Reu. Bij castreren rustiger ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Re: Reu. Bij castreren rustiger ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:48

Afbeelding

en dan een grote snor erbij, nóg meer haar op zijn poten......... 't zelfde haar op zijn poten ook op zijn lijf......... Maar aan de oren te zien (zijn gschoren of kortgeknipt) maakt het jullie niet zoveel uit dus laat hem na de castratie maar 4x per jaar glad scheren. Als opvoeden dan teveel moeite is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:49

Rianneke, als je me niet WILT geloven, moet je het zelf weten.
Maakt mij niet uit... als jij het persé op hormonen wilt gooien moet je dat vooral doen. Je weet hoe ik er over denk, ik ga er niet meer over in discussie.

Elout: je moet de halti niet altijd aandoen, als ie netjes loopt aan de halti, kun je de stukken die je loopt met halti steeds korter maken, en met halsband steeds langer.
Opbouwen en afbouwen, dat is de truc.

En yep, gewoon met de lijn in je hand, zonder corrigeren. Vind je dat de hond te ver voor je loopt, dan ga je stilstaan, vraagt de hond netjes naast je (kop naast je knie) en als hij netjes naast je loopt, beloon je hem met een aai en een knuffel en een snoepje.
In het begin véél snoepjes meenemen! Ja

Maar ga echt met je probleem naar een hondenschool, op de pc kun je wel tips geven, maar ik kan neit een hond opvoeden op de pc Knipoog

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:50

Citaat:
honden kunnen vanaf honderden meters een loopse teef ruiken
daarbij duurt een gemiddelde loopsheid 3 weken en komt vaan na een half jaar weer terug
niks is onmogelijk Knipoog

en waarom worden 9 van de 10 honden dan rustiger na castratie? dat is toch ook beter gedrag...

omdat je hun mannelijkheid weghaald dus hun hormonen

Vanwaar komen de 'het hele jaar door loopse teefjes'?
Dit heb ik nooit gezegt Lachen. Er zijn in de buurt veel teefjes. Knipoog[/quote]

had het ook tegen riannekee Knipoog

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 14:53

Rosita schreef:
Afbeelding

en dan een grote snor erbij, nóg meer haar op zijn poten......... 't zelfde haar op zijn poten ook op zijn lijf......... Maar aan de oren te zien (zijn gschoren of kortgeknipt) maakt het jullie niet zoveel uit dus laat hem na de castratie maar 4x per jaar glad scheren. Als opvoeden dan teveel moeite is.

Deze foto is al heel oud. Nu heb ik mijn ouders kunnen overhalen om de hond te laten trimmen.
ze waren daar toen tegen. hij was toen wel mooi gekamt,dus is dat slechte opvoeding?
nee,Moeten al die hondjes altijd zo mooi getrimd zijn,is gekamt niet goed genoeg en goed verzorgt.
Ik weet nu ook wel dat trimmen beter is,maar toen mocht het niet,tegenwoordig wordt hij steeds getrimd,
en het is een hele verandring Lachen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:54

Ja heel goed dat hij nu getrimd wordt. Hij moet alleen straks nóg vaker getrimd worden omdat het haar 2x zo snel gaat groeien na de castratie. Dat is wat ik probeer te zeggen.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:56

Onze hond is er wel rustiger van geworden, maar wat ook goed helpt als je gaat lopen is zoon riem die uit rolt, snap je? dat is voor jezelf een stuk fijner, dat hebben wij nu ook. Haha!

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 15:09

Rosita schreef:
Ja heel goed dat hij nu getrimd wordt. Hij moet alleen straks nóg vaker getrimd worden omdat het haar 2x zo snel gaat groeien na de castratie. Dat is wat ik probeer te zeggen.

Ow,okké Lachen
Ik vond het er toen ook niet echt uit zien Lachen.
Maar,ik zal er voor zorgen Lachen.

bedank

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 15:10

Maar,weet iemand de prijs van het castreren ?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:12

elout schreef:
Maar,weet iemand de prijs van het castreren ?

dat hangt af van het gewicht van je hond
en dan nog is dat per dierenarts verschillend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:24

Ik ken toch ook verschillende honden die een stuk rustiger en minder dominant zijn geworden door een castratie, ook toen ze dat wel al waren.
Natuurlijk speelt opvoeding een grote rol, maar dat is wel makkelijker als de hond dan wat beter mee werkt Lachen

Wij hebben onze herder al vrij vroeg gecastreerd omdat we ook teefjes hebben. Dus hij is nooit dominant geweest.
Maar dat hij geen mooie vacht zou krijgen? Hij igg wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:47

Denk dat dat bij een herder mss anders is als bij een cocker?
De hond van TS is 3, ik denk echt dat een castratie dan weinig zin heeft.
Imo is het ook symptoombestrijding, trekken aan de lijn horen alleen puppen te doen, na een jaar hoort dat toch wel afgelopen te zijn Lachen
Imo gewoon opvoeding, en een gebrek aan opvoeding los je niet op met een castratie.
Denk wel dat een hond die gecastreerd is, wat minder snel afgeleid is, maar is ook niet met elke hond zo.

Probleem ligt eerder in de baasjes die de opleiding niet interessant genoeg maken, een hond hou je echt niet geboeid door lange verhalen Lachen

Wel met snoepjes, en kleine taakjes, en knuffels, en training.
En ik heb al heel wat honden gezien wiens gedrag enorm verbeterde doordat er mee gewerkt werd.
Honden zijn werkdieren, geen gezelschapsdieren zoals katten... en zeker spaniels zijn jachthonden, en hebben echt wel wat uitdaging nodig.
Denk dat baasjes dat wellicht te weinig beseffen Lachen

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 16:09

Bedankt voor de reacties Lachen.
Ik denk wel dat ik hem laat castreren.
Maar de opvoeding zal veranderd worden Lachen.
ik heb hem net even de halti aangedaan,maar 'k ga worgen
een iets grotere kopen,want het is net iets te spannend vind ik zelf . heb een buidelzak vol snoepjes,en ik zal er is mee gaan wandelen. Hij loopt heel de dag wel los (poortje) maar ik ga er 1 x per dag mee wandelen en spelen.

groetjes

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:57

of de hond er rustiger van word kan je niet van tevoren zeggen,dit verschilt echt per hond! Knipoog
ik ken ook reuen die na hun castratie nog veel drukker zijn geworden dan ervoor Duivel Knipoog
je kan ook eerst een chemische castratie proberen Knipoog

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:09

Vind dat mensen hier wel erg aan vooroordelen hangen.
Vacht kan veranderen na castratie maar hoeft niet.
Gedrag veranderd vaak wel na castratie, hetzij een klein beetje tot behoorlijk anders.

Wij fokken al 24 jaar engelse setters. Alles wat bij ons niet meer voor de fok gebruikt wordt gaat naar de DA voor castratie.
Dat zijn dus ook oudere teven en reuen.
Waarom? Teven vinden loopsheid ook geen lolletje.. denk aan teven die erg chagarijnig worden, niet willen eten, schijnzwangerschap ect ect. Reuen hebben ook last van loopse teven, wederom niet eten, dominatie problemen onderling, nerveus ect.
Hierdoor is het mogelijk voor de geholpen honden om heerlijk gewoon hun doen en laten te kunnen volgen ook als er een teef loops is.
Ook hebben de reuen geen behoefte meer om hun roedelplaats te beschermen en vinden ze meer rust.
Zelfs dekreuen die meerdere malen gebruikt zijn en op late leeftijd gecastreerd zijn vinden hun rust weer.

Ja het is dus mogelijk dat de vacht veranderd, en ja het gedrag zal ook veranderen.
Iets meer borstelen en trimmen en je ziet het verschil niet eens.
Ga je de hond ooit als dekreu gebruiken? nee.. waarom dan niet castreren??

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:45

Hoi Sorro,

Mooie Setters hebben jullie! Maarre...... ik denk zo maar dat jouw ouders heel wat van vachtverzorging en trimmen weten? Voor een gewone huishondeneigenaar ligt dat toch anders. Die lukt het al niet om een gewone vacht bij te houden...

Maar ondanks dat ik denk <..> die kennis wel te hebben zal er geen haar op mijn hoofd zijn die aan het castreren van mijn 3-kleur schimmel cockerreu denkt.

Dus er zijn wel degelijk vachtveranderingen waarom mensen nog eens over castratie na moeten denken. En minimaal op de hoogte moeten zijn dat hun hond heel lelijk kan worden na castratie.

Wanneer mensen mij bellen met zeg een retriever of setter van 2 jaar of ouder die voor het eerst getrimd 'moet' worden, dan gok ik altijd goed met de vraag of de hond misschien gecastreerd is? Jammer dat de dierendokters hier niet voor waarschuwen.

De vachtverandering geldt trouwens niet voor kortharige Herdershonden. De halflangharige vachten maken deze veranderingen, die onomkeerbaar zijn, door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:47

wij hebben een langharige hollande herder Lachen
Maar geen verschil in vacht na castratie.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:49

laat maar zien Knipoog Jíj ziet geen verschil maar het is er wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:54

Waar dan? Een trimmer zal wellicht wel wat kunnen zien.
Maar als ik het niet zie en mijn hond is er niet lelijker op en hij heeft het niet koud enzo... dan is voor mij geen reden om het niet te laten Lachen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:28

Ik zou niet zonder begeleiding aan een halti beginnen. het ziet er allemaal heel makkelijk uit maar je kan een hond er behoorlijk mee verpesten.
mocht je er toch aan beginnen: altijd met 2 riemen werken. 1 aan de gewone halsband en 1 aan de halti. je kan ook een jachtlijn nemen met aan beide uiteinden een musketon en die dan vastmaken aan de riemen. dan heb je maar 1 lijn in je hand. je mag met een halti NOOIT corrigeren. dus geen kort rukje of wat dan ook. beschadigingen van de nek zijn dan heel groot. er mag ook nooit continue druk op de halti staan. je trekt toch ongewild z'n hoofd de verkeerde kant op. met veel snoepjes werken en de aandacht van je hond vragen. let hij niet op , dan stil staan. aandacht, koekje en weer verder. dit kan heel lang duren. het beste is toch gewoon een hondenschool. als ik hier om me heen kijk wat er allemaal met een halti rond loopt, het is gewoon te triest. honden die de kop gewoon in een bepaalde stand houden en hun vierpootsaandrijving aan zetten en baasje alsnog de struiken laat zien. de meeste lopen met alleen een riem aan de halti met als gevolg dat als de hond wegvliegt of zo, het beest een halve nekhernia krijgt. of lekker naast de fiets met zo'n ding om.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:24

Rianneke schreef:
reutjes trekken vaak om geuren te ruiken...
maar in het geval van de ts weet je dus niet of het om een opvoedprobleem gaat... want waarom luistert ie thuis dan wel netjes?

Honden trekken omdat ze nooit hebben geleerd NIET te trekken. Thuis en buiten luisteren is een heeeel ander verhaal. Zowiezo moet een hond in een nieuwe omgeving dingen weer opnieuw leren, dat kan hij zien als een compleet nieuwe oefening. Bovendien heb je buiten heel veel meer geurtjes.

Citaat:
en waarom worden 9 van de 10 honden dan rustiger na castratie? dat is toch ook beter gedrag...

Het is maar wat je beter vindt. Als je een cocker neemt heb je voor een jachthond gekozen en daarbij hoort veel wandelen en je hond geestelijk bezighouden. Het zijn active honden, hartstikke leuk toch? Mijn hond is overigens niet rustiger geworden en een hele hoop reuen die ik ken ook niet. Honden die wel rustiger worden zijn vaak de vloerkleden die dan ook meteen een stuk dikker worden of ze worden gewoon rustiger omdat ze ouder worden. Castreren om een rustigere hond te krijgen vind ik echt de grootste onzin. Als je geen actieve hond wil moet je een oude hond uit het asiel halen of voor een ander ras kiezen (want het zijn vaak niet de eigenaren van pekineesjes o.i.d. die je er over hoort maar juist de mensen met een labrador ofzo).

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:29

elout schreef:
Maar zeker ook aan z'n
opvoeding iets doen :p.

Waarom niet eerst iets aan zijn opvoeding doen? Zoek een goede cursus uit. Meestal bereik je met een les of 10-15 al een hele hoop. Het is dan misschien een avondje 2 uur van huis en thuis wat meer werk maar uiteindelijk heb jij een hond die niet meer trekt (want geloof me, dat doe ie echt nog wel na de castratie, een cocker loopt in draf nou eenmaal harder dan een rustig lopend mens) en het is ook nog eens hartstikke leuk!
Als je een half uur rijden te veel vindt kun je ook iemand zoeken die aan huis komt.
Castreren kan altijd nog maar daarmee leert je hond niet hoe hij moet hierkomen en netjes mee moet wandelen, dat moet je echt zelf leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:10

Wat ik me wel afvraag...waarom zouden honden niet rustiger worden maar hensgten en stieren wel?
Dat je ze verder op moed voeden snap ik. Maar een hengst of een ruin opvoeden daar zit vaak ook wel verschil in Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:20

Lysette schreef:
Castreren om een rustigere hond te krijgen vind ik echt de grootste onzin. Als je geen actieve hond wil moet je een oude hond uit het asiel halen of voor een ander ras kiezen (want het zijn vaak niet de eigenaren van pekineesjes o.i.d. die je er over hoort maar juist de mensen met een labrador ofzo).

wij hebben dus een labrador. Clown bewust voor gekozen omdat ie nu meer bij ons over een kwam als de de rottweilers en bouviers die we hiervoor hadden Haha! dat een hond actief is maakt ons niet uit hoor, alleen rustiger zou fijner zijn... en tussen rustig en niet actief zit een groot verschil vind ik. wij hoeven echt geen vloerkleed! ik hou er zeker van om te spelen en rauzen met onze hond, maar het zou wel eens fijn zijn als ie ook eens gewoon rustige momenten zou hebben Ach gut of hebben wij een hond met adhd? Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:24

Beer is gecastreerd...maar rustig?
Was da... staat niet in zijn woordenboek Lachen
Hij heeft een ren met zand en dat is een doolhof van kuilen
Buiten heeft hij allemaal sporen in de tuin van het rennen, gaten waren hij op de rem vliegt en draait en achter het gat een berg, waar het zand door het draaien heen spat Lachen
De hele dag is hij aan het rennen en spelen.
En ik kan dus ook niet zeggen dat het minder is geworden met de castratie.
Maar met 2 teefjes toen, was het gewoon de makkelijkste oplossing Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:26

Alle honden die we tot nu toe gehad hebben, zijn na de castratie toch wel een stuk rustiger geworden. En dan vooral in de zin dat ze niet meer weglopen en toch echt een stuk beter luisteren.