Wat vinden jullie van een dierentuin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Wat vinden jullie van een dierentuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:29

Goed naar de dieren kijken wordt daar zeker gedaan. Ik kan begrijpen dat je dat als bezoeker zijnde niet meekrijgt. Maar achter de schermen zijn ze er echt wel mee bezig.

De bevers hebben nu bv 4 plaatsen om dammen te bouwen, en deze worden ook weer weggehaald, vanwege wat jij al zei dat ze daarna niets meer te doen hebben.

Ja tuurlijk, dat kan altijd anders. Maar hoe zou je dat moeten doen? Geen bevers meer in de parken zetten en ze dan maar laten uitsterven?

Hierbij doel ik vooral op het stuk dat anita_Sab schreef.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:06

Over het algemeen vind ik het maar zielig. Wilde dieren (dieersoorten) hoor je niet op te sluiten in een kooitje. Ook niet als er elke dag 10 mensen worden betaald voor hun verzorging ofzo. Dat maakt het niet gemakkelijker voor de dieren om zo te leven.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:17

BraveSpots schreef:
Over het algemeen vind ik het maar zielig. Wilde dieren (dieersoorten) hoor je niet op te sluiten in een kooitje. Ook niet als er elke dag 10 mensen worden betaald voor hun verzorging ofzo. Dat maakt het niet gemakkelijker voor de dieren om zo te leven.

Maar huisdieren zijn dan niet zielig als je die in een kooitje op sluit? Alleen wilde dieren zijn zielig?

Hoe weet jij dat het niet gemakkelijker maakt voor de dieren om zo te leven? In de dierentuin hebben ze het vele malen makkelijker dan in de natuur. Ze hoeven geen eten te zoeken. Geen kans dat ze worden opgegeten. Als ze ziek zijn komt er een dierenarts bij zodat ze niet onnodig hoeven te leiden etc etc.

Zijn dieren in de dierentuin dan zieliger dan dieren in de natuur als je het zo gaat bekijken? Of hebben dieren in de dierentuin gewoon een veelste luxe leven waardoor ze o.a stereotiep gedrag kunnen gaan vertonen?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:32

Thats_Me schreef:
Maar huisdieren zijn dan niet zielig als je die in een kooitje op sluit? Alleen wilde dieren zijn zielig?

Hoe weet jij dat het niet gemakkelijker maakt voor de dieren om zo te leven? In de dierentuin hebben ze het vele malen makkelijker dan in de natuur. Ze hoeven geen eten te zoeken. Geen kans dat ze worden opgegeten. Als ze ziek zijn komt er een dierenarts bij zodat ze niet onnodig hoeven te leiden etc etc.

Zijn dieren in de dierentuin dan zieliger dan dieren in de natuur als je het zo gaat bekijken? Of hebben dieren in de dierentuin gewoon een veelste luxe leven waardoor ze o.a stereotiep gedrag kunnen gaan vertonen?

Huisdieren zijn gedomisticeerd, en mijn huisdieren sluit ik niet in een kooitje op hoor.

Natuurlijk kan ik niet weten wat die dieren ervan vinden, maar ik denk wel degelijk dat de meeste van die dieren in hun natuurlijke omgeving gelukkiger zouden zijn dan in een dierentuin.

Als je een mens opsluit in zijn huis met alle luxe, eten genoeg, dokter die langskomt, enzo dan draait ie na een eind gewoon helemaal door. Hetzelfde gebeurd imo met die dieren. Het is niet omdat je hen luxe heeft, dat de vrijheid daarmee kan worden vervangen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:08

Zonder die dieren opsluiting waren er al te veel dieren uitgestorven door stropers en jagers!
Men probeert de populatie nu weer op te bouwen en de dieren te beschermen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:28

magda_90 schreef:
Zonder die dieren opsluiting waren er al te veel dieren uitgestorven door stropers en jagers!

Dan zou men alleen bedriegde diersoorten mogen houden. Tijgers, leeuwen, beren, olifanten, bepaalde apen,... mag men dan niet meer opsluiten.

In de eertse plaats is een dierentuin een ammusementenpark, en dat zou verboden moeten worden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:30

Het ammusumenten gedeelte moet wel om geld binnen te halen voor de verzorging en huisvesting van de dieren.
Hoe wil je het anders betalen?

En je zult verbaast staan hoeveel bedreigde diersoorten Aqua Zoo alleen al heeft (waar ik stage heb gelopen).

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:31

BraveSpots schreef:
magda_90 schreef:

Dan zou men alleen bedriegde diersoorten mogen houden. Tijgers, leeuwen, beren, olifanten, bepaalde apen,... mag men dan niet meer opsluiten.

In de eertse plaats is een dierentuin een ammusementenpark, en dat zou verboden moeten worden.

Daar sla je toch echt een groot deel van de plank mis. Dat was vroeger zo maar het belangrijkste van dierentuinen vandaag de dag is toch het behoud van soorten en educatie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:42

Even gekopieerd van mijn stageverslag van Aqua Zoo:

Citaat:
Door de beïnvloeding van de mens gaat er het een en ander mis. Duizenden planten- en dierensoorten verdwijnen. De dierenparken van Zodiac Zoos proberen op bescheiden schaal toch wat diersoorten, die bijna zijn uitgestorven, te behouden met speciale fokprogramma’s en aangepaste biotopen.
Zodiac Zoos doet dit in samenwerking met andere dierenparken in heel Europa.

Zodiac Zoos B.V. is de overkoepelende organisatie van Dierenpak Wissel in Epe, Zoo Parc Overloon in Overloon, Aqua Zoo Friesland in Leeuwarden en Zoo Labyrinth Boekelo in Boekelo. Zodiac Zoo is opgericht ten tijde van de overname van Dierenpak Wissel in Epe (1994). De dierenparken van Zodiac Zoos kenmerken zich door een bijzondere flora en fauna en een natuurlijke uitstraling. Ook wordt er gewerkt aan educatie en internationale fokprogramma’s ter bevordering van natuurbehoud.

De missie van de Zodiac Zoos is het ontwikkelen, beheren en promoten van een dierentuin met het doel om recreatie, educatie, natuurbehoud en wetenschap zodanig te laten beleven door het publiek dat er bewustwording en respect ontstaat voor de belangrijkheid van flora en fauna.

Aqua Zoo Friesland richt zich voornamelijk op diersoorten die rond en in het water voorkomen. Dit is ook te zien aan de indeling van het park. Er loopt namelijk een waterstroom door het hele park heen. Zo staan alle verblijven feitelijk met elkaar in verbinding. De bezoeker loopt door het park en komt langs allerlei bijzondere diersoorten. Zo zijn hier (onder andere) otters (kleinklauw- en Europese otters), Zeeberen, Humboldt pinguïns, wasberen, bevers en een aantal soorten kraanvogels gehuisvest. In het park is ook een expositieruimte genaamd het Naturama. Hier worden ook een aantal reptielen, amfibieën en vissen gehouden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:44

God, gaan we weer. Herinner me hier nog een topic over een tijd terug. Je mag geen leeuw in een hokkie dauwen, maar een paard moet maar in een stalletje, want dat zijn we zo gewent. Als je begint over een 'zielige diersoort', betrek dan alle zielige diertjes erbij. Dieren in de meeste dierentuinen hebben het beter dan het gemiddeld rijpaard hier in NL. Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:49

Amen Juul Ja

De meeste paardenrassen zouden ook uitgestorven zijn als wij ze niet in een stal hadden gezet.

[edit] je kunt de paardenwereld ook vergelijken met een dierentuin. Het trekt bezoekers en je verdient je geld ermee. Daarnaast onderhoud je het ook.

Dit is héél algemeen gezegd, maar kom op, het komt in feite op hetzelde neer.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 21-05-08 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:49

Juul schreef:
God, gaan we weer. Herinner me hier nog een topic over een tijd terug. Je mag geen leeuw in een hokkie dauwen, maar een paard moet maar in een stalletje, want dat zijn we zo gewent. Als je begint over een 'zielige diersoort', betrek dan alle zielige diertjes erbij. Dieren in de meeste dierentuinen hebben het beter dan het gemiddeld rijpaard hier in NL. Knipoog

Inderdaad!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:00

Juul schreef:

Nou, persoonlijk ben dan ook tegen het tradisionele 'paardje in stal' gedoe. Praktisch is het uiteraard niet haalbaar, maar als het aan mij lag, kwamen alle paarden standaard 24/7 in de wei. Ik zei al dat er imo een verschil tussen gedomisticeerde en wilde dieren. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je huisdieren wel moet opsluiten in een hokje natuurlijk.

Maar is het gerechtvaardigd om bepaalde diersoorten op te sluiten, met als excuus dat ze bedreigd zijn? Als men dan toch zo begaan is met de beestjes, waarom dan geen deftig terrein geven aan ze, waar ze toch de mogelijkheid hebben om een goed te leven?

Ik wil zeker niet beweren dat alle dierentuinen slecht werk doen, maar 90 procent of meer zitten de dieren ronduit in erbarmelijke omstandigheden gewoon om geld te verienen en mensen te amuseren, en dat gaat er bij mij niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:02

Weet je waarom dierentuinkaartjes zo duur zijn? Omdat die dieren vreselijk veel geld kosten aan huisvesting en voeding. Hoeveel dierentuinen zijn er al niet aan het uitbreiden voor de dieren? Artis en Blijdorp weet ik het iig van. Het is ouderwets om dieren in kooitjes te houden, gelukkig, en daarom breiden dierentuinen steeds meer uit. Maar daar is geld voor nodig, en dat gaat niet zo even.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:03

Nou ook al hou je, je paard niet traditioneel in stal dan nog is het lang nog niet natuurlijk. Je houdt je paard dan ook op een beperkte oppervlakte Knipoog.

Zoals ik al zeg dieren krijgen een stempel van gedomesticeerd mee terwijl veel dieren dat eigenlijk niet zijn.

Is het rechtvaardig om dieren uit te laten sterven omdat wij niet willen ingrijpen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:05

Juul schreef:
Weet je waarom dierentuinkaartjes zo duur zijn? Omdat die dieren vreselijk veel geld kosten aan huisvesting en voeding. Hoeveel dierentuinen zijn er al niet aan het uitbreiden voor de dieren? Artis en Blijdorp weet ik het iig van. Het is ouderwets om dieren in kooitjes te houden, gelukkig, en daarom breiden dierentuinen steeds meer uit. Maar daar is geld voor nodig, en dat gaat niet zo even.

Idd. Zoveel geld is er gewoonweg om de complete natuur na te bootsen! Ze doen zo goed mogelijk hun best en steeds weer worden de verblijven beter en beter.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:06

Thats_Me schreef:
Nou ook al hou je, je paard niet traditioneel in stal dan nog is het lang nog niet natuurlijk. Je houdt je paard dan ook op een beperkte oppervlakte Knipoog.

Idd, een paard is in dat geval net een neusbeer in zijn verblijf.

Thats_Me schreef:
Is het rechtvaardig om dieren uit te laten sterven omdat wij niet willen ingrijpen?

En door wie stervern ze uit? Justum, door de mens (en het klimaat).

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:11

Citaat:

Dat is eigenlijk een hele andere discussie. Om er kort over te wezen zijn er diverse oorzaken en ze zijn niet alleen toe te spelen naar de mens toe Knipoog
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 21-05-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:12

Juul schreef:

Je zal het waarscheinlijk verschrikkelijk naïf vinden van me, maar ik denk altijd, als je geen geld hebt om je dieren deftig te onderhouden, dan begin je er niet aan. Dat geldt voor de gewone mens, maar ook voor dierentuinen vind ik. In het geval van die dierentuinen die jij noemt. Als ze de helft van hun dieren weg doen, zullen ze direct geld en plaats genoeg hebben voor hun uitbreiding.

Thats_Me schreef:

De meeste dieren sterven uit omdat de mens heeft ingegrepen in hun natuur. Maar afgezien van dat, voor mijn part mag men alle dieren redden ter wereld, maar geef hen tenminste een zo natuurlijk mogelijk bestaan, dat is het minste wat je kan voor zorgen nadat je hun vrijheid hebt afgenomen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:15

Thats_Me schreef:
Citaat:

Dat is eigenlijk een hele andere discussie. Om er kort over te wezen zijn er diverse oorzaken en ze zijn niet alleen toe te spelen naar de mens toe Knipoog

Ik doel op stropers en jagers waardoor er wel een groot deel wordt bedreigd met uitsterven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:16

Deze discussie draait in een rondje rond en rond.

Je zal het waarscheinlijk verschrikkelijk naïf vinden van me, maar ik denk altijd, als je geen geld hebt om je dieren deftig te onderhouden, dan begin je er niet aan. Dat geldt voor de gewone mens, maar ook voor dierentuinen vind ik. In het geval van die dierentuinen die jij noemt. Als ze de helft van hun dieren weg doen, zullen ze direct geld en plaats genoeg hebben voor hun uitbreiding.

Wat moet er dan gebeuren met al die andere dieren? Gewoon maar laten uitsterven? Ik bedoel het niet zo hard, hopelijk snap je me.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:19

10 m2 is altijd nog meer dan dat de meeste paarden hebben Cool

- een kat stop je niet in een krat de hele dag
- een ijsbeer niet in een hok
- een giraffe niet in een box
- een zebra ook niet

en een paard ook niet!

Dieren op kleine ruimtes is altijd zielig. Papegaaien in kooien die alleen gehouden worden gaan van éllende praten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:22

magda_90 schreef:
Wat moet er dan gebeuren met al die andere dieren? Gewoon maar laten uitsterven? Ik bedoel het niet zo hard, hopelijk snap je me.

Welke andere dieren? Zij die dan zouden weg moeten? Naar een andere dierentuin/instelling die beter uitgerust is, en waar ze nog een mooi(er) leven kunnen leiden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:24

Arabesk, de dieren die jij noemd hebben in de meeste dierentuinen nogal meer dan een hok/box.

Papegaaien zitten ook niet ellendig in kooien, nee die zitten met meerdere soortgenoten in ruime voilers. En bij Aqua Zoo worden ze 'getraind' zodat ze buiten rond kunnen vliegen.