Fruit slecht voor een hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Re: Fruit slecht voor een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:58

oh dat wist ik inderdaad niet!
ben ik toch blij dat tot nu toe alles goed is gegaan..
afgelope zomer heeft onze hond toch wel aardig wat aardbeien gegeten..
voortaan de plantjes maar ergens neerzetten (zitten in een grote pot) waar ze er niet bij kan..

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:00

wij geven de honden wel is appel, ik denk als je ze er niet te veel van geeft het niet gevaarlijk is hoor.. Lachen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:04

mijn honden krijgen ook gewoon vanalles en nog wat en overal gewoon niet teveel van Knipoog

stukjes appel en manderijn en aardbeien.....wortelen (winterpenen bij de paarden),sperziebonen en weet ik veel wat nog meer...

zelfs broodje pindakaas...terwijl pinda's ook giftig zouden zijn....
nou die kleine is al 9 en nog steeds niet vergiftigd Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 00:17

Uien zijn ook giftig. Druiven alleen als er meerdere worden gegeven. Maar dat verschilt inderdaad per hond. net als bij schokolade.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:49

Honden hebben een kort spijsverteringsstelsel en kunnen daarom plantaardig voedsel niet optimaal verteren. Maar dat betekent nog niet dat wat groenten en/of fruit op z'n tijd per definitie slecht is. Prei, ui, rozijnen en druiven zijn inderdaad giftig voor een hond, maar dat wil niet zeggen dat een hond gelijk dood neer zal vallen als er een kleine hoeveelheid van gegeten wordt. Dat banaan en aardbei slecht zouden zijn is mij niet bekend. Ken genoeg honden, inclusief mijn eigen, die regelmatig banaan en/of aardbeien eten en die daar nooit last van hebben gehad. Van avocado zijn de pitten en schillen giftig. De pitjes van appels zijn inderdaad ook giftig, maar als een hond het klokhuis van een appel eet dan kauwt hij die pitjes niet fijn. En omdat zijn spijsverteringssysteem niet is berekend op het verteren van dergelijk materiaal, zullen die pitjes er onverteerd weer uitkomen. En dan gebeurt er dus niets. Het zou wat anders zijn als je die pitjes fijn zou malen o.i.d. en dan aan de hond zou geven. Met vruchten die tot de nachtschadefamilie behoren (zoals bijvoorbeeld tomaat) moet je voorzichtig zijn omdat ze ontstekingsbevorderend kunnen werken. Je kunt ze dan ook beter niet geven aan honden die last hebben van een ontsteking of die klachten hebben zoals artrose e.d.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:24

Af en toe wat fruit kan geen kwaad, de hond van mijn ouders krijgt soms een stukje appel, dat vind ie erg lekker.