Hoeveel hooi eet jouw konijn / cavia?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marlies1

Re: Hoeveel hooi eet jouw konijn / cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:30

HippoLogic schreef:
Mijn konijn is dol op grasbrok en lust ook geen hooi. Niet het speciale dure kruidenhooi, geen lekker paarden/schapen hooi, kuil... niets. Hij lust ook amper gras.
Grasbrok? Wat is dat precies? En kan je dat gewoon bij de dierenspeciaalzaal kopen? Is misschien wat voor mijn konijn.

Majax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:33

Chiqa schreef:
sandra1986 schreef:
ik heb twee uit de kluiten gewassen dwergkonijnen. en die eten ook bijna geen hooi.
maar dat komt ook wel omdat mijn vriend ze elke dag brokjes geeft.

Een konijn móet hoor hebben hoor, anders kan hij zin keutels niet opeten!
(Ochtendkeutels) Mijne krijgt alle dagen een handje vol Lachen

Blindedarmkeutels Knipoog
Dat zijn de enige keutels die ze eten, die krijgen ze ook als ze geen hooi eten, maar konijnen moeten zoiezo eigenlijk onbeperkt hooit tot hun beschikking hebben.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:40

Mijn 2 konijnen krijgen een plak hooi van zo'n pak hudivo met 4 plakken. En dat per week elke zondag dus. Ze eten mischien met zijn tweeën de helft. En de rest gooi ik weg. Ze eten veel liever stro. Daarnaast krijgen ze nog gewoon konijnenvoer van hudivo. In de zomer zitten ze weleens als het warm is lekker in de tuin en dan eten ze weleens gras maar niet veel. Wortels en sla enzo gaat er wel zo in.Lachen

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:44

Mijn konijn krijgt onbeperkt hooi en 2x per dag een eetlepel bix.
Ik zie het hem nooit eten, maar het zou toch niet zomaar verdwijnen. Haha!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 20:46

Nou, als ik het zo lees dan zijn er nog meer bokkers met een indoor-shetlander Haha!
Ik heb het de laatste weken eens bijgehouden, en de heren eten samen anderhalve kilo hooi per week weg *LOL*
Ik ben blij dat er hier niet onbeperkt spareribs eten op het menu staat, want dan zou ik wel een bijbaantje kunnen gaan zoeken Knipoog *LOL*

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:34

Marlies1 schreef:
HippoLogic schreef:
Mijn konijn is dol op grasbrok en lust ook geen hooi. Niet het speciale dure kruidenhooi, geen lekker paarden/schapen hooi, kuil... niets. Hij lust ook amper gras.
Grasbrok? Wat is dat precies? En kan je dat gewoon bij de dierenspeciaalzaal kopen? Is misschien wat voor mijn konijn.

Konijnenbiks, uit gras gemaakt. Met toegevoegde vitaminen. Voordeel van biks/brok voeren is dat ze niet de lekkere dingetjes eruit eten en zo tekorten krijgen. Het kost ook niets (€1,09/kilo)
Mijn konijn lust trouwens ook geen gemengd voer of gedroogde wortel/snoepvoer. Lekker makkelijk.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:51

mijn Shetlanders(2 konijnen een vlaam en een jonge dwerg) eten ongeveer samen 2 kilo.. per week Duivel
en dan licht er nog hooi in het nachthok...

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:53

IK heb een opvang en het valt mij op dat dat heel erg scheelt per dier.
De ene eet veel meer dan de andere.
Maar het is gezond dus kan geen kwaad

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:24

Urko schreef:
iloveiwan schreef:
mijn dwergkonijn krijgt elke dag een hele hand hooi.
dat moets van de dierenwinkel........
en van krachtvoer:
zn halve plastic beker
gemenkt voer....

een halve plastic bekker, heb je een echt dwergkonijn (dus super kleine oortjes en weegt niet meer dan 1.1 kg?) want een halve plastic beker is echt veel voor een dwergje, die moet het makkelijk op een halve eetlepel kunnen doen per dag.

(lees mijn franse hangoor krijgt 100 gr. per dag, gewone konijnen 50 gram per dag en mijn dwergkonijntje kreeg nog geen 30 gram per dag aan brokken)

is dat echt te veel ?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:51

een konijn heeft ongeveer 20 gram per kg gewicht per dag nodig. Weeg maar eens wat zo'n bekertje voer bevat! Dan kan je pas zeggen of het teveel is.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 23:14

Mijn cavia's krijgen elke dag vers hooi, zodra ik zie dat het op is eigenlijk. En dan krijgen ze per keer zo'n 3 handen vol. Per 2 dagen krijgen ze 2 handjes voer, en dan natuurlijk nog zo vaak mogelijk groenten.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:47

Mijn cavia van zo'n half jaar oud krijgt onbeperkt hooi, vitamine C brokjes ook onbeperkt eigenlijk maar eet hij niet erg veel van, 2 keer per dag een stuk wortel, s avonds een stukje appel en overdag als het mooi weer is mag hij even buiten in het gras.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:41

Zwerte schreef:
een konijn heeft ongeveer 20 gram per kg gewicht per dag nodig. Weeg maar eens wat zo'n bekertje voer bevat! Dan kan je pas zeggen of het teveel is.

Toch denk ik wel dat je daarin ook de kwaliteit van de brok mee moet nemen. Hope Farms bestaat bijvoorbeeld uit hoogwaardige ingredienten, dat kan ik niet van andere brokken zeggen! Net als bij honden en kattenvoer zal er ook in konijnenvoer veel goedkope vulling zitten...

Conclusie: Geef goed voer! Niet uit de supermarkt in ieder geval en kijk dan naar de hoeveelheid die je er van mag geven.

Zelf heb ik altijd hooi van een boer en kan ik het slecht uitrekenen in kilogrammen Haha! Een flinke hand per dag eten ze ongeveer Haha! Haha!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:47

Mijn 2 dwerg konijntjes eten met z'n 2en in 2 dagen 1 plak hooi op.

Nu lopen ze los in de tuin op het gras en nu eten ze wel wat minder.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 00:49

Mijn mannetjeskonijn eet ook amper hooi, maar hij krijgt wel elke dag wat. Wat hij laat liggen, stop ik in een hoekje en gaat met het hok verschonen gewoon weg. Hij zit super in zn vacht, dolt vrolijk rond en is niet mager of dik. Zijn brokjes eet hij beetje bij beetje.

De twee dames hebben wat meer concurrentie van elkaar dus eten 'sneller' alles op, die ravotten meer met elkaar en zijn slanker en gespierd. Lijken soms echte vreetschuren haha.

Ik heb nog niet helemaal in de gaten wat nu die grasbrokken zijn, de standaard konijnenbiks is toch niet hetzelfde als grasbrok?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 00:59

Hoe het uitgelegd wordt weet ik ook niet welke ze precies bedoeld.. Maar wat ik een fijne brok vind welke vol zit met vezels en dus goed bij slecht hooi etende konijnen gegeven kan worden is Science Selective! Groene zakken met hele luchtige brokjes, vinden ze heerlijk Haha!

BlackScar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 05:50

Mijn cavia's krijgen onbeperkt hooi, maar zo hoort het ook Haha! Ik fok er mee en met onbeperkt hooi zijn ze stukke gezonder Bloos

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:18

heel veel 3 of 4 plukken per dag is goed voor ze (konijn en cavia)

Marloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:27

Mijn cavia krijgt ook onbeperkt hooit Ja. De vreetzak heeft binnen 1 dag zijn hele ruif leeg Vork

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:32

ik heb een hollands hangoor konijntje en een cavia..beide nog jong..super schatjes Lachen
heb ze kaviaar (cavia) en origami (konijn) genoemd Vork
maar goed..on topic..ik geef ze behoorlijk veel hooi, ook omdatkaviaar ergens onder wil zitten. dus ik doe 1 week met zo`n grote zak hooi.
doe overigens ook niet lang met mn zaagsel, cavia`s zijn smeer-beestjes Cool
maar ik voer ze ook veel bij..witlof voor de cavia en andijvie voor mn konijntje..ze krijgen ook gemengd voer en doen het geweldig.
ik heb nu 1 groot buiten hok met ren en wil aan de andere kant van de ren nog een buiten hok maken..dan hebben we op den duur 2 konijntjes en 2 cavia`s, vindt wel dat ze een soortgenootje nodig hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:40

Mijn dwerg konijnen eten ook altijd flink wat hooi, ze krijgen altijd onbeperkt hooi met wat kruiden erdoorheen, bv met kamille oid (van Barn-i) Als ik zie dat het op begint te raken gooi ik er een nieuwe berg bij Tong uitsteken
Verder krijgen ze samen per dag een klein handje bix van Beaphar. En af en toe een worteltje Knipoog

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:51

Té veel, ik heb een grote bal voor hooi en die vul ik gemiddeld 2x per dag, en dan is een soms een uurtje leeg. Ik heb 2
cavia's! Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:43

mijn cavia's weet ik niet hoeveel die eten.. als het balletje leeg is krijgen ze nieuwe.. ze horen zo wie zo 24 per dag hooi te kunnen eten dus ik hou het niet allemaal meer bij hahaha

met al die caafs lukt dat niet meer Tong uitsteken

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:32

Mijn witte Nieuwzeelander (is dus euhm.... groot!) eet ongeveer een kilo hooi per week. Echt niet aan te slepen. Ze krijgt daarnaast ongeveer een eetlepen brokjes (science selective) en verder wat wortel, appel e.d. Doet het er prima op. Ik denk wel dat je beter een shet kunt hebben, veel voordeliger Clown

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:34

die van mij hebben hooi liggen en als ik het hok verschoon krijgen ze nieuwe ( 2 kerer perr week), tenzij het eerder op is. maar ze eten er weinig van. verder eten ze wel gewoon goed. zou t kunnen komen omdat ze nog jong zijn?