[HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:06

Hebben nu nog weer een heel nieuw haasje (dag of 2 oud) en de dierenambulance bellde net dat ze onderweg zijn met 7 kleine konijntjes,
Zal vanavond even foto's plaatsen!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:41

Helaas, geen tijd meer voor foto's.
Mijn moeder wordt woensdag aan haar voet geopereerd en om de opvang hier te ontlasten gaan er heel veel dieren naar de mede-opvang in Woudenberg.
Dat zijn alle jonge konijnen en de 2 jonge hazen en verder nog wat oplappers aan vogels...

Tevens zou ik hier willen vragen voor wie het leest:

Katoenen ouderwetse luiers. Van die witte. Heb je ze nog liggen, of je moeder wellicht, die gebruiken wij erg veel voor de jonge dieren...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:14

Hoi, ik heb ook een klein konijntje opgevangen, waar mijn kat mee thuis kwam. Nu heb je in mijn topic gezegd dat ik antibiotica moet geven, kan ik dat zo bij de DA halen, of moet ik het konijntje daarvoor meenemen?

Verder weet ik niet of ie nog melk moet hebben... Ik heb al zoveel verschillende dingen gehoord en gelezen inmiddels. Hij weegt bijna 300 gram, en eet zelfstandig. Is het dan nog nodig, en zo ja, hoe lang en wat voor melk?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:18

Hey, in je andere topic heb ik inmiddels ook al gereageerd.
300 gram klinkt als groot genoeg om het zelf te redden.
Dus dan adviseer ik om hem veel groen voer te geven, maar let er op dat je er geen onkruid tussen hebt waarvan je niet zeker weet of het giftig kan zijn. Dit konijn heeft niet de mogelijkheid te leren van zijn moeder, dat moet jij doen.
Dus gras, klaver, paardenbloem en zuring zijn prima dingen. En verder natuurlijk fruit en groente enzo.

Maar heb je verder wel de huisvesting om hem straks te laten verwilderen enzo?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:23

Haha, we zijn nu lekker in 2 topics door elkaar aan het praten Knipoog Zal verder hier wel discussieren, en in mijn topic een link geven naar dit topic.

Ik heb een redelijke plantenkennis (net stage gedaan in een natuurgebied over het eetgedrag van paarden, moest ook veel plantjes kennen), dus dat komt wel goed.

Zoals ik in het andere topic ook al zei, er zijn mogelijkheden om hem te laten verwilderen. En mocht ie tam blijven is er ook geen probleem. Maar de bedoeling is om hem straks weer terug in de natuur te krijgen!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:26

Prima om hier verder te praten.
Aangezien je dit konijn niet aan de fles gehad hebt, en hij zo uit de natuur geplukt is, is de kans groot dat als jij hem niet meer in de hand hoeft te hebben (komende 5 dagen wel vanwege ab-kuur) en hij een ren in gaat en alleen eten en drinken krijgt, dat hij over een paar weekjes als hij wat groter is, lekker wild zal zijn en zo terug kan. Als je hem ergens uitzet waar ook konijnen zitten, zal hij op deze leeftijd zonder problemen opgenomen worden in een konijnen-familie.
Laat even weten of je dierenarts mee werkt.
Als hij geen vibravet heeft, is Bytril ook goed.
Beide moet je met een pipejte/spuitje in de bek geven. Het voordeel van vibravet is, is dat dit kennelijk een smaakje heeft die ze heel makkelijk val de lippen af likken en dan hoef je geen gevecht aan te gaan...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:28

Ik vind het geweldig wat jullie doen.
Dat zouden meer mensen moeten doen..

Ik ga dit volgen..

Heel veel sterkte aan je moeder gewenst.. hopelijk is ze snel weer op de been..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:30

FitzChivalry, bedankt!!
Ze moet 2 weken in gips en helemaal rust, maar daarna loopgips en dan kan ze al weer heel veel meer. Het is echter wel heel veel pecht dat dit juist nu in het jonge dieren seizoen moet...
De winter is wat dat betrefd een ''betere'' tijd...

Gelukkig hebben we op dit moment wel voor 2 dagen in de week een stagaire lopen, die neemt op die dagen veel werk uit handen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:25

Heb inmiddels antibiotica, maar niet via de DA. Die had er volgens mij niet zoveel zin in... Deed een beetje moeilijk, wilde morgen wel kijken enzo, daar schoot ik niet veel mee op. Toen ben ik naar de eigenaar van mn paarden gegaan, die is boer, en heeft altijd veel verschillende medicijnen. Wat ik nu heb is ook voor konijnen, dus dat zal dan goed moeten zijn... Hij heeft net de eerste dosis gehad.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:28

Ok, top.
Uit nieuwsgierigheid zou ik graag willen weten welke hij krijgt...
Succes er mee en hou me op de hoogte!!
Als je vragen hebt, hoor ik het wel... Hoop van harte dat hij met een week of 3 of 4 weer de natuur in kan. Dan is hij nog erg jong, maar als hij dan uitgezet wordt bij meer konijnen, nemen die hem nog in de groep op...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:30

Zal morgen even kijken, heb eerlijk gezegd niet op de naam gelet, alleen de bijsluiter gelezen Knipoog Ik hoop ook dat ie het red! Nu ziet het er allemaal heel goed uit, maar hij is er natuurlijk nog niet... Maar idd, het zou mooi zijn als ie straks weer vrij rondloopt Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:31

Je doet in elk geval erg hard je best! Dat is al heel wat!!!
De rest moet hij voor een deel zelf doen...
Sterkte!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:18

Nijn is zojuist doodgegaan. Hij was vrolijk door zijn hok aan het huppen, springt ineens omhoog en valt dood neer. Nog een paar stuiptrekkingen en het was over. Wat er precies mee aan de hand was is me een raadsel, maar helemaal in orde was ie dus duidelijk niet... Verdrietig Heb het geprobeerd, meer kon ik er niet aan doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:32

Jammer joh!
En heel moeilijk te zeggen wat dat dan geweest kan zijn.
Jij hebt in elk geval erg je best gedaan!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:19

OK dan! Het eerste aanbod voor katoenen luiers is inmiddels binnen!!
Helemaal top!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:46

Wat een leuk topic en wat moet dat prachtig zijn om de dieren weer zien op te knappen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:52

Dat is het zeker Linda!
Al is dat natuurlijk niet alles wat me meemaken.
Er gaan ook geregeld dieren dood of moeten ingeslapen worden omdat hun verwondingen gewoon te erg zijn. Dat zijn echt wel minder leuke dingen.

Morgen ben ik weer de hele dag in de opvang om mn moeder te helpen nu die in het gips zit, dus ik zal ook weer wat foto's maken en meteen plaatsen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:46

Zo... Dit bericht heeft even op zich laten wachten, we hadden het hier erg druk met de operatie van mijn moeder en daarmee het overnemen van de opvang zolang zij in het gips zit...
Hier alvast een paar fotootjes van de nieuwste aanwinst van vanmiddag:

Zeer jonge bergeend of misschien streepjesgans
Hij is vanmiddag gebracht. Hij heeft de eitand nog en is dus echt heel jong. Het is moeilijk om foto's te vinden van zulke jonge bergeenden, dus we kunnen maar moeilijk vergelijkingsmateriaal vinden.
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1208551195

Het eendje is iets groter dan een standaard eendje van 1 dag oud, maar kleiner dan een gemiddeld gans kuiken van 1 dag oud.
Hij is donkergrijs met een lichtgrij/wit patroon er in.
En hij is super schattig!!!
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1208551267

Hij moet nog leren wat hij kan eten en drinken. Waar wij met onze vinger in roeren, steekt hij zijn snaveltje in...

http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1208551318
(sorry, die was wat wazig, maar geeft wel mooi weer dat hij met zijn snaveltje onze vinger volgt...)

http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1208551364
Drinken...

Verder hebben we nog een aantal volwassen tortelduiven met verschillende verwondingen zitten en een volwassen merel die door een kat gepakt is. Daarnaast nu ook een haas van ongeveer 1 maand oud, aangereden, verder niet erg ziek maar wel te jong om zo weer terug de natuur in te doen en 2 konijnen van een week of 5, ook nog te jong om weer de natuur in te gaan.
Ik zal proberen morgen wat foto's te schieten, maar deze dieren zijn enorm gestresst dus als ze van de camera weer zo druk worden, wordt het niks...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:14

Zo, hier weer een korte update.
Mijn moeder zit braaf op de bank in het gips te zitten, dus wij als gezinsleden proeberen met elkaar het asiel draaiende te houden.
Het is wat druk, maar goed te doen.
Hier alvast een gast die eigenlijk niet thuis hoort bij de wilde dieren, maar toch ook een plekje heeft in onze opvang,
Oranje Kanarie
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1208894867

En 2 foto's van vandaag van het Bergeendje dat ik hier al eerder aangekondigd had. Hij zit samen met een jong eendje van ongeveer een week oud en aapt hem na met eten enzo. Erg handig voor ons dus en omdat hij niet alleen zit, wordt hij niet te tam.
Hij eet erg goed en groeit daarmee ook goed.
Jong Bergeendje
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1208895030
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1208895259

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:23

Verder kregen we gisteren een heel gezin eendjes binnen die tegen een dood gereden moeder aangedrukt zaten. Ze waren erg verkleumd en het heeft best wel even geduurd voordat we ze weer goed op temperatuur hadden en aan het eten kregen.
Verder eigenlijk niks bijzonders met ze. Ze eten nu goed en zullen te zijner tijd verwilderen voor zover dat nodig is, meestal blijven ze in zo'n groep erg schuw. En dan worden ze uitgezet in een natuur gebied als ze daar aan toe zijn...
Groep jonge eendjes
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1208895417

Vanmorgen vroeg kwamen er 2 kievietjes binnen.
Erg klein, nat en heel erg koud. Ze zitten in onze couveuze. Toen ze eenmaal weer opgewarmd en droog waren zijn ze wat actiever geworden en gaan zoeken naar eten.
Wij zoeken buiten naar kleine wormen, pissebedden, slakjes, etc. Daarbij krijgen ze universeel voer en SivoStart.
Dat samen allemaal moet een stevige basis vormen.
Zodra de dons vervangen wordt kunnen ze naar een groter hok in de blokhut en zodra ze iets veertjes krijgen en het weer goed is, kunnen ze in een ren op het gras om daar op een natuurlijker manier op zoek te gaan naar voedsel. Als ze het allemaal overleven, zal ik proberen van alle stadia hier foto's te plaatsen.
Jonge kievieten in de couveuze
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1208895631
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1208895662
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1208895694
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1208895747

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:27

Wat goed dat jullie dit doen! Het ziet er allemaal super uit, hoe die dieren opknappen. Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:30

Ja he? Dat is het mooiste van dit werk...

Ik vind het zelf erg jammer dat ik alle foto's in een link moet plaatsen, ik kan me voorstellen dat dat veel minder makkelijk doorkijkt dan een topic waar alle foto's zo in de pagina staan...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:46

Zo, even een korte update. Helaas zonder foto's want ik zit in Leiden en er is op dit moment niemand in het asiel die even tijd over heeft om foto's te maken en ook te uploaden (en mam in het gips heeft wel tijd maar weet niet hoe het werkt en is te ongeduldig het te leren... Bloos )

Jonge kievieten
Maken het erg goed. Ze zitten nog wel in de couveuze. Meerdere keren per dag trekken wij onze tuin in om onder stenen en boomstammetjes (die om deze reden express in de tuin liggen) wormen, slakjes, pissebedden etc te zoeken als aanvulling op het droogvoer dat ze krijgen. Dat eten ze erg goed en ze zijn ook an gegroeid.
Helemaal zekerheid hebben we natuurlijk nooit, maar op dit moment ziet het er goed uit voor ze.

jonge eendjes
Maken het erg goed. We houden ze in van die plastik cavia-bakken onder een warmte lamp. Ze zijn met 8 en maken zo'n troep van hun bak dat het nodig is om ze 2 keer per dag een helemaal schone bak te geven. Als we hier een keer iets te laat mee zijn en ze worden wat nattig en viezig, zie je ze meteen bol zitten en zeuren ze heel erg. Niet moeilijke dieren, maar wel redelijk arbeids-intensief aangezien hun huisvesting steeds uitgesopt moet worden...

jonge bergeend
Maakt het ook erg goed. Hij zit in een bak bij een iets ouder jong eendje dat heel schuw is, en dat maakt dat het bergeendje (gelukkig) ook erg schuw is.
Dit eendje moet speciale visbrokjes hebben om zijn voeding aan te vullen. Hij eet dit nu gelukkig goed, dus ook voor hem lijkt alles erg goed te gaan.

Dan hebben we nog een paar merels zitten, aangereden dan wel door een kat gepakt. Zij maken de antibioticum kuur an en gaan dan in een grote ren tot alle veren weer aangegroeid zijn en ze goed genoeg kunnen vliegen om weer vrij te gaan.

En het seizoen van jonge duiven is ook weer begonnen.
We hebben 2 jonge tortelduiven zitten. Mensen hebben de boom omgezaagd waarin hun nest zat...
Ze zitten op de leeftijd van bijna zelf eten, dus we zullen ze een aantal dagen moeten voeren voordat ze in een grotere ren kunnen.
Ook hebben we een jonge houtduif zitten, deze is op de grond gevonden met wat oude verwondingen. Hij is erg zwak en viel de eerste dag zelfs helemaal om van zwakte. Omdat we niet zeker weten of de verwondingen van een kat komen, krijgt ook deze duif antibioticum. Hij is inmiddels dankzij 3 dagen goed voeren al weer wat sterker en kan in elk geval weer rechtop op zijn poten zitten...

Morgenmiddag ben ik zelf weer in de opvang en hoop dan weer wat foto's te kunnen maken en plaatsen...

Heb je vragen of andere aanvullingen, reageer gerust.

Heb je spullen liggen waarmee je ons misschien blij kunt maken (bijvoorbeeld ouderwetse katoenen baby-luiers of handdoeken) laat me dat dan even weten...

Groetjes Marije

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:48

Bloos Nog even een kleine aanvulling:
Sinds vorige week is ons vogel asiel een officiële stichting.
Dat betekent dat donaties van bedrijven voorhun van de belasting aftrekbaar zijn.
Dus mocht je nog een doel zoeken voor een leuke donatie... Bloos

millie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:42

Leuk om dit allemaal te lezen.
Foto's in de link is niet erg hoor, ik heb er al heel wat bekeken.