Konijn - eet slecht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

Re: Konijn - eet slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:38

Wij hebben 2 konijnen die om de 2 maanden gaan, maar die krijgen geen narcose hoor! Onze DA vindt dat té belastend steeds voor de diertjes en doet gewoon zonder. Als ze erg gestresst raken, krijgen ze een licht roesje maar meer niet!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:41

ja die van mij ging ook onder narcose
(2 dagen later lag die dood in zen kooi. toch teveel stress)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 16:47

Ben net terug van de dierenarts, ze heeft hem uitgebreid bekeken... Ze voelde niks raar aan z'n ingewanden en zijn voortanden zagen er keurig uit. Ik moet nu een paar dagen pijnstiller en iets voor de maag/darmen geven en als het dan niet over is moeten we terug en gaat ze onder narcose zijn kiezen bekijken. Ze wilde dat alleen niet meteen doen, omdat narcose toch een zeker risico met zich meebrengt en het allemaal toch nogal stressvol voor hem is, hij zat net ook nog helemaal na te trillen.
Ik hoop maar dat het allemaal snel weer overgaat, het is bepaald niet prettig om je nijntje mee te moeten nemen in zo'n reiskooi en te zien dat hij alles zo eng vindt Verdrietig

Edit @ lonnieejj: mijn dierenarts zei dat ze prompt dood kunnen neervallen van de stress als ze met zo'n klem aan de gang gaat om bij zijn kiezen te komen... maar omdat de narcose ook erg belastend was wilde ze dus eerst maar even kijken of het tóch iets met het verteringsgebeuren te maken had.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:04

Hanmar schreef:
Ben net terug van de dierenarts, ze heeft hem uitgebreid bekeken... Ze voelde niks raar aan z'n ingewanden en zijn voortanden zagen er keurig uit. Ik moet nu een paar dagen pijnstiller en iets voor de maag/darmen geven en als het dan niet over is moeten we terug en gaat ze onder narcose zijn kiezen bekijken. Ze wilde dat alleen niet meteen doen, omdat narcose toch een zeker risico met zich meebrengt en het allemaal toch nogal stressvol voor hem is, hij zat net ook nog helemaal na te trillen.
Ik hoop maar dat het allemaal snel weer overgaat, het is bepaald niet prettig om je nijntje mee te moeten nemen in zo'n reiskooi en te zien dat hij alles zo eng vindt Verdrietig

Edit @ lonnieejj: mijn dierenarts zei dat ze prompt dood kunnen neervallen van de stress als ze met zo'n klem aan de gang gaat om bij zijn kiezen te komen... maar omdat de narcose ook erg belastend was wilde ze dus eerst maar even kijken of het tóch iets met het verteringsgebeuren te maken had.

Nou, je da is dan wel een beetje flauw hoor, een konijn valt echt niet prompt dood neer van de stres als ze met zo'n klem bezig zijn, anders hadden 3 konijnen van mij allang dood kunnen zijn. Ze zijn altijd een beetje bang tuurlijk, maar ze vallen er echt spontaan van dood neer hoor Nagelbijten / Gniffelen

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:33

lonniejj schreef:
Hanmar schreef:

Nou, je da is dan wel een beetje flauw hoor, een konijn valt echt niet prompt dood neer van de stres als ze met zo'n klem bezig zijn, anders hadden 3 konijnen van mij allang dood kunnen zijn. Ze zijn altijd een beetje bang tuurlijk, maar ze vallen er echt spontaan van dood neer hoor Nagelbijten / Gniffelen

dit verschilt per konijn.
zoals ik al zei: die van mij lag 2 dagen na het dierenarts beziek dood in zijn kooi.
Terwijl heel veel konijnen er gewoon goed uitkomen

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:42

raar dat ze niet naar de kiezen kon kijken. bij ons kijken ze met een instrument achterin het bekje naar de kiezen. met antibiotica gaat dat niet weg hoor

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:06

Inderdaad erg vreemd een goeie DA kan gewoon zonder narcose bij de kiezen kijken. Wellicht niet de aller allerachterste, maar toch zeker heel veel. En zonder te weten wat het dier heeft medicijnen te geven ben ik niet zo'n voorstander van.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:15

Helemaal mee eens Faniek.
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje vreemd dat de dierenarts niet even naar de kiezen gekeken heeft en meteen een pijnstiller meegeeft.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:30

ik zou toch even naar een andere DA gaan

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:35

sorrie hoor, maar met tanden checken bij konijn heb ik er nog nooit een dood gezien....!
en dat hoeft niet eens met een klem.... dat kan ik weten.. als ze dan dood gaan is het in ieder geval van de klem, niet van het tanden nakijken, klem totaal overbodig.
ga a.u.b. naar een andere dierenarts, narcose om kiezen na te kijken is totaal overbodig!
het gelijk slijpen er van gebeurt wel onder narcose overigens..

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:42

Mijn konijnen eten hun bakje voer gedeeltelijk over de dag op.

Ik heb 1 konijn gehad die last had van de tanden, en die stopte geleidelijk aan met eten. Maar als de bak leeg is wanneer jij weer gaat voeren is er toch niks aan de hand.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:46

ik heb dit ook gehad bij mijn helaas overleden konijn,

hij was ook gecastereerd(heeft er niks mee te maken)
maar hij begon steeds minder te eten, dus ik naar DA was niks aan de hand,
maar ik na een week toch weer terug me konijn was niet in zijn nopjes

en toen zag hij dat zijn kiezen steeds groter werden en tegen zijn traanbuis aankwam,
dit moest dan ook met spoed onder verdoving weggeslepen worden,

dus als ik jou was zou ik per direct zijn kiezen na laten kijken en zeggen dat hij niet meer goed eet.

mijn konijn is hier 2 keer aan geopereerd en is helaas bij de tweede keer hier slecht uitgekomen en is 4 maanden daarna ingeslapen vanwege zijn vele kiesgroei

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:15

écht ga naar een andere dierenarts, ik werk al sinds mijn 12e bij een dierenarts en heb nog nooit een konijn er dood van zien gaan... gewoon rustig optillen, achterpootjes vasthouden, voorpootjes, ruggetje tegen de buik en ze vinden het vaak allemaal wel best. kunnen ze perfect naar de kiezen kijken geen klem nodig. de narcose is een veel grotere stressfactor als die kiezen gewoon nakijken.
die medicijnen vind ik wel heel drastisch...

heeft je konijn trouwens traanoogjes?? dan kan het inderdaad wijzen op haken. korte uitleg:
doordat de kiesstand scheef is drukken de wortels tegen de traanbuis waardoor het oog gaat tranen.
dat is dus vaak een teken dat er haken kunnen zitten, afwijkende kiesstand.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 00:55

moonfish 13 heb je dat tegen mijn van naar een anderre dierenenarts.

in de narcose moeten ze als de achterkiezen bijgewerkt worden,
en ze is ingeslapen naar de tweede operatie vier maanden daarna omdat hij slecht eruit is gekomen en dus mank ging lopen
en laatste week viel hij om etc..
dusjah was zielig om hem te laten leven. ( mijne at dan ook nooit geen hooi dat nam hij niet aan)_

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 09:06

Bedankt voor alle reacties!

Inderdaad was ik er eerst ook geen groot fan van dat m'n da meteen met medicate begon, maar ze legde uit dat ze gewoon écht niet wist wat het kon zijn en dat we daarom aan 'symptoombestrijding' zouden doen voor een paar dagen, zodat we zeker zouden weten dat dát het in ieder geval niet was. Wat betreft het kiezen kijken: ik vertrouw mijn da in dit geval, ik heb heel veel goeie ervaringen met deze praktijk gehad in de afgelopen jaren. Ze zei echt dat het alleen met zo'n klem kon en dat ze het alleen bij uitzonderlijk rustige konijnen zonder narcose durfde te doen.

Het konijn zelf is echt een paradox aan het worden: hij eet prima, z'n hardvoer gaat er in als koek, wilgentakjes vind 'ie nog steeds heerlijk, hij eet als vanouds... Behalve dan dat hij het hooi gewoon laat staan. Ik heb ook al geprobeerd om het niet meer in zo'n bolletje, maar ook in een bakje aan te bieden: geen succes. Hij neemt af en toe een knabbeltje en dan gaat hij weer verder met iets anders.
Hij ziet er verder kerngezond uit: vrolijk, telkens als hij uit z'n hokje komt springt hij vrolijk rond, rekt zich heerlijk uit, hij wast zich regelmatig, zit heerlijk op schoot: als hij gewoon z'n hooi zou eten was er nooit iets aan de hand geweest!

De medicatie lijkt geen groots effect op hem te hebben, niet in negatieve zin (anders was ik er allang mee gestopt) maar ook niet in positieve zin... Dat betekent dat als het morgen nog zo is, ik weer naar de da terugga (ze zei vijf dagen uitproberen, maar ik ga voor vier dagen, anders duurt het me te lang... hij moet gewoon hooi eten!)
Het begint gewoon eng te worden. Ik lees hierboven iets over traanoogjes: die heeft hij dus óók niet. Oren schoon, oogjes schoon, mondje/neusje netjes, alles ziet er prima uit... En toch is er iets mis. Dat is echt ontzettend frustrerend.

EDIT: naar de post onder mij: ik heb het eerst dus ook even aangekeken door die warmte, maar waarom houdt hij het dan al een week vol? Waarom eet hij dan alleen z'n hooi niet meer? Ik snap het gewoon niet Ach gut
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 09-05-08 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:08

ik wijd het toch aan de warmte hoor. mijn konijnen eten ook slecht allemaal en het lijkt me stug dat 4 stuk tegelijk last van tanden en kiezen hebben.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:13

Bij al mijn konijnen wordt alles onder narcose gedaan hoor, eentje is zelfs gehecht zonder narcose, niks aan het handje en is helemaal goed gekomen.

Ook bij een konijn haken om zijn kiezen, klemmetje in zijn mond, en is netjes weggeveild. Alles zonder narcose..

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:56

Misschien het hooi natmaken als je het hem aanbiedt? Kan zijn dat hij er met dit warme weer gewoon geen trek in heeft, met dit warme weer hebben wij mensen vaak ook veel minder trek in warm eten.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 17:56

Interessant: het hooi geef ik normaal altijd in zo'n ijzeren bolletje dat je aan het 'dak' van de kooi hangt, vandaag had ik het eens ín zijn voerbak gedaan en meteen had hij een paar happen gegeten? Het was niet heel veel ,maar meer dan de afgelopen dagen Clown
Iemand enig idee wat dit zou kunnen betekenen?
Morgen toch maar weer even naar de da...

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:05

Kan het misschien zijn dat je een wat minder pakje hooi hebt getroffen? Die verpakte pakjes in de winkel kunnen best al een tijd liggen. En ik heb het hier ook wel gezien dat ze het ene niet lustten en het andere wel.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 18:47

Was het eerste wat ik dacht toen hij minder hooi ging eten, dus ben meteen naar de winkel gefietst en heb een andere 'smaak' hooi voor 'm gekocht Vork
Hij heeft dat in het verleden inderdaad wél eens gedaan en dan was het opgelost met een ander merk of andere smaak... Nu dus niet

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:12

ze doen toch een soort stokje zeg maar bij de voortanden in de mond schuiven waardoor het mondje open gaat, en dat ze dus snel naar de kiezen kunnen kijken.
en lijkt me dat een DA dan kan zien wat er loos is,

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 12:56

Mysterie lijkt opgelost! Ik ben vanochtend eerst maar weer 'ns naar de dierenwinkel gefietst en heb daar geïnformeerd of zij dit weleens eerder hadden meegemaakt. Daar zeiden ze dat ik toch nog maar eens een andere smaak moesten proberen en we hebben samen het 'beste', smakelijkst uitziende pak hooi gekocht Vork

Ik thuis het nieuwe hooi in z'n bak gedaan, zit 'ie binnen drie minuten eraan te knagen! Hij eet het niet in één keer op, maar hij blijft om de zoveel tijd eens een hapje nemen... Hij doet weer 'normaal'.
Dus na drie verschillende smaken geprobeerd te hebben, heb het hooi nog natgemaakt, hij heeft pijnstillers en ander spul gekregen... Had ie gewoon zin in een andere smaak Clown

Soms zou je toch willen dat die beestjes konden praten...

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:46

Hanmar schreef:
Mysterie lijkt opgelost! Ik ben vanochtend eerst maar weer 'ns naar de dierenwinkel gefietst en heb daar geïnformeerd of zij dit weleens eerder hadden meegemaakt. Daar zeiden ze dat ik toch nog maar eens een andere smaak moesten proberen en we hebben samen het 'beste', smakelijkst uitziende pak hooi gekocht Vork

Ik thuis het nieuwe hooi in z'n bak gedaan, zit 'ie binnen drie minuten eraan te knagen! Hij eet het niet in één keer op, maar hij blijft om de zoveel tijd eens een hapje nemen... Hij doet weer 'normaal'.
Dus na drie verschillende smaken geprobeerd te hebben, heb het hooi nog natgemaakt, hij heeft pijnstillers en ander spul gekregen... Had ie gewoon zin in een andere smaak Clown

Soms zou je toch willen dat die beestjes konden praten...

Pas maar op hoor, met dat kruidenhooi, uiteindelijk worden ze zo kieskeurig dat je elke week een andere smaak moet kopen Huilen van het lachen En dat is toch echt niet zo goedkoop. Toch zou ik aan je da vragen om de kiezen te controleren, geen hooi eten duidt daar toch vaak op, die medicijnen kreeg hij ook pijnstiller? Zoja, en hij heeft haken, dan maakt hij zijn hele mond kapot, want hij voelt geen pijn en gaat vrolijk eten met als gevolg abcessen in de mond!

[edit] zag het al staan over de pijnstillers!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:53

stalNollie, nee tegen de ts, ik vind het érg raar hoor, meteen medicijnen terwijl je zo de kiezen kan checken, niet eens een roesje bij nodig weet ik uit ervaring maar iedereen doet het anders...
kiezen slijpen is een ander verhaal dat gebeurt wel onder narcose..

mwaaaah, mijn konijn vind het heerlijk. ik heb trouwens 6 caafs en 4 konijnen, ik haal eens in de zoveel tijd gewoon 4 zakken. krijgen ze zo nu en dan kruidenhooi vinden ze erg lekker! Vingers aflikken

wel 1 zak er meteen doorheen maargoed! Clown