Pluttersput schreef:LiNdA1986 schreef:Ik zal een vals ratje niet zomaar in laten slapen alleen omdat ie vals is, dat is gewoon ontzettend sneu. Je kan het beestje ook gewoon lekker rat laten zijn, lekker zijn gang laten gaan.
En er zijn zelfs therapien voor dat je je rat het bijten af kan leren.
Verder bijt 1 ratje van mij ook als ik haar in de kooi wil aaien, maar zij heeft territoriumdrift en ik laat haar dan altijd zelf uit de kooi komen. Dan is er niks aan de hand.
Want bijt je ratje ook als ze los rond loopt?
Het kan ook zijn dat je vingers naar eten ruiken.
Via iemand hier op Bokt heb ik ook weer gehoord dat je het bijten af kan leren door je vrijwillig te laten bijten en dan niet je hand terugtrekken, maar juist je hand richting rat duwen, dus nog verder haar bek in. Juist als je je hand terugtrekt ziet de rat dat als gewonnen. Schijnt na 2x al te kunnen werken.
Als je juist haar wegduwt merkt ze dat bijten toch geen zin heeft om jou hand te verjagen.
Gaat dat over die van mij? Die was namelijk niet goed meer, die had geen rat meer kunnen zijn. Die begon overal stukken vanaf te trekken, vloog alles en iedereen in zijn omgeving aan, was gewoon geen beginnen meer aan. Alle haartjes overeind, rugje helemaal bol, vreselijk naar gezicht, je rat in zon positie zien..
Nee ik had het niet over jou ratje, maar reageerde op Elke87, als het ratje echt vals is dan is er inderdaad geen beginnen aan.