Poes krols/drachtig? Hoe zie je dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Re: Poes krols/drachtig? Hoe zie je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:52

crossmonster schreef:
Die is zeker gedekt ja...
Niet zo slim om een geslachtsrijpe ongeholpen poes buitente laten lopen.
Je kan dr nu laten steriliseren, voorkomt een hoop asielkatjes, en is beter voor het dier.

Abortus is niet nodig, ze is oud genoeg voor sterilisatie ( alles word weggehaald inclusief vruchtjes)

Hoe denk je dat dat heet als ze alle vruchtjes weg halen?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:53

Ik zou voor sterelisatie gaan. Als ze zowiezo gestereliseerd zou worden is het er nu een mooie kans voor. De poes is nog zo jong voor een nestje.
Kijk ook eens op http://www.leukeennestje.nl/

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:55

Ik heb ook een kleine poes inmiddels wel geholpen, ik heb haar binnengehouden vanaf dat ze 4 maanden was. Er is mij door de DA verteld dat ze vanaf dan geslachtsrijp kunnen zijn. Die van mij is vrij laat krols geworden 2 dagen voordat ze werd geholpen wat was ik blij, heb nog nooit zo'n vervelende poes gehad. Ik had toen een loge kat en die liet ze niet meer met rust en hij wist niet wat hij met haar aan moest. Wel een comies gezicht. Ik wil ook ooit een nestje maar was er snel achter dat ik niet meer van dit karater katten op de wereld wou hebben, ze is namelijk een grote draak. Maar voor de zekerheid zou ik naar de DA gaan, 8 maanden is jong maar niet te jong die van mijn buren was niet 6 maanden en was zelf niet echt sociaal waardoor het nest ook niet echt sociaal was. Ze wisten nieteens dat ze zwanger was. Vonden na 2 weken de kittens in een kast op zolder. Ook vreemd, en hij boos dat er katers rond liepen, heeft hij zelf een een ongecastreerde kater rond lopen. Vandaar dat ik haar vanaf 4 maanden heb binnengehouden. Maar hou haar goed in de gaten.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:20

Ja ik vind het zeker drama. Een merrie van 2 laat je ook niet dekken, een poesje van 8 maanden is zelf nog kitten. Die laat je binnen tot ze geholpen is. En 1 keer kan inderdaad gebeuren, maar dan nog hier lees ik veel meer verhalen als heel af en toe Clown

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:50

Succubi schreef:
crossmonster schreef:
Je kan dr nu laten steriliseren, voorkomt een hoop asielkatjes, en is beter voor het dier.

Abortus is niet nodig, ze is oud genoeg voor sterilisatie ( alles word weggehaald inclusief vruchtjes)

Hoe denk je dat dat heet als ze alle vruchtjes weg halen?

Clown Dat weet ik ook wel, maar een abortus bij een kat is erg heftig. Een sterilisatie is bijna zelfs minder heftig en zeker zo effectief... Ehm zelfs effectiever. Een abortus bij een kat lukt niet altijd omdat een poes een lastige baarmoeder heeft.
Dus ja mijn verhaal klopt wel Knipoog

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:31

Denk ook dat abortus weinig zin heeft als je niet ook meteen castreert.

(ps: sterilisatie is weer terug te draaien en castratie is definitief onvruchtbaar maken, dat geld zowel mannelijk als vrouwelijk, daarom noem ik het castratie en geen sterilisatie)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:33

Babsiej schreef:
Ja ik vind het zeker drama. Een merrie van 2 laat je ook niet dekken, een poesje van 8 maanden is zelf nog kitten.

Zo klinkt het net alsof je haar hele jeugd afpakt Knipoog
Onze kat was al volwassen en er klaar voor.
Ik ben het er wel mee eens dat het wel heel vroeg is. Eigenlijk moeten ze een jaar zijn voordat zoiets gebeurd maar het is maar een gemiddelde.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:36

Ja iid dat vinden wij ook. We hadden de DA ook al gebeld maar die zei: sterriliseren óf de kattenpil.
De kattenpil vinden we zelf niet erg handig en eigenlijk is een nestje wel erg leuk (vat het niet verkeerd op). als ze eenmaal is gesterriliseert kan ze niet meer zwanger worden dus ook geen nestje meer.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:39

Wij hebben ook besloten om het haar uit te laten dragen en daarna onder het mes.
Zowel onder het mes als een zwangerschap is heftig voor een poezen lijf maar ik denk dat ze volwassener en rustiger word van een nest en van slag raakt als ze nu de hormonen al aanmaakt en dat je het eruit laat halen. (dat bedoel ik voor mijn eigen kat en niet in het algemeen)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:00

I_S_L schreef:
Ja iid dat vinden wij ook. We hadden de DA ook al gebeld maar die zei: sterriliseren óf de kattenpil.
De kattenpil vinden we zelf niet erg handig en eigenlijk is een nestje wel erg leuk (vat het niet verkeerd op). als ze eenmaal is gesterriliseert kan ze niet meer zwanger worden dus ook geen nestje meer.

Maar wil je het risico ook dragen dat moederpoes nu FIV (kattenaids) of FIP heeft en dat kan overdragen op de kittens? Wat een pijnlijke dood kan worden?
Persoonlijk zou ik dat risico niet willen lopen voor de kittens. Dat moederpoes het mogelijk al krijgt/heeft is 1, maar de kittens ook zo erg sneu zijn. Ik heb dit in het asiel waar ik stage liep al vaker mee moeten maken helaas, zeker omdat je niet weet welke katers jouw poes hebben gedekt.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:52

Ik vind het ook onverantwoord je krolse poes...maar ook een nog niet geholpen
poes buiten te laten...Je merkt niet altijd dat een poes krols is...en de kater van
de buren heeft het dan al door en heeft haar al gedekt...

Een poes van 8 maanden is veel te jong...Zoals ik al eerder in het andere topic heb
geschreven is dat de huispoezen door onze toedoen veel vaker krols worden...Het is
niet de natuur dat zij nu al zwanger is...Een wilde poes wordt pas krols als ze er aan
toe is...en de overlevingskansen van de kittens groot is...Doordat katten in huis leven
in niet natuurlijke omstandigheden worden ze veel eerder krols dan dat ze er aan toe
zijn. Dit is dus niet natuurlijk...
De bedalling kan heel problematisch zijn...Net als een peuter die een baby krijgt...
Verder is de kans groot dat ze niet goed voor de kittens wil zorgen...Daar hebben ze
vaak de rust nog niet voor...Dat wordt dan om de 2 uur flessen...Poes mag niet meer
naar buiten...Ze kan binnen een paar dagen alweer krols worden...

Citaat van een ander topic...
Citaat:
Als mensen denken dat dat natuurlijk is heb je het mis...Een kat zou van nature 2 tot 3 keer
krols worden. In het voorjaar...gedekt en nestje...in de zomer...gedekt en nestje en eventueel
nog een keer in het najaar...

Omdat katten tegenwoordig veel in huis worden gehouden (heel normaal) en ook het klimaat
veranderd worden poezen vaker krols. Als het voorjaar eraan komt kunnen ze zelfs elke 3 weken
krols worden...

Nog maar niet gesproken over alle ziektes die ze idd opgelopen kan hebben...

Bovendien is het weghalen van de baarmoeder met vruchtjes nu echt niet schadelijk...
Het lichaam van de poes heeft zich nu nog niet aangepast aan het krijgen van kittens...

Ik zou zeggen...laten helpen...Er zijn genoeg katten die geen baasje hebben...Die mensen
die een kitten willen hoeven nog maar even te wachten en de asiels zitten weer overvol...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:58

Chichiba schreef:
De bevalling kan heel problematisch zijn...Net als een peuter die een baby krijgt...

Da's niet helemaal waar. Een peuter is lichamelijk niet vruchtbaar, een poes van een maand of 8 zou je beter vergelijken met een jong pubermeisje van 11 a 13 jaar. Of een jonge merrie van 2 jaar.

Niet ideaal, maar fysiek is het mogelijk.

Chichiba schreef:
Citaat van een ander topic...
Citaat:
Als mensen denken dat dat natuurlijk is heb je het mis...Een kat zou van nature 2 tot 3 keer
krols worden. In het voorjaar...gedekt en nestje...in de zomer...gedekt en nestje en eventueel
nog een keer in het najaar...

Omdat katten tegenwoordig veel in huis worden gehouden (heel normaal) en ook het klimaat
veranderd worden poezen vaker krols. Als het voorjaar eraan komt kunnen ze zelfs elke 3 weken
krols worden...

Ook hier een misrekening: een wilde poes die níet gedekt wordt, wordt ook gedurende een periode meermaals krols met een cyclus van ca. 3 weken. Deze cyclus wordt doorbroken door de dracht van 9 weken, waarna de cyclus weer hervat wordt. Omdat een wilde poes alleen in het zomerseizoen krols wordt (in tegenstelling tot veel binnenkatten!) kan ze maximaal 3 nestjes krijgen per jaar (3 x 9 weken dracht = 27 weken niet vruchtbaar).

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:34

Misschien wel...Maar ze krijgt de kans niet om krols te worden...Dan is ze alweer gedekt...
Huispoezen worden ook 's winsters krols...Dat is niet natuurlijk...Misschien is een kitten
van 8 maanden lichamelijk wel klaar (niet volgroeid) dan nog is de kans erg klein dat ze in
de natuur al zo vroeg krols zou worden...
Bovendien kunnen er vele complicaties bij komen kijken...

Lees het volgende eens door... klik

Ook is het zo dat wilde katten niet snel krols zouden worden 's winters...Dat is bij
de huispoezen wel het geval...Dat is ook wat ik ermee bedoelde dat het niet een natuurlijk
iets is...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:39

Chichiba schreef:
Misschien wel...Maar ze krijgt de kans niet om krols te worden...Dan is ze alweer gedekt...
Huispoezen worden ook 's winsters krols...

Als een poes niet krols is, laat ze zich echt niet dekken. Dus ze wordt echt eerst krols, die kans is er dus wél.

Verder had ik een poes die 's winters niet krols werd hoor. Maar misschien had ik een uitzondering.....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:47

crossmonster schreef:

ik ga helemaal met cross mee,
ik heb die van ons (broer en zus ) op 6 maanden beide laten castreren , ik wilde het risico niet nemen
en met 6 maanden zijn ze oud genoeg.,
was poes toendertijd onverhoopt al wel krols geweest en perongelijk dragend geraakt, had ik het ook door laten gaan Ja
ik ga niet kweken met htk katten , er zijn er al genoeg

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:26

Diablo schreef:
Chichiba schreef:
Huispoezen worden ook 's winsters krols...

Als een poes niet krols is, laat ze zich echt niet dekken. Dus ze wordt echt eerst krols, die kans is er dus wél.

Verder had ik een poes die 's winters niet krols werd hoor. Maar misschien had ik een uitzondering.....

Blijkbaar wordt ik echt verkeerd begrepen...
Het ging erom dat ze niet krols bleef...De kans dat ze niet gedekt wordt als ze krols is is erg klein...
Het is meer een gezegde dat ze al zwanger is voor ze krols wordt...Niet letterlijk...Ze krijgt niet de kans
een tweede keer krols te worden...Tot de kittens geboren zijn...
Never mind...Mijn hoofd is te vol om het blijkbaar begrijpelijk op te schrijven...Maar goed...
Tijd voor vakantie voor mij Cool