso al heel erg fel tegen het houden van een kat wanneer deze niet naar buiten kan.
Onze katten hebben altijd buiten gelopen, en ik kan me niet voorstellen dat ik ze dat had moeten ontnemen. Maar goed, heel veel mensen zetten hun paard tegenwoordig ook niet meer buiten... dus waar hebben we het over he? Boos!
Ik kan er wel om janken dat zo ontzettend veel mensen in een opwelling een dier verdoemen tot een naar leven.
Deze mensen nemen het dier puur, alleen en uitsluitend om een eigen behoefte te bevredigen (verveling, eenzaamheid, kooplust, een doel zoeken?), en denken geen moment aan het welzijn van het dier.

Nu is het houden van dieren, en het rijden van paarden sowieso wel iets waar we soms gerust onze vraagtekens bij kunnen zetten. Maar omdat we het allemaal schijnbaar toch niet kunnen laten, moeten we zorgen dat we het zo goed mogelijk doen (ik zelf ook). Die verantwoordelijkheid voelen maar weinig mensen helaas.

Zo zit de hond van mijn buurvrouw ook hele dagen, en soms dag en nacht alleen.... Maar de DB kan niets doen zolang het beest niet verhongert. Beest is wel volkomen gestoord. Zou ik ook worden....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:45

DeniseES schreef:
De meeste katachtigen zijn solitairedieren, zo ook de huiskat. Een kat alleen houden is helemaal niet erg, als het zich maar niet verveelt, vooral kittens zijn nog heel speels en leren in het begin hoe ze met elkaar om moeten gaan, later gaan ze hun eigen weg.

1 kitten lijkt me dan ook helemaal geen ramp, als ze in de beginperiode maar veel thuis is. Een volwassen kat vermaakt zich prima in zijn eentje

Jep, maar dan moet ie wel naar buiten kunnen.... en dat kan niet in dit geval.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:47

Dat is waar, maar een huiskat is allang geen wild dier meer, en er zitten er zat tussen die het wel best vinden.

Wat ik verder even vergeten ben, als ze echt besluit een kat te nemen, neem er dan geen van een boerderij, daar zit het 'diepe' instinct er nog goed in. Ze kan beter gericht gaan zoeken naar een nestje waarvan de ouders ook 'binnenkatten' zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:51

DeniseES schreef:
Dat is waar, maar een huiskat is allang geen wild dier meer, en er zitten er zat tussen die het wel best vinden.

Wat ik verder even vergeten ben, als ze echt besluit een kat te nemen, neem er dan geen van een boerderij, daar zit het 'diepe' instinct er nog goed in. Ze kan beter gericht gaan zoeken naar een nestje waarvan de ouders ook 'binnenkatten' zijn.

Tja, ik denk dat het dier erin berust... Maar zodra het de kans krijgt weer te wennen aan heerlijk buiten rennen, klauteren en met andere 'buurkatten' dollen.... zal het gauw tabak hebben van de woonkamer!
Beesten zijn gewoon 'te goed', ze accepteren maar waar ze neergeplempt worden. Wat moeten ze anders? Een aangetekende brief indienen? Een kat hoort lekker naar buiten te kunnen, zoals een hond, zoals een konijn, zoals een paard, zoals een geit....

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:54

Ja daar ben ik het met je over eens, maar ik ken katten die het echt niets vinden om naar buiten te mogen, die komen niet verder dan de tuin

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:58

DeniseES schreef:
Ja daar ben ik het met je over eens, maar ik ken katten die het echt niets vinden om naar buiten te mogen, die komen niet verder dan de tuin

Gewenning lijkt me.... En los daarvan; de tuin is al een stuk meer dan alleen maar binnen zitten! Ieder beest hoort frisse lucht in te kunnen ademen, en zonnestralen te kunnen opzuigen! Mensen bloeien daar ook van op, bij dieren werkt dat echt niet anders....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:59

DeniseES schreef:

Zo eentje heb ik...die gat echt zelden naar buiten..en als ie al gaat is het een klein rondje in de tuin en dan weer zo snel mogenlijk naar binnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:01

Cowgirl schreef:
DeniseES schreef:

Zo eentje heb ik...die gat echt zelden naar buiten..en als ie al gaat is het een klein rondje in de tuin en dan weer zo snel mogenlijk naar binnen.

Dikke prima, maar hij heeft de keus.... jij maakt de keus niet voor hem. Wel zo eerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:05

Ninx schreef:
Gewenning lijkt me.... En los daarvan; de tuin is al een stuk meer dan alleen maar binnen zitten! Ieder beest hoort frisse lucht in te kunnen ademen, en zonnestralen te kunnen opzuigen! Mensen bloeien daar ook van op, bij dieren werkt dat echt niet anders....

Presies....al heb je maar een tuin. Kunnen ze achter de vliegjes aan, spelen, bomen inrennen,
vogeltjes gluren...en het lekker rollen in het zand.
Als ik smiddags thuis kom van mn werk is het eerste wat de katten doen, zich heerlijk uitrekken
in de warme zonnestraaltjes om daarna de hort op te gaan, spelen!
Mijn pers die blijft alleen in de tuin, die hoeft niet zo nodig op pad maar kan zich daar uren vermaken en zodra het donker wordt met dit mooie weer komt ze ook erg slecht binnen.....

En als ze binnen zijn slapen ze als een roos, zo slaapt alleen een kat die heerlijk de hele dag buiten is geweest.
Ga jezelf maar na als je weken binnen zou moeten zitten en een dagje van de buitenlucht mag genieten, dan slaap je als een roos.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:06

Als ik dan naar de poll kijk; dan vind het grootste gedeelte dat ze geen kat moet nemen. Maar op de voet gevolgd door de mensen die het dus prima vinden dat die kat de hele dag binnen zit, en dat er dan nog 1 bij moet, en dat ze dan dus samen dat ene kleine kamertje het grootste gedeelte van de tijd mogen delen????
Dat kun je niet menen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:08

Ninx, ze had die poll beter niet kunnen maken d'r besluit stond
namelijk toch al vast.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:10

Chiqa schreef:
Ninx, ze had die poll beter niet kunnen maken d'r besluit stond
namelijk toch al vast.....

In dit geval had de zus van ts haar beslissing al gemaakt. Soms is het moeilijk te geloven dat mensen zo weinig belang hechten aan het welzijn van hun dier.
Lekker verhaal van je katjes! Zo hoort het toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:14

persoonlijk vind ik dat het precies het zelfde is als met paarden. geen land geen paard geen tuin geen kat. heel simpel. al onze katten kwamen buiten. ze zijn nog nooit weggelopen of er is iets gebeurd. en ik vind het gewoon egoistisch als je een kitten gaat nemen en hij komt niet verder dan een kamer van 4 X 5 M
ik zou geen kitten nemen ookal zijn ze nog zo leuk

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:21

ik zou ze niet opsluiten, meestal is dat vragen om problemen. de vogels daarintegen zou ik als ze dan toch perse katten wil in de aparte kamer zetten.

zelf heb ik 4 katten die pas sinds kort naar buiten gaan, tenmiste 3 van hen, de ander verstopt zich zodra de deur open is. maar een van de katten gaat echt een ommetje maken, de andere 2 blijven bij mij in de buurt. overgens gaan ze pas nu naar buiten omdat ik voorheen geen veilige gelegenheid daarvoor had.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:22

Anoniem schreef:
persoonlijk vind ik dat het precies het zelfde is als met paarden. geen land geen paard geen tuin geen kat. heel simpel. al onze katten kwamen buiten. ze zijn nog nooit weggelopen of er is iets gebeurd. en ik vind het gewoon egoistisch als je een kitten gaat nemen en hij komt niet verder dan een kamer van 4 X 5 M
ik zou geen kitten nemen ookal zijn ze nog zo leuk

Ik couldn't agree more....
Toch beschikken andere mensen blijkbaar over 'geheime' wetenschappelijke stukken en naslagwerken waarin beschreven staat dat een paard en een kat vooral binnen gehouden dienen te worden.
Een paard is in dit geval nog zieliger, want de afmetingen van zijn verblijf zijn nog eens vele malen kleiner wanneer je het vergelijkt met een kat in een woonkamer....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:30

DeniseES schreef:

NIET DOEN!! Een volwassen kat kan best alleen leven, hangt natuurlijk ook van de leeftijd en het karakter af. Een kitten alleen is vragen om moeilijkheden, hij heeft andere katten nodig om sociaal gedrag van te leren en kittens hebben ook andere katten nodig om mee te spelen.

@ Ninx: bah, hoe durf jij zo over mij te oordelen. Mijn ene kat zou beslist een beroerte krijgen als ik haar buiten zou laten. Dat heeft in haar geval niks met gewenning of niet te maken. Mijn katten komen niet buiten, ik heb geen buiten. Ze krijgen meer ruimte, inclusief balkon, als ik toezicht kan houden. En moet je eens kijken hoe fantastisch ze het naar hun zin hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:34

hestejente schreef:
Mijn ene kat zou beslist een beroerte krijgen als ik haar buiten zou laten.

Ik geloof hier eerlijk gezegt niets van......wat voor voorstelling moeten we hierbij hebben?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:36

hestejente schreef:
DeniseES schreef:

NIET DOEN!! Een volwassen kat kan best alleen leven, hangt natuurlijk ook van de leeftijd en het karakter af. Een kitten alleen is vragen om moeilijkheden, hij heeft andere katten nodig om sociaal gedrag van te leren en kittens hebben ook andere katten nodig om mee te spelen.

@ Ninx: bah, hoe durf jij zo over mij te oordelen. Mijn ene kat zou beslist een beroerte krijgen als ik haar buiten zou laten. Dat heeft in haar geval niks met gewenning of niet te maken. Mijn katten komen niet buiten, ik heb geen buiten. Ze krijgen meer ruimte, inclusief balkon, als ik toezicht kan houden. En moet je eens kijken hoe fantastisch ze het naar hun zin hebben.

Misschien krijgt ze dan een beroerte en kan ze ervoor kiezen toch naar binnen te gaan. Maar dan heeft ze iig de keuze. Die keuze heeft ze nu niet wanneer ik dat zo lees. Dat jij niet over buitenruimte beschikt is iets waar jouw katten niets aan kunnen doen natuurlijk, die moeten alleen de consequentie daarvan aanvaarden. Ik ken je niet eens, dus ik veroordeel jou niet. Ik heb alleen te doen katten (en alle dieren) die binnen moeten leven.
Overigens kun je boos op me worden, maar het grootste gedeelte van de mensen in de poll vind het ook niet verstandig, en als je alle entries leest... zie je dat ik niet de enige ben die deze mening toegedaan is.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:41

volgens mij moet je nog een x lezen hoor ninx want die van mij komen pas sinds paar maand buiten terwijl de oudsten dit jaar 3 worden, ze komen ook alleen met toezicht buiten, vind n.l. ook niet nodig dat mijn buren last hebben van mij dieren. mijn katten vinden het prima om zo te leven, de meeste zijn vaker binnen dan buiten

samengevat heb ik geen moeite met binnenkatten mits ze de ruimte hebben in het hele huis en niet in een kamer worden opgesloten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:42

Hallo?????? Hebben jullie enig idee wat voor heftige dingen ze allemaal heeft meegemaakt? Ze is overal als de dood voor, het heeft maaaanden geduurd voor ik haar zelfs maar kon aaien.

Niet te snel oordelen, helemaal niet als je niet weet waar je het over hebt.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:44

Als ze besluit toch 1 of 2 katten/kittens te nemen, maar je moet ze inderdaad niet in dat kamertje opsluiten als je er niet bent... Waarom? Je weet niet wat ze doen, de kans is er natuurlijk dat ze zich voorbeeldig gedragen, waarom dan in een kametje stoppen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:46

hestejente schreef:
Hallo?????? Hebben jullie enig idee wat voor heftige dingen ze allemaal heeft meegemaakt? Ze is overal als de dood voor, het heeft maaaanden geduurd voor ik haar zelfs maar kon aaien.

Vanzelfsprekend weten we dat niet. Maar het is niet je enige kat toch?
Het gaat er mij om dat een dier de keuze heeft.

@Trusthim: ik kan er niets aan veranderen wanneer je ervoor kiest katten te nemen in een omgeving waar zij overlast kunnen veroorzaken bij de buren en om die reden grotendeels binnen moeten zitten. Jij hebt ondanks die wetenschap de keuze toch gemaakt de dieren in huis te nemen. Zelf had ik dat niet gedaan. Sterker nog: zelf heb ik dat niet gedaan om die reden.
Maar goed, we kunnen niet met dieren praten maar mogen aannemen dat ieder dier gebaat is bij zoveel mogelijk vrijheid (als we alle boeken mogen geloven tenminste).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:48

hestejente schreef:

Ik oordeel niet ik stelde alleen een vraag waar ik nu antwoord op heb maar vind je opmerking een tikkie overdreven. Clown