Katten meppen elkaar de hersens in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Katten meppen elkaar de hersens in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 23:21

Nee het is niet zo'n ruzietje als wat weleens voorkomt, dat hebben de mijne ook weleens. Dan zijn ze een avond aan het matten en de volgende dag eten ze gewoon weer samen en is er niets meer aan het handje.

Mijn vriend heeft vanavond een andere DA gebeld en die gaf als enige mogelijkheid dat m'n rode kat ziek zou zijn en dus wordt verstoten door de ander, dat dit zijn kans is om de 'macht' te grijpen.

Ik wacht even het telefoontje morgenochtend af van de DA die ik heb gesproken en anders sleep ik poes 1 en poes 2 beide mee naar de DA. In elk geval al het medische uit laten sluiten en dan maar zien wat er verder voor mogelijke oplossingen zijn.

Vanavond hebben we ze op schoot genomen en bij elkaar gehouden, maar die zwarte gaat gewoon door het lint. Legt z'n oren zó plat, dat je niet eens meer oren ziet. De rode kruipt alleen maar heel bang met z'n koppie onder je oksel.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:45

__Suzanne__ schreef:
Ik heb dat ook gehad, met een broer en een zus die al 8 jaar samen waren. De trigger was een andere kat die buiten (bij het raam) kwam, en daar raakte de kater (gecastreerd) enorm opgefokt van. Omdat hij die andere kat niet kon pakken, pakte hij dan zijn zusje maar. Zij was op een gegeven moment zo bang van hem dat ze haar urine en ontlasting liet lopen. Onze dierenarts kon geen oplossing vinden. Uiteindelijk is de kater bij mijn zusje gaan wonen (waar hij na een lange wenperiode goed op zijn plek is). ik hoop dat je een oplossing vindt voor die van jou!

Zoiets dergelijks zat ik ook aan te denken...Kleine schermutselingen tussen samenlevende katten zijn redelijk normaal en houden meestal ook niet lang aan. Even wat nasnuiven en brommen en de volgende dag liggen ze weer naast elkaar op de bank.
Op het moment dat een kat ergens heel bang of gespannen van raakt (zoals bv de vals loerende buurkat in de tuin) en die energie niet kwijt kan, kan iets heel simpels hem zo laten schrikken dat in een keer die energie losbarst op het dichtstbijzijnde wezen wat er rondloopt. Dat had jij of je vriend net zo goed kunnen wezen. Het jammere is dat dat heel moeilijk is om weer af te leren. De kat heeft op dat moment dat 'wezen' gebombardeerd tot 'de as van het kwaad' en de reden van al zijn angst en schrik die dus om die redenen het liefst om zeep moet worden geholpen.
Katten willen daar nog wel eens wat rigoreus in zijn...
Het lijkt me het beste om ze de gelegenheid te geven elkaar niet of iig zo weinig mogelijk tegen te hoeven laten komen en te zorgen voor twee kattenbakken zodat ze elkaar op dat punt niet kunnen terroriseren. Ze zullen toch zelf moeten leren weer met elkaar om te gaan en om daar als mens tussen te komen is niet altijd helemaal verstandig. (ik spreek uit ervaring, wil je de littekens zien? Knipoog )

Wel super dat je ze ook even medisch laat doorlichten! Kan iid ook een reden zijn dat ze elkaar ineens niet meer aardig vinden.

Iig heel veel succes en sterkte, ze zien er echt snoepig uit met z'n tweeen...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 01:02

Pluizebolpum schreef:
Het lijkt me het beste om ze de gelegenheid te geven elkaar niet of iig zo weinig mogelijk tegen te hoeven laten komen en te zorgen voor twee kattenbakken zodat ze elkaar op dat punt niet kunnen terroriseren. Ze zullen toch zelf moeten leren weer met elkaar om te gaan en om daar als mens tussen te komen is niet altijd helemaal verstandig. (ik spreek uit ervaring, wil je de littekens zien? Knipoog )

Hahaha, katten kunnen rotzakken zijn ja, heb ook nog wel een stel littekens uit mijn jeugd (en mijn vriend heeft op het moment een mooie plek van zwarte).

Maar ik zou het ze wel zelf willen laten uitzoeken, maar die rode delft het onderspit, het gaat niet eerlijk op. Als ze elkaar nou zouden ontlopen, dan zou het een stuk prettiger zijn! De zwarte valt aan (zoekt de rode op en gaat er al schreeuwend en meppend op af) en die rode rent alleen maar weg (terwijl hij altijd de dominante was van het stel).

Vanavond zat de zwarte in de keuken en de rode in de woonkamer en ze konden elkaar zien door de ruit en de zwarte ging weer helemaal door het lint, terwijl er een ruit tussen zat. Dus ik zou het ze wel zelf willen laten uitzoeken, maar ik vind het niet eerlijk tegenover m'n rooie...

Rood ligt nu lekker op de bank, bak staat op de slaapkamer (yum!) en hij eet en drinkt daar nu ook. De zwarte slaapt op de vertrouwde plek bij de honden (waar hij trouwens niet agressief tegen doet).

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 00:10

Hoe is het met de katten, kunnen ze al weer samen? Bij mijn katten duurde het ook een paar dagen voordat ze weer zonder "bewaking" samen in dezelfde kamer konden, en na een aantal dagen konden ze weer samen eten en slapen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 10:11

Ze kunnen nog steeds niet samen

De rode slaapt dus al de hele week op de slaapkamer en de zwarte gewoon op zijn eigen plek.

De DA die ik afgelopen week 's morgens heb gesproken, heeft mij gisteravond teruggebeld. Ze zei dat het niets anders kon zijn dan een herseninfarct. Vond het wel schrikken dat ze dat op afstand wist te zeggen, maar ik hoefde niet langs te komen, want ze kon toch niets doen zei ze. Het is een kwestie van tijd.

Toen ik vroeg hoe een herseninfarct kon ontstaan, zei ze dat overgewicht een veel voorkomende oorzaak is. Laat meneer nou net baggervet zijn... Beide katten zitten op een blaasgruisdieet en sommige katten worden daar echt hangbuikkatjes van. Dus nu moet hij gaan afvallen en ik dus op zoek naar een manier om hem af te laten vallen... Want minder dan 60gr per dag kan ik hem niet geven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:34

Ga vanavond toch, DA wil hem erg graag zien Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:41

Sterkte, ben benieuwd of er wat uitkomt!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:43

Oh jeetje zeg wat erg!

Sterkte hoor! Ben benieuwd wat de DA te zeggen heeft!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:45

nou, het zal mij benieuwen... wat vreemd dat het zomaar ineens gebeurd...
vlak na de verhuizing of tijden de introductie was veel logischer geweest...
blijkbaar is het ook niet zomaar een "akkefïetje" aangezien die zwarte hem aanvliegt zou gauw hij in het vizier komt...

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:54

ben benieuwd! sterkte

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:55

Zelf zou ik hier de Feliway stekker voor proberen (feromonen) heb daar erg goede ervaringen mee met twee geholpen katers die elkaar de hersens insloegen. Mensen weten wel precies wanneer er een navulling moet komen Clown

Meeste dierenartsen hebben ze wel op voorraad dus als je vanavond toch gaat?

Het lijkt mij of dat er ineens iets gebeurt is en dat ze daarom zo van slag zijn. Maarja, wat is er gebeurt Verward Goed dat je langs de da gaat!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:58

idd verstandig om naar de D.a te gaan. zou ze ook beide meenemen trouwens Knipoog

Het blaasgruisdieet heb je ook in light-vorm, ik weet niet of je die al gebruikt?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:00

Dat is minder goed nieuws, het op dieet zetten van katten is altijd lastig. Dat hoor je niet veel, dat een kat een herseninfarct heeft.
Sterkte.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 12:09

Ze krijgen nu Royal Canin Urinary, weet niet of die er ook in light uitvoering is? En anders moet ik gaan kijken of vers misschien een oplossing is.

Ga het vanavond allemaal wel bespreken en neem ze inderdaad allebei mee, misschien is die rode wel ziek en wordt die inderdaad verstoten.

Ik weet het in elk geval niet meer en ik hoop dat er snel een oplossing komt, want die zwarte gaat nog steeds los zodra hij de rode ziet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:12

In de voeders van Prins zit volgens mij standaard bij de meeste varianten van hen al iets tegen blaasgruis in; Struvite????
Bel eens met hen, zij geven ook goed advies.

http://www.prinspetfoods.nl/

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:44

Je hebt verschillende soorten blaasgruis dus is het niet verstandig om zonder je da op een ander voer over te gaan...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 12:47

Ik wacht het sowieso vanavond even af, ook het voer bespreek ik dan gelijk even met haar Lachen

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:53

Wat ook een mogelijkheid is, één van mijn katten heeft namelijk ook blaasgruis.
Onze dierenarts raadde aan om toch iets met het voer te minderen want hij was ook te dik, maar dan wat gekookte rijst bij te voeren. Dit kan je gewoon door de brokjes heen doen, het vult goed maar is geen dikmaker.

Vraag het eventjes na zou ik zeggen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:57

Ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen. Ik heb hier wel eens gehad dat het katje van de buren, alles wat hier bij huis kwam wegjoeg. Totdat mijn eigen kat buiten kwam en hem flink te grazen heeft genomen. Het katje van de buren vertoont zich nu alleen nog als het donker is, is bang voor alle anderen die hij vroeger te grazen nam, en zelfs als er geen andere kat te bekennen is doet hij niets anders als grommen en blazen. Dan loopt hij te schooieren om een aai, terwijl hij daar naar hartelust bij gromt en blaast. Nagelbijten / Gniffelen Die kat heeft echt een ernstige deuk in zijn ego opgelopen. Nagelbijten / Gniffelen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:02

Jeetje, heb met verbazing je topic gelezen. Hoop dat het goedkomt met ze.

Ik heb er 4 en ik moet er niet aan denken dat er zoiets gebeurt...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:53

Ik ben ook erg benieuwd wat er uitkomt. Een herseninfarct is niet best.
Sterkte!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 21:07

Ben net terug van de DA en het is dus tóch een dominantieprobleem!

Ik had beide katten meegenomen en ze zijn beide onderzocht (oogwit, stand van de ogen, tandvlees, mondgeur, hart, algehele controle) met conclusie: beide kerngezond, maar gestresst.

We hebben mijn zwarte eerst losgelaten en die ging door het rekje slaan naar de rode en de DA zei: 'die kat is gestoord!' (joh Clown ). Ze heeft een kat van hunzelf erbij gehaald en gekeken wat mijn zwarte deed; die ging er dus op af en blies ernaar (wel dapper in een vreemde omgeving). Toen mijn rode en zwarte samen los en ze waren ineens weer heel close. M'n rode was erg nerveus omdat de zwarte ineens vriendelijk deed en samen zaten ze in een hoekje gedoken en de zwarte zat bij de rode op z'n kop te likken.

De DA zei dat een gedragstherapeute me qua gedrag beter kon helpen, want lichamelijk mankeren ze niets. Of ik moest het ze zelf laten uitvechten (en zorgen dat ik jodium en oogzalf in huis heb -denk er zelfs over om babysokjes te halen, haha), dat zou niet de meest vriendelijke manier zijn, maar waarschijnlijk wel de snelste (en effectiefste). Ik moet haar in elk geval over een tijdje laten weten hoe het gaat en wat de oplossing was.

Over het voer zei ze inderdaad dat ik niet minder brok kon gaan voeren, maar het idee met rijst vond ze een goede (dus bedankt voor de tip!), dus blackypoes gaat vanaf morgen 's avonds half rijst krijgen.

En verder, tja... Nu vinden ze elkaar een stuk aardiger, want ze hadden elkaar zonet nodig bij de DA in een vreemde omgeving. Alleen is de rode wel erg op z'n hoede.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:30

Gelukkig zijn ze gezond, nu maar hopen dat ze elkaar snel weer accepteren.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:59

Gelukkig dat ze lichamelijk niets mankeren, een herseninfarct klinkt wel eng, gestresst is ook niet fijn maar nog wel te handelen, denk ik (desnoods met een gedragsdeskundige, therapeut klinkt zo alsof ze aan de prozac moeten Knipoog ).
Toch maar hopen dat ze elkaar, na de schermutseling met 'die vreemde', weer een beetje gevonden hebben...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:38

Super joh! Dat bezoekje aan de DA heeft dus echt wat opgeleverd. Gezonde katten en misschien toch een oplossing voor je probleem. Samen even zielig in een vreemde omgeving. Nu hopen dat het blijft....