Poes is nu aan het bevallen (02-05)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Re: Poes is nu aan het bevallen (02-05)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:18

succes...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:19

Goed dat je richting de DA gaat!
We lezen je update vanzelf wel.

Succes ermee!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:21

Gelukkig dat je toch gaat.
Succes ermee.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:32

nou ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen. Succes bij de dierenarts!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:39

succes hoop dat het wat wordt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:46

ik ben benieuwd hoe het gaat Ach gut
wij hebben op dit moment 1 nestje en deze poes was binnen no-time helemaal klaar met haar 5 kittens Pling vooral bij poezen duurt dit nooit echt lang. en het is ook echt belangrijk idd dat alles uit de baarmoeder komt. de kittens zijn erg als die het niet halen, maar als moederpoes ook dood en doodziek word is dat een nog groter probleem Ach gut
ik hoop dat moederpoes er verder niks aan over heeft gehouden en hoop dat je nog een kitten hebt kunnen redden!

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:49

Wij hebben nu ook nestje liggen. Zorra was om kwart over 10 begonnen en rond 12 uur waren haar 3 kittens geboren. En trots dat ze is! Ik hoop dat het goed komt met moederpoes! Succes!

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 14:05

Ben alweer terug! Had niet gedacht dat het zo snel zou gaan. Ayla kreeg Python ingespoten, een middel om de weeën op te wekken. Volgens de da zat er nog 1 kitten in, net achter het bekken. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid dood zijn. De reden waarom ze niet meer perst(e) is niet duidelijk.
Ayla zelf maakt het nog steeds gewoon goed.
We hebben overigens nog twee spuitjes met Python meegekregen om ze eventueel nog bij te spuiten in overleg met de da. We kunnen hem het hele weekend bellen als dat nodig is, en dan eventueel bijspuiten.
Mijn verwachting is dat het derde en laatste kitten het helaas ook niet zal redden.
Mogelijk was Ayla toch niet helemaal klaar voor een nestje (is een 3-jarige, maar altijd heeeeeel erg dunnetjes geweest).
Jammer dus!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:07

je bent inderdaad snel terug!
nu maar hopen dat ze snel bevalt van het 3e kitten en dat ze weer opknapt...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:10

Ze komt niet echt over als het ideale moedertje en ik zou overwegen om haar te laten steriliseren.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 14:13

Waarom zou ze geen ideale moeder kunnen zijn??? Het tweede kitten heeft ze (toen die eenmaal bij haar lag), goed verzorgd, zoals het zou moeten gaan. Waarom deze overleden is, weet ik ook niet.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:15

DendroFleur schreef:
Ze komt niet echt over als het ideale moedertje en ik zou overwegen om haar te laten steriliseren.

Agh, ik wil niet vervelend zijn, maar ik had zoiets nooit laten gebeuren, jippie, nog meer kittens erbij, gelukkig zijn er al niet genoeg! No Cheer

Ik snap echt wel dat het voor de mensen zelf leuk is, ik vind het ook altijd super als er mensen bij ons op de kliniek komen met kleintjes, maar mensen, kom op!

Maargoed, dat even terzijde.
Ik vind het zachtjes uitgedrukt nogal vreemd waarom je er zolang mee hebt gewacht, als je van tevoren (nog voordat de bevalling begon) gewoon een een dierenarts had gebeld, met waar je rekening mee moet houden, en wat de signalen zijn om hem in te schakelen, had je nu waarschijnlijk 3 vrolijke kittens én een blijere moeder gehad.

Het spijt me, ik vind het niet fijn om zo te reageren, maar ik vind dit echt te gek.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:26

Er bestaat altijd een kans dat het met het eerste nestje helemaal fout gaat maar dat het tweede heel soepel gaat. Er is imo dus geen rede om haar meteen te sterilliseren. Ik heb respect ervoor dat je het zo natuurlijk mogenlijk wou laten gebeuren maar als het echt niet gaat ;toen het eerste dode kitten werd geboren; moet je ten aller tijde de dierenarts inschakelen. Dat je nu hoogstwaarschijnlijk met 3 dode kittens zit is terzijde.

Je brengt door dergelijke 'stunts' het leven van de moederpoes gewoon in gevaar. Katten sluiten zich af voor de pijn, jij kunt niet zien of ze pijn hebben. Ook is het gevaar op intern letsel, ontstekingen ed. zeer groot als er een vertraging/ miskraam optreedt.
Je bedoelde het goed, dat weet iedereen hier! Je hebt het enkel net iets minder goed aangepakt.

Als je nog van plan bent een tweede nestje te nemen begin ruim vantevoren met het zoeken van informatie en laat je ook inlichten door een dierenarts vlak voor de geboorte. Zodra je merkt dat er ook maar íets vreemd is tijdens de bevalling, licht dan meteen een dierenarts in. Zo beperk je het risico voor de kittens én voor de moederpoes.

Veel succes verder, het is jammer dat het zo moest verlopen, maar ik hoop dat je dit advies en de adviezen van medebokkers ten harte neemt zodat je het de volgende keer een vlotte bevalling met gezonde kittens wordt en geen 'fiaso.'

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:56

he, wat jammer.
sterkte met mama poes

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 22:17

@ lara silver: bedankt voor de begripvolle reactie! Een volgende keer zal ik idd anders handelen en vooral vooraf willen weten hoe te handelen als het fout gaat.

@ Sassieja: ik vraag me af of de kittens het wel overleefd zouden hebben, als ik anders gehandeld had. Ik heb de DA gevraagd of ik eerder had moeten komen, maar hij meende dat dat niet zou hebben uitgemaakt.

Update: Ik ben net terug van mijn werk. Vriendlief heeft een paar verwensingen naar zijn hoofd gekregen, ondanks dat hij al heel veel gedaan heeft voor Ayla. Hij is er niet de hele tijd bijgebleven en zit in de tuin te kletsen met een vriend. Hij is om de zoveel tijd binnen gewandeld en er was steeds geen verandering te zien.
Ayla heeft de twee spuiten Python nog gekregen. Het zakje waar het vruchtwater in zit bleef namelijk nog steeds hangen. Nu ik thuis ben gekomen is het zakje niet meer te zien. Ik ga er van uit dat ze alles op gegeten zal hebben. Maar bij twijfel zal ik DA nogmaals raadplegen. Ayla zelf zat weer prinsheerlijk boven op haar krabpaal en sprong er meteen (vrij soepel, in tegenstelling met gister en vanmiddag) er van af en kwam mij kopjes geven.
Het lijkt in mijn ogen dus allemaal voorbij te zijn. Moederpoes heeft er niks aan over gehouden, de kittens zijn helaas overleden.

Thanks aan iedereen die meegeleefd heeft en adviezen heeft gegeven!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:11

Lees dit echt met verbazing. Denk dat je een hoop hadt kunnen voorkomen om een DA op te zoeken nadat het zolang duurde voor het eerste jong kwam. het kan voorkomen dat een jong te groot is voor het bekken, hierdoor blijven ze te lang steken en stikken als het ware. Door tijdig een dierenarts op te zoeken kan je d.m.v. röntgen zien of dit zo is en dan overgaan tot een keizersnede. Dit is dus eigenlijk een noodgeval.

Ik kan je aanraden je kat goed te laten nakijken, de moeilijke geboortes kunnen een hoop ellende hebben achter gelaten en zo kan baarmoederonsteking onstaan. Hier kan je dierenarts wat voor geven. (Pulsatilla, dit reinigt op een natuurlijke manier de baarmoeder)

Ook zou ik als nog een röntgenfoto laten maken of er geen jong meer inzit. ook zou ik de kat later kastreren. Je zegt dat ze zo dun is. Misschien is haar bekken te smal om natuurlijk jongen op de wereld te zetten. tevens zijn er al zoveel jongen op de wereld.

Ik hoop dat alles goed mag gaan met de kat maar heb helaas bij mijn werk al genoeg ellende gezien bij dit soort dingen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 07:57

Zou jij zelf eens niet voor DA moeten gaan studeren misschien?
Je weet het allemaal wel heel goed.

Eerst beweer je al dat je poes geen pijn heeft.
En nu beweer je weer dit:
Citaat:
Moederpoes heeft er niks aan over gehouden

Ik vind het zo knap dat je dat allemaal weet te vertellen.
Volgens mij kun jij echt niet in je poes kijken en dat zijn nu juist twee dingen die je van buiten niet kunt zien.

Sorry, maar ik vind dat je een beetje erg onverantwoord met je dier omgaat.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:03

Ik ga volledig met Willawander mee.

Ik heb ook een kat die 2 keer een voldragen miskraam had. Vreselijk , echt vreselijk. De eerste keer dacht mijn dierenarts aan toeval. De tweede keer, door een andere kater gedekt, zelfde probleem. Netjes op tijd met bevallen, niet te vroeg of te laat. Maar wel weer alleen dode kittens.
Na de 2e dode kitten ben ik naar de dierenarts gereden voor pyton te spuiten, maar de rest bleek ook weer allemaal dood te zijn.
Ik voelde thuis dat er nog een op zat. Deze moest toen met een keizersnede gehaald worden. Idd eerst rontchen gemaakt. Prachtig klein kattengeraamte te zien. Verdrietig hoor..
Heb bij deze keizersnede meteen alles weg laten halen. Kittens die gestorven zijn in de buik laten snel de haren los en gaan echt snel rotten. Veel beter is dus om dan alles weg te halen. Een baarmoederontsteking bij katten wil nog wel eens dodelijk zijn.

Ik fok dan nog serieus, ik weet precies wanneer ze gedekt zijn, en kies zelf de combinatie uit.
Dit poesje heeft nu een enorme optater gehad,maar zal wel spoedig weer krols worden. Houd haar alsjeblieft binnen. En beter nog, laat dr steriliseren. katers die buitenlopen stikken van de parasieten en de ziektes. Dit wil je moederpoes en kittens niet aandoen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:17

Ik heb je update gelezen.
Jammer dat het zo moest lopen.
Ik vind het altijd wel sneu voor de moederpoes.
De poes lijdt hier natuurlijk onder en uiteindelijk houdt ze er niks aan over (kittens).
Ik heb het al een aantal keer gevraagd maar geen antwoord gekregen volgens mij.
Hoelang was de poes dragend???

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:37

Ik vind dat je gewoon dom bezig bent geweest. (sorry voor mijn botte opmerking, maar zo voel ik dat).
Je zegt wel dat het een bewust nestje was,maar vervolgens laat je die arme poes er mee aanmodderen, omdat jij "een natuurlijke bevalling " wil.
Nu zijn alle drie de kittens dood en de DA zegt dat als je eerder was geweest dit misschien ook gebeurd was. Dat weet je nooit, maar naar mijn mening heb je er niet genoeg aangedaan om poes en de kittens te helpen.
Tuurlijk kittens zijn heel leuk, maar heb je enig idee hoeveel kittens er straks weer geboren worden, omdat mensen de moeite niet nemen om poes te laten helpen of omdat ze het zo schattig vinden? Als jij zo nodig een kitten wil, haal er dan over een maandje of 2 eentje uit het asiel. Wij verzorgen hier thuis opvang voor het asiel. Vorig jaar waren er zoveel kittens dat alle pleeggezinnen propvol zaten! Ze wisten op een gegeven moment niet meer waar ze de kittens moesten plaatsen.
Ik hoop dat jij verstandig bent en de poes laat steriliseren en haar niet nog eens laat dekken.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:21

sheela schreef:
Ik vind dat je gewoon dom bezig bent geweest. (sorry voor mijn botte opmerking, maar zo voel ik dat).
Je zegt wel dat het een bewust nestje was,maar vervolgens laat je die arme poes er mee aanmodderen, omdat jij "een natuurlijke bevalling " wil.
Nu zijn alle drie de kittens dood en de DA zegt dat als je eerder was geweest dit misschien ook gebeurd was. Dat weet je nooit, maar naar mijn mening heb je er niet genoeg aangedaan om poes en de kittens te helpen.
Tuurlijk kittens zijn heel leuk, maar heb je enig idee hoeveel kittens er straks weer geboren worden, omdat mensen de moeite niet nemen om poes te laten helpen of omdat ze het zo schattig vinden? Als jij zo nodig een kitten wil, haal er dan over een maandje of 2 eentje uit het asiel. Wij verzorgen hier thuis opvang voor het asiel. Vorig jaar waren er zoveel kittens dat alle pleeggezinnen propvol zaten! Ze wisten op een gegeven moment niet meer waar ze de kittens moesten plaatsen.
Ik hoop dat jij verstandig bent en de poes laat steriliseren en haar niet nog eens laat dekken.

Citaat:
Aswas: Dit nestje is geen gepland nestje, wel gewenst (voor 5 kittens,als ze die al zou krijgen, al een baasje kunnen vinden)

Even goed lezen. Het was dus niet gepland Knipoog

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 01:31

Nog een update: Ayla heeft afgelopen zaterdag de drie spuiten Python gekregen (wee-opwekkers). Deze hadden helaas niet het juiste resultaat. Toen ik thuis kwam, was het zakje (met vruchtwater???) kapot, en leek het allemaal klaar te zijn. Toch was dit niet het geval, want even later kwam de placenta eruit. Het kitten was nergens te bekennen, dus dat kon maar twee dingen betekenen. Of ze had het opgegeten, of het zat er nog in. Omdat ik dit helemaal niet vertrouwde heb ik nogmaals contact opgenomen met de DA. Deze wilde haar eigenlijk de ochtend erna pas zien, maar na enig aandringen konden we nog terecht (rond 23.30).
Hij heeft toen een foto gemaakt, waarop duidelijk het kitten nog te zien was. Ik heb toen vrijwel meteen beslist, dat als hij moest gaan opereren, dat hij dan maar meteen haar deed castreren (= dus alles eruit). Ik wilde dit Ayla niet nog eens aan doen. Dan dus maar geen nestje van haar.
Ayla mocht de nacht daarblijven, en de DA zou de volgende ochtend bellen om door te spreken hoe te gaan handelen.
Toen hij eenmaal belde, had hij "goed" nieuws. Hij had haar 's ochtends nog een spuit Python gezet, en twee uur later, toen hij haar eigenlijk wilde gaan opereren hing het kitten met zijn kopje eruit. Hij heeft toen enigszins meegeholpen, en heeft dus niet hoeven te opereren.
Het kitten was zoals hij zei: een gedrochtje. We hebben het kitten gezien en het was een totaal mismaakt kitten. Ik zou het omschrijven als een kitten met een vissenkop, en zonder haar.
De dracht is dus niet goed geweest. Hij raadde ons dan ook af om nog na te denken over een nestje van haar, maar dat had ik dus al de avond ervoor besloten.
Ayla is nu weer thuis, en is weer helemaal de oude. Voor zover ik kan inschatten, heeft ze er niks aan overgehouden en was ze ook tijdens de bevalling er gewoon goed aan toe. (Dit baseer ik op haar gedragingen, die niet anders dan anders waren).
Ze krijgt nu nog twee maal daags een pilletje (antibiotica), om eventuele ontstekingen tegen te gaan.
Over een twee weken zal ze alsnog onder het mes gaan en zal ze dus gecastreerd worden.

@Up_to_date: hoe lang ze drachtig was, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Toen ze krols was, "mocht" ze naar buiten. Voor mijn gevoel was dit wel zo'n twee maanden terug, dus zou ze in principe voldragen moeten zijn geweest.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:53

Goede beslissing om haar te laten kastreren.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:44

Inderdaad, goeie beslissing!
Sterkte met het herstel van de poes!