Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BraveSpots schreef:Over het algemeen vind ik het maar zielig. Wilde dieren (dieersoorten) hoor je niet op te sluiten in een kooitje. Ook niet als er elke dag 10 mensen worden betaald voor hun verzorging ofzo. Dat maakt het niet gemakkelijker voor de dieren om zo te leven.
Thats_Me schreef:Maar huisdieren zijn dan niet zielig als je die in een kooitje op sluit? Alleen wilde dieren zijn zielig?
Hoe weet jij dat het niet gemakkelijker maakt voor de dieren om zo te leven? In de dierentuin hebben ze het vele malen makkelijker dan in de natuur. Ze hoeven geen eten te zoeken. Geen kans dat ze worden opgegeten. Als ze ziek zijn komt er een dierenarts bij zodat ze niet onnodig hoeven te leiden etc etc.
Zijn dieren in de dierentuin dan zieliger dan dieren in de natuur als je het zo gaat bekijken? Of hebben dieren in de dierentuin gewoon een veelste luxe leven waardoor ze o.a stereotiep gedrag kunnen gaan vertonen?
magda_90 schreef:Zonder die dieren opsluiting waren er al te veel dieren uitgestorven door stropers en jagers!
Men probeert de populatie nu weer op te bouwen en de dieren te beschermen.
BraveSpots schreef:magda_90 schreef:Zonder die dieren opsluiting waren er al te veel dieren uitgestorven door stropers en jagers!
Men probeert de populatie nu weer op te bouwen en de dieren te beschermen.
Dan zou men alleen bedriegde diersoorten mogen houden. Tijgers, leeuwen, beren, olifanten, bepaalde apen,... mag men dan niet meer opsluiten.
In de eertse plaats is een dierentuin een ammusementenpark, en dat zou verboden moeten worden.
Citaat:Door de beïnvloeding van de mens gaat er het een en ander mis. Duizenden planten- en dierensoorten verdwijnen. De dierenparken van Zodiac Zoos proberen op bescheiden schaal toch wat diersoorten, die bijna zijn uitgestorven, te behouden met speciale fokprogramma’s en aangepaste biotopen.
Zodiac Zoos doet dit in samenwerking met andere dierenparken in heel Europa.
Zodiac Zoos B.V. is de overkoepelende organisatie van Dierenpak Wissel in Epe, Zoo Parc Overloon in Overloon, Aqua Zoo Friesland in Leeuwarden en Zoo Labyrinth Boekelo in Boekelo. Zodiac Zoo is opgericht ten tijde van de overname van Dierenpak Wissel in Epe (1994). De dierenparken van Zodiac Zoos kenmerken zich door een bijzondere flora en fauna en een natuurlijke uitstraling. Ook wordt er gewerkt aan educatie en internationale fokprogramma’s ter bevordering van natuurbehoud.
De missie van de Zodiac Zoos is het ontwikkelen, beheren en promoten van een dierentuin met het doel om recreatie, educatie, natuurbehoud en wetenschap zodanig te laten beleven door het publiek dat er bewustwording en respect ontstaat voor de belangrijkheid van flora en fauna.
Aqua Zoo Friesland richt zich voornamelijk op diersoorten die rond en in het water voorkomen. Dit is ook te zien aan de indeling van het park. Er loopt namelijk een waterstroom door het hele park heen. Zo staan alle verblijven feitelijk met elkaar in verbinding. De bezoeker loopt door het park en komt langs allerlei bijzondere diersoorten. Zo zijn hier (onder andere) otters (kleinklauw- en Europese otters), Zeeberen, Humboldt pinguïns, wasberen, bevers en een aantal soorten kraanvogels gehuisvest. In het park is ook een expositieruimte genaamd het Naturama. Hier worden ook een aantal reptielen, amfibieën en vissen gehouden.
magda_90 schreef:
Juul schreef:God, gaan we weer. Herinner me hier nog een topic over een tijd terug. Je mag geen leeuw in een hokkie dauwen, maar een paard moet maar in een stalletje, want dat zijn we zo gewent. Als je begint over een 'zielige diersoort', betrek dan alle zielige diertjes erbij. Dieren in de meeste dierentuinen hebben het beter dan het gemiddeld rijpaard hier in NL.
Juul schreef:God, gaan we weer. Herinner me hier nog een topic over een tijd terug. Je mag geen leeuw in een hokkie dauwen, maar een paard moet maar in een stalletje, want dat zijn we zo gewent. Als je begint over een 'zielige diersoort', betrek dan alle zielige diertjes erbij. Dieren in de meeste dierentuinen hebben het beter dan het gemiddeld rijpaard hier in NL.
Juul schreef:Weet je waarom dierentuinkaartjes zo duur zijn? Omdat die dieren vreselijk veel geld kosten aan huisvesting en voeding. Hoeveel dierentuinen zijn er al niet aan het uitbreiden voor de dieren? Artis en Blijdorp weet ik het iig van. Het is ouderwets om dieren in kooitjes te houden, gelukkig, en daarom breiden dierentuinen steeds meer uit. Maar daar is geld voor nodig, en dat gaat niet zo even.
Thats_Me schreef:Nou ook al hou je, je paard niet traditioneel in stal dan nog is het lang nog niet natuurlijk. Je houdt je paard dan ook op een beperkte oppervlakte.
Thats_Me schreef:Is het rechtvaardig om dieren uit te laten sterven omdat wij niet willen ingrijpen?
Citaat:En door wie stervern ze uit? Justum, door de mens (en het klimaat).
Juul schreef:Weet je waarom dierentuinkaartjes zo duur zijn? Omdat die dieren vreselijk veel geld kosten aan huisvesting en voeding. Hoeveel dierentuinen zijn er al niet aan het uitbreiden voor de dieren? Artis en Blijdorp weet ik het iig van. Het is ouderwets om dieren in kooitjes te houden, gelukkig, en daarom breiden dierentuinen steeds meer uit. Maar daar is geld voor nodig, en dat gaat niet zo even.
Thats_Me schreef:Is het rechtvaardig om dieren uit te laten sterven omdat wij niet willen ingrijpen?
Thats_Me schreef:Citaat:En door wie stervern ze uit? Justum, door de mens (en het klimaat).
Dat is eigenlijk een hele andere discussie. Om er kort over te wezen zijn er diverse oorzaken en ze zijn niet alleen toe te spelen naar de mens toe
magda_90 schreef:Wat moet er dan gebeuren met al die andere dieren? Gewoon maar laten uitsterven? Ik bedoel het niet zo hard, hopelijk snap je me.