vraag over rechtzaak maken tegen eigenaar van hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: vraag over rechtzaak maken tegen eigenaar van hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:58

EN die honden............. sommige mensen zijn het doodknuppelen niet waard...... zucht

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:07

LimaMambo schreef:
ik word er eigenlijk een beetje moe van dat mensen dit denken..
hondagressie is TOTAAAAAAAAAAAAL iets anders dan mensagressie en kan je dus TOTAAAAAAL niet met elkaar vergelijken

Ben ik het wel mee eens!

Dit zegt meer over hoe die mensen zijn dan hoe het "ras" is ..
Die honden komen gewoon helaas bij de verkeerde mensen terrecht,
kunnen die dieren helaas ook niks aan doen.
Jammer dat die honden ervoor moeten boeten .. ze kunnen beter de baasjes van zogenaamde "agressieve" honden afmaken Knipoog

Neemt natuurlijk niet weg dat het erg vervelend is wat er is gebeurd, en vind het ook terrecht dat die mensen moeten dokken!
Veel sterkte de komende tijd!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:12

Als het kruisingen zijn zijn ze verboden in NL, aangifte doen is dan genoeg. Wordt er gecontroleerd in hoeverre de honden rasecht zijn en of het aangetoond kan worden, zo niet dan krijgen ze een spuitje.

Maar afgezien daarvan; gewoon de normale procedure;
eerst naar die mensen gaan en erover praten,
daarna aangifte doen,
daarna de rechter erbij.

Het laatste zou niet perse hoeven als de eigenaren gewoon meewerken.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:16

xXVeronaXx schreef:
LimaMambo schreef:
ik word er eigenlijk een beetje moe van dat mensen dit denken..
hondagressie is TOTAAAAAAAAAAAAL iets anders dan mensagressie en kan je dus TOTAAAAAAL niet met elkaar vergelijken

Ben ik het wel mee eens!

Dit zegt meer over hoe die mensen zijn dan hoe het "ras" is ..
Die honden komen gewoon helaas bij de verkeerde mensen terrecht,
kunnen die dieren helaas ook niks aan doen.
Jammer dat die honden ervoor moeten boeten .. ze kunnen beter de baasjes van zogenaamde "agressieve" honden afmaken Knipoog

Neemt natuurlijk niet weg dat het erg vervelend is wat er is gebeurd, en vind het ook terrecht dat die mensen moeten dokken!
Veel sterkte de komende tijd!

Kan je wel zeggen. Maar zo om de 3 maanden zit er weer zo'n 'hond pakt kind' item in het nieuws. En altijd gaat het om bepaalde rassen. Als er bij mij in de buurt iemand zo'n hond had en ze lieten die los lopen zou ik er ook voor zorgen dat ze zo'n boel problemen kregen dat ze dat beest wel moesten wegdoen. Go TS!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:21

Dat is echt bullshit, het zijn 9 van de 10 keer rassen waar je het niet van zou verwachten. Een heel enkele keer is het een keer een dog of een rottweiler en dat onthouden mensen wel maar die keren dat het andere rassen zijn wordt vergeten.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:23

Maar je bent het toch met me eens dat doggen en rotweilers niet zonder lijn door een woonwijk (of een recreatiegebied) horen te lopen hoop ik?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:25

dat ligt puur aan het individu, niet aan het ras.
En buiten het individu ligt het nog meer aan de opvoeding, een hond kan door de eigenaar precies zo 'gekneed' worden als je hem hebben wilt.

(overigens ben ik een doggenliefhebber dus misschien moet je niet met mij in discussie gaan)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:27

koeienpoep Haha! ik had een rotweiler, weggehaald uit een gezin omdat als meneer op de bank lag de rest niet de woonkamer in kon........ik heb de verhoudingen even rechtgezet en ik heb er 5 jaar lang een geweldige hond aan gehad, nooit aangeleind, altijd met de paarden mee, altijd vriendelijk.........

totdat hij een vriend van mijn moeder uit het niks in zijn gezicht greep........ man naar de EHBO en ik met de hond naar de dierenarts

hmzz was een reactie op een eerdere post

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:31

anneliesdj schreef:
En buiten het individu ligt het nog meer aan de opvoeding, een hond kan door de eigenaar precies zo 'gekneed' worden als je hem hebben wilt.

(overigens ben ik een doggenliefhebber dus misschien moet je niet met mij in discussie gaan)

Als jij bij mij in de buurt woonde zouden we niet goed opschieten denk ik zo Haha!

Ik neem het echt niet dat mensen dat soort honden los laten lopen. Elke keer als ik ze zie bel ik de politie. Totdat die hond netjes aan de lijn gaat.

Jij houdt van doggen, mij best. Maar als ik met mijn petekindje ga wandelen wil ik niet zo'n dier hebben loslopen. Je omgeving heeft ook recht op veiligheid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:32

Maar dat ligt dus aan het individu, niet aan het ras.
Daarbij lijkt het voor jou waarschijnlijk dat het 'uit het niets was' maar voor hem was het waarschijnlijk een logische reactie.

Daarbij vind ik dat honden als herders en Labradors en Golden retrievers nogal opgehemeld worden. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste bijtincidenten plaatsvinden met golden retrievers, niet omdat ze valser zijn maar omdat heel NL massaal een GR neemt omdat die kindvriendelijk zouden zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:33

Klara16 schreef:
Als jij bij mij in de buurt woonde zouden we niet goed opschieten denk ik zo Haha!

Ik neem het echt niet dat mensen dat soort honden los laten lopen. Elke keer als ik ze zie bel ik de politie. Totdat die hond netjes aan de lijn gaat.

Jij houdt van doggen, mij best. Maar als ik met mijn petekindje ga wandelen wil ik niet zo'n dier hebben loslopen. Je omgeving heeft ook recht op veiligheid.

Wat is dan jouw probleem, het feit dat die hond losloopt of dat het een Dog/Rottweiler is?

Wat vind je van loslopende Herders, Labradors en Jack Russels?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:37

anneliesdj schreef:

Natuurlijk is niet elke hond van een bepaald ras agressief, maar bij sommige rassen hebben ze er ''aanleg'' voor. En ja, opvoeding is idd erg belangrijk, maar zelfs met een uitstekende opvoeding, kan het misgaan (En ja, ik heb er ervaring mee. En nee, het was niet mijn eigen hond).

Maargoed even tegen TS: Veel sterkte met het verlies en ik vind dat je zeker recht heb op minstens de Da kosten.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:38

[quote="anneliesdj]Wat is dan jouw probleem, het feit dat die hond losloopt of dat het een Dog/Rottweiler is?

Wat vind je van loslopende Herders, Labradors en Jack Russels?[/quote]

Ik heb 2 grote ergernissen waar het andermans honden betreft:

- al blaffend op je afstromen terwijl je aan het buitenrijden bent maar niet te dichtbij want bang voor het paard: hierin zijn alle rassen gelijk

- mij een onveilig gevoel geven als ze los over straat lopen: hier zijn het toch wel bepaalde rassen die erger zijn dan andere. Ik moet er ook wel bijzeggen dat een bepaald soort mensen van die honden neemt als gevaarlijk uitziend accessoire. Ze zijn bedoeld om te dreigen en dat lukt dan ook. En ik kan er absoluut niet tegen als ik bedreigd word. Dan word ik link Duivel

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:40

Ts wat ontzettend erg voor je, en ik wens je dan ook heel veel sterkte, om zo je hondje te moeten verliezen moet verschrikkelijk zijn!
Wat erg dat deze eigenaren hun verantwoordelijkheid niet hebben genomen, en daar dus naast jou hondje, nog 2 honden voor zullen moeten boeten.

Sterkte!!

Klara16 schreef:
Maar je bent het toch met me eens dat doggen en rotweilers niet zonder lijn door een woonwijk (of een recreatiegebied) horen te lopen hoop ik?

Wat ben jij een ontzettend kortzichtig iemand met je vreemde en kortzichtige antwoorden.
Welke rassen mogen er dan wel volgens jou zonder lijntje door een woonwijk lopen?? Slapen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:41

Wesseltje schreef:
Wat ben jij een ontzettend kortzichtig iemand met je vreemde en kortzichtige antwoorden.

Aangenaam, ik ben klara, en jij ook een goede avond gewenst Haha!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:48

Voor degenen die lopen te miepen dat het zielig is dat die honden een spuitje krijgen: Die honden zijn doodbijters, heb ik absoluut geen medelijden mee, het zou veel zieliger zijn als ze in leven blijven en nog meer honden doodbijten.
Ook al zijn ze zo geworden door een slechte baas, is geen enkel excuus. Mocht de york ze hebben uitgedaagd, (anders krijgen we dat verhaaltje)dan horen ze nog niet meteen dodelijk toe te happen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:51

Klara16 schreef:
Ik heb 2 grote ergernissen waar het andermans honden betreft:

- al blaffend op je afstromen terwijl je aan het buitenrijden bent maar niet te dichtbij want bang voor het paard: hierin zijn alle rassen gelijk

- mij een onveilig gevoel geven als ze los over straat lopen: hier zijn het toch wel bepaalde rassen die erger zijn dan andere. Ik moet er ook wel bijzeggen dat een bepaald soort mensen van die honden neemt als gevaarlijk uitziend accessoire. Ze zijn bedoeld om te dreigen en dat lukt dan ook. En ik kan er absoluut niet tegen als ik bedreigd word. Dan word ik link Duivel

Je hebt er dus wat tegen als onopgevoedde honden loslopen, dat ben ik volledig met je eens, erger ik me ook ontzettend aan.

Ik heb een Dog en hij loopt vrijwel altijd los als ik met hem ga wandelen. Hij komt als ik hem roep en reageert vrijwel niet op vreemden, hij negeert ze. Een enkele keer wordt hij wel aangetrokken door spelende kinderen (hij is nog jong en nieuwsgierig) maar zodra ik hem roept komt hij en dat is lang voor hij bij de kinderen is. Overigens kom ik vaak kinderen tegen die juist op hem afkomen en vorige week kreeg hij spontaan een knuffel van een 3 jarig meisje, ze greep met beide handjes om zijn kop en zoende hem midden op zijn neus. Voor de duidelijkheid; hij steekt een fikse kop boven haar uit en ze hadden elkaar nog nooit eerder gezien.

Maar ik kom ook geregeld honden tegen die oostindisch doof zijn als ze geroepen worden en dus stom achter mijn hond aan blijven lopen, honden die niet geleerd hebben in de stuikjes te poepen, honden die blaffen tegen elke vreemde die ze zien enz.
Dat ligt niet aan het ras maar aan de eigenaar en de opvoeding en ook ik erger me daar vreselijk aan.

Maar als jij wilt beweren dat doggen en rottweilers niet los mogen en labradors en golden retrievers wel dan ben ik het dus niet met je eens.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 01:00

TS vind het erg rot voor je! Een hond verliezen heeft een grote impact op je! En zowiezo op zo'n manier..

Over die 'agressieve' doggen etc.
Klinklare bullshit! Lachen Ken zat lieve doggen, en doen geen vlieg kwaad. Niet elke dog is een 'agressieve'!

Mijn kleine ini mini hondjeFoto's van hem in mijn profiel, die kan ook niet los bij andere honden, omdat die honden grijpt. Is een vlinderhondje gekruist met een jack.
Grote honden valt ie gerust aan, zoals de herder die we tot voor kort hadden.. Die was erg onderdanig tegenover mijn hondje. Hij had helemaal niks in te brengen!
En dat is niet omdat er iets is gebeurd in het verleden.
Dus niet alleen die oh zo gevaarlijke staffords en ga zo maar door, zijn zo 'gevaarlijk'!
Het ligt geheel aan de eigenaar! In dit geval van mijn hondje ook. Hij heeft altijd angst bij mij gevoeld tegenover grote honden, en dat heeft hij hoogstwaarschijnlijk overgenomen.

Ik vind het jammer dat als het woordje stafford ergens staat, mensen gelijk moeten roepen over die ras, en over andere rassen die al een slechte naam hebben.. Niet elke ras die een slechte naam heeft, zijn gevaarlijk!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 01:05

Doggen staan erom bekend juist erg goed met kinderen te kunnen. Juist kleinere hondjes als spaniels en terriers zijn vaak veel onverdraaglijker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 01:06

doggen zijn hele vriendelijke honden

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 01:06

anneliesdj schreef:
Doggen staan erom bekend juist erg goed met kinderen te kunnen. Juist kleinere hondjes als spaniels en terriers zijn vaak veel onverdraaglijker.

En dat is niet verschillend per hond?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:14

Moderatoropmerking:
Even een verzoek om ontopic te blijven. De TS vraagt adviezen/ ervaringen over de gang van zaken rond een rechtzaak aanspannen. De RAD discussie kan men aangaan in dit topic: [BB] [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD) en voor andere, rasgebonden discussies kan een apart topic worden geopend. Daar graag rekening mee houden. Alvast bedankt voor jullie medewerking.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:39

Beste TS,

Heel veel sterkte met het verlies van je hond. Via bureau rechtshulp of een rechtswinkel in je woonplaats kun je informeren hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Wat betreft het papierloos zijn van deze honden, kun je dit het beste even melden bij de politie in je woonplaats en eventueel een melding bij de AID : http://www.aid.nl/meldformulier.htm

Als hun honden illegaal zijn (dus onder de RAD wet vallen) dan zullen zij zonder meer voor 100 % van de kosten moeten opdraaien. En zullen ze die ook betalen. Het is dan zo klaar als een klontje dat ze in dat geval een eventuele rechtzaak zullen verliezen.

Succes.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:49

TS heel veel sterkte met het verlies van je york,
verder heel veel sterkte met het voor op jou goede manier af te ronde kwestie rond wel en niet aansprakelijk.
het blijft moeilijk om te bewijzen wie zijn schuld het nu is, wat als al eerder hierboven ergens was geschreven, de "tegenpartij" beweert dat jou hond begon met uitdagen, dan kom je weer in een hele andere situatie terecht, feit is wel dat waarneer je weet dat je honden (ongeacht het ras) niet vriedenlijk zijn tegen andere honden (paarden. poezen, mensen) dan moet je ze aangelijnd houden. En in een wat extremer geval een korf om doen. ik ben van mening dat je moet zorgen als diereneigenaar (en kinderhouder) dat iemand anders geen last heeft van jou dieren danwel kinderen.

even voor de lezer die denkt dat ik een hondehater of kindermepper ben, ik heb drie honden en geef les op de hondenclub, ook heb ik drie kinderen.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:59

Thnx moderator! Ik wilde deze topic niet openen om een discussie aan te gaan over "agressieve" rassen afmaken of niet.

In mijn geval maakt het niet uit wat voor ras het is. Als het een golden was geweest had ik hetzelfde gedaan. Of als het een "agressief" ras was maar super lief (zelfs al was ie illegaal) dan had ik er niks aan gedaan. Maar waarom is mijn hond minder waard dan die honden? En waarom moet mijn hond wel dood terwijl ie geen vlieg kwaad doet en die honden grijpen kleine hondjes en mogen wel blijven leven? En het is idd kl*te dat de honden de dupe van zijn dat de eigenaren zo ontzettend eigenwijs zijn.

Ik heb sinds kort een rottweiler dus ik heb niks tegen "agressieve" honden maar als ik weet dat die een bepaalde soort hond aanvalt of kinderen of weet ik het wat dan muilkorf ik hem zodat ik kan voorkomen dat zoiets gebeurd (DIE MENSEN WISTEN DAT DIE HONDEN DAT DEDEN). En daar ben ik gewoon heel erg boos om.

En nog eens. Gaat me echt niet om het ras hoor! Maar ik ben eens met de uitspraak "kind krijg je uit de oorlog, maar de oorlog niet uit het kind" (dit moet je dan zien met honden die hekel hebben aan kleine honden). En als ze verplichten om die honden te muilkorfen en het ook controleren (en die mensen het ook doen) dan zou ik ook tevreden zijn maar waarom hadden die mensen dat niet eerder gedaan dan???

Maar het gaat mij nu gewoon VOORAL om dat die mensen zoveel mogelijk gaan betalen. Er zoveel mogelijk voor gaan boeten. Daarnaast ook dat er wat aan gedaan word met die honden (ze hoeven van mij niet afgemaakt te worden maar er moet wel iets aan gedaan worden). Want ik wil gewoon niet dat er meer slachtoffers vallen.