Kattenvoer geven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Kattenvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:10

Maanling schreef:
Hier kun je enorm veel info vinden: http://www.kattenplaza.nl (soort bokt maar dan voor katten Knipoog )

Zelf geef ik droogvoer, en af en toe een blikje natvoer erbij. Maar dan niet van die waardeloze natvoer, maar die blikjes van een euro per stuk waar je ook echt kip/vis enz in herkent.

precies... bijvoorbeeld Shiney Cat... dat is gewoon puur vlees of vis in heldere gelei, verder niets.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:01

Ik voer zelf momenteel Orijen, doe 2,5 week met een zak van 7 kilo. Met 7 katten.
Ook geef ik elke dag vers bij, soms carnibest, soms kippennekken, soms kuikens, kipfiletje, kippenlever, gehakt, tartaar, heel varierend dus Clown Ze doen het hier erg goed op Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:06

Hoe doen degenen die vers vlees voeren dat met vitamines en mineralen ed?
Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat in het totaalvoer (brokken) alles in de juiste verhoudingen zit.
Met m'n paarden zou ik niet zomaar overgaan op bv alleen haver voeren oid omdat je dan weet dat je te eenzijdig voert en ze niet alles binnenkrijgen.
Maar hoe doen jullie dat dan met je katten? Krijgen die dan ook supplementjes oid?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:15

Zelfde vraag als Sonja Knipoog
Er ligt hier een 'worst' Carnibest in de vriezer, maar ze eten het niet/slecht. Ik heb het gemengd met hun normale natvoer, dan eten ze wel iets ervan, maar van harte gaat het niet. Duurt het lang voordat katten eraan gewend zijn? Een diepvrieskuikentje dat ik van een vriendin kreeg om te proberen zaten ze ook maar raar naar te kijken Haha!
Verder staan hier altijd twee soorten (premium)brokken en een Cat-It voor vers water.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:22

Sonja schreef:
Hoe doen degenen die vers vlees voeren dat met vitamines en mineralen ed?
Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat in het totaalvoer (brokken) alles in de juiste verhoudingen zit.
Met m'n paarden zou ik niet zomaar overgaan op bv alleen haver voeren oid omdat je dan weet dat je te eenzijdig voert en ze niet alles binnenkrijgen.
Maar hoe doen jullie dat dan met je katten? Krijgen die dan ook supplementjes oid?

In de vleesworsten van carnibest zitten ook alle vitaminen en dergelijke. dit is speciaal samengesteld kattenvoer. Dus dan heb je niet het probleem van het missen van vitaminen bij vers vlees.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:31

Die van ons krijgen alleen droge brokjes, en ca 3 per week zie ik er eentje met "vers vlees" binnenkomen, dat vangen ze zelf Nagelbijten / Gniffelen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:15

Katten zijn inderdaad lastig over te zetten soms. Beste tip die ik kan geven is: maak je keuze voor vlees en zet ze gewoon niks anders meer voor. Een gezonde niet al te kieskeurige kat zal dat binnen een paar dagen accepteren en genieten van wat je hem/ haar voorzet.

KVV (Kompleet Vers Voer) is kompleet en volledig. Enig nadeel is de beperkte afwisseling én het feit dat je kat nog niet lekker lang bezig is met eten. Dat vind ik juist mentaal zo stimulerend. Het gebrek aan knaagwerk biedt ook minder voordeel voor het gebit. Ik raad dan dus aan om naast de KVV wekelijks wat knaagwerk te geven (bijvoorbeeld een zalmkop of hele kipfilet).

Als je puur vers vlees wilt voeren dan zit daar inderdaad wel een kleine "studie" aan gekoppeld. Je kunt niet zomaar klakkeloos het een of het ander gaan geven. Via de zoekfunctie hier op bokt vind je wel e.e.a. Of kijk op de websites www.voernatuurlijk.nl of www.barfplaats.nl

Als je overtuigd bent, maar jezelf niet helemaal vertrouwd met dat volledig zelf samenstellen, weet ik nog wel een leuke service die tegen een kleine vergoeding je menu samen kan stellen en evt. zelfs je producten kan leveren Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:56

c_alsemgeest schreef:
Maanling schreef:
Hier kun je enorm veel info vinden: http://www.kattenplaza.nl (soort bokt maar dan voor katten Knipoog )

Zelf geef ik droogvoer, en af en toe een blikje natvoer erbij. Maar dan niet van die waardeloze natvoer, maar die blikjes van een euro per stuk waar je ook echt kip/vis enz in herkent.

precies... bijvoorbeeld Shiney Cat... dat is gewoon puur vlees of vis in heldere gelei, verder niets.

Jep, zoiets. Van die peperdure kuipjes waar de tonijn zo lekker ruikt/ziet dat je hem zelf het liefst op een toastje zou willen doen Knipoog
En waar de kipfilet échte kip is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:27

Waarom zou je zoiets geven en geen echte tonijn of kip? Nagelbijten / Gniffelen
Dat kan uiteraard ook gewoon naast brokjes!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:30

Wij geven altijd alleen maar gewone droge brokjes. Als ik haar dan ook eens blikvoer voorschotel wordt ze helemaal wild Clown. Onze vorige kat kreeg ook nooit blikvoer en die is er 16 mee geworden. En ook deze kat is heel gezond.

Muizen en vogeltjes vangen mag ze zelf doen Clown

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:30

@ chubby: Kan ook, maar die kuipjes zijn gewoon handig. Echte tonijn en kip zou voor Minipoes prima werken, maar de Snoes zou echt niet weten wat ze ermee aan moet ben ik bang. Die likt eigenlijk alleen maar het 'sap' weg van die kuipjes en de rest laat ze liggen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:34

Pure tonijn zit ook in een blikje Knipoog

Mijn katten kregen altijd de restjes van de kipfilet, de stukjes die wij wegsnijden zeg maar. Dat heb ik langzaam opgebouwd met een extra visje voor hen als wij vis aten, wat soepvlees wat teveel was, etc.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:36

Ik heb 9 katten, 6 noren ,2 htk's en 1 kruising siamees (met sterallures Haha! )
Ik voer al jaren Royal canin en Hills. Doen ze het super op.
Kwaliteits voer is erg belangrijk voor het gestel, zeker voor de nieren etc. Geef je goedkoop voer dan is de kans op problemen later groter.
Natvoer geef ik zo nu en dan voor de lekker. Ze zijn er dol op, maar ze gaan er zo van stinken Clown

Koolvis vinden ze op zijn tijd ook wle lekker trouwens Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:38

Mijn katten zijn 2 blaasgruisgevallen en zitten op Royal Canin Urinary en eens in de week krijgen ze iets anders te eten (koolvis, kipfilet, kippenlevertjes, zalm uit blik voor menselijke consumptie, etc.).

Voor mij geen natvoer meer Lachen

(Hoewel we binnenkort een kitten krijgen die we in het begin wel gedeeltelijk op blik willen zetten).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:48

Chubby schreef:
Pure tonijn zit ook in een blikje Knipoog

Mijn katten kregen altijd de restjes van de kipfilet, de stukjes die wij wegsnijden zeg maar. Dat heb ik langzaam opgebouwd met een extra visje voor hen als wij vis aten, wat soepvlees wat teveel was, etc.

Ja dat klopt, die blikjes tonijn op waterbasis, dat krijgen ze ook nog wel eens. Meestal als ik voor mezelf een blikje moet hebben koop ik er voor hun ook eentje bij. Maar over het algemeen pak ik die kuipjes gewoon handiger weg bij het kattenvoer, dan denk ik eraan omdat ik ze zie staan. Knipoog

Minipoes vangt haar eigen vissen (die ze met 'huid en haar' opvreet) helaas af en toe een goudvis, maar ze komt ook met voorntjes aan die ze uit de visvijver haalt. Joost mag weten hoe. Ook vogeltjes eet ze vaak 'gedeeltelijk' op. Zij zou dus wel raad weten met barf. Maar de Snoes... die is gewoon niet zo gebouwd voor al dat 'echte' eten met die platte snoet. Die knabbelt het liefst brokjes. De rest snapt ze gewoon niet zo. Maar ach... ze zijn gezond en gelukkig. Wat wilt men nog meer? Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:10

Maanling; zulke katten heb ik ook hoor Ja Als ik die een kuiken of vis zou geven, dan zullen ze zich afvragen wat daarmee de bedoeling is.

Weet me nog te herinneren toen ik kind was... we hadden muizen in het keukenkastje, in het hondenvoer. M'n mams had de muis losgelaten in de keuken en er een kat bijgezet; beest springt een meter de lucht in, rug bol, staart dik en blazen naar die muis, vervolgens rende hij hard weg.

Denk dat mijn katten zo al zouden reageren op een vis of kuiken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:18

*moet toch stiekem wel even grinniken om het plaatje wat de door jouw geschetste situatie oproept*

Ik heb het vermoeden dat de Snoes pas geleden per ongeluk een merel heeft gevangen (hoop veren in de kamer). En ik was ook niet erg verbaasd toen ik vervolgens die merel gezond en wel op de vensterbank zag zitten met de Snoes er een halve meter naast die het 'allemaal echt niet meer interesseerde'. "Merel? ik zie geen merel hoor".

Merel was gewoon ontsnapt, want die domme Snoes snapte het natuurlijk niet meer toen ze het beestje eenmaal te pakken had.

Tis een sufferd. maar wel een hele leuke.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:32

De katten bij mijn ouders hebben altijd alleen brokvoer gekregen en zijn allemaal een natuurlijke dood op oude leeftijd gestorven. We hebben daar aardig wat katten gehad (vroeger toen ik klein was zelfs 7 tegelijk) en onze katten zijn altijd vanuit ons huis gestorven, vrijwel allemaal de natuurlijke ouderdomsdood en 2 bij de DA als gevolg van een ongeluk. Ik voer mijn kat nu dus ook alleen brokvoer, weliswaar (net als thuis) van de betere merken maar geen blikvoer erbij. Ze glanst je tegemoed en zit enorm goed in haar vel! Absoluut niet aanvallend bedoeld maar ik vind het 'gedoe' met vers vlees enigzins overbodig en zie het nut er niet van in.. mijn ervaring heeft mij geleerd dat er genoeg katten zijn die het prima doen op alleen droogvoer, en ook nier of blaasproblemen hebben wij nooit gehad..
Anyways, ieder zijn mening natuurlijk!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:27

Mijn katten waren eerst ook niet gewend aan kuikens, en moesten er niks van hebben, tot ik zo'n ding in stukken heb staan hakken (ik voelde me zo banketstaaf tegenover dat schattige kuikentje, hoe bizar?) en sindsdien zijn ze er gek op. Op Carnibest waren ze altijd al gek, alleen Bowie moest weer wel heel erg wennen aan hart en ander rauw vlees. Elvis eet alles, behalve vis, daar is ze allergisch voor, of ik het vers geef of in blik, ze gaat ervan overgeven.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 09:32

Van vele mensen hoor ik dat ze royal canin geven. Daar ga ik ook even over na denken

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:36

wij geven ook gewoon droogvoer..
onze kat eet het heel graag en onze DA heeft ons afgeraden om natvoer te geven.
ze krijgt wel regelmatig een stukje kip oid.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:12

Nee, jouw DA heeft liever een blaasgruiskat als hij een jaar of 8 is. Dat begrijp ik ook wel.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:14

Royal Canin is goed voer!
Hier krijgen ze naast brokken ook blikvoer.
Namelijk carnibest.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:31

Up_to_Date schreef:
Royal Canin is goed voer!
Hier krijgen ze naast brokken ook blikvoer.
Namelijk carnibest.

Carnibest zit toch niet in een blik?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:23

Carnibest ziet eruit als een leverworst Knipoog