ratje wordt vals?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: ratje wordt vals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:51

Pluttersput schreef:
LiNdA1986 schreef:
Ik zal een vals ratje niet zomaar in laten slapen alleen omdat ie vals is, dat is gewoon ontzettend sneu. Je kan het beestje ook gewoon lekker rat laten zijn, lekker zijn gang laten gaan.
En er zijn zelfs therapien voor dat je je rat het bijten af kan leren.

Verder bijt 1 ratje van mij ook als ik haar in de kooi wil aaien, maar zij heeft territoriumdrift en ik laat haar dan altijd zelf uit de kooi komen. Dan is er niks aan de hand.
Want bijt je ratje ook als ze los rond loopt?
Het kan ook zijn dat je vingers naar eten ruiken.

Via iemand hier op Bokt heb ik ook weer gehoord dat je het bijten af kan leren door je vrijwillig te laten bijten en dan niet je hand terugtrekken, maar juist je hand richting rat duwen, dus nog verder haar bek in. Juist als je je hand terugtrekt ziet de rat dat als gewonnen. Schijnt na 2x al te kunnen werken.
Als je juist haar wegduwt merkt ze dat bijten toch geen zin heeft om jou hand te verjagen.

Gaat dat over die van mij? Die was namelijk niet goed meer, die had geen rat meer kunnen zijn. Die begon overal stukken vanaf te trekken, vloog alles en iedereen in zijn omgeving aan, was gewoon geen beginnen meer aan. Alle haartjes overeind, rugje helemaal bol, vreselijk naar gezicht, je rat in zon positie zien..

Nee ik had het niet over jou ratje, maar reageerde op Elke87, als het ratje echt vals is dan is er inderdaad geen beginnen aan.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:55

Maar dan nog ben ik het er niet mee eens, want wie bepaald wanneer het bijten is en wanneer het vals zijn is (en of agresief gedrag). Alleen op de hand daarvan vind ik niet dat je kan oordelen.

Zeker niet als een rat het alleen in de kooi is en niet er buiten. Meschien heeft het beestje alleen een schurft hekel aan mensen, Maar wil het nog wel lekker met vriendjes slapen...

Ik weet zeker, dat een groot gedeelte van jullie mijn lieve mickje als vals verklaar zou hebben, terwijl dit niet zo was. Na 3 weken therapie was hij een knuffel. Zolang het diertje verder niet laat zien dat het pijn heeft ( krommen rug, vacht uit zetten enz enz) zie ik geen reden om het beestje ten einde te maken.

Een rat wat vals zou zijn maar nog prima in een groep kan wonen is hier van harte welkom om de groep te versterken. Ik zou nooit nee zeggen tegen een bijtende rat.... En er al helemaal geen eind aan maken.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:57

Vind ik ook en misschien is het ratje helemaal niet vals van zichzelf maar is er iets anders.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:54

Over tumoren, dat is dus echt klinklare onzin.
Vrouwtjes ratten krijgen redelijk vaak een mamatumor, heeft niets te maken met het proefdier gebeuren.
Mamatumoren zijn ZEER goed operatief te verwijderen, dus doodgaan aan een tumor.
Echt niet, alleen als de rat te oud en te zwak is om te opereren.
Daarbij, als je een rat haalt van een goede fokker let deze op zijn lijnen. Als er veel tumoren in de lijn voorkomt zal een goede rattery dit aangeven als zij er toch mee gaat fokken.
Over het algemeen wordt er zelfs niet meer verder gefokt met deze lijnen.

Zelf vind ik dat ratten nooit vals worden. Ze gaan bijten uit een reden, niet omdat ze vals worden.
Misschien is dit ratje wel ziek.

Hoe oogt het ratje zelf? Gewoon actief? Eet normaal? Drinkt normaal?
En de vacht, staat die recht overeind?

@Pluttersplut: Dat klinkt meer als een rat die aan het egelen is!!! Zat er toevallig een nieuw ratje bij in de groep? Ratten vechten namelijk uit wie de baas is. Dit doen ze door egelen en aanvallen. Als ratten zo aan het egelen zijn (egelen is: Bolle rug, haren overeind, met de kont draaien) zien ze het verschil tussen rat en hand echt niet.
Als je je hand er dan tussenstopt is de kans heel groot dat de rat de hand aanvalt. Heeft totaal niets met valsheid te maken!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:58

Ze is helemaal normaal...
Eet goed, drinkt goed , komt wel iets lekkers halen als ik ze iets IN de kooi geef..
Haar staat niet overeind , alleen als ik haar wil aanraken..
Ze bijt ook buiten de kooi..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:01

'Vals' is niets meer dan een term, verzonnen door mensen die bang zijn van hun eigen dieren, geen oplossing meer weten en/of de situatie voor zichzelf met het desbetreffende dier niet meer leefbaar vinden.
Begrijpelijk hoor soms. Maar het geeft eigenlijk aan dat je opgeeft.

Grappig ook hoe snel de term 'kronkel in de kop' dan om de hoek komt kijken. 3 kwart van de dierenartsen heeft geen flauw idee van hoe een rat werkt. Hersentumoren zijn ook hartstikke slecht vast te stellen en vaak worden die dingen dus alleen gebruikt als excuus, om je geweten te sussen dat je je dier een plezier doet door het in te laten slapen.

Dus Kelly... ik zou eens kijken of er knuffeltherapie voor jou rat in de buurt is. Misschien werkt het.
En anders moet je je afvragen of je nog met deze rat wilt leven, of dat je haar liever herplaatst.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:41

Assie geweldig omscheven, sluit ik me bij aan...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:42

kellykeuhh schreef:
Haar staat niet overeind , alleen als ik haar wil aanraken..

Klinkt als dominatie of t vervelend vinden dat jij aan der zit. Alleen Dominatie lijkt me vreemd omdat ze al wat ouder is...

Maar goed we pmmen er wel verder over.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:48

absque_dubio schreef:
Ik heb zelf wel gemerkt dat ratten met rode ogen (wat hier gezegd word) sneller bijten, maar huskey's ook..
Je moet bedenken wat je er zelf van vind en er mee wilt.. Een valse hond word ook ingeslapen.. Vind je het niet erg dat je ermee moet leren omgaan, en dat je geen 'knuffel ratje' hebt en telkens moet oppassen, als je dat ervoor over hebt houd je hem toch lekker. Lachen Vind je het op een gegeven moment écht vervelend worden, dan is het misschien toch een idee om hem als slangenvoer weg te doen. Nee dat is niet zielig, ratje heeft zeker een goed leven bij jouw gehad! En ik vind het eerlijker om een ratje dat een goed leven heeft gehad aan een slang te voeren, dan een ratje die dat niet heeft gehad. Of natuurlijk in laten slapen, tis maar net wat je zelf wilt, maar ik zou er goed over na denken. Sterkte ermee.

Ik heb een rat met rode ogen die nog nooit gebeten hoor. Wel een gehad met zwarte ogen die wel graag in je hand beet (kon je alleen met leren handschoenen oppakken, ding beet je anders kapot).

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:54

Ratten met roden ogen zien veel minder goed dan ratjes met zwarte ogen. Als ik mijn hand snel langs een rood oog haal is er een kans dat ze me vast pakt... Omdat hij/zij schikt omdat ze niet kunnen zien wat je doet

Een zwart oog ziet het eerder, en zal minder snel geneigd zijn je vast te pakken

het is niet voor niets dat mijn rood en robijn oogjes de hele dag staan te zekeren.