Nieuwe aanwinst: terrarium en Baardagaam.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: Nieuwe aanwinst: terrarium en Baardagaam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 15:39

Normaal gesproken zijn ze best actief op de dag. Alleen de mijne nog niet. Is een beetje in shock dus laat hem maar met rust nu. Kijkt wel heel nieuwsgierig wat ik aan het doen ben heel de tijd. Heeft al in zijn waterbakje gelegen en ernaast, nu op de stam er naast maar verder is hij nog niet gekomen Haha!

Ga hem na het weekend zijn 1e douche geven met de plantenspuit. Ben benieuwd of hij dat lekker vind.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 15:41

Pikeur schreef:
Gaaf! Haha! Echt een mooi dier Lovers
En inderdaad... dat levende voer Tong uitsteken Houdt mij er ook vanaf een terrarium te hebben *LOL*

het levende voer is vandaag ook verwend. De krekels zitten nu in een mini terrarium met appel en houtjes en de wormen in een bakje met gras, houtjes en appels. Zijn nu veel levendiger als in die krappe kale plastic bakjes waar je ze in koopt Cool Vond ze zielig Bloos

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:00

Hoe ga je die krekels weer vangen dan? Lijkt me best een ramp. Tong uitsteken
Verder zou ik idd zeker niet alles geloven wat ze in de dierenwinkel zeggen. En eerlijk, vind jij het niet raar om een woestijndier in een bak te zetten met allemaal hout? En dan heb ik het niet zozeer over de bodem, dat kan ik nog wel begrijpen want dat is wel fijn spul (al gebruik ik zand), maar ik heb het meer over de houten dingen erin. Is het niet leuker om van wat stenen, en van die platte stenen een soort grot te maken, en een stuk waar hij op kan zitten. Dan ziet het er veel meer als woestijn uit. Lachen

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:04

Horse_ schreef:
Pikeur schreef:
En inderdaad... dat levende voer Tong uitsteken Houdt mij er ook vanaf een terrarium te hebben *LOL*

het levende voer is vandaag ook verwend. De krekels zitten nu in een mini terrarium met appel en houtjes en de wormen in een bakje met gras, houtjes en appels. Zijn nu veel levendiger als in die krappe kale plastic bakjes waar je ze in koopt Cool Vond ze zielig Bloos

Dat doe ik ook altijd als je gezonde voederdieren hebt heb je ook gezonde reptielen Knipoog .
De baardagaam is idd een erg leuk dier om mee te beginnen iwj zijn begonenn met slangen en hebben nu van alles wat Clown .
Ik vind reptielen zelf een super hobby.
En het leuek van baardagemen is dat ze ook echt tam zijn die van mij lopen regelmatig los voris jaar hebben we eieren uitgebroed van ons koppel dat leverde 18 jongen op super leuk.
Wij bouwen de terrariums ook zelf is makkelijker en goedkoper,als je zoveel beesten hebt als wij igg Bloos .
Geef je hem ook zijn vitamines en mineralen?
En het voer zoveel moeglijk afwisselen dan doet ze het het beste.
Wij geven ze hier met regelmaat ook een pinky vinden ze heerlijk en is erg goed voor ze ivmde eiwitten.
Heb je ook een uv lamp die zijn ook erg belangrijk,zomers lopen die van mij altijd in de zon das in mijn ogen nog het beste.
En veel groente en fruit aanbieden...

Veel plezier met je baardje.

Gr Gemma

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:04

Een vriendin van mij had er ook 1. Vond het wel een leuk dier Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 18:33

absque_dubio schreef:
Hoe ga je die krekels weer vangen dan? Lijkt me best een ramp. Tong uitsteken
Verder zou ik idd zeker niet alles geloven wat ze in de dierenwinkel zeggen. En eerlijk, vind jij het niet raar om een woestijndier in een bak te zetten met allemaal hout? En dan heb ik het niet zozeer over de bodem, dat kan ik nog wel begrijpen want dat is wel fijn spul (al gebruik ik zand), maar ik heb het meer over de houten dingen erin. Is het niet leuker om van wat stenen, en van die platte stenen een soort grot te maken, en een stuk waar hij op kan zitten. Dan ziet het er veel meer als woestijn uit. Lachen

Het houten hutje had ik meer voor het praktische genomen. Is eigenlijk voor konijnen en daardoor lekker groot. Die nephouten stronken vind ik bij nader inzien ook niet zo leuk. Wil nog een warmtesteen kopen en dan gaat die grote 'stronk' eruit.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 18:38

luna1 schreef:
Dat doe ik ook altijd als je gezonde voederdieren hebt heb je ook gezonde reptielen Knipoog .
De baardagaam is idd een erg leuk dier om mee te beginnen iwj zijn begonenn met slangen en hebben nu van alles wat Clown .
En het leuek van baardagemen is dat ze ook echt tam zijn die van mij lopen regelmatig los voris jaar hebben we eieren uitgebroed van ons koppel dat leverde 18 jongen op super leuk.
Wij bouwen de terrariums ook zelf is makkelijker en goedkoper,als je zoveel beesten hebt als wij igg Bloos .
Wij geven ze hier met regelmaat ook een pinky vinden ze heerlijk en is erg goed voor ze ivmde eiwitten.
Heb je ook een uv lamp die zijn ook erg belangrijk,zomers lopen die van mij altijd in de zon das in mijn ogen nog het beste.

Gr Gemma

Ik moet de voedseldieren idd poederen met reptimineral. Net even een worm voorgehouden maar hij heeft nog geen honger moet echt wennen.

Ik ga zo een uv lamp bestellen denk ik. Ik heb 2 lampen waar opstaat: reflector met full spectrum licht tot in het UV gebied maar twijfel of ik de beste heb zo. Het zijn tevens 40 en 60 watt warmtelampen namelijk en wellicht te weinig UVB dan. Op het doosje staat het helaas niet vermeld het percentage en de leverancier en een webwinkel die ze verkoopt reageert niet Boos!

Mijn vriend wil ook een terrarium bouwen onder de trap in de huiskamer maar ja wellicht een 10 jaren plan Haha! Lijkt mij wel gaaf zo groot als je wil. Maar denk dat Sjakie daar niet in komt word een hoge bak dan helaas.

Gaaf hoor zoveel jongen.

Wat is een pinky? Een kalfje Clown ?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:56

Leuk dat jullie een baardagaam hebben gekocht!
Maar onderschat ze niet hoor. Veel mensen vinden baardagamen leuke beginnersreptielen, maar ze lopen snel allerlei tekorten op. En door alle inteelt zijn ze vaak relatief gevoelig voor allerlei problemen. Een voordeel is dat je een aan wat groter dier hebt genomen.

1 heel belangrijke tip: Haal alsjeblieft die houtsnippers uit je terrarium! Misschien is hij nu nog niet helemaal gewend, maar als alles eenmaal een beetje normaal is zijn baardagamen echte schrokkoppen. En dan zullen ze niet twijfelen om ook het hout mee naar binnen te eten als ze een krekel te pakken hebben! En dat kan echt de dood van je baardagaam betekenen. Doe liever gewoon zand in je terrarium.

Ik vind je terrarium zelf ook wat aan de kleine kant (Die van mij hadden een bak van 150*60*60 en dat vind ik net mooi) maar het *kan* eventueel wel. Zorg dat de bak zeker warm genoeg is! Het wordt ze niet snel te warm. En een goede UV lamp is echt absoluut noodzakelijk! Anders krijg je zeker problemen. Kijk maar eens op http://www.reptielenlampen.nl Staat veel goede informatie op over UV lampen en ze verkopen ze ook.

Denk ook goed aan de juiste vitamines en calcium! Je baardgaam ziet er nog niet helemaal volgroeid uit. Soms worden ze niet groter dan dit, maar ze kunnen een halve meter worden (incl staart) Die van mij waren beide bijna 50cm.
Als je nog vragen hebt kun je me ook altijd een PM sturen Knipoog

edit: Hier staat overigens een artikel van mij wat ik een aantal jaar geleden eens over baardagamen heb geschreven
http://www.animalproject.com/artikels/Hagedissen/baardagaam.php

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 20:22

Wat raar dat iedereen de bak te klein vind terwijl dit formaat op diverse fora aangeraden word.
Uv lamp is reeds besteld, warmtemat en hygro/termometer.

Ben benieuwd hoe groot hij uiteindelijk gaat worden. Hij eet iig goed. Mij was gewaarschuwd dat hij door de stress wellicht een week niet zou eten maar hij heeft net al 4 wormen en 2 stukjes appel op. Als ik hem nog meer zal aanbieden dan eet hij het vast ook nog op zo gulzig was hij maar doe maar even rustig aan hij had in de winkel net een muisje op.

Zal van het weekend wel even kijken voor een andere bodembedekking. Druk druk druk verjaardag, open dag zaterdag op de dag. De een zegt dat het wel kan die houtsnippers de ander niet erg lastig allemaal. Maar tot nu toe is de score meer niet dan wel dus moet er wat anders komen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:52

Het is een beetje zoeken in het begin e Knipoog Veel succes iig met je nieuwe aanwinst, ik hoop snel nog eens foto's te zien.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:00

Op dit forum kan je heel veel info halen,veel tips enz.
http://www.baardagameforum.nl/forum/ind ... 58bae20e45
Denk idd om goede verlichting en zand is beter dan hout,dat kan ook nog gaan splinteren en zijn zachte buik binnendringen.
Met meel wormen wel opletten dat hij ze goed stikbijt. en meelwormen en krekels bijten niet,moriowormen wel
heel veel succes!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:19

onley schreef:
ik vind persoonlijk dat terrarium nog erg klein voor zo een grote baardagaam
veel plezier met je aanwist Lachen
is een mooie hobby reptielen houden
(ben zelf slangen kweker)

dat was ook het eerste wat ik dacht. succes ermee.. en inderdaad lees goed info boekjes door. een baardagaam kan je het beste een keer daags (als de lamp aan gaat) even sproeien met een plantenspuit met water, en een baardagaam heeft bepaalde vitaminen nodig.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:21

en sorry.. het meeste stond eral Tong uitsteken succes ermee Lachen Wij spuiten onze leguanen elke dag (kan niks verkeerd gaan en vinden ze heerlijk).

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:45

Horse_ schreef:
luna1 schreef:

Gr Gemma

Ik moet de voedseldieren idd poederen met reptimineral. Net even een worm voorgehouden maar hij heeft nog geen honger moet echt wennen.

Ik ga zo een uv lamp bestellen denk ik. Ik heb 2 lampen waar opstaat: reflector met full spectrum licht tot in het UV gebied maar twijfel of ik de beste heb zo. Het zijn tevens 40 en 60 watt warmtelampen namelijk en wellicht te weinig UVB dan. Op het doosje staat het helaas niet vermeld het percentage en de leverancier en een webwinkel die ze verkoopt reageert niet Boos!

Mijn vriend wil ook een terrarium bouwen onder de trap in de huiskamer maar ja wellicht een 10 jaren plan Haha! Lijkt mij wel gaaf zo groot als je wil. Maar denk dat Sjakie daar niet in komt word een hoge bak dan helaas.

Gaaf hoor zoveel jongen.

Wat is een pinky? Een kalfje Clown ?

Hahah nee een oinjy is een roze nestmuisje van ong. 1 a 2dagen oud.
Op het moment fok ik mijn eigenmuizen.
Ik voer nu gedeeltelijkj dood en gedeeltelijk levend.
Het beste is echter levend.
En een uv lamp hebbn ze echt nodig.
Mijn leguaan krijgt elke dag een verse groente en fruit mix die ik zelf samenstel en daarvan krijgen de baardagamen ook altijd wat maar meestal voer ik ze om de dag vlees en dan weer groente of fruit.
Daar doen mijn dieren het super op.

De terrariums zelf bouwen is idd een stuk handiger.
Bij mijn staan en nu 6 te draaien en 1 aquarium Clown .
Ik zou hm echter over een tijdje wel overzetten op groter.
Anders worden ze ook erg snel dik namelijk.
Ik heb een koppel bij elkaar zitten,en mijn man heet ook Sjakie Haha! ,in een oud aquarium van 1.40.
Dat vind ik een mooie maat voor hun doen ze het super in ohja en je kunt er ook wat echte planten in zetten dat heb ikook in al mijn terrariums.
Je moet ze wel een paar maal in het jaar vervangen maar het ziet er wel super leuk uit.

Gr Gemma

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:52

poes schreef:
Mag ik je 1 tip geven? Haal je info niet in de winkel Knipoog

En dat ze, zoals het bij vissen wél is, groeien naargelang de grootte van het hok, is quatsch Lachen

Mag ik jou dan ook 1 tip geven? Geef alleen info waarvan je zeker weet dat deze correct is, een vis groeit nl. niet naar hoe groot het aquarium is

@TS Veel plezier en succes met de nieuwe hobby, informeer bij mensen die de hobby delen en niet bij een winkel, deze hebben vaak niet genoeg kennis in huis over de dieren en het houden hiervan, wel van het aansmeren van spullen welke niet goed zijn/niet nodig zijn. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 00:23

Nou kijk ik was toch vrij zeker... geldt het dan op zijn minst wel voor sommige vissen?

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 00:37

amuseer je ermee... en ze kunnen er ook van genieten op hun bak te liggen (mijne leguaan deed dat enorm graag... hij liep vaak los in huis...)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 00:57

poes schreef:
Nou kijk ik was toch vrij zeker... geldt het dan op zijn minst wel voor sommige vissen?

Voor vissen in kommen wel ja *LOL* Die hebben namelijk zoveel stress dat ze al dood zijn voor ze uberhaupt konden groeien Bloos!

Super leuke dieren, baardagamen! Hoop dat je met alle tips die je al gehad hebt hier een heel leuk dier aan hebt!

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 01:08

dat is echt ee, leuk dier i!k weet er niet veel van
maar ik hoop dat in dit topic te weten te komen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 01:55

O ok Clown Ik kende namelijk 2 goudvissen die al 9 (!!!) jaar in een fikse bokaal zaten en pas begonnen te groeien in de vijver, zelfde verhaal bij ruitenkuisers en grotere aquaria...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:52

Horse_ schreef:
Pikeur schreef:

Gaaf Lachen
't Blijven toch ook levende wezens he..

poes schreef:

Vissen kunnen in een te kleine bak misvormen, waardoor ze inderdaad kleiner blijven.
Is alleen niet bepaald ideaal.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:26

Maar ze groeiden wel gewoon uit toen ze na 9 jaar in een vijver kwamen? (ik ben trouwens tegen vissen in een kom hoor)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:14

Ze hebben heel veel stress in zo'n bak en daarom zetten ze hun voedsel niet om in groeien maar in leven blijven (heel kort door de bocht Haha! )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:30

aha juist, heb ik idd ergens gelezen... best zielig eigenlijk. Ben blij datz e nu een vijver hebben dan Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 20:47

Sjakie maakt het nog steeds goed. Eet goed, lekker alert ook houd ons goed in de gaten. UV lamp is ondertussen al binnen en het warmtematje voor de nacht. Verder ben ik tevreden zo.

Als de bodembedekking aan vervanging toe is dan gaan we over op zand (vogelzand of woestijnzand met een leuk kleurtje daar ben ik nog niet over uit) Vind het toch lastig voeren zo iedere keer bang dat hij per ongeluk een houtje mee naar binnen schrokt ook al gaat het iedere keer goed. We voeren hem met de hand of pincet en dat hapt hij snel toe Vingers aflikken

Ben nu ondertussen niet van 1 baardagamenforum lid maar van 3 Haha!

Nog steeds blijft sommige info op internet verwarrend dus probeer gewoon het verstand te gebruiken. Op de ene site lees je dat ze 80 % groenvoer eten en op de andere weer 80% vlees Clown