full time werken en een hond??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

Re: full time werken en een hond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:24

Mijn vriend en ik werken allebeide fulltime. Maar wij hebben het voordeel dat ik onregelmatig werk dus uiteindelijk komt het er opneer dat onze hond niet langer dan maximaal 5 uur alleen zit. Komt dit wel voor dat het langer wordt vraag ik mijn schoonmoeder of die de hond even uit wil laten...

En mocht het echt hoog nodig zijn dan ben ik altijd nog in de positie om de hond mee naar het werk te nemen...

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:36

In eerste instantie zou ik nee zeggen, tenzij je het goed geregeld hebt. Over het algemeen ben je met een 8-urige werkdag toch als snel meer dan 9 uur van huis, dat vind ik tegenover een hond niet eerlijk. Er zijn situaties, wanneer er bijv. iemand is die de hond tussen de middag behoorlijk uitlaat en even laat rennen, dat ik me kan indenken dat het te doen is. Als ik naar mijn honden kijk die de hele dag bij mij zijn want ik heb bedrijf aan huis, ze slapen het grootste deel van de dag. Als iemand die de hele dag werkt dan direct een uur met zijn/haar hond gaat wandelen als ie thuis is en niet eerst gaat zitten, eten etc. (want die heb je er ook bij) dan zou ik er nog in kunnen komen dat het kan werken. Heel eerlijk vind ik het echter niet, maar liever zo en in het weekend lekker er op uit met de hond dan de hele dag thuis en de hond 3 x 5 minuten buiten Knipoog.
Oh ja, het eerste jaar vind ik het sowieso not done, een pup laat je niet zo lang alleen is mijn mening.

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:43

eva1969 schreef:
Oh ja, het eerste jaar vind ik het sowieso not done, een pup laat je niet zo lang alleen is mijn mening.

In dat geval kun je er wel voor kiezen om een hond te adopteren uit het dierenasiel, dan is de hond in de puppyfase niet alleen geweest.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:51

ik zit nu alleen met een fultime baan (we hadden de hond eerst samen maar naar het stuklopen van de relatie is de hond met mij mee verhuist) ik heb gelukkig af kunnen spreken met mijn baas dat ik maximaal 7 uur per dag moet werken, dan zit de hond maximaal 8 uur alleen...
maar mocht ik nu moeten kiezen of ik een hond zou nemen zou ik het niet doen. ondangs dat deze er geen last van schijnt te hebben.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:52

LZP -> BB

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:47

Mijn vriend en ik hebben een pup gekocht (is inmiddels alweer 10 maanden) maar wij wonen nog thuis. De hond zit nu bij ons thuis. Mijn ouders helpen dus mee met de opvoeding en mijn moeder werkt parttime, zodat de hond maar een paar uur per dag alleen hoeft te zitten. Over een jaar is het huis van mij en mijn vriend klaar en nemen we de hond mee. Dan werken wij wel fulltime maar dan komt mijn moeder hem tussen de middag uitlaten. Zo hebben wij het opgelost. Komt hij er halverwege de dag toch nog even lekker uit!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:55

ik ben momenteel nog op zoek naar werk, zit dus full time thuis om de pup op te voeden Lachen Verder ben ik op zoek naar een deeltijdse job (4/5 of 3/5) om daarnaast een bijberoep in zelfstandige activiteit te starten waarbij hij overigens telkens mee mag. Moest het nu toch zijn dat de hond bv. 8 uur aan een stuk alleen zou zijn, dan vraag ik ook eens aan mijn ma of aan een hondenwandeldienst om hem mee te nemen voor een uurtje ravotten.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:15

ik denk dat het wel kan! Ik zou zeggen neem er liever 2, die mekaar kunnen bezighouden, neem volwassenen hondjes die gewoon zijn lang alleen te zijn, en zorgen dat ze in de tuin kunnen (als je kleine hondjes neemt heb je toch wel zoiets als katteluiken?) En verder proberen in de pauzes naar huis te komen, of een hondenuitlaatservice.
Ohja, en een ras dat van nature redelijk rustig is.
Ik heb ook een herplaatser, een duitse dog van bijna 7j, ik werk maar fulltime, maar ik denk dat ik hem makkelijk 8u alleen zou kunnen laten, hij slaapt heeeeel veel, eigen aan het ras en de leeftijd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:15

Ik vind een hond en fultime werken niet helemaal eerlijk, de hond zit ontzettend veel alleen en kan doordat hij binnen zit ook niet eens zijn behoefte doen.
Ik werk 20 uur per week en ik voel me vaak al slecht als ik ze weer alleen moet laten.
Ik werk dus 2 hele dagen en dan kunnen honden naar mijn schoonouders toe.
Als ik maar een halve dag weg ben blijven ze thuis dat doen ze heel braaf.
Ik heb de honden aangeschaft toen ik iedere dag maar max 5 uur werkte, helaas voor de honden werk ik daar niet meer.
Als mijn schoonouders het niet willen of kunnen zou ik ze naar een hondenpension brengen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:25

Gewoon niet doen....
Ik wilde ook al jaren en jaren een hond, maar ik heb gewacht tot het goede moment zich aandiende.
Je neemt een hond voor jezelf en partner, niet voor de hondenuitlaatdienst.
Maar zelf ben je er niet, je kunt er alleen 's avonds van genieten... wanneer je erg moe bent van je werk, weinig puf. En juist dan denkt je hond: hoera! Ze zijn er! Nu gaan we spelen, en een uur in het bos lopen!
Je hebt ook nog je paard, je boodschappen, je vrienden, familie en het huishouden.
Het is erg veel...
Dit is levend wezen, en het verdient veel aandacht, lange wandelingen, quality time! En niet de paar gestolen uurtjes die je over houdt.
Denk je dat je moe van je werk in de winter na het eten nog even een uur in de regen gaat lopen? Probeer je al die worst case scenario's in te denken.
Er zijn inderdaad veel mensen met een fulltime baan die honden hebben. Maar er zijn ook mensen die hun kat in de magnetron stoppen, of er zijn veel mensen die de mond van hun paard stuktrekken.... Wat wil ik zeggen? Omdat veel andere mensen iets doen, maakt niet dat het juist is.
Waarom zouden asiels, trainers en dierenartsen anders benadrukken dat het NIET goed is een hond te nemen wanneer je fulltime werkt? Mensen die dat toch doen willen zichzelf graag gelukkig maken (niks mis mee), maar wel ten koste van het dier....
Gewoon geduld hebben....

ps: deze discussie hebben we al eens eerder gehad op het forum. Dit meisje heeft besloten het niet te doen. Dit is de link: [BB] een hondje als je werkt?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:34

Onze buren werken ook fultime en zijn in het weekend ook vaak weg.
Afgelopen zomer kochten ze een pup.
Ze hebben er geen tijd voor het dier zit veel alleen en graaft de hele tuin om.
de hond is strontvervelend en altijd alleen.
daar heeft toch niemand wat aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:42

Hoi Jesito,

wat triest zeg, ik denk dat dat veel gebeurt. Dit is immers een dier dat zich het beste voelt in een roedel, net als een paard in een kudde.
Het zijn alleen mensen die die feiten willen weerleggen omdat dat beter uitkomt. Dus een paard kan best 23 uur per dag in een hokje van 3x3, en een hond kan best 9 uur alleen zijn... volgens deze mensen althans.
Vooropgesteld dat het dier er niets aan heeft, wat heb je er zelf echt aan? Ik zou buikpijn krijgen van het schuldgevoel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:46

Ja, ik vind het walgelijk.
mijn honden zijn nooit lang alleen en gaan als ik thuis ben bijna overal mee naartoe.
Daar heb je die hond toch ook voor, zo heb je er toch ook plezier van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:47

Zou geen pup nemen, maar een hond die bv wat ouder is, ken genoeg mensen bij wie dat prima gaat.
jesito schreef:
Ja, ik vind het walgelijk.

Fijne woordkeus Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:56

Milly_ schreef:
ik denk dat het wel kan! Ik zou zeggen neem er liever 2, die mekaar kunnen bezighouden, neem volwassenen hondjes die gewoon zijn lang alleen te zijn, en zorgen dat ze in de tuin kunnen (als je kleine hondjes neemt heb je toch wel zoiets als katteluiken?) En verder proberen in de pauzes naar huis te komen, of een hondenuitlaatservice.
Ohja, en een ras dat van nature redelijk rustig is.
Ik heb ook een herplaatser, een duitse dog van bijna 7j, ik werk maar halftijds maar ik denk dat ik hem makkelijk 8u alleen zou kunnen laten, hij slaapt heeeeel veel, eigen aan het ras en de leeftijd.

even gequote kon niet meer editen, ik schreef fulltime, moest dus parttime zijn

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:59

Mijn vriend is brandweer dus veel thuis en als hij werkt neem ik de hond mee naar mijn werk Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:14

Onze vorige hond kwam door omstandigheden op ons pad. Er was crisis in het gezin waar de hond was, ze stonden op het punt de hond dood te schieten. In een opwelling heb ik haar meegenomen. Ik had toen net een week of twee vakantie en bedacht dat ik in die weken wel een oplossing zou vinden.
Dat bleek minder simpel, de hond was behoorlijk angstig en kreeg kale plekken door de stress die ze had gehad. Volgens de DA was de hond er niet bij gebaat als ze weer van plek moest veranderen, dus zij raadde aan om toch te proberen de hond te houden, omdat ze bij ons eigenlijk goed tot rust kwam.
Ik wilde dat wel heel graag...want ik was inmidddels heel gek op haar. Maar ik vond mijn fulltime baan (en die van mijn man) wel een probleem. Een hondenuitlaatservice was er toen nog niet in de buurt (is al een hele tijd geleden). Maar ik werkte in het dorp zelf en ik besloot om in de lunchpauze elke dag naar huis te gaan voor de hond.
En dat ging prima eigenlijk.
Na drie jaar kreeg ik een andere baan, in een plaats een half uur rijden van mijn huis. Inmiddels was de hond zo stabiel en lekker in haar vel, dat we het gewoon geprobeerd hebben. Ik ging daar trouwens drie dagen werken, dus parttime. Ik ging in de ochtend heel vroeg de deur uit, maar mijn man pas rond negenen (hij was dan weer later thuis). Ik was om vijf uur thuis. Dus de hond zat van negen tot vijf alleen thuis. Het is nooit een probleem geweest. Maar mijn keuze om drie dagen te gaan werken, was wel vanwege de hond. Zodat ik vier dagen wel vrij was en dan genoeg leuke dingen met haar kon doen. Als ik eens een keer later thuis was, dan ging de buurvrouw met haar wandelen...die vond dat leuk.
Dat is eigenlijk heel goed gegaan....de hond zag aan onze bezigheden of ik een vrije dag had, of dat ze thuis moest blijven en ze heeft zich daar prima in aan kunnen passen.
Twee jaar geleden was de hond heel oud en hebben we haar in laten slapen. Ik heb geen dag spijt gehad dat ik de hond toen meegenomen heb.
Ik zou er echter nooit bewust voor kiezen om een hond te nemen als ik fulltime werk.
Zeker geen pup. Die van ons was al volwassen toen ze kwam...en ze kon goed alleen zijn: in het gezin waar ze vandaan kwam was ze nog meer en vaker alleen dan bij ons.
Ik werk nu vier dagen, waarvan 1 dag thuis en heb wel weer een hond. Alleen deze hond gaat met mij mee naar het werk. Haha! dus mijn baan is geen probleem.
Wat ook een oplossing zou kunnen zijn...je hebt her en der in het land van die hondendagverblijven, waar je je hond heen kunt brengen.

Alleen ben ik van mening dat je te weinig zelf van je hond geniet als je beiden fulltime werkt...en zou dat voor mij de doorslaggevende reden zijn om geen hond te nemen als wij beiden fulltime werken.
Vijf dagen in de week geen tijd voor de hond, versus twee dagen wel....
Ik vind dat voor kleine kinderen niet kunnen (beide ouders fulltimen), maar voor honden ook niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:21

@ Ts (Azarlizz): kun je iets met de verhalen die hier voorbij komen?

azarlizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 10:03

Bedankt voor al jullie verhalen en meningen! Hier kan ik zeker wat mee!!
Toch vind ik het heel lastig om een definitieve keus hierin te maken. De opmerking die werd gemaakt van dat het egoistisch zou zijn om een hond te nemen als ik veel werk begrijp ik wel. Toch ben ik het er niet helemaal mee eens.Bij mijn dieren en dat geld dus voor alle dieren die ik heb, staat het welzijn van hun op nummer 1. Mijn paarden staan alleen snachts op stal en overdag kunnen ze lekker in de wei ravotten me hun vriendjes. Ze kunnen lekker paard zijn. Mocht ik besluiten een hond te nemen zal het zeker niet voor gaan komen dat deze de hele dag in zn eentje alleen thuis zal zitten. Dat is geen hondenleven. En daar kies ik dan ook zeker niet voor. Ik hoop dat ik een super oplossing kan vinden zodat ik een hondje een super thuis kan geven en het hondje voor mij een vriendje voor het leven kan zijn..... Want dat is waar ik dan nar streef

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:18

Maar wanneer je hond dan op nummer 1 staat, en jij hele dagen werkt.... hoe wil je dat oplossen?
Je kunt dan voor 9 euro een volslagen vreemde inhuren die jouw hond een kwartier op sleeptouw neemt, maar je koopt die hond niet voor een ander maar voor jezelf.
De enige oplossing is minder werken, en evt je partner ook. Zie het als een kind.
Want als er een kind komt begrijpen mensen wel dat je daar tijd voor vrij moet maken en dus minder moet gaan werken (geef ze echter de kost die een kind ook ergens de hele dag 'stallen', maar da's een ander verhaal), maar een hond moet zichzelf maar redden (het is toch maar een dier).
Of tevreden zijn met een gehaaste wandelpartij in de ochtend, dan een gehaast rondje tussen de middag door de baas die snel heen en weer rijdt (of een buur, of familielid)... en 's avonds nog even doodmoe een rondje sjokken na je werk.
Ik zet de hond ook op nr.1. Daarom heb gewacht, gewacht en gewacht totdat de juiste situatie zich voordeed. Voor hetzelfde geld had die situatie zich nooit voorgedaan en had ik nooit een hond gekocht.... (geen tijd = geen hond, geen weiland = geen paard).
Nu werk ik dus thuis, ben de hele dag samen met de hond. We lopen 5x p.d. Waarvan 1x een uur door het bos.
Ik zou het niet over hart kunnen verkrijgen om haar de hele dag alleen te laten.... daar zou ze knap ongelukkig van worden.
Ik zie het bij de buren... ook een heel klein hondje, maar de hele dag alleen.... dat dier wordt helemaal gestoord. Je hebt n.l. niet alleen tijd nodig om te lopen, maar ook om te trainen en te corrigeren wanneer dat nodig is.
Hond op nr.1. is veeeeeel tijd hebben, werken en een hond is baas op nr.1.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:22

Ik vind het gewoon zielig als mensen een hond 8 uur overdag alleen laten. 'S nachts zit hij ook al niks te doen, en dan blijven er maar een paar uurtjes op een dag over dat hij aandacht krijgt. Als je onregelmatig werkt, is dit natuurlijk een ander verhaal. Mensen vergissen zich vreselijk in hoeveel aandacht honden nodig hebben.
En inderdaad, als je het wel doorzet vind ik dat dit puur uit egoïsme voortkomt. Behalve als er natuurlijk omstandigheden zijn waardoor de hond niet de hele dag in zijn uppie zit.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:31

ik heb zelf een hond en werk 36uur, waarvan 1 schooldag die erg varieert. Ik heb deze hond als pup genomen, toen ik nog dierenartsassistente was, in eerste instantie elke dag mee naar het werk en langzaam het alleen thuis blijven wat opgebouwd. Ze kan prima alleen thuis zijn, wat nu dus goed uit komt, want ik werk nu in een ziekenhuis en daar kan ze natuurlijk niet mee. Het kan dus prima, het enige is, je moet wel zorgen voor voldoende beweging. Ik fiets smorgens een half uur en smiddag 3/4 uur (naar het paard). In het weekend nog regelmatig naar de hei een uurtje wandelen. Als ze thuis blijft ligt ze de hele dag te slapen, dus ik zou zeggen dat ze erg tevreden is, wat dat betreft ben ik het ermee eens: liever overdag alleen thuis, dan met baas en er nog haast niet uit komen!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:36

Ninx schreef:
Maar wanneer je hond dan op nummer 1 staat, en jij hele dagen werkt.... hoe wil je dat oplossen?
Je kunt dan voor 9 euro een volslagen vreemde inhuren die jouw hond een kwartier op sleeptouw neemt, maar je koopt die hond niet voor een ander maar voor jezelf.

Dit is wel een beetje overdreven.
ik haalde eerder al aan dat onze hond met de uitlaatservice meegaat, en dit idd 9 euro per uitlaatbeurt kost.
Alleen gebeurt er dan wel wat meer dan dat onze hond even een kwartiertje mee op sleeptouw genomen wordt.
Ze gaat lekker naar het bos, waar ze kan ravotten met andere honden die ook meegaan, en ze maakt dan zéker een wandeling van 1,5 uur, soms 2 uur.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:43

Als je een goede oplossing zoekt kan het prima. Wij hebben een jonge labrador, mijn man werkt full time en ik werk 30 uur. 4 dagen per week wordt onze hond 2 maal per dag uitgelaten door iemand anders, een half uur per keer. Langer dan 4 uur is hij dus nooit alleen. Voor en na het werk wandelen en ravotten we zelf met hem. Hij gaat minimaal 2 keer per week naar het bos en in de weekeinden overal mee naartoe. We hebben een vrolijke, blije en lieve hond die het aan niets ontbreekt.
Het enige wat ik je kan adviseren is houd wel rekening met de kosten als je iemand anders inschakelt om je hond uit te laten. Daar kun je namelijk op stallen in de lagere prijsklassen en box voor huren Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:47

Maar dan betaal je een ander om de dingen met jou hond te doen die je zelf zou moeten doen, en waarvan de hond het ook vele malen leuker vind dat jij (zijn baas) hem op sleeptouw neemt.
Ik vind het 'een oplossing', maar geen 'goede oplossing'.
Waarom hebben mensen gewoon niet iets meer geduld vraag ik me dan af. Er zitten hier behoorlijk wat jonge mensen tussen. Op die leeftijd wilde ik ook graag een hond, maar begreep dat dat niet verantwoord was.
De hond is pas gekomen toen ik 30 was... En werkte ik dan nog steeds hele dagen buitenshuis, dan was ie er niet gekomen. Jammer voor mij, beter voor de hond.