Welk kattenvoer geven jullie je kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Re: Welk kattenvoer geven jullie je kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:42

Lavandula schreef:
Hiphopje, mijn katten krijgen alleen maar brok, en 2x in de maand een beetje blikvoer. En daar doen ze het prima op! Ja Haha! En mijn katten drinken best veel hoor Ja Dus in mijn ogen kán het wel Knipoog Lachen

en wiens grootvader werd 94 jaar ondanks dat hij rookte als een ketter en iedere dag een fles jenever dronk?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:59

Mijn stalkat krijgt 2 x daags een beetje blikvlees en zijn bakje vol met brokjes. Deze bestaan voor een deel uit Royal Canin Female (ivm kastratie) en ui aldi brokjes. daar alleen royal canin me iets te duur is. verder krijgt ze heel licht verdunde melk daar ze geen water wil drinken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:06

mijn 2 katten krijgen iedere dag een beide een zakje Whiskas of KiteKat, en hebben onbeperkt toegang tot de droge brokjes van Whiskas en AH Excellent. Af en toe een blikje tonijn in water. Gistsnoepjes bijna iedere dag. De oudste wordt 17 in september, ze doet het er al jaren goed op. Soms als het oudje 's ochtends mauwerig is, dan krijgt ze een 2e zakje. Ze vindt met name de "saus" lekker. Wilde wel eens dat ze die apart gingen verkopen Knipoog .

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 09:32

Maar wat mij wel opvalt op de verpakking bij Whiskas van droog voer
Die brokken zijn heel groot/
Of heb ik dat verkeerd gezien

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:35

Wij geven onze katten al jaren brokken van Hill's. Wel duur voer maar ze zijn nog nooit ziek geweest in die 11 jaar dat we katten hebben en hoeven er ook niet zoveel van te hebben.
Een keer in de zoveel tijd krijgen ze een blikje gourmet ofzo.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:40

Mijn 5 katten krijgen allemaal hetzelfde voer.
Tom Poes van Purina. Verder geen vlees iod.. alleen brokjes.
En ze doen het er eigenlijk heel goed op.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:30

Ik heb net een zak royal canin indoor gevoerd, en ben nu bezig met Hills, beetje afwisseling dus Lachen Soswieso geef ik enkel premium brokken, omdat ik thuis een kat had die jaren ziek en dof was (DA vodn niks Boos! ) en na 1 week premium voer was ze volledig beter: nooit meer overgeven, korstjes, ... Ik zou graag vers geven maar heb geen vriezer dus denk dat dat moeilijk wordt dan...

Tips over het beste voer zijn bij trouwens altijd welkom Ja

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:09

Onze kat krijgt one van purina (groene zakken), en dan de smaak zalm. Hij zou ook wel graag blikvoer of zakjes willen hebben. Maar dat krijgt hij niet omdat hij hier vreselijk vervelend van wordt, hij weigert dan vervolgens enkele dagen zijn brokjes op te eten. Het is een echte jager, dus waarschijnlijk wordt zijn karige dieet aangevuld met 'wild' Bloos

Hij is inmiddels acht jaar. En is redelijk gezond.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:12

Ik ken wel geen merken meer.. maar m'n poes krijgt meestal:
Een aantal brokjes en wat sappiger vlees (vb. whiskas, is wel redelijk duur.. dat krijgt ze niet vaak) (omdat ze ook geen tanden meer heeft enkele brokjes) en natuurlijk Melk met water (bijeengemixt, vroeger alleen melk maar nui water met bijvoeging van melk tot het de witte melk-kleur heeft) Zo duidelijk?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:19

De mijne krijgt royal canin obesity control. Dit omdat het nogal model theemuts is die erg makkelijk dik wordt. Heb haar sinds een jaar in huis (flat) en hiervoor heeft ze 10 jaar bij mijn ouders gewoont, waar ze halve dagen buiten was en veel hield van jagen. (er is een goede reden waarom ik dr nu binnen heb maar dat is nu niet relevant) Omdat haar leefstijl nu anders is heb ik dr op "dieet" gezet, deze brokjes vind ze erg lekker! En omdat ze al 10 jaar lang 2 keer per dag blikvoer kreeg kan ik dat moeilijk afleren dus krijgt ze dat nog steeds maar dan een heel klein beetje (gewoon van de aldi, whiskas etc, net wat er in de aanbieding is Haha!)
Mijn ouders voeren standaard gewoon goedkoop voer, wisselend qua merk maar whiskas wordt nog altijd het beste gegeten. Alleen 1 kat staat op nierdieet van royal canin (en de andere snoepen hier erg graag van!) en een oude kat staat op senior van royal canin omdat hij erg mager werd en hiermee mooi op gewicht blijft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:21

catlovers gold.
Honden van vrienden doen het super op doglovers gold (zelfde fabrikant) 2 zijn nu 15,5/16 jaar en zien er super uit, 1 is gestopt met in huis plassen (leek incontinent te worden maar is daar met dit voer weer vanaf).
Hier zit geen rotzooi, vulling, etc. in, maar vlees (min. 50%) met 25% bruine rijst, vit. mineralen.
website : http://www.catloversgold.com/

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:42

Onze poezen (ook onze "kittens" van 1 jaar) hebben overdag altijd Hills brokjes en vers water staan. 's Avonds krijgen ze met z'n viertjes een zakje Whiskas of Iams van 100gram, eigenlijk overbodig, maar wel lekker Vingers aflikken .

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:09

Mijn katten en hond krijgen een zelf samengesteld menu van vers vlees (spiervlees, bevleesde botten en orgaanvlees).

Ze zijn zó opgeknapt, fysiek en mentaal, ondanks dat ze hiervoor premium brokjes kregen. Er komen bij ons absoluut geen brokjes meer in huis!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:59

Ik vraag me altijd af bij mensen die vers vlees geven: waar haal je dit allemaal vandaan om het een beetje betaalbaar te houden? De mijne krijgt wel regelmatig eendagskuikentjes en is dr dol op! En vers is sowieso erg goed voor ze dus ben zelf ook aan het rondkijken....

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:03

onze katten krijgen IAMS. De oudste heeft jaren speciaal voer van de DA gehad vanwege blaasgruis. Nu krijgt ze al drie jaar IAMS en geen enkel probleem meer. Voor een kitten is het belangrijk dat ze het eerste jaar gewoon kittenvoer krijgen. Krijgen ze alle voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben om te groeien.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:04

Ik bestel met enkele andere mensen uit mijn woonplaats eens in de zoveel tijd bij Herby. Daarnaast heb ik zelf een leuke leverancier van kipproducten (nekken en rugdelen/ karkas) en eendagskuikens, wat ik ook aan derden doorverkoop.

Voor 2 katten (waarvan 1 veelvraat) en een hond ben ik dagelijks 1,50 a 2 euro kwijt. Ongeveer net zo duur als een premium brok voeren dus.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:11

Mijn ene kat is nietzo moeilijk, die eet alles wel. Krijgt een aantal keer per week blikvoer, gourmet vind ze erg lekker en brokjes ligt eraan wat er in de aanbieding is, maar wel de duurdere merken.

De andere is een zeikerd, eet enkel (vis)brokjes van Hills en gekookte vis en kip (en ze pikt mensenvoer). Al vanaf kleins af aan echt vanalles geprobeerd maar ze laat het allemaal staan. Netzoals ze alleen maar water uit een glazen bak drinkt, metaal, plastic of steen drinkt ze niet uit.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:14

@chubby (en andere versvoerders Haha!): En hoe bepaal je hoeveel elk dier nodig heeft? Zodat ze geen voedingsstoffen tekort komen? Want dat krijgen wij op de opleiding
(diergeneeskunde) mee als groot nadeel van vers voeren, er worden regelmatig honden/katten gezien die een tekort aan bepaalde voedingsstoffen hebben. Volgens mij is dat vooral zo bij mensen die maar 1 soort vlees voeren (bijv alleen kip) maar dat durf ik niet zeker te zeggen...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:24

Klopt, dat heet het "all meat syndrome". Dit kan optreden wanneer je geen compleet menu geeft. Er zijn verschillende stromingen binnen het vers voeren, maar alle stromingen gaan uit van een prooidiermodel.

Katten zijn 100% carnivoren, honden hebben ook wat meer behoefte aan bewerkte groenten (pensinhoud, gepureerde of gekookte groenten). Dat kun je geven als extraatje. Ik ga uit van een verhouding 40 - 40 - 20: 40% van het menu bestaat uit bevleesde botten (ze eten dus ook de rauwe botten op), 40% spiervlees en 20% orgaanvlees (waarvan de helft lever en de andere helft hart, niertjes, maagjes etc.).

Per 2 weken krijgen mijn dieren ongeveer volgens bovenstaand model en het menu bestaat uit minstens 5 verschillende diersoorten, waaronder vette vis. De katten krijgen meer gevogelte en klein wild, de hond krijgt ook vlees van grotere grazers (hert, rund, paard).

www.barfplaats.nl en www.voernatuurlijk.nl bevatten enorm veel informatie over dit onderwerp!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:29

En voeren doe je, net als bij brokken, op het oog. Standaard ga je uit van 2 a 3% van het lichaamsgewicht (een kat van 2 kg krijgt dus dagelijks gemiddeld 50 gram vlees).

Onze oudere hond (geholpen) krijgt gemiddeld wat minder (1,5 - 2%); onze jonge haarloze kat (hogere verbranding) krijgt gemiddeld véél meer (gerust 10 - 15% van zijn lichaamsgewicht per dag)..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:32

Ik heb 1 kat met een koolhydraten intolerantie, dus heb een poosje vers gevoerd (oa carnibest, kippennekken, niertjes, maagjes, kuikens, hart) maar dit werd echt te duur met 7 katten. Ik was wel 45 euro per week kwijt.

Nu geef ik sensitivity control van de dierenarts, staat gewoon onbeperkt en kost me 60 euri per maand voor 7 katten, stuk beter dus Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:30

Chubby heeft alle antwoorden al gegeven.
Maar mocht je het niet zien zitten om zelf samen te stellen kun je ook bijvoorbeeld Carnibest eens proberen. Dat is samengesteld en gemalen. Maar wel helemaal vers.

Dat voer ik ook in de ochtend. Zo weet ik zeker dat ze in ieder geval alle voedingsstoffen binnen krijgen. En 's avonds voer ik dan echt vers. Zoals kippenvlees met bot (vleugeltjes bijvoorbeeld) om te knagen. 1 of 2x per week heb ik een vis dag. Dan krijgen ze 's ochtends en 's avonds verse vis. Vinden ze erg lekker Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:43

Ok bedankt voor de tips en links! Zal me er eens in gaan verdiepen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:29

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:11

Mijn katten krijgen Iams. Verder geen zacht voer. Mijn ene kat heeft een heel slecht gebit dus mag alleen maar brokjes.