wilden ratten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Re: wilden ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:14

Ik raad het je echt af... Vriendin van mij heeft een wild ratje met de hand op gevoed. (was nog met de oogjes dicht toen ze hem kreeg dus jonger als 2 weken)

Ze zullen nooit echt tam worden, nooit willen knuffelen. Op het moment dat jij je hand te snel door de kooi beweegt zullen ze in je handen hangen. En niet omdat ze vals zijn, maar omdat dat hun instinct is.

Als ze echt graag ratten wild kan ze beter tamme nemen, van een opvang of goeie rattery. En als ze dan agouti neemt, lijken ze nog een beetje wild Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:21

Behalve enge ziektes, ze gevaarlijk zijn, niet tam te krijgen zijn, zitten ze ook nog eens vol met vlooien en luizen enzo.. gatver nee.. moet er niet aan denken! zeker die joekels niet.. getver derrie.. ik heb er eens rond zien rennen die toch minstens een halve meter lang was (zonder staart!) echt gruwelijk zeg! bah bah.. en trouwens... volgens mij moeten de ouders die het goedvinden dat hun kind een (volwassen) wilde rat met vlooien en ziektes in een kooitje in huis houden nog geboren worden!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:59

Die van een halve meter is dan een musket rat geweest, gatverdarrie....

Heb namelijk zelf in een kamer gestaan met 60 wilde ratten...Waar van 2 ontsnapt Gaaaap moest ik ze gaan vangen, ben dol op me ratten, maar die wilde vind ik maar niks.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:11

Ik heb het nou zelf een paar keer mee gemaakt dat mensen een nestje wilde ratten opvingen, maar de jongen zijn eigenlijk nog geen enkele keer echt leuk tam geworden. Sommige zijn wel hanteerbaar, maar daar is alles mee gezegd. Hanteerbaar als : je kunt ze eruit pakken. Maar het zijn geen van allen knuffelaars. Ook zijn er een paar bij die overmatig knaaggedrag vertonen. Op zichzelf en op andere ratten (de vacht kortbijten, ook wel barberen genoemd) of op de tralies. (heel irritant)

Ouder dan tamme ratten worden ze iig niet, dat weet ik heel erg zeker. Ik ben bij een heel groot proefdiereninstituut geweest waar ze ook wilde ratten fokten om te gebruiken voor gedragsonderzoek, en die onderzoekers zeiden dat ze net zo oud werden en aan dezelfde ziektes overleden als onze tamme variant.

Onze ratten komen ook niet uit het laboratorium wat iedereen altijd denkt. Vroeger hielden ze rattengevechten. (ratten met andere dieren). De mensen die de ratten daarvoor fokten kwamen er achter dat er soms afwijkingen in kleur voor kwamen en dat vonden ze grappig en daar gingen ze mee door fokken. Daarna kwamen ze er achter dat je ze eigenlijk ook goed tam kon maken en zijn er steeds meer als huisdier gehouden.

Stel je fokt bijvoorbeeld een paarse rat (de 1e ter wereld!) dan moet je daarna dat jonkie weer met een ouder kruisen of met een broertje of zusje. Op die manier heb je de grootste kans op ook weer paarse nakomelingen. En als je heel veel paarse hebt, ga je weer andere kleuren in de lijn fokken om nog grotere inteelt te voorkomen en weer terug met de paarse.