Hoe leer je een hond van 3 jaar dat ie moet plassen met wand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe leer je een hond van 3 jaar dat ie moet plassen met wand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:42

Waarom mag ze buiten niet plassen?? Dit is een moeilijke hond en je hebt er niet echt genoeg verstand van om hem te heropvoeden en dat vind ik naar voor de hond. Een emmer water over hem heen gooien???? Boos!

Ga hem maar eens met geduld commando's leren! Nee is nee en dat gaan ze begrijpen. Ga het woord plassen maar eens aanleren, mijn hond plast op commando.

Met geduld en vriendelijkheid zul je het vertrouwen van de hond gaan winnen, wordt je maatjes en bij honden moet je soms iets 300 keer herhalen. Hij zal een keer ergens plassen waar je wilt en dat beloon je heel erg met stem, een vriendelijke stem, aai hem, heb altijd hondenkoekjes op zak, nu ook als je thuis bent.

Ga boeken halen en lees die, ga op hondentraining!! Ga begrijpen hoe het werkt om een hond zindelijk te maken zoals jij dat wilt.

Plassen en poepen is voor honden een groot verschil. Plassen doen ze idd makkelijk ergens, poepen daar wordt een plekje voor gezocht.., maar als hondeneigenaar weet je dat. Ik moet soms 10 minuten alle plekjes met hem aflopen tot hij eindelijk gaat poepen. Maar wat maakt het uit op de straat, hij leert het uiteindelijk wel ergens anders te doen, gewoon schepje mee en opruimen!!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:13

russel schreef:
Waarom mag ze buiten niet plassen?? Dit is een moeilijke hond en je hebt er niet echt genoeg verstand van om hem te heropvoeden en dat vind ik naar voor de hond. Een emmer water over hem heen gooien???? Boos!

Ga hem maar eens met geduld commando's leren! Nee is nee en dat gaan ze begrijpen. Ga het woord plassen maar eens aanleren, mijn hond plast op commando.

Met geduld en vriendelijkheid zul je het vertrouwen van de hond gaan winnen, wordt je maatjes en bij honden moet je soms iets 300 keer herhalen. Hij zal een keer ergens plassen waar je wilt en dat beloon je heel erg met stem, een vriendelijke stem, aai hem, heb altijd hondenkoekjes op zak, nu ook als je thuis bent.

Ga boeken halen en lees die, ga op hondentraining!! Ga begrijpen hoe het werkt om een hond zindelijk te maken zoals jij dat wilt.

Plassen en poepen is voor honden een groot verschil. Plassen doen ze idd makkelijk ergens, poepen daar wordt een plekje voor gezocht.., maar als hondeneigenaar weet je dat. Ik moet soms 10 minuten alle plekjes met hem aflopen tot hij eindelijk gaat poepen. Maar wat maakt het uit op de straat, hij leert het uiteindelijk wel ergens anders te doen, gewoon schepje mee en opruimen!!

Ik vind dat je ietswat overdreven reageert. Hoezo een moeilijke hond? omdat het een herder is? Een herder is even moeilijk als elk ander ras, alleen willen de meeste mensen dat niet inzien.
Ik ken ook een gemeente waar het verboden is om buiten bepaalde gebieden je hond te laten plassen. Daar staat een fikse boete op. Niet dat ik het goedkeur, maar het is niet echt iets waar je invloed op hebt.

Een emmer water zou ik ook niet over een plassende hond heen gooien, maar het princype snap ik wel. Ik zou het met een waterpistool of plantenspuit doen. Je leid de hond af van datgene waar zij mee bezig is (plassen dus). Als dat gelukt is, gelijk met iets anders afleiden, een speeltje of zo. Ook tijdelijk niet in de tuin laten (ik snap dat dat lastig is) totdat je haar aangeleerd hebt haar behoefte ergens anders toe doen, kan helpen. Dan doet ze het namelijk niet fout! Op gegeven moment gaat dan de gewoonte eruit.
Mijn teefje plaste ook in de tuin omdat ze niet anders gewent was bij de fokker. Maar doordat ze in de winter niet zo vaak in de tuin kwam, en als ze er was waren wij er zelf bij, is dat er nu helemaal uit (ook natuurlijk door het belonen tijdens plassen op de juiste plek). Ze plast nu enkel nog tijdens het wandelen.

Het commando plassen aanleren kan je ook hiermee erg helpen. En met ja/nee aanleren kun je haar laten stoppen met plassen. Dit is niet enkel NEE roepen, sommige honden kennen namelijk "nee" niet en reageren enkel op jou stemgeluid (waarvan ik mag aannemen dat het een "boos" klinkt)

Wat je zou kunnen doen is met de auto naar het wandelterein gaan. Daar zolang blijven totdat ze geplast heeft en haar dan de hemel in juichen en lekker gek doen Clown (de andere hondeneigenaren mogen het horen Vork en ook met iets lekkers belonen of als ze helemaal gek is op een speeltje met het speeltje. Laat haar merken dat daar haar plas doen heel leuk is. En als ze dat braaf doet, kun je een keer er lopens heen gaan. Loop lekker door dat ze niet de tijd heeft ergens te stoppen en te passen. En zodra ze mag en ze doet haar plas; weer lekker gek doen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:07

Een moeilijke hond omdat hij voor haar niet doet wat zij wil. En ik kan mij ergeren aan mensen die denken dat een hond zich volledig moet aanpassen aan het gezin. Dan ben je niet klaar voor een hond, een hond is lid van het gezin en heeft een plaats in het gezin.

Hoe verzin je het om een hond die staat te plassen een emmer water over zijn rug te gooien, dan heb je weinig hondenvlees.

Het is trouwens geen herder.....

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:08

Negeren als ze in de tuin plast (ik zou de hond dan niet straffen omdat ze dat ook kunnen associeren met jouw aanwezigheid, dus niet meer durven te plassen wanneer jij erbij bent), uitbundig belonen als ze buiten plast!
Trucs om haar te laten plassen: lange lijn, laten snuffelen, misschien op een plek waar veel andere honden plassen. Dan willen ze er nog wel eens "overheen" plassen. Succes!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:40

Vind sommige reacties wel erg overdreven...

In de auto meenemen werkt ook niet, want ze plast IN de auto!!

Ik heb hiervoor ook al 10 jaar een zelfde ras hond gehad hoor, dus kan echt wel met honden omgaan. Ram d'r echt niet in elkaar als ze het fout doet. En tsja een waterpistool of een emmer water is imo ongeveer hetzelfde. Dit heb ik ook maar 2x gedaan. En het schijnt toch wel geholpen te hebben...
Ik probeer ook zo duidelijk mogelijk te zijn, en beloon haar zeker uitbundig als ze het goed doet. Na het wandelen krijgt ze altijd wat lekkers! (Nu lust ze tenminste iets, in het begin pakte ze niks).
En op het uitlaatterrein waar ik sowieso 2 tot 3x per dag heen ga plast en poept ze nu ook. Dus gaat de goede kant op. En ze doet het zowel los als aan de riem.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:23

@ Russel, ben ik nou gek? Een Groenendaeler valt toch onder de rasgroep herdershonden en veedrijvers?

Iig voor TS: ik raad je een hondencursus aan van een Martin Gaus hondenschool. Hier leer je dmv clickertraining gewenst gedrag te belonen en negatief gedrag te negeren of correct te behandelen.
Ook krijg je hier de theorie mee hoe een hond inelkaar steekt, en wat je onder hondengedrag kan verstaan en hoe je dit kan signaleren.
Bijv. ambivalent gedrag herkennen e.d.

Heel veel succes, en het is zeker aan te leren!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 16:33

Een Groenendaeler is idd een Belgische herder.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:05

ja idd een groenendaeler is een hardstikke herder. Maar gelukkig gaat het al wat beter inmiddels. Gewoon veel geduld houden en doorgaan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:29

Ik wou net zeggen! Ik heb het toch niet verkeerd gelezen! En tuurlijk moet een hond zich wel aan het gezin aanpassen. In mijn huis gelden mijn regels en daar moet elke hond die er binnen komt aan houden.

En ook de opmerking dat ze er helemaal geen verstand van zou hebben is een beetje overdreven. Als een persoon in mijn tuin staat te plassen gooi ik er ook een emmer water overheen. Geloof me... dat zal hem/haar opvoeden. Nu is dit natuurlijk anders dan bij honden en zal ik er niet snel een emmer water over heen gooien, maar het is geen hondenmishandeling. Maar ik heb het idee dat als de hond zicht bij jou (russel) niet hoeft aan te passen, hij/haar natuurlijk maar al te graag op de bank ligt en de kinderen weggrauwd omdat deze lager in rang zijn volgens hem/haar. Of moet hij/zij dan maar toch aanpassen aan jou gezin? Dus van de bank af en geen gegrauw naar de kinderen?

@lotteElb: Top dat het al beter gaat. Je kunt ook direct na de daad een kleine beloning geven... dan assosieert ze het meer met het plassen. Als je het na de wandeling geeft assosieert ze het niet meer met het plassen.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:44

Ja dat van direct een beloning geven zou ik graag doen, maar buiten heeft ze vrij weinig tijd voor mij! haha. Plassen en dan roep ik haar bij me om te knuffelen, maar voor dat ik goedzo heb gezegd is ze alweer weg! Ze is zo speels en wil lekker rennen. Dus ja dat laat ik haar dan maar lekker doen. En dan als we terug zijn maar een extra knuffel en wat lekkers.

Ze moet bij ons zich zeker wel aanpassen. Mag idd niet op de bank, en als wij eten wil ik dat ze netjes in d'r mandjes gaat liggen. De rest van de dag mag ze zelf weten waar ze ligt, maar als wij eten is dat haar plaats. Dat doet ze overigens heel goed.

Ik heb me ook wel een beetje aan haar aangepast: Het is een hond die gewend is om te ontbijten met brood. Nou goed, dus ze krijgt 's morgens lekker 1 of 2 boterhammetjes. En met deze hond ga ik veel meer/vaker/langer wandelen als met de vorige, dus ja ik pas me ook aan haar aan.

Moet van 2 kanten komen. Maar we zijn de goede kant op aan 't gaan!